AMD Radeon R9 Fury från Asus och Sapphire

Permalänk
Inaktiv

Sapphire visat att de är kungen över ASUS en gång för alla. Sluta vara ASUS-fanboys och köp Sapphire nästa gång ni är sugna på AMD, gott folk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Var menat mer som en retorisk fråga, som en kommentar till spoltjut som ändå verkar så vanligt.
Bra svar dock. Hade missat just den recensionen...

Men retoriska frågor är ju dem roligaste att svara på!

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpojken:

Hur vore det om man ersatte typ bioshock med witcher 3? Känns alltid trevligare när testen reflekterar de senaste titlarna (som man råkat spela mängder av med)

Problemet blir då att du inte kan jämföra korten mot varandra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med planeterna i position och rätt typ av liljor på altaret är det dags att sätta tänderna i AMD Radeon R9 Fury. SweClockers bjuder på en rejäl genomgång av två påkostade modeller från Asus och Sapphire.

Läs hela artikeln här

Är det bara jag som snurrar nu.. men varifrån kom denna?

Längst ner så har ni listat R9 r390x, jag typ tappade hakan hur sjukt mycket den drar. Försökte hitta recensionen för r9 390x, men den är inte upplagd ännu? Är jag ute och cyklar eller kan någon länka sweclockers test av 390x till mig?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Fury var som man väntade sig ungefär, en gnutta under. Men som prissättningen ser ut så är det i alla fall något man kan rekommendera folk som vill sätta sig i 2K och spela.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Är det bara jag som snurrar nu.. men varifrån kom denna?
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10260?key=8c48c6377f6e1a4ca4985a6b8100a7b1

Längst ner så har ni listat R9 r390x, jag typ tappade hakan hur sjukt mycket den drar. Försökte hitta recensionen för r9 390x, men den är inte upplagd ännu? Är jag ute och cyklar eller kan någon länka sweclockers test av 390x till mig?

Swec har inte släppt någon recension ännu för 3xx serien. En liten fågel viskade att det kommer efter semestern (augusti?) då deras testexemplar inte fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpojken:

Hur vore det om man ersatte typ bioshock med witcher 3? Känns alltid trevligare när testen reflekterar de senaste titlarna (som man råkat spela mängder av med)

För att Witcher 3 är ett väldigt dåligt val utav GPU benchmark. Partiskt så det skriker om det samt extremt hög belastning på tesselering i löjlig samt onödig nivå om man har på HairWorks. Gör inte en bra jämförelse alls.

Sedan kan man diskutera om Bioshock Infinite ska bytas ut, men witcher 3 är ett riktigt dåligt val att mäta med istället.

Visa signatur

Permalänk

Prestandan var väldigt bra men att energieffektiviteten sänks så pass mycket vid höga temperaturer var inte så bra däremot.

Kul också att Sapphires kort presterar så bra mot ASUS variant.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flukke:

Haha så pratar en äkta fanboy.

"Mycket bättre" = 23poäng i prestanda index
"Nära" = 33 poäng i prestanda index (Strix vs Strix i 4k)

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10290?key=722583b84b36ff8655ed32f15582c4a7

OnT
Fury presterar inom mina förväntningar, varken bättre eller sämre.
Behöver få ett bra pris och god tillgänglighet vs 980ti för att ha en bra chans att få amd på fötter

Tydligen populärt att kalla folk fan-boy bara för man inte tycker som du.
För det första jämför du ett stock klockat Gtx 980 vilket knappt säljs.
Sedan är det inte bara prestandan jag syftar på när jag säger "flopp" det är priset, strömförbrukning, temp och en medioker overclock potential.
Jag borde få säga vad jag tycker utan att bli påhoppad och kallad öknamn.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Tydligen populärt att kalla folk fan-boy bara för man inte tycker som du.
För det första jämför du ett stock klockat Gtx 980 vilket knappt säljs.
Sedan är det inte bara prestandan jag syftar på när jag säger "flopp" det är priset, strömförbrukning, temp och en medioker overclock potential.
Jag borde få säga vad jag tycker utan att bli påhoppad och kallad öknamn.

Nu va det inte dig jag citerade. Utan du följde med på ett @

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flukke:

Nu va det inte dig jag citerade. Utan du följde med på ett @

Sorry

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Sapphire visat att de är kungen över ASUS en gång för alla. Sluta vara ASUS-fanboys och köp Sapphire nästa gång ni är sugna på AMD, gott folk

Ja ge mig ett 980Ti med Sapphires kylare så är jag nöjd...

Fury är ingen flopp, det är skitsnack så det bara stänker om det. Bara för det inte är störst bäst och vackrast innebär inte att det är en flopp. Om man tänker så är 970 en fullständig flopp... vilket det inte är heller.

Nvidia har ett stort problem, de har inget kort, alls, som är samma nivå som Fury (ej X). 980Ti och Fury X är i grundutförande typ samma, men pga 980Ti klockar bättre och levereras OC från fabrik så vinner ju 980Ti. Men Nvidia har inget mellan ting...

Dessa 980Ti kort är banne mig inte billiga... Och 980 (ej TI) kortet är slaget av Fury utan tvekan. Så då kommer priset in i bilden. Fury är precis utkommet till marknaden, så priset är långt från fastställt. Om nu deras priser går ner 500-1000kr efter initiala lanseringen så kommer 980 vara totalt meningslös om de ska ligga på samma prisnivå, och som sagt, Nvidia har ett stooort hål här mellan. Det enda de kan göra är att dumpa priserna, vilket gör att hela 970 och ner också måste göra så.

3:e part Fury korten är tysta, de är kraftfulla och klarar 1440p+ utan problem och ang effekten... det mest strömkrävande korten på marknaden, ur box, är 980Ti kort. Gigabytes och Zotacs, är kungen på den täppen. Nvidia fanboys bör nog svälja den tabletten och acceptera detta.

Vad Nvidia har gjort är att man saknar en krets som är lagom till detta hål, så man klocka ner den man har över och tar de som är skadade, och säljer dem som "strömsnåla"... Men de är i själva verket enorma strömhungriga monster som bara är nerklockade som Fury Nano (eller vad den nu ska heta). När 3:e part tillverkarna får tag i dem så klockas de upp igen och blir samma ström-glada monster igen. Nu har de utan tvekan mer kraft för denna effekt, men denna diskussion har ju pågått mellan 290X och alla möjliga Nvidia kort, där 780Ti visade sig vara lika bra kålsupare och 970 var svagare när väl drivarna kommit ikapp.

Sen är 980Ti utan tvekan bättre val över Fury X, då AMD gjort som de har gjort. Korten klockar mer, har iaf idag mer prestanda och fungerar bra i typ allt man kan tänka sig behöva. AMD fanboys måste acceptera att Fury X är en besvikelse, prestanda och problematiskt sett. Fury (utan X) har bättre möjligheter pga prisnivåerna, som gör den betydligt mer attraktiv.

Oavsett så kommer Fury troligen att pressa ner priserna på Nvidias värstingar också, vilket gynnar alla oss konsumenter.

Kort sagt, jag tycker Fury verkar vara ett bra kort, men jag kommer ändå köpa ett 980Ti, varför? För att ja inte kan få en Freesync skärm med IPS, 1440p och 144Hz... Annars hade jag gärna titta på ett Sapphire Fury, då Sapphire utan tvekan gör de absolut bästa kylarna på marknaden. Synd bara att de är AMD exklusive... men de får därför också de bästa chippen verkar det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

För att Witcher 3 är ett väldigt dåligt val utav GPU benchmark. Partiskt så det skriker om det samt extremt hög belastning på tesselering i löjlig samt onödig nivå om man har på HairWorks. Gör inte en bra jämförelse alls.

Sedan kan man diskutera om Bioshock Infinite ska bytas ut, men witcher 3 är ett riktigt dåligt val att mäta med istället.

Witcher 3 är ett utmärkt spel och högst intressant för många. Gamla spel som ingen spelar längre är det mest irrelevanta att ha med.
Jämförelser? Ett spel är till för att spelas och det är där folk vill se en jämförelsen av resultatet i praktiken.

Permalänk

Vilket namn Sapphire.. "R9 Fury Tri-X" Kanske någon stackare där ute kommer tro att detta är "tri" gånger så bra som Fury X.. Fast näe.
Lite olyckligt att kylarlösningen heter som den gör är det dock.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

6500kr lol... Fattar inte hur dom tänker där. Släng på en tusing och du har ett GTX980Ti. Spara en tusing och du har ett GTX980 med nästan samma prestanda (om du inte vill köra 4K kanske). Prestandan jämfört med Fury X är ju klart godkänd, men priset är helt åt helsike fel jämfört med konkurrenten.

PS: Varför har alla jäkla kort spoltjut nu för tiden? Går det inte att undvika i modern grafikkorts design eller har dom blivit så snåla att dom inte vill spendera typ 50 öre extra på bättre kondensatorer?

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som hänt med grafikkorts- och (kanske framförallt) spelutvecklingen de senaste åren. Ett 6000-kronors kort som i flera spel inte når över 60 fps (minimum) i Full HD?

Om ett kort är 25 eller 50% snabbare i 4k-upplösning är ju ointressant så länge siffrorna inte är högre än åtminstone 40-50. I AMD´s fall är det ju även så att den mest populära upplösningen presterar sämst. Hur många äger en 4k-tv och hur många av dessa är beredda att lira i typ 30 FPS?

Sugen på ett nytt grafikkort för att väcka pc-spelandet till liv lite.. Hittar inget jätteintressant för typ 3000:-. Så jag fortsätter med casual gaming på konsol ett tag till.

edit: 3000:-

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Ingen kan ju känna att detta är jämförbart med nVidias nya kort..

Visa signatur

i7 3770k @ 4.5ghz, 680gtx, 16gb Corsair Dominator 1600mhz, OCZ Vertex 3 128gb, 2x Samsung s23a700d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Tror faktiskt majoriteten föredrar Nvidia när korten står tå till tå.

Ja men det är väl ingen hemlighet då marknaden ser ut grovt räknat 75/25% till Nvidias fördel sedan ett längre tag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Datavetare

Som redan nämnts i tråden, inte så att dessa kort på något sätt presterar dåligt men går inte att komma ifrån att det presterar ungefär som fabriksöverklockade 980 (som får ~10 punkter extra i "prestandaindex" mot 980 referens enligt min snabbkoll i existerande recensioner, max OC borde ge någon punkt till men gissar att de som på eget bevåg överklockar ändå är extremt få det stora hela) i både 1920x1080 (dessa kort behövs för denna upplösning med maxinställning i de senaste titlarna) och 2560x1440. Det är kort som funnits sedan i mer en ett halvår och idag kostar något mindre, tycker därför att betygen man gav de testade korten var väldigt generöst sett mot den bakgrunden.

Ser inte heller hur man då kan säga att Nvidia inte har något i det segmentet Fury befinner sig, det har man i form av fabriksöverklockade 980, att dessa är billigare lär ju knappast ligga Nvidia i fatet. Visst är Fury bättre i 4k, men den marknaden är ett avrundningsfel statistisk sett + de som faktiskt har sådana skärmar kan nog sträcka sig till Fury X / 980ti.

För en mindre tillverkare, en "utmanare", räcker det inte att matcha den dominerande aktören för att plocka andelar. Är man lite mindre påläst kund är det fullt rationellt att välja en mer välkänd leverantör om det inte finns uppenbara fördelar hos konkurrenterna. Har däremot lite svårt att avgöra hur "vanliga" användare ser Nvidia och AMD på grafikkortsmarknaden. Själv ser jag dem som två rätt jämbördiga spelare, det marknadsandelsövertag Nvidia har just nu är ju historiskt sett ett undantag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Witcher 3 är ett utmärkt spel och högst intressant för många. Gamla spel som ingen spelar längre är det mest irrelevanta att ha med.
Jämförelser? Ett spel är till för att spelas och det är där folk vill se en jämförelsen av resultatet i praktiken.

https://youtu.be/0jBjDIakZxc

Det är stor skillnad på ett spels rolighet och dess värde som benchmark för att värdera grafikkort. Vill du se benchmark resultat för just Witcher 3, kolla på dem. Vill man däremot se prestanda för själva kortet och inte för ett specifikt spel så är witcher 3 jävligt väldigt dumt.
Ett exempel är 780ti's relation till 960 i witcher 3. I princip i alla andra spel är 780ti 111% bättre. I witcher 3 är det ynka 47% bättre. (Genonsnitts FPS.) Skriker det inte då att det inte är representativt för korten?

Spel är till för att spelas men en prestandaindex är till för att mäta prestanda och jämföras. Jag är inte säker att du förstår vad prestandaindex är till för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

För dem flesta känns 390/390x bra mycket mer intressant. Hoppas volt justering kommer strax så man kan få en bättre insikt i hur de faktiskt kan överklocka som högst.

Problemet är det där med ökat strömläckage, men visst för oss med riktig vattenkylning skulle det absolut vara intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Problemet är det där med ökat strömläckage, men visst för oss med riktig vattenkylning skulle det absolut vara intressant

Självklart. Är däremot fortfarande intressant att se hur det blir med upplåst volt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det som avgör huruvida Fury-korten blir bra köp hänger på priset. För att de ska vara attraktiva mot eftermarknads 980 måste de enligt mig ner på samma prisnivå om man väger in strömförbrukning och prestanda i olika upplösningar.

Sen frågar jag mig om Sweclockers testmetod i 1440p och framförallt 4K är relevant. Vem vill använda sig utav 4xMSAA i 4K? Resultaten kan bli snedvridna mellan olika arkitekturer beroende på inställningar, och så hög nivå av AA känns som sagt inte relevant i så pass höga upplösningar.

En annan aspekt som spekulanter kan väga in är att Freesyncskärmar är betydligt billigare än motsvarande G-syncskärmar, vilket kan göra att en AMD-lösning med skärm + grafikkort blir betydligt billigare.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Kort sagt, jag tycker Fury verkar vara ett bra kort, men jag kommer ändå köpa ett 980Ti, varför? För att ja inte kan få en Freesync skärm med IPS, 1440p och 144Hz... Annars hade jag gärna titta på ett Sapphire Fury, då Sapphire utan tvekan gör de absolut bästa kylarna på marknaden. Synd bara att de är AMD exklusive... men de får därför också de bästa chippen verkar det som

*host* http://www.inet.se/produkt/2205386/asus-27-rog-mg279q *host* Du kanske ska kolla all fakta först

Permalänk
Skribent

Korten är inte dåliga men... Varför skulle jag välja ett R9 Fury över ett GTX 980Ti för en tusenlapp mer, som spöar skiten ur AMD kortet när man väl OC.ar?
Förstår hela biten med att det fyller hålet mellan 980-TitanX, men känns inte som det är tillräckligt då 980Ti faktiskt existerar idag.

Jag spelar nu endast i 1080p, dock med en 144Hz skärm, och där verkar inte AMD vilja leka iaf

Önskar mer prestanda vid 1080p eller lägre prislapp, annars är det inget köp för min del - tyvärr.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Ska jag vara helt ärlig så läste jag bara dom första raderna för varje grfikkort ungefär till dit där det stod hur långa dom var sen försvann intresset kändes det som. Det som gjorde Fury X så bra var längden på det. Hade fått för mig att Fury (Utan X) skulle vara ungefär lika stort.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

*host* http://www.inet.se/produkt/2205386/asus-27-rog-mg279q *host* Du kanske ska kolla all fakta först

*host* Den klarar bara freesync i 90Hz *Host*

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läs väldigt noga och släpp namnen/producenterna för ett litet j*vla ögonblick

Dessa Fury kort är teknologiskt sett brutala och har MYCKET kvar att ge och kommer med med stor sannolikhet springa om både 980Ti och Titan X i prestanda, precis som 7970/290 korten gjorde mot 680/780 korten. Titta bara på hur ofta det händer att 290/390 korten är nära i prestanda. Det är också markant billigare än 980Ti och redan nu med drivrutiner i beta stadie och DX11.x/mycket overhead så presterar det grymt

Ser ett sjukt bra grafikkort framför mig och något som kommer hålla sig starkt längre fram i kommande spel som blir mer och mer shaderintensiva.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Mina två senaste AMD kort har varit från Sapphire som ofta har ett lägre pris än Asus

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant och se om någon lyckas flasha om dem till full fiji, och hur många kretsar som håller fullt upplåsta.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett