Anmäl dig till Roborock Challenge!

Intel Skylake för överklockare levereras utan referenskylare

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake för överklockare levereras utan referenskylare

Merparten av alla som köper en upplåst processor använder inte medföljande kyllösning, varför Intel slopar dessa med K-modellerna i kommande processorfamiljen Skylake.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Tur att man har kylare i mängder och att de processorerna inte direkt går att klocka vettigt med referenskylare ändå!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Oj, smart drag... var ska det här sluta?

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

Oj, smart drag... var ska det här sluta?

Man köper processorn digitalt och skriver ut den på sin 3D-printer med Cola som material. I framtiden!

Permalänk

Bra tänkt! Ligger nog en hel del helt oanvända Intel-kylare i folks garderober.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Mycket positivt.
Nu vill vi se AMD och nividia göra detta för sina top-end grafikkort

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

Konstigt.
Så klart man köper K-modellen, vilken annan modell finns att köpa?
Alla köper ju K-modellen, det finns ju inte så många val annat än just K-modellen.

Jag överklockar inte. Processorn är ju sjukt snabb ändå, så ser ingen mening med att överklocka och riskera instabilitet, högre värmeutveckling och mer ljud bara för några ynka MHz hit och dit som jag ändå inte märker av.

Jag använder Intels referenskylare, den har funkat bra.

Permalänk
Medlem

Kanon dom har tänkt till 👍
De är miljövänligt med

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Hehe. Undrar hur många idioter det kommer vara som köper och tror man kan köra utan kylare?...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite tråkigt. Satt länge på orginalkylaren till min 2500k för jag kände att det räckte men man visste att det fanns mer och hämta om man köpte en ny kylare efter ett tag och överklockade.

Jag är nyfiken på vad deras egna kylare kommer kosta och hoppas i så fall att det kommer några schyssta paketerbjudanden och kylare utan belysning.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Bra tänkt! Ligger nog en hel del helt oanvända Intel-kylare i folks garderober.

Jag har sju stycken...

Köper man en processor i detta segmentet så väljer man högst troligt en processor av tredje part.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan vi hoppas på att priset påverkas positivt?
Handlar väl inte om många kronor iof..

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Blir det en gnutta billigare om fläkten ej följer med då tro. För min del kan dem ta bort alla referens kylare från alla cpus

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Kanon dom har tänkt till 👍
De är miljövänligt med

Var precis min tanke. Mindre skrot som skickas runt!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Säkert samma pris som utan kylare. Så mer cash åt Intel

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Vore då rimligt med nedsatta priser, 2-300 kr billigare kanske?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Finns nog ingen som överklockar en K processor med referenskylare, finns ingen anledning att skicka med kylare som folk kommer slänga.

Smart drag.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Konstigt.
Alla köper ju K-modellen, det finns ju inte så många val annat än just K-modellen.

Jag överklockar inte. Processorn är ju sjukt snabb ändå, så ser ingen mening med att överklocka och riskera instabilitet, högre värmeutveckling och mer ljud bara för några ynka MHz hit och dit som jag ändå inte märker av.

Ynka MHz? Min 5820K kör alla kärnor i 4.6GHz istället för en kärna i 3.6GHz. Knappast ynka MHz, snarare gratis extra prestanda. Inga problem med varken instabilitet eller mer ljud.

Bra av Intel att skippa den halvusla kylaren, blev själv positivt överraskad när jag köpte min 5820K och slapp slänga ytterligare en kylare.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Det kan du nog glömma, en femtilapp i bästa fall.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Låter lite för positivt, troligtvis 50-100kr billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Mycket positivt.
Nu vill vi se AMD och nividia göra detta för sina top-end grafikkort

Svårare för GPUer då det finns olika partnertillverkare som gör att inte alla får passande kylare.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad svarar man på detta?

Själv hade min 3930k *flaskhalsat rejält om jag inte hade överklockat den från 3,2 till 4,2 GHz (en ökning på nästan 33%, så knappast "ynka MHz") - den flaskar fortfarande trots överklockning i vissa speltitlar.

Den är även hur stabil och tyst som helst (peppar peppar).

Edit: *Detta när jag körde med GTX 780 SLI och R9 290 CF.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Konstigt.

finns låsta varianter som i5 4460 istället för i5 4690k idag som kostar knappt femhundra kronor mindre. visst ligger den lite lägre i klockfrekvens men du säger ju själv att du inte märker av någon skillnad ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Konstigt.

Det finns en del processorer som är samma modell, men som har med eller utan K. Så där kan man välja själv vilken man vill ha. Ja processorerna man köper är snabba och bra i stock, men ynka mhz, har du levt under en sten? Min i7-3770K har 3.5Ghz stock och jag får upp den i 4.7Ghz (som exempel), en ökning på 1200Mhz. Det är inte vad jag kallar ynka mhz direkt. Och det märks av kan jag säga.

Värmeutvecklingen blir möjligen något högre, men är inte märkbar/inget som förvärrar för mig personligen, om man använder en vettig kylning. Har absolut inget ökat ljud heller för den delen, för jag styr mina fläktar.

Intels referenskylare fungerar utmärkt till en processor i stock, helt klart.

Instabilitet får man bara när man går för högt, man letar sig till smärtgränsen och sedan justerar man därefter, så funkar det bra.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ynka MHz? Min 5820K kör alla kärnor i 4.6GHz istället för en kärna i 3.6GHz. Knappast ynka MHz, snarare gratis extra prestanda. Inga problem med varken instabilitet eller mer ljud.

Bra av Intel att skippa den halvusla kylaren, blev själv positivt överraskad när jag köpte min 5820K och slapp slänga ytterligare en kylare.

Men det är inte "gratisprestanda" som jag ser det.
Strömförbrukning och värmeutveckling ökar och man måste lägga minst ett par hundra för en bättre kylare.
Det är inte "gratis".

Hur har du gjort för att inte få mer ljud?
Hade inte fläktarna kunnat köras långsammare om du inte överklockat?

Dock mycket bra av Intel att skippa den usla kylaren till entusiast-processorer, vill man inte överklocka men ändå ha en entusiast-processor vill man t.ex. som jag att ha det väldigt tyst, och det duger inte den där kylaren till heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Svårare för GPUer då det finns olika partnertillverkare som gör att inte alla får passande kylare.

Syftar såklart på referenskort. Partnertillverkare gör ju redan specialkylare som man oftast inte byter bort ändå.
Tänk om tex fury x hade släppt helt naket. Fritt att smälla på eget block och troligen några hundra billigare dessutom.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men det är inte "gratisprestanda" som jag ser det.
Strömförbrukning och värmeutveckling ökar och man måste lägga minst ett par hundra för en bättre kylare.
Det är inte "gratis".

Hur har du gjort för att inte få mer ljud?
Hade inte fläktarna kunnat köras långsammare om du inte överklockat?

Dock mycket bra av Intel att skippa den usla kylaren till entusiast-processorer, vill man inte överklocka men ändå ha en entusiast-processor vill man t.ex. som jag att ha det väldigt tyst, och det duger inte den där kylaren till heller.

beror på hur överdriven kylning man har. kylning som får jobba i stock kommer naturligtvis låta mer när det är överklockat. har man kylning som ligger och sover i båda fallen så gör det ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Äntligen kan man säga, om ni frågar mig. Fast nu kan man inte köpa en K-modell just in case.

Permalänk

Bra steg men kan gärna leverera dem utan integrerad grafik också, känns så jävla slöseri att halva processorn består av ett chip man aldrig använder.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt en referenskylare och kommer aldrig att göra det, så bra där Intel! (hoppas det medför billigare CPUer också!)

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64