Acers ultrabreda skärm XR341CK med AMD Freesync på väg till svenska butiker

Permalänk
Medlem

Men om freesync enbart är mjukvarubaserat så hindrar ju ingenting att de stoppar in en toksölig scaler som ger 50 ms i input lag teoretiskt?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Stämmer inte riktigt, enligt swec så är det lågt inputlagg på båda teknikerna. Snarare Hz intervallet som är problmet.

Tyvärr går inte idag i alla fall. Därför jag hoppas adaptive-sync vinner i längden (dock är det tyvärr ett företag som har det dåligt ekonomiskt, så dom har svårt att pusha tekniken ska användas som standard).

Står i artikeln 40 till 75HZ (om det stämmer).

Skrivet av Broken-arrow:

Overdrive fungerar nu mer också. Felet var skärmtillverkarens WF på scalern.

Intressant att det är framsteg, men 40/75hz freesync range är ju meningslöst imo.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Intressant att det är framsteg, men 40/75hz freesync range är ju meningslöst imo.

Är 4k skärm, så antingen 60 eller 75 Hz oavsett sync eller inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Men om freesync enbart är mjukvarubaserat så hindrar ju ingenting att de stoppar in en toksölig scaler som ger 50 ms i input lag teoretiskt?

Är ju hårdvara med, en scaler utan adaptive-sync kommer inte fungera. Men vad det kommit fram på första provexplaren på adaptive-sync så är skillnaden mot g-sync minimal.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Var inte så säker. Jag tror många (jag bland dom) har fått en mycket bättre bild av gsync än av freesync. Mycket tack vare freesyncs dumma intervaller.
Jag kanske har jättefel men för mig så är gsync vinnare ur striden (än så länge)

Källa på den? Fördelen är väl att G-sync har en bra scaler och med freesync är det upp till tillverkaren. Freesync fungerar i dagsläget inte heller med Crossfire vilket är trist men ska komma i framtiden (kanske till win10?).
http://www.tftcentral.co.uk/articles/variable_refresh.htm
Ev något bättre prestanda med Freesync!

Visa signatur

R7 1700 @ 3.9, 32GB 2933 | MSI RTX2080 | Enthoo Primo | CM V1000 | AOC CQ32G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

AMD FreeSync är bara ett varumärkesnamn som AMD använder.
Dom har ingenting med den underliggande tekniken att göra.
Tekniken heter officiellt Adaptive-Sync och kommer från VESA.

Något måste de ha ändrat på för att få kalla det sitt eget.

Visa signatur
Permalänk

Någon som har en annan källa på att det kommer bara vara ett intervall mellan 40 till 75HZ?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är 4k skärm, så antingen 60 eller 75 Hz oavsett sync eller inte.

Det är hur lågt det går som stör mig, 40fps borde vara runt 20 imo.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Någon som har en annan källa på att det kommer bara vara ett intervall mellan 40 till 75HZ?

https://pbs.twimg.com/media/CIVH2IKW8AAAkCr.jpg
kollar man där ser det ut att vara 30-75 men mer än så vet vi inte än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Det är hur lågt det går som stör mig, 40fps borde vara runt 20 imo.

Skulle inte vilja spela under 50 FPS.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ooh85:

https://pbs.twimg.com/media/CIVH2IKW8AAAkCr.jpg
kollar man där ser det ut att vara 30-75 men mer än så vet vi inte än.

Tack så mycket! Hoppas verkligen på att detta stämmer.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle inte vilja spela under 50 FPS.

Helt klart, men fint om spanned sträcker sig lägre vid eventuella dips

Skrivet av Pellefant:

Tack så mycket! Hoppas verkligen på att detta stämmer.

Jag med står inga andra siffror i manualen om detta så, väntar på tftcentrals recension som är på g.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BennyZ:

Något måste de ha ändrat på för att få kalla det sitt eget.

Nej, man kan marknadsföra saker under eget namn.

T.ex. heter det IEEE 1394 men Apple kallar det för FireWire, medan Sony kallar det för i.LINK, och Texas Instruments kallar det för Lynx.

Permalänk
Medlem

Den med Gsync ska tydligen överklocka till 100Hz MED bibehållen Gsync.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej, man kan marknadsföra saker under eget namn.

T.ex. heter det IEEE 1394 men Apple kallar det för FireWire, medan Sony kallar det för i.LINK, och Texas Instruments kallar det för Lynx.

De påstår i alla fall själva att de har gjort något själva http://support.amd.com/en-us/search/faq/214

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Den med Gsync ska tydligen överklocka till 100Hz MED bibehållen Gsync.

Har du någon mer källa på det än killen på mässan som påstår att den är 100Hz? Liksom finns det skrivet någonstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooh85:

Har du någon mer källa på det än killen på mässan som påstår att den är 100Hz? Liksom finns det skrivet någonstans?

Min enda källa är ACER killen på Computex.

Tror dock det är högst sannolikt. Nvidia har inte haft några problem hittills med höga frekvenser på dem skärmarna som har gsync.
Ett exempel är Acer XB270HU - 144Hz, 1440p, IPS, G-Sync, 4ms response.

Nvidas gsync modul verkar hålla god kvalitet till skillnad från det som hamnar i freesync skärmarna.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tyvärr går inte idag i alla fall. Därför jag hoppas adaptive-sync vinner i längden (dock är det tyvärr ett företag som har det dåligt ekonomiskt, så dom har svårt att pusha tekniken ska användas som standard).

Aww, hm tänkte om det skulle vara möjligt så att det skulle finnas båda "sync" teknikerna och sedan dubbla mängder med portar så att exempelvis så skulle det finnas g-sync på högra uttagen och freesync på vänstra men som vanligt så flyger min fantasi iväg.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Tror dock det är högst sannolikt. Nvidia har inte haft några problem hittills med höga frekvenser på dem skärmarna som har gsync.

Nvidas gsync modul verkar hålla god kvalitet till skillnad från det som hamnar i freesync skärmarna.

Ah han som också påstår att predator är Acers nya påhitt trots det funnits i bra många år

Motsvarande skärm du nämner XG270HU med freesync är också 144hz så där är det ju inget speciellt. Asus har också en 3440 34" IPS på väg också och även dom siktar på 75.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooh85:

Ah han som också påstår att predator är Acers nya påhitt trots det funnits i bra många år

Motsvarande skärm du nämner XG270HU med freesync är också 144hz så där är det ju inget speciellt. Asus har också en 3440 34" IPS på väg också och även dom siktar på 75.

Ja men skillnaden var väl att freesync endast fungerade upp till 90hz på den skärmen trots att displayen i sig klarade 144hz. Nvidias Dito fungerar över hela hz spannet.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooh85:

Källa på den? Fördelen är väl att G-sync har en bra scaler och med freesync är det upp till tillverkaren. Freesync fungerar i dagsläget inte heller med Crossfire vilket är trist men ska komma i framtiden (kanske till win10?).
http://www.tftcentral.co.uk/articles/variable_refresh.htm
Ev något bättre prestanda med Freesync!

Källa på vad?

Problemet för FreeSync tycker jag är att alla tillverkare släpper skärmar med strunt-intervaller bara för att kunna sätta på klistermärket. Det smutsar ned tekniken.

Skrivet av Jackbob:

Freesync har ett intervall som är 9-240 hertz. G-sync har 30-144 om jag inte missminner mig. Anledningen till att vissa skärmar bara har upp till 90 Hz freesync trots högre maximal Hz är pga att skärmtillverkarn snålat med en billig scaler. Inget som AMD kan göra något åt.

Sen har jag inte varit superaktiv i mitt sökande men om nu tekniken FreeSync tillåter över 144 hz.. varför hittar jag inte en sådan skärm?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Dock är detta en 4k skärm och den du refererar till har lägre upplösning. Vet inte hur mycket pixlarna påverkar scalern. Men alla 4k skärmar hittills ligger i spannet 60/75Hz.

Skrivet av Grumie:

Källa på vad?

Problemet för FreeSync tycker jag är att alla tillverkare släpper skärmar med strunt-intervaller bara för att kunna sätta på klistermärket. Det smutsar ned tekniken.

Sen har jag inte varit superaktiv i mitt sökande men om nu tekniken FreeSync tillåter över 144 hz.. varför hittar jag inte en sådan skärm?

Vad jag vet finns bara en IPS ute än med 144Hz, resten är TN paneler som jag tror har free-sync till 144hz (om jag inte mins galet fel).

ASUS påstår att det inte finns en bra free-sync scaler ute än för sin IPS panel. Kan stämma för endast TN paneler som fått högre HZ.

Frågan är när nya skärmar ska släppas med free-sync.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ja men skillnaden var väl att freesync endast fungerade upp till 90hz på den skärmen trots att displayen i sig klarade 144hz. Nvidias Dito fungerar över hela hz spannet.

Ja det var något med det men jag tänkte mest på maximala Hz i detta fall. Rätt kasst av dom att göra sånt konstig spann på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Källa på vad?

Att X34 dvs g-syncversionen av denna skärm ska vara 100Hz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur många bit denna skärmen visar? Tröttnat på min gamla 6bit skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Enkelt svar: De existerar inga konsument-skärmar med över 144hz på grund av att vi inte har den tekniken.

Om det nu mot förmodan skulle släppas en skärm imorgon, med 240 hz och en scaler av kvalité så klarar freesync av att driva den optimalt upp till 240 hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Nej? Jag har för mig att det fanns vissa problem i g-sync modulerna i min skärm blandannat. Det påstods att modulen i swiftskärmarna var klockade för högt vilket gjorde att vissa skärmar fick problem och kunde gå sönder. Jag har inte sett en konkret tråd än så länge så tiden får utvisa hur länge dom fungerar:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag vill veta om det finns någon som helst anledning, hur liten den än må vara, att betala extra för G‑Sync, så ställ den bästa FreeSync-skärmen mot den bästa G‑Sync-skärmen och försök hitta även den minsta skillnad i prestanda.

Till att börja med så fungerar ju G-sync tillsammans med SLI, till skillnad från Freesync och Crossfire där, sist jag kollade, det inte ens fanns en ETA från AMD, tyvärr. Sitter du på Crossfire så känns ju Freesync inte sådär jättelockade direkt, då det betyder att du tvingas välja mellan prestandan från ett kort och Freesync, eller prestandan från båda korten men utan Freesync.

Vidare så tycker jag själv att Freesync-intervallerna ofta är ganska dåliga. 40 Hz som lägstagräns på BenQ XL2730Z var för högt, och 90 Hz som högstagräns på Asus MG279Q var ju direkt pinsamt ur Freesync-perspektiv.
Jämför detta med G-sync där intervallet 30-144 (förutsatt att skärmen stödjer så hög Hz) har fungerat på varje skärm som släppts hittills.

Nu kommer AMD med stor sannolikhet att fixa Freesync och Crossfire någon gång i framtiden, och det kommer säkert att komma skärmar med bra panel och bra Freesync-intervall, men här, just nu idag? Jag hade valt G-sync alla dagar i veckan.
Om något år däremot? Vem vet.

Denna videon är också ganska intressant, ta den dock med en liten nypa salt - jag vet inte om kanalen har någon dold agenda.

Edit: Och ja, jag äger en G-sync skärm.
Dock betalade jag verkligen inte 2000:- för modulen, det är lite väl saftigt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Då måste jag missat något. Jag trodde att Freesync var en utveckling av VESAs Adaptive Sync och att det gjordes med mjukvara medan G-Sync körde med deras G-Sync modul. Vilken hårdvara krävs för Freesync?

Amd grafikkort ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Amd grafikkort ?

Jag snackar om konstruktionen av skärmen.

Visa signatur