Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

IBM visar världens första krets tillverkad på 7 nanometer

Permalänk
Melding Plague

IBM visar världens första krets tillverkad på 7 nanometer

Övergången till 16 och 14 nanometer ligger för dörren, men redan nu pågår arbetet med steget efter 10 nanometer. Nu visar IBM världens första fungerande krets på 7 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande.

Permalänk
Medlem

Moores lag verkar ju inte stanna av iaf.

Permalänk

Detta ska bli spännande. Hoppas de klarar att lansera 2017-2018!

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

Hoppas att Intel är stressade!

Permalänk
Datavetare

"To reach such tiny geometries, self-aligned quadruple patterning (SAQR) and EUV lithography is used."
ArsTechnica

Vad detta ger en stark vink om är att Moores lag knappast gäller längre då den alltid handlat om ekonomi, att priset per transistor faller med en rätt konstant hastighet. Antal tillverkningssteg verkar explodera i vid krympningar nu, något som rejält driver upp tillverkningskostnaden. Att det ändå kan vara en ekonomisk vinst, i alla fall på sikt, är att mindre noder trots allt ger fler transistorer per ytenhet som kan användas till fler kretsar per "wafer", högre mått av integration och därmed färre kretsar totalt samt möjliggöra mer avancerade kretsar med nya / snabbare funktioner.

Redan Intels 22nm FinFET och nu Samsungs/GloFo 14nmFF+ / TSMC 16nmFF har varit enormt mycket dyrare att ta fram än tidigare, 28nm processen lär finnas kvar länge än då den fortfarande är billigast även räknat per transistor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Varför går IBM ut med sina upptäckter och stora genombrott? Hade det inte varit bättre att hålla det för sig själv? Typ köpa upp AMD, implentera tekniken och köra över Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"To reach such tiny geometries, self-aligned quadruple patterning (SAQR) and EUV lithography is used."
ArsTechnica

Vad detta ger en stark vink om är att Moores lag knappast gäller längre då den alltid handlat om ekonomi, att priset per transistor faller med en rätt konstant hastighet. Antal tillverkningssteg verkar explodera i vid krympningar nu, något som rejält driver upp tillverkningskostnaden. Att det ändå kan vara en ekonomisk vinst, i alla fall på sikt, är att mindre noder trots allt ger fler transistorer per ytenhet som kan användas till fler kretsar per "wafer", högre mått av integration och därmed färre kretsar totalt samt möjliggöra mer avancerade kretsar med nya / snabbare funktioner.

Redan Intels 22nm FinFET och nu Samsungs/GloFo 14nmFF+ / TSMC 16nmFF har varit enormt mycket dyrare att ta fram än tidigare, 28nm processen lär finnas kvar länge än då den fortfarande är billigast även räknat per transistor.

Skulle dom inte också börja göra större wafer dessutom?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Varför går IBM ut med sina upptäckter och stora genombrott? Hade det inte varit bättre att hålla det för sig själv? Typ köpa upp AMD, implentera tekniken och köra över Intel.

Ett pressmeddelande är inte 2000 sidor av detaljerade specifikationer. Om det var så hade jag förstått din fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

IBM tjänar sina intäkter som konsultbolag. Om man går ut med att man gjort stora upptäckter får man saftiga konsultkontrakt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

ArsTechnica

Inte helt oväntat då masken inte kan vara mindre än våglängden på ljuset man försöker maskera bort. Bygger man saker som är 7 nm stora så kan man inte ha en så liten mask om man belyser det med ljus på 13 nm. Det går inte igenom något alls då och elektromagnetisk strålning på 7 nm är röntgenstrålning, det vill säga joniserande. Det är en dålig kombination med väldigt små halvledare.

För den som vill ha lite perspektiv på på storleken så ser kisels kristallstruktur (diamantstruktur) ut såhär:

Sidan på kuben är 0,543 nm. Germanium har samma kristallstruktur fast något större på 0,566 nm. SiGe har även den diamantstruktur och storleken beror av blandningen av kisel och germanium. Namnet till trots så är det inte nödvändigtvis en 50/50 blandning på molbasis. Man brukar skriva den som Si1-xGex. Om vi faktiskt har en struktur som är 7 nm så är den 13-26 atomer bred, beroende lite på hur man räknar i kristallstrukturen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det här kan bli viktigare än många anar

Bra även att någon kan utmana intel på framstegsfronten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har läst på en del och det verkar som att IBM kommer att licensiera tekniken till Global Foundries som bland annat tillverkar kretsar för.... AMD.

Det här kan bli intressant, mycket intressant.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle dom inte också börja göra större wafer dessutom?

ASML har väl stoppat utvecklingen av 450 mm wafers??

Permalänk
Skrivet av biorrith:

IBM har mer eller mindre övergett x86. De är all-in på POWER. Den här tillverkningsnoden ligger rimligen i fas med POWER9. Dessutom tippar jag att samsung kommer få första tjing på tillverkningen, dvs stå för kapitalinsatsen för tillverkningsutrustningen!

Dessutom är det väl microsoft som nämns i ryktena angående uppköp av AMDs processordel...

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Jag har läst på en del och det verkar som att IBM kommer att licensiera tekniken till Global Foundries som bland annat tillverkar kretsar för.... AMD.

Det här kan bli intressant, mycket intressant.

IBM, Samsung o GloFo kör väl fortfarande Common Platform, ja...

Men om det gynnar en flugviktare som AMD återstår att se..

Permalänk
Medlem

För egen del så tycker jag de är mer spännande vad 7nm kan göra för mobila chips än vad de kan göra för desktop. Vi får ju både bättre batteritid, vilket verkligen behövs, och mer kraft. Nu behöver de bara göra skärmarna tio ggr mer strömsnåla vid högljusstyrka och sedan få fram de där batterierna som går ladda upp på 10 sek som har 10.000mAh och gärna trycka i lite av de där råtthjärnecellerna så jag har 1 YottaBytes.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Det viktiga är dock den här biten "IBM med partner siktar dessutom på att leverera 50 procent bättre prestanda per watt". Kan man fortsätta leverera högre prestanda per watt så kommer säkerligen folk betala för det. Tekniska utvecklingen fortsätter, men prylarna blir dyrare.

Jag trodde inte vi skulle se så pass stora ökningar under 10 nm.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Avstängd

smått
2018 kanske men troligen 2019

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv

Det måste vara nörden i mig, men jag tycker sånt här är otroligt trevlig lösning. Det är så otroligt smått att jag inte kan låta bli att imponeras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jazz 1-up:

@Yoshman: Det viktiga är dock den hät biten "IBM med partner siktar dessutom på att leverera 50 procent bättre prestanda per watt". Kan man fortsätta leverera högre prestanda per watt så kommer säkerligen folk betala för det. Tekniska utvecklingen fortsätter, men prylarna blir dyrare.

Jag trodde inte vi skulle se så pass stora ökningar under 10 nm.

Fast det uttalandet om 50% bättre prestanda per Watt måste vara ungefär lika träffsäkert som att spå i teblad i det här läget, t.ex. så finns överhuvudtaget ingen kommersiellt gångbar 10nm process ännu så man vet inte ens vad man jämför med! Sedan finns lite annan forskning på gång också, Intel tittar på Quantum Well FETs (RealWorldTech), får man till det på 10nm lär processen som beskrivs här vara ens i närheten av 50% mer effektiv (om man inte också inför QWFETs).

Och oavsett låter 50% väldigt optimistiskt givet vad vi sett från Intels 22nm->14nm och Samsung/GloFo 28nm->20nm->14nm. Till och med marknadsmaterialet från dessa företag säger "upp till 30% bättre prestanda per Watt", det är nog ett mer realistiskt riktmärke.

Efter att läst på lite om vad folk säger om denna nyhet på olika forum så verkar det väldigt många som jobbar med kretstillverkning påpekar är att om inget väldigt radikalt händer så kommer dessa kretsar vara svindyra att tillverka.

Tydligen har man redan tillverkat kretsar baserat på germanium, fördelen om jag förstod rätt var att man kan nå något högre frekvens. Nackdelen är att materialet i sig är väldigt mycket dyrare att köpa in och betydligt svårare att jobba med, båda drar upp kostnaden för tillverkning. Har tydligen används i några enstaka superdatorer.

Även Extreme Ultraviolet Lithography (EUV) är något som rent tekniskt går att använda redan idag, men även här problem extremt hög kostnad bl.a. från att effektiviteten på dessa som tydligen ligger på problematiskt låg nivå (effekt man stoppar in i lasern kontra den som faktiskt når kretsen). Läser man Wiki-sidan om EUV så slås man också av vilka kostnader som kommer vara associerade med den effekt som krävs:

"While state-of-the-art 193 nm ArF excimer lasers offer intensities of 200 W/cm^2,[5] lasers for producing EUV-generating plasmas need to be much more intense, on the order of 10^11 W/cm^2. This indicates the enormous energy burden imposed by switching from 193 nm light (power output approaching 100 W) to EUV light (10 kW). An EUV source driven by a 200 kW CO2 laser with ~10% wall plug efficiency consumes an electrical power of ~2 MW, while a 100 W ArF immersion laser with ~1% wall plug efficiency consumes an electrical power of ~10 kW."

Att man var tvungen att börja med "double patterning" var en stor orsak till Intels försening på 14nm och att de andra fick sina 20nm rejält försenade, det drev också upp tillverkningskostnaden. Här pratar man om "quadruple patterning" i kombination med EUV...

Med tanke på att Samsung/GloFo fortfarande är väldigt låg "yield" på sin 14nmFF++, man inte lyckats gjort en enda high-end krets på ett kommersiellt gångbart sätt samt att Intel (som än så länge bara har 14nm kretsar <100mm^2 på marknaden) verkar sikta på att börja kommersiellt produktion på 10nm 2017. Att komma igång med 7nm tillverkning 2017-2018 betyder rimligen att målet är att överhuvudtaget lyckas tillverka en komplett krets till dess (det man gjort nu är fått till några fristående transistorer), kommersiell produktion på 7nm innan 2020 är nog extremt optimistiskt.

Men som datornörd får man verkligen hoppas att något på något magiskt sätt lyckas ta sig förbi alla utmaningar, gärna på betydligt kortare tid än min lekman-gissning

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Onekligen intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

@CFSsss: Hoppas verkligen inte AMD får ett sådant stort övertag nu! Ett smått övertag kan jag leva med men inte ett såpass stort att man tvingas köpa AMDs produkter -.- Deras kontrollpanel och drivisar har inget att erbjuda mig.

#Nvidia4lyfe

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Fast det uttalandet om 50% bättre prestanda per Watt måste vara ungefär lika träffsäkert som att spå i teblad i det här läget, t.ex. så finns överhuvudtaget ingen kommersiellt gångbar 10nm process ännu så man vet inte ens vad man jämför med! Sedan finns lite annan forskning på gång också, Intel tittar på Quantum Well FETs (RealWorldTech), får man till det på 10nm lär processen som beskrivs här vara ens i närheten av 50% mer effektiv (om man inte också inför QWFETs).

Och oavsett låter 50% väldigt optimistiskt givet vad vi sett från Intels 22nm->14nm och Samsung/GloFo 28nm->20nm->14nm. Till och med marknadsmaterialet från dessa företag säger "upp till 30% bättre prestanda per Watt", det är nog ett mer realistiskt riktmärke.

Efter att läst på lite om vad folk säger om denna nyhet på olika forum så verkar det väldigt många som jobbar med kretstillverkning påpekar är att om inget väldigt radikalt händer så kommer dessa kretsar vara svindyra att tillverka.

Tydligen har man redan tillverkat kretsar baserat på germanium, fördelen om jag förstod rätt var att man kan nå något högre frekvens. Nackdelen är att materialet i sig är väldigt mycket dyrare att köpa in och betydligt svårare att jobba med, båda drar upp kostnaden för tillverkning. Har tydligen används i några enstaka superdatorer.

Även Extreme Ultraviolet Lithography (EUV) är något som rent tekniskt går att använda redan idag, men även här problem extremt hög kostnad bl.a. från att effektiviteten på dessa som tydligen ligger på problematiskt låg nivå (effekt man stoppar in i lasern kontra den som faktiskt når kretsen). Läser man Wiki-sidan om EUV så slås man också av vilka kostnader som kommer vara associerade med den effekt som krävs:

"While state-of-the-art 193 nm ArF excimer lasers offer intensities of 200 W/cm^2,[5] lasers for producing EUV-generating plasmas need to be much more intense, on the order of 10^11 W/cm^2. This indicates the enormous energy burden imposed by switching from 193 nm light (power output approaching 100 W) to EUV light (10 kW). An EUV source driven by a 200 kW CO2 laser with ~10% wall plug efficiency consumes an electrical power of ~2 MW, while a 100 W ArF immersion laser with ~1% wall plug efficiency consumes an electrical power of ~10 kW."

Att man var tvungen att börja med "double patterning" var en stor orsak till Intels försening på 14nm och att de andra fick sina 20nm rejält försenade, det drev också upp tillverkningskostnaden. Här pratar man om "quadruple patterning" i kombination med EUV...

Med tanke på att Samsung/GloFo fortfarande är väldigt låg "yield" på sin 14nmFF++, man inte lyckats gjort en enda high-end krets på ett kommersiellt gångbart sätt samt att Intel (som än så länge bara har 14nm kretsar <100mm^2 på marknaden) verkar sikta på att börja kommersiellt produktion på 10nm 2017. Att komma igång med 7nm tillverkning 2017-2018 betyder rimligen att målet är att överhuvudtaget lyckas tillverka en komplett krets till dess (det man gjort nu är fått till några fristående transistorer), kommersiell produktion på 7nm innan 2020 är nog extremt optimistiskt.

Men som datornörd får man verkligen hoppas att något på något magiskt sätt lyckas ta sig förbi alla utmaningar, gärna på betydligt kortare tid än min lekman-gissning

Har du sett något om vilket förhållande de har mellan germanium och kisel?

Intressant läsning på wikisidan för övrigt. Tackar och bockar för tipset. (https://en.wikipedia.org/wiki/Extreme_ultraviolet_lithography)

Verkar som att de tittar på alternativa ljuskällor också. Nu dumpar de en absurd effekt från en koldoxidlaser för att sparka loss elektroner från något som i sin tur skapar UV-laser. TSMC leker tydligen med en 200 kW koldioxidlaser. För de som inte har koll så är laserskärare som tar trä 40-100 W. Industriella lasrar ligger på 1-10 kW och de skär upp till ett par centimeter stål. Verkar som att man tittar på att använda en "free electron laser" och synkotronstrålning som alternativ. Båda är sjukt häftiga apparater. Lasern som TSMC använder skulle för övrigt ge en uteffekt på 30 W. Målet är ett par hundra watt.

Det är väldigt mycket häftig fysik som ligger bakom modern kretstillverkning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare

@Zotamedu: har inga priskvoter mellan dessa, men läser man på Wikipeda om kisel resp germanium så får man nog en liten vink om att det är nog inte några procents skillnad, frågan är om det bara är gånger eller om det är enklare att beskriva skillnaden i tiopotenser...

Kisel
"Förekomst

Kisel är det näst vanligaste grundämnet i jordskorpan efter syre och om man mäter med vikt tar kisel upp 25,7 % av grundämnena i jordskorpan. Kisel finns oftast i form av kiseldioxid eller i silikatmineral.

Ett av de bästa fyndmineralen för kiseldioxid är vanlig sand."

Germanium
"Förekomst och utvinning

Germanium är sällsynt i naturen och utvinns ur mineralen argydorit och germanit, men också ur stenkolsaska. Det kan separeras från andra metaller genom destillation av dess flyktiga tetraklorid, GeCl4, som efter hydrolys till germaniumdioxid, GeO2, och reduktion ger rent germanium."

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

@Zotamedu: har inga priskvoter mellan dessa, men läser man på Wikipeda om kisel resp germanium så får man nog en liten vink om att det är nog inte några procents skillnad, frågan är om det bara är gånger eller om det är enklare att beskriva skillnaden i tiopotenser...

Kisel
"Förekomst

Kisel är det näst vanligaste grundämnet i jordskorpan efter syre och om man mäter med vikt tar kisel upp 25,7 % av grundämnena i jordskorpan. Kisel finns oftast i form av kiseldioxid eller i silikatmineral.

Ett av de bästa fyndmineralen för kiseldioxid är vanlig sand."

Germanium
"Förekomst och utvinning

Germanium är sällsynt i naturen och utvinns ur mineralen argydorit och germanit, men också ur stenkolsaska. Det kan separeras från andra metaller genom destillation av dess flyktiga tetraklorid, GeCl4, som efter hydrolys till germaniumdioxid, GeO2, och reduktion ger rent germanium."

Jag menade inte direkt kostnad utan sammansättningen i halvledaren. Som sagt är det inte SiGe som namnet antyder utan förhållandet mellan dem är något annat. Tänkte att du kanske sett några faktiska siffror på vad de använde. Vad jag kan se är det övergången mellan Si och SiGe som är intressant varpå det inte är vettigt att använda rent SiGe

SiGe är faktiskt inte så mycket dyrare. Vad jag kan se handlare det om ett fåtal gånger dyrare än kisel. Det är inte råmaterialet som gör det dyrt utan tillverkningsprocessen. Sand kostar ju nästan inget alls men en wafer går på typ 300-500 dollar. SiGe går även att köra i samma processer som Si vilket sparar massa pengar. Jämför med GaAs som håller på att ersättas av SiGe. Germanium för för övrigt vanligt förekommande i optiska fibrer och det finns i omskrivningsbara DVD-skivor. SiGe används redan i halvledare i diverse elektronik som behöver hantera höga frekvenser med väldigt lågt brus. Det vill säga vanliga saker som GPS-mottagare. Oklart hur stor påverkan det får på slutpriset med tanke på hur dyrt allt annat är runt omkring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kitz:

@CFSsss: Hoppas verkligen inte AMD får ett sådant stort övertag nu! Ett smått övertag kan jag leva med men inte ett såpass stort att man tvingas köpa AMDs produkter -.- Deras kontrollpanel och drivisar har inget att erbjuda mig.

#Nvidia4lyfe

Detta är "vanliga" processorer inte grafik-processorer. Så detta är ett AMD/Intel slagsmål inte AMD/Nvidia

Och troligtvis så är det så att deras kontrollpanel och drivrutiner strular just för att det är ett så enormt mycket mindre bolag än nvidia så de tvingas lägga nästan all ekonomi på att göra GPU:er och forskning till att göra dem bättre.
Troligtvis skulle mjukvaran förbättras och göras lättare om de hade stålarna

Visa signatur

Citera för svar!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Jag menade inte direkt kostnad utan sammansättningen i halvledaren. Som sagt är det inte SiGe som namnet antyder utan förhållandet mellan dem är något annat. Tänkte att du kanske sett några faktiska siffror på vad de använde. Vad jag kan se är det övergången mellan Si och SiGe som är intressant varpå det inte är vettigt att använda rent SiGe

SiGe är faktiskt inte så mycket dyrare. Vad jag kan se handlare det om ett fåtal gånger dyrare än kisel. Det är inte råmaterialet som gör det dyrt utan tillverkningsprocessen. Sand kostar ju nästan inget alls men en wafer går på typ 300-500 dollar. SiGe går även att köra i samma processer som Si vilket sparar massa pengar. Jämför med GaAs som håller på att ersättas av SiGe. Germanium för för övrigt vanligt förekommande i optiska fibrer och det finns i omskrivningsbara DVD-skivor. SiGe används redan i halvledare i diverse elektronik som behöver hantera höga frekvenser med väldigt lågt brus. Det vill säga vanliga saker som GPS-mottagare. Oklart hur stor påverkan det får på slutpriset med tanke på hur dyrt allt annat är runt omkring.

Sant att kostnad för grundmaterialet bara är en del och givet den komplexitet processen kommer ha är det kanske en rätt liten faktor i sammanhanget, här verkar vara en rätt bra sammanfattning även om det handlar om dioder och inte transistorer, lite mer finns här

• At room temperature, Silicon crystal has fewer free electrons than Germanium crystal. This implies that silicon will have much smaller collector cut off current than Germanium.

• The variation of collector cut off current with temperature is less in Silicon compared to Germanium.
    The structure of Germanium crystals will be destroyed at higher temperature. However, Silicon crystals are not easily damaged by excess heat.

• Peak Inverse Voltage ratings of Silicon diodes are greater than Germanium diodes.

• Importantly Si is less expensive due to the greater abundance of element. The major raw material for Si wafer fabrication is sand and there is lots of sand available in nature.

Om även germaniumbaserade transistorer har högre varians än sina kisel motsvarigheter i när de "slår om" så lär det betyda lägre "yield" när man ska bygga kretsar med miljarder transistorer, något som då direkt översätts i signifikant högre kostnad per krets.

Här är en artikel om transistorer för ljudsammanhang, här nämns att i dessa sammanhang är den högre materialkostnaden för germanium ändå signifikant. Detta sammanfattar nog rätt bra den viktigaste orsaken till att kisel är vanligare här

"Germanium parts had their heyday during the first decade of semiconductor electronics, before being widely replaced by ultra-high purity silicon parts. For a wide variety of uses, silicon offers superior performance and quality control, for less money."

En diskussion från 2009 om varför man nästa bara använder kisel är inne på väldigt mycket samma spår

• Cheap material, silicon is dirt cheap because it is very abundant in Earth's crust. Manufacturing facilities can be anywhere because you can pretty much get silicon anywhere. Other materials are located at certain places or needs to be synthesized.

• Silicon has all the right properties, high melting point, non-toxic, physically durable, forms oxides well to insulate the PCB.

• Current materials such as Gallium Arsenide or Germanium are not environmentally friendly. GA is toxic, does not make for a good insulator and is more power intensive. Germanium has low melting point and is sensitive to light.

• Electronics manufacturing is highly specialized, it will take billions of dollars of investment to restructure existing capacity.

Vet inte riktigt vilka kvantiteter material det handlar om i modern kretstillverkning, men punkt ett här kan ju vara viktig för kostnaden om det handlar om större en större vikt material som använda, då kisel finns i princip överallt behöver man aldrig transportera det speciellt långt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Allt som bryter Intels dominans är av godo.

Väldigt spännande

/C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sant att kostnad för grundmaterialet bara är en del och givet den komplexitet processen kommer ha är det kanske en rätt liten faktor i sammanhanget, här verkar vara en rätt bra sammanfattning även om det handlar om dioder och inte transistorer, lite mer finns här

• At room temperature, Silicon crystal has fewer free electrons than Germanium crystal. This implies that silicon will have much smaller collector cut off current than Germanium.

• The variation of collector cut off current with temperature is less in Silicon compared to Germanium.
    The structure of Germanium crystals will be destroyed at higher temperature. However, Silicon crystals are not easily damaged by excess heat.

• Peak Inverse Voltage ratings of Silicon diodes are greater than Germanium diodes.

• Importantly Si is less expensive due to the greater abundance of element. The major raw material for Si wafer fabrication is sand and there is lots of sand available in nature.

Om även germaniumbaserade transistorer har högre varians än sina kisel motsvarigheter i när de "slår om" så lär det betyda lägre "yield" när man ska bygga kretsar med miljarder transistorer, något som då direkt översätts i signifikant högre kostnad per krets.

Här är en artikel om transistorer för ljudsammanhang, här nämns att i dessa sammanhang är den högre materialkostnaden för germanium ändå signifikant. Detta sammanfattar nog rätt bra den viktigaste orsaken till att kisel är vanligare här

"Germanium parts had their heyday during the first decade of semiconductor electronics, before being widely replaced by ultra-high purity silicon parts. For a wide variety of uses, silicon offers superior performance and quality control, for less money."

En diskussion från 2009 om varför man nästa bara använder kisel är inne på väldigt mycket samma spår

• Cheap material, silicon is dirt cheap because it is very abundant in Earth's crust. Manufacturing facilities can be anywhere because you can pretty much get silicon anywhere. Other materials are located at certain places or needs to be synthesized.

• Silicon has all the right properties, high melting point, non-toxic, physically durable, forms oxides well to insulate the PCB.

• Current materials such as Gallium Arsenide or Germanium are not environmentally friendly. GA is toxic, does not make for a good insulator and is more power intensive. Germanium has low melting point and is sensitive to light.

• Electronics manufacturing is highly specialized, it will take billions of dollars of investment to restructure existing capacity.

Vet inte riktigt vilka kvantiteter material det handlar om i modern kretstillverkning, men punkt ett här kan ju vara viktig för kostnaden om det handlar om större en större vikt material som använda, då kisel finns i princip överallt behöver man aldrig transportera det speciellt långt.

Att vi inte bara kommer hoppa bort från kisel transistorer förstår nog de flesta... men om du har 2 alternativ.
1. Sluta göra snabbare processorer och stanna av all utveckling. (Då kisel inte fungerar idag, på något sätt, på mindre än 10nm, av vad jag kan läsa).
2. Utveckla och använda ett otroligt dyrt och exotiskt material, teknik och energitörstiga lasrar MEN du kan då fortsätta utveckla nya kretsar...

... vilket tror du sker?

Tror hårddiskar är ett exempel på detta. Vi var fast med 2-3 TB HDD länge... 4TB kom och sen skulle vi inte komma mycket mer. Tekniken hade nått sitt max. Svaret? Använda en svindyr gas, helium, göra nya tekniker för modifiera skriv och läshuvud med olika storlekar. Nu har vi 10TB HDD...
Varför? jo för om de slutar utveckla så går de i konkurs...

Samma har du med LED.
LED började som små effektiva signal lampor. Idag kan de ersätta halvljuset på bilarna, gatubelysning och 60-75W+ glödlampor. Varför? Jo för man öste in mer och mer pengar för ny teknik, forskning och tvingades testa fram nya sätt. Detta pga glödlampor förbjöds och man var tvungen att ha en ersättare. Även om dioderna som gör dessa vita lampor är dyrare än en vanlig röd signallampa så är de betydligt mer användbara och priserna går se när volymerna ökar.

På samma sätt tvingas nu LG och Samsung mfl brottas med nästa gen TV-apparater. De har haft usel yield, kort livslängd och fungerat dåligt. Men där finns potential...

Eller varför inte Litium batteriet?
Cobolt är ett sällsynt, dyrt ämne att få fram, och ändå har batterierna sats i allt från mobiler, bilar till allt mellan... Teslas största fiende är just nu detta material som det är så brist på, och det finns inga andra alternativ...

Massproduktion och utvecklingen har tvingat dessa litiumbatterier att gå från fåtal och dyra till vanliga och billiga. Detta trots att litiumbatterier är rena rama bomber...
Vatten => de bildar vätgas och värme och exploderar
Låg spänning => de kortsluts
Hög spänning => de överhettar och börjar brinna
hög värme => de exploderar, utvecklar vätgas och blir en självdrivande kemisk reaktion.
Trots detta så har man med små elektroniska skyddskretsar tyckt att dessa är nu säkra nog för oss alla att använda och hantera.

Min poäng är... visst är där enorma hinder som gör dessa konstiga legeringar med kisel- och germaniumbaserade svåra och dyra, men det kommer inte spela någon roll, OM vi inte har något annat alternativ. Vi måste ha utvecklingen, annars kan Intel vfl lägga ner och gå hem...