Permalänk
Medlem

ESD skador?

tjena!

Fick den brillianta idén att städa ur datorn förra veckan då jag inte gjort det sen ja byggde ihop den.

anyways, tog väl bort all dam & tog ur grafikkortet för att städa ur det litegranna
(hade ej på mig något antistat armband under tiden på jag glömde bort det)
men iallafall jag gjorde det, satt tillbaka kortet, på med kablarna och fick ingen signal till skärmen då jag väl startade datorn..
ESD skador på kortet? möjligtvis någon annat? hjälp

tror inte det spelar någon roll men där e specsen
Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Intel Core i5 4690k
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo
Moderkort: MSI z79 gaming 5
Minne: Crucial 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport
Grafikkort: AMD radeon r9 290 tri-x
Hårddisk: kingston ssd v300 120gb
Nätaggregat: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze
Övrig kylning: -
Övriga komponenter: asus DVD
Temperaturer: okänd C processor med full belastning, kring 27-28C i lådan

Permalänk
Entusiast

Hur städade du bort dammet? Kopplat allt rätt? PCI-E Ström? Sitter kortet i ordentligt?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

bara för att vara säker har du kopplat till grafikkortet?

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Hur städade du bort dammet? Kopplat allt rätt? PCI-E Ström? Sitter kortet i ordentligt?

för det mesta så använde jag fingrarna, blåste lite med munnen & dammsugare på låg nivå, japp pcie samt kortet sitter

Permalänk
Medlem

[/b]

Skrivet av Marre09:

bara för att vara säker har du kopplat till grafikkortet?

jodå:)

Permalänk
Entusiast

@Elelias
Om du har dammsugit inne i datorn så finns det stor risk att moderkortet har rykt. Munstycket på en dammsugare genererar en hög mängd statisk elektricitet, därför ska man använda tryckluft.
Om kortet sitter korrekt, PCI-E kablaget sitter som det ska och inga andra kablar är ur så finns det inte så mycket mer att göra.

Testa gör en CMOS Reset, plocka ur batteriet i 5min.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

@Elelias
Om du har dammsugit inne i datorn så finns det stor risk att moderkortet har rykt. Munstycket på en dammsugare genererar en hög mängd statisk elektricitet, därför ska man använda tryckluft.
Om kortet sitter korrekt, PCI-E kablaget sitter som det ska och inga andra kablar är ur så finns det inte så mycket mer att göra.

Testa gör en CMOS Reset, plocka ur batteriet i 5min.

okej, om man ändå visste det innan :/
ska försöka mig på det tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en uppfattning om hur denna apparat preseterar på ESD-fronten?

Det står att den används för att blåsa rent datorer på stora serverhallar, men man kan inte alltid lita på vad som sägs.

https://www.massdrop.com/buy/o2-canless-air-system

Tänkte sen vad det skulle vara för skillnad från en damsugare? Är det färre partiklar som är skillnaden?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phlopydisk:

Är det någon som har en uppfattning om hur denna apparat preseterar på ESD-fronten?

Det står att den används för att blåsa rent datorer på stora serverhallar, men man kan inte alltid lita på vad som sägs.

https://www.massdrop.com/buy/o2-canless-air-system

Tänkte sen vad det skulle vara för skillnad från en damsugare? Är det färre partiklar som är skillnaden?

Länken fungerar inte, får bara upp en generisk sida som vill att jag skapar konto. Fixa om du vill ha åsikter om en specifik produkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Är det någon som har en uppfattning om hur denna apparat preseterar på ESD-fronten?

Det står att den används för att blåsa rent datorer på stora serverhallar, men man kan inte alltid lita på vad som sägs.

https://www.massdrop.com/buy/o2-canless-air-system

Tänkte sen vad det skulle vara för skillnad från en damsugare? Är det färre partiklar som är skillnaden?

Jayz2cents gjorde en video om den. Bara in på tuben och titta. Har för mig att den lät som en ylande varg men var effektiv

Permalänk
Medlem

Med tanke på att kompressorer är så billiga idag så skulle jag råda folk att köpa en sådan istället. En kompressor har dessutom fler användningsområde än vad en burk avsedd för att blåsa bort lite damm har. Större inköpskostnad men det borde man kunna spara in ganska så fort.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Med tanke på att kompressorer är så billiga idag så skulle jag råda folk att köpa en sådan istället. En kompressor har dessutom fler användningsområde än vad en burk avsedd för att blåsa bort lite damm har. Större inköpskostnad men det borde man kunna spara in ganska så fort.

För många handlar det nog om plats mer än pris, bor med sambo på 32kvadratmeter. Svårt att få in en kompressor där också

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phlopydisk:

För många handlar det nog om plats mer än pris, bor med sambo på 32kvadratmeter. Svårt att få in en kompressor där också

Inga problem om man bygger på höjden. Det går att få plats med oerhörda mängder på små golvytor med rätt planering. Allt handlar om vilja.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

@Elelias
Om du har dammsugit inne i datorn så finns det stor risk att moderkortet har rykt. Munstycket på en dammsugare genererar en hög mängd statisk elektricitet, därför ska man använda tryckluft.
Om kortet sitter korrekt, PCI-E kablaget sitter som det ska och inga andra kablar är ur så finns det inte så mycket mer att göra.

Testa gör en CMOS Reset, plocka ur batteriet i 5min.

stor risk?
har du någon länk på att dammsugare genererar en hög mängd statisk elektricitet?
måste ha haft väldigt tur då jag dammsugit i princip alla mina datorer och aldrig har något gått sönder...

tror snarare att OP har missat någon kabel, eller att något inte sitter korrekt.

@Elelias
exakt vad plocka du ur datorn/moderkortet? kontrollera att samtliga ledningar och komponenter sitter korrekt (ta ur och sätt i igen för att försäkra dig)
kontrollera även att du har rätt ingång på skärmen (kan hoppa över på VGA eller liknande för att söka kontakt om du slog på den före du koppla in datorn)

EDIT: självklart ska man undvika att dammsuga inne i datorn, har dock själv aldrig haft sönder min dator pga av dammsugning inne i den (ja vet dubbelmoral)

Permalänk
Medlem

@Viochee Det finns JÄTTEMYCKET att läsa om just detta som du får fram med en enkel googling. Hade gärna bidragit med länkar men sitter på mobilen nu och det är så krångligt att klippa och klistra då

Säger inte att det är vad som skett i detta fall men risken finns definitivt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

För många handlar det nog om plats mer än pris, bor med sambo på 32kvadratmeter. Svårt att få in en kompressor där också

En hand cykelpump då?

Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk?

Permalänk
Inaktiv

TS får bita i det sura äpplet och tänka på det nästa gång han städar datorn. ESD-skydd borde varenda datoranvändare som bygger datorer använda. Tryckluft är inte heller 100% ESD-säkert. Köp en kompressor med en vattenavskiljare.