Permalänk
Medlem

Compiler för C i win?

Hej,

Då jag enbart har testat visual basic och HTML+dreamweaver tidigare vill jag nu ge mig in på C och lära mig någonting annat av ren nyfikenhet. Men vad jag förstått det måste man ha en compiler för att sammanställa textdokumentet till ett program. Skrev ihop den klassiska "Hello world":

#include <stdio.h> int main(void) { printf("Hello World!\n") return 0; }

Men det jag helt enkelt undrar över är vilken compiler rekommenderas för C i Windows? Hittade minGW som inte fått speciellt bra omdömen.

Tack på förhand

Fromis

Permalänk
Medlem

Jag tror det är Visual Studio Express du söker.

https://www.visualstudio.com/en-us/products/visual-studio-exp...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Har endast använt 1 compiler för c, den som finns inbyggd i IDE'n Codeblocks så kan inte ge några tips och jämföra med några andra. (Det var den IDE som högskolan använde som standard och erbjöd hjälp med)
Kort om Code Blocks, den är open source och finns för både mac och windows. Den stödjer även olika ANSI standarder om det är utav intresse. (http://www.codeblocks.org/)

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:
Skrivet av sputnickrull:

Har endast använt 1 compiler för c, den som finns inbyggd i IDE'n Codeblocks så kan inte ge några tips och jämföra med några andra. (Det var den IDE som högskolan använde som standard och erbjöd hjälp med)
Kort om Code Blocks, den är open source och finns för både mac och windows. Den stödjer även olika ANSI standarder om det är utav intresse. (http://www.codeblocks.org/)

Ok, tack! Kan inte svara på om det är exakt vad jag letar efter men jag ska kolla igenom det ni skickat. Är ganska ny när det kommer till allt det här.

Permalänk

Det enda jag kan tänka på är cygwin. Lite krånglig att komma igång med men fungerar bra! Annars är väl virtualBox och en random linux distro bästa alternativet

Permalänk
Medlem

Testa Clion, samma känsla som övriga Jetbrains miljöer. väldigt trevligt att arbeta i tycker jag.

https://www.jetbrains.com/clion/

Permalänk
Medlem

Om du jobbar på Windows är det helt klar Microsofts egna IDE som rekommenderas, finns alternativ men inga som är lika bra eller lika omfattande. Visual Studio.

https://www.visualstudio.com/

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Datavetare

Eftersom du skriver att du vill lära dig C av ren nyfikenhet så bör du nog välja någon miljö som stödjer GCC och/eller clang, eventuellt skulle du också kunna välja ICC.

Enklaste sättet är nog det om redan föreslagits i tråden, installera en virtualiserad Linux eller installera Cygwin (som innehåller bl.a. GCC).

Ignorera alla förslag om att använda Visual Studio som C-miljö, det är en jättebra miljö för C# och C++ men C-kompilator är stenålders, stödjer endast C89 (japp, en 26 år gammal standard) och några enstaka finesser från C99. GCC och clang stödjer senaste standaren, C11, om du tar de senaste versionerna.

Själv kör jag med Linux (virtualiserat här hemma där jag kör Win8.1 på min laptop), Emacs samt GCC & clang. GCC producerar lite bättre (snabbare) kod men är man nybörjare skulle jag rekommendera clang då den kompilator ger de bästa felmeddelande jag sett från någon kompilator, oavsett programmeringsspråk.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Eftersom du skriver att du vill lära dig C av ren nyfikenhet så bör du nog välja någon miljö som stödjer GCC och/eller clang, eventuellt skulle du också kunna välja ICC.

Enklaste sättet är nog det om redan föreslagits i tråden, installera en virtualiserad Linux eller installera Cygwin (som innehåller bl.a. GCC).

Ignorera alla förslag om att använda Visual Studio som C-miljö, det är en jättebra miljö för C# och C++ men C-kompilator är stenålders, stödjer endast C89 (japp, en 26 år gammal standard) och några enstaka finesser från C99. GCC och clang stödjer senaste standaren, C11, om du tar de senaste versionerna.

Själv kör jag med Linux (virtualiserat här hemma där jag kör Win8.1 på min laptop), Emacs samt GCC & clang. GCC producerar lite bättre (snabbare) kod men är man nybörjare skulle jag rekommendera clang då den kompilator ger de bästa felmeddelande jag sett från någon kompilator, oavsett programmeringsspråk.

Men om man kör code:blocks för windows så ingår ju mingw, enligt beskrivningen så är det:
"A port of the GNU Compiler Collection (GCC), including C, C++, ADA and Fortran compilers;"
Då borde den vara rätt ok i dina ögon, eller?
Det är ju lättare för en som ska lära sig att inte behöva greja så mycket med virtuell maskin, emacs osv.
Code:blocks visar ju dessutom felen undertiden som så många andra IDE:er.

Visa signatur

/M

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Marowak:

Men om man kör code:blocks för windows så ingår ju mingw, enligt beskrivningen så är det:
"A port of the GNU Compiler Collection (GCC), including C, C++, ADA and Fortran compilers;"
Då borde den vara rätt ok i dina ögon, eller?
Det är ju lättare för en som ska lära sig att inte behöva greja så mycket med virtuell maskin, emacs osv.
Code:blocks visar ju dessutom felen undertiden som så många andra IDE:er.

Det borde fungera utmärkt, vet inte vilken GCC version som kommer med Code:blocks men allt från 4.7 eller senare fungerar fint. Code:blocks verkar även ha stöd för clang!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag använder MingGW med DevCpp. Funkar bra, det ända jag saknar är mt19937 motorn.

Visa signatur