Permalänk
Medlem

Arbetsdatorer

Hej!

Har fått i uppdrag av min chef att skaffa nya datorer till jobbet.
Tidigare har vi köpt det genom företaget som satt upp nätverket med server etc.
Datorerna vi får från dom har en i5-processor, 8 GB RAM och en vanlig 200 GB 5400 RPM-hårddisk.
Dessa datorer är dyra som satan när vi får dom genom det företaget. Datorerna som ej är bytta ännu är halvdöda och extremt långsamma.

Användningsområde:
Bildhantering
Större kassasystem/komplett företagssystem
Outlook
Skype
Ett program för försäkringsbolag med uträkningar av skador på fordon etc
Internet (Chrome, inte helt sällan 6+ flikar)

Inte ovanligt att alla program ovan är igång och används samtidigt.

Lagring är inte ett stort krav, då det mesta sparas på server. Prestanda på processor och RAM är det jag antar ska prioriteras.
Grafikkort tror jag inte heller är något som behövs, då datorerna grafikmässigt i princip spelar upp en video någon gång då och då, samt visar upp bilder. Med nyare processorer och moderkort är ju chippet tillräckligt för det.

Vad tror ni? Kan vi hitta bra datorer runt 5-6 tusenlappar styck som klarar av arbetsuppgiften hyfsat snabbt?

(Dagens datorer är tillräckligt sega att man ibland klickar på Chrome, väntar ca 15-30 sekunder innan rutan kommer upp, sen skriver man sin text, väntar lite och ser hur texten kommer med några sekunders fördröjning.)

Glömde skriva att Windows 7 är att föredra, för att uppgraderas till professional, men räknar nästan med att få köpa Win 7 Pro separat

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Med eller utan skärm? Inbyggd skärm? Skärmstorlek?

Skärm behövs ej. Har skärmar och ska bara byta själva datorn. Ber om ursäkt att detta inte fanns med från början

Funderar på om t.ex. denna kan vara en bra deal:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Grafikkortet är ju lite overkill mot vad vi behöver men resterande prestanda ser ut att vara ok? Blir i såna fall att byta ut OS till Win7Pro. Dock är jag ganska dålig på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Gå in på Dell, köp med avtal som alla företag, det är servicen du betalar för inte själva datorn och det är värt det.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla företag som Inrego eller 3StepIt som köper in kasserade datorer och rustar upp dom på nytt.

Som företag kan man göra riktiga fynd, man kan välja mellan att hyra eller köpa.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tuxxie:

Skärm behövs ej. Har skärmar och ska bara byta själva datorn. Ber om ursäkt att detta inte fanns med från början

Funderar på om t.ex. denna kan vara en bra deal:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Grafikkortet är ju lite overkill mot vad vi behöver men resterande prestanda ser ut att vara ok? Blir i såna fall att byta ut OS till Win7Pro. Dock är jag ganska dålig på hårdvara.

Inte sett till hårdvaran. Med er budget hänger det på om du är villig att montera ihop datorerna själv. Annars går du på @Damir2d förslag.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är annars att köpa rekonditionerade begagnade datorer. Jag jobbar på en skola där vi har handlat i många år från ett företag som heter Inrego. De har dessutom mycket bra support om det skulle vara nåt problem:

https://www.inrego.se/webbshop

Edit: Patrasket hade redan tipsat om Inrego (Ex, HP EliteDesk 800 G1 halva priset mot Dustin)

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Det här är en mycket bra dator i en bra R5 låda.
http://www.inet.se/produkt/v100517/inet-home-i5
Pris 7.000 kr
Jag är säker på att INET låter dig byta till att få med Windows 7 istället.
De vill gärna sälja flera datorer.
Kanske till och med får mängdrabatt ...

Hur många datorer gäller inköpet?

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Gå in på Dell, köp med avtal som alla företag, det är servicen du betalar för inte själva datorn och det är värt det.

Vi har haft det tidigare. Det är jättebra sålänge det inte strular. Då kostar servicen, eller rättare sagt "kostnaderna i samband med den gratis servicen" mer än 3 likadana datorer tillsammans. Tar hellre köp + vanlig garanti som privatpersoner har. Billigare att köpa en extra som kan vara reservdator medan en annan åker iväg på garantigrejer (om det skulle vara något).

Avtalen känns lite som du betalar dyrt, men ska få ett problemfritt ägande. Förutom hårdvara kan jag lösa det mesta, och vi är ett litet företag som får hålla i pengarna Så installation, felsökning samt åtgärder sköter jag för det mesta. Det enda är om det är hårdvaruproblem, men då räcker vanlig garanti där man får det utbytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Det här är en mycket bra dator i en bra R5 låda.
http://www.inet.se/produkt/v100517/inet-home-i5
Pris 7.000 kr
Jag är säker på att INET låter dig byta till att få med Windows 7 istället.
De vill gärna sälja flera datorer.
Kanske till och med får mängdrabatt ...

Hur många datorer gäller inköpet?

Tack för tipset. Det gäller för tillfället 3 datorer. Förmodligen 3 till inom kort.
Funkar det bra och smidigt kan det bli ytterligare 3.
(men skulle det bli ett erbjudande vid köp av 6 direkt så kollar vi även på det självklart)

Permalänk
Medlem

Fixa kontrakt med t.ex. Dell eller t.ex. Dustin då sköter de service etc. "Konsument" datorer ska ni helst inte ha.

Core i5 eller i7 med quad core och 120Gb SSD och minst 8 Gb RAM. Inbyggda grafiken duger nog för det ni vill göra.

Dell har t.ex. bra Optiplex 3020 datorer som är små och ganska billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Ett alternativ är annars att köpa rekonditionerade begagnade datorer. Jag jobbar på en skola där vi har handlat i många år från ett företag som heter Inrego. De har dessutom mycket bra support om det skulle vara nåt problem:

https://www.inrego.se/webbshop

Edit: Patrasket hade redan tipsat om Inrego (Ex, HP EliteDesk 800 G1 halva priset mot Dustin)

Om man ser till EliteDesk 800 G1, och jämför det mest vad datorn används till. Med uppgradering till 8 GB ram. Tror du det skulle fungera?

Permalänk
Medlem

Datorer baserade på någon av AMDs enklare A-serie processorer skulle fungera utmärkt.
Inet skulle ju kunna vara en bra leverantör, om det gäller många datorer är det inte så kul/lönsamt att bygga ihop dom själv.
Exempelvis:
Processor: AMD A-serien A6-5400K
Moderkort: mITX eller mATX beroende på valet av chassi.
Minne: 2-4GB
Chassi: Ett halvstort som inte tar för mycket plats med stor(a) fläkt(ar) som går på låga varv.
Lagring: 60-120GB SSD (behövs mer lagring? Lägg till en 500GB 2,5" HDD)
Nätdel: Skulle med fördel använda ett externt passivt nätdel, brukar kräva lite borrning, för att fästa externkabel kontakt med intern kabel kontakt. Annars internt 150-300W nätagg.

DVD-brännare/läsare brukar ofta krävas slimmodell för små chassin.
Trådat nätverk brukar finnas med på moderkortet men för trådlöst krävs adapter.
Antar att det är Win7 som gäller som OS.

Vill företaget köpa färdig dator?
Verkar denna från Netonnet med flera, kunna passa som hand i handske.

Lenovo ThinkCentre E73

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxxie:

Om man ser till EliteDesk 800 G1, och jämför det mest vad datorn används till. Med uppgradering till 8 GB ram. Tror du det skulle fungera?

Absolut. Dessutom kan den ju fås med Windows 7 Pro för ynka 295 kr extra. Man får slå till snabbt om man vill ha en viss modell. Har hänt att vi köpt några få först och nästa gång finns inte samma modell kvar i sortimentet. Man får ett års garanti med möjlighet att köpa till ytterligare ett eller två år om man vill. Eftersom ni inte ska köpa så många datorer är absolut värt att handla där.

Läs deras FAQ här:

https://www.inrego.se/webbshop/information/faq/

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxxie:

Om man ser till EliteDesk 800 G1, och jämför det mest vad datorn används till. Med uppgradering till 8 GB ram. Tror du det skulle fungera?

Jag har köpt in ett gäng Intel NUC med 180GB Intel SSD och 4GB RAM till jobbet. De är små och smidiga och har ändå i5 i sig. Går att stoppa i 8GB minne om man vill.

https://www.dustin.se/product/5010817081/nuc-broadwell-25-wifi

ca 5000-6000kr + Windows om man ska ha nytt, jag hade fördelen att kunna köra in Linux
i3-varianten är ca 1000kr billigare och fortfarande ganska snabb jämfört med enklare datorer.

EDIT: Förutsatt att man itne behöver optisk läsare då. Vi har en extern DVD-läsare till USB när det behövs som kan flyttas runt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad ni har för budget också. Och hur stort är företaget? Handlar det om hundratals datorer eller bara tre? exempelvis.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Tack för tipset!

Skrivet av sp1k3n:

Absolut. Dessutom kan den ju fås med Windows 7 Pro för ynka 295 kr extra. Man får slå till snabbt om man vill ha en viss modell. Har hänt att vi köpt några få först och nästa gång finns inte samma modell kvar i sortimentet. Man får ett års garanti med möjlighet att köpa till ytterligare ett eller två år om man vill. Eftersom ni inte ska köpa så många datorer är absolut värt att handla där.

Läs deras FAQ här:

https://www.inrego.se/webbshop/information/faq/

Det låter ju faktiskt väldigt bra. Speciellt att man får licensen för 295 kr. Bara den biten ligger ju runt 2000 om man köper separat.

Skrivet av blackeagle:

Också väldigt intressant, och CD-läsare används vid installation och inte mycket mer än det. I värsta fall kan vi göra som du skriver att ha en extern.

Skrivet av xcluzive:

Beror ju lite på vad ni har för budget också. Och hur stort är företaget? Handlar det om hundratals datorer eller bara tre? exempelvis.

Det svarade jag på i tidigare inlägg. Det handlar om 3 till en början, upp till 9 totalt.

Tack för tipsen allihop! Skrivit ihop alla tips jag fått och ska presentera detta för min chef och se vad som sägs om det.
Ni är underbara när man behöver hjälp! (säkert annars också)