Problem med Displayport->VGA adapter, får BSOD (HP laptop)

Permalänk

Problem med Displayport->VGA adapter, får BSOD (HP laptop)

Hej!

Har en HP laptop (Hewlett Packard) som jag vill ha mer än en skärm på, men eftersom att jag bara har en VGA port och en Displayport port (D++) så köpte jag en Displayport - VGA adapter så att jag skulle kunna ansluta datorn till två VGA skärmar. Men när jag försökte så fick jag Bluescreen, även om tvn jag försökte på var avstängd (inte standby).

Någon som kan hjälpa mig?

§3.1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarhellqvist:

Hej!

Har en HP laptop (Hewlett Packard) som jag vill ha mer än en skärm på, men eftersom att jag bara har en VGA port och en Displayport port (D++) så köpte jag en Displayport - VGA adapter så att jag skulle kunna ansluta datorn till två VGA skärmar. Men när jag försökte så fick jag Bluescreen, även om tvn jag försökte på var avstängd (inte standby).

Någon som kan hjälpa mig?

Men har du testat att installera de senaste grafikkorts drivrutinerna?

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Hedersmedlem

Vad var det för adapter du köpte? Vad är det för modell på din dator?
Uppdatera grafikdrivrutinerna till senaste om du inte redan har dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Oscarhellqvist
Kan tänka mig att grafikkortet bara klarar av en analog utsignal åt gången. Att du får bluescreen låter helt fel däremot.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade, rubrik förtydligad*

Jag har sammanfogat dina trådar då vi ej tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Passade även på att justera rubriken i enlighet med §3.1.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Lycka till med felsökandet och välkommen till Sweclockers
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Yes, det står att jag redan har de senaste drivrutinerna.

Skrivet av riger:

Men har du testat att installera de senaste grafikkorts drivrutinerna?

Permalänk

Har en HP ProBook 6540b (Hewlett Packard), Adaptern köpte jag på Kjell o Kompany i Karlskrona men den finns inte med på deras hemsida av någon anledning. Jag har läst lite om vad skillnaden mellan Displayport och Displayport++ är. Och har noterat att på datorns input står det D++ och på adaptern står det bara D.
Jag har redan de senaste drivrutinena till Grafikkortet.

Skrivet av giplet:

Vad var det för adapter du köpte? Vad är det för modell på din dator?
Uppdatera grafikdrivrutinerna till senaste om du inte redan har dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarhellqvist:

Yes, det står att jag redan har de senaste drivrutinerna.

Använd du Windows Update eller gick du via Enhetshanteraren och leta på nätet efter nya? Dessa alternativ får man inte alltid de senaste drivrutinerna, helst på äldre produkter.
Går man på HP's support sida så är deras drivare från 2012, vilket är lite gammalt de med.

Gå direkt till grafikkorts tillverkarens support sida. Ser att HP ProBook 6540b kan både ha Intel och AMD. Kolla i Enhetshanteraren vilket du har, där kan du ju oxå kolla version och år/datum på drivrutinen

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

Ibland måste man ha en aktiv adapter beroende på grafikkortets utgångar. Kan inte uttala mig om just din dator i det här fallet.
Vad köpte du?
Aktiv eller passiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Ibland måste man ha en aktiv adapter beroende på grafikkortets utgångar. Kan inte uttala mig om just din dator i det här fallet.
Vad köpte du?
Aktiv eller passiv?

Displayport är digitala, adaptern måste således vara aktiv.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Displayport är digitala, adaptern måste således vara aktiv.

Det finns adaptrar som är passiva och matas med den spänning som uttaget i sig ger men de är inte alltid optimala.

Permalänk

Jag gick på Enhetshanteraren och sökte efter nya på nätet. Nu ser jag att de drivrutinerna jag har är Intel och från 2009. Skulle du kunna länka till en sida där jag kan ladda ner senaste?

Skrivet av riger:

Använd du Windows Update eller gick du via Enhetshanteraren och leta på nätet efter nya? Dessa alternativ får man inte alltid de senaste drivrutinerna, helst på äldre produkter.
Går man på HP's support sida så är deras drivare från 2012, vilket är lite gammalt de med.

Gå direkt till grafikkorts tillverkarens support sida. Ser att HP ProBook 6540b kan både ha Intel och AMD. Kolla i Enhetshanteraren vilket du har, där kan du ju oxå kolla version och år/datum på drivrutinen

Permalänk

Grejen är att på påsen jag fick den i så står det endast Displayport-> VGA. Så jag har ingen aning.
Har skickat ett mail till Kjell & Kompany om problemet men har ej fått svar. Ska se om jag kan få fram mer information om adaptern.

Skrivet av TubularBoy:

Ibland måste man ha en aktiv adapter beroende på grafikkortets utgångar. Kan inte uttala mig om just din dator i det här fallet.
Vad köpte du?
Aktiv eller passiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Det finns adaptrar som är passiva och matas med den spänning som uttaget i sig ger men de är inte alltid optimala.

Med aktiv menas att det sitter aktiva komponenter i den. I detta fallet en digital-analog-konverter som avkodar och omvandlar den digitala videosignalen till analog RGB. Det finns inga passiva adaptrar som gör sånt. De är samtliga aktiva, oavsett var de får sin ström ifrån.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Problemet löst

@riger hade rätt!

Det var gamla drivrutiner på grafikkortet, de jag hade var från 2009 och windows kunde inte hitta nyare.
Men hittade en nyare drivrutin på hp´s site som var från 2011, den är formodligen inte den senaste men det fungerade så jag är nöjd.

Men om någon har lust så ge mig gjärna en länk till en (om det finns) nyare drivrutin.
Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Visst är det så men de kallas passiva för att man inte lägger till extern ström.

Skrivet av Nioreh83:

Med aktiv menas att det sitter aktiva komponenter i den. I detta fallet en digital-analog-konverter som avkodar och omvandlar den digitala videosignalen till analog RGB. Det finns inga passiva adaptrar som gör sånt. De är samtliga aktiva, oavsett var de får sin ström ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarhellqvist:

@riger hade rätt!

Det var gamla drivrutiner på grafikkortet, de jag hade var från 2009 och windows kunde inte hitta nyare.
Men hittade en nyare drivrutin på hp´s site som var från 2011, den är formodligen inte den senaste men det fungerade så jag är nöjd.

Men om någon har lust så ge mig gjärna en länk till en (om det finns) nyare drivrutin.
Tack för all hjälp!

Härligt att det löste sig!

Här har du Intels support sida för drivrutiner, du får filtrera på ditt OS

Detta borde vara den senaste versionen för Windows 7/8 32-bits

Detta borde vara senaste för Windows 7/8 64-bits

Sen är det inte alltid drivrutinerna från tillverkans hemsida fungerar på en märkes dator (typ HP) då HP har ändrat något i hårdvaran.
Men under installationen så kommer du få upp "att hårdvara ej kunde hittas" om inte går att installera, så det är ingen fara att testa.

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk

Tack så mkt!

Skrivet av riger:

Härligt att det löste sig!

Här har du Intels support sida för drivrutiner, du får filtrera på ditt OS

Detta borde vara den senaste versionen för Windows 7/8 32-bits

Detta borde vara senaste för Windows 7/8 64-bits

Sen är det inte alltid drivrutinerna från tillverkans hemsida fungerar på en märkes dator (typ HP) då HP har ändrat något i hårdvaran.
Men under installationen så kommer du få upp "att hårdvara ej kunde hittas" om inte går att installera, så det är ingen fara att testa.