Använda en 4K TV som skärm till datorn

Permalänk

Använda en 4K TV som skärm till datorn

Funderar på att köpa en LG 4K TV att ha som skärm till datorn och driva den med ett 980 Ti.

Grafikkortet har DVI, HDMI och Display Port medan TVn saknar Display Port vilket väl är det bästa om man ska köra 4K. Däremot ska även HDMI klara 4K upp till 60Hz så länge det är HDMI 2.0 som jag förstått det.

Någon som vet exakt vad som gäller?

I nuläget kommer jag primärt använda datorn för Prepar3d (flygsimulator) där jag inte kommer över 60 FPS i dagsläget men frågan är om det ändå är dumt att köpa en skärm där jag begränsar mig till 60Hz och iom det 60 FPS.

Finns det ens TVar med Display Port eller är det bara riktiga monitorer som har det?

Tack på förhand för input och goda råd!

Permalänk
Medlem

Hade du möjligtvis ett modellnummer/liknande på TV:n så kan man kolla om det finns lägen utan bildförbättring och sådant som skapar sådan där sjuk inputlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Funderar på att köpa en LG 4K TV att ha som skärm till datorn och driva den med ett 980 Ti.

Grafikkortet har DVI, HDMI och Display Port medan TVn saknar Display Port vilket väl är det bästa om man ska köra 4K. Däremot ska även HDMI klara 4K upp till 60Hz så länge det är HDMI 2.0 som jag förstått det.

Någon som vet exakt vad som gäller?

I nuläget kommer jag primärt använda datorn för Prepar3d (flygsimulator) där jag inte kommer över 60 FPS i dagsläget men frågan är om det ändå är dumt att köpa en skärm där jag begränsar mig till 60Hz och iom det 60 FPS.

Finns det ens TVar med Display Port eller är det bara riktiga monitorer som har det?

Tack på förhand för input och goda råd!

Du har mycket riktigt 4K @ 60Hz via HDMI 2.0 Bara se till så TVn har det så ska det vara ok.

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Vad det gäller skärmuppdatering, så kommer du inte över 60hz i 4k innan display port 1.3. Så är du ute efter just 4k så kan en TV väl funka som stor skärm.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk

Här är modellen

http://www.siba.se/tv-och-hemmabio/tv/47-tum-till-50-tums-tv/...

Inte lyckats se om HDMI-portarna på TVn är 2.0 och inte ens på LG's egen site skrev de ut annat än HDMI utan version men får väl leta vidare.

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Hade du möjligtvis ett modellnummer/liknande på TV:n så kan man kolla om det finns lägen utan bildförbättring och sådant som skapar sådan där sjuk inputlag.

Vad är det för lägen jag ska kolla efter? Länkade till modellen i posten ovan så om någon vet hur lämplig den är som skärm till datorn vore det kanon om ni delade med er av er kunskap.

Permalänk
Avstängd

@WebMaximus: Det jag tror att det syftas på är att om det går att stänga av bildförbättrings-"teknologierna" som olika tillverkare har på sina tv-modeller. Vilket enligt många försämrar bilden.

Är själv väldigt intresserad av LGs UB820 modell, men verkar ha upptäckt en brist på just den som jag inte riktigt förstår vad det innebär. Det handlar om något med YCbCr som gör att den bara kan få 30hz på 4k.

Någon som är lite mer kunnig får gärna förklara lite mer och nämna konsekvenserna.

Här kommer lite länkar som nämner saken:
Länk 1
Wiki

Permalänk
Skrivet av toptre:

@WebMaximus: Det jag tror att det syftas på är att om det går att stänga av bildförbättrings-"teknologierna" som olika tillverkare har på sina tv-modeller. Vilket enligt många försämrar bilden.

Är själv väldigt intresserad av LGs UB820 modell, men verkar ha upptäckt en brist på just den som jag inte riktigt förstår vad det innebär. Det handlar om något med YCbCr som gör att den bara kan få 30hz på 4k.

Någon som är lite mer kunnig får gärna förklara lite mer och nämna konsekvenserna.

Länk 1
Wiki

Tack för länkarna, ska kika på dem och även jag vore tacksam för mer info om nån har. Bra pris men spelar ju ingen roll om man sen ändå inte blir helt nöjd.

Permalänk

Kikade på länkarna nu men får villigt erkänna att det var en bra bit över min kunskapsnivå

En annan sak dock jag läste någonstans var att den här modellen inte klarar av det 4K-format som YouTube kör med och är ju lite trist isf.

Visserligen ska jag ju primärt ha den för att köra Prepar3D och så länge det funkar är allt egentligen ok men YouTube spenderar man ju ändå en del tid framför och gissar att det kommer dyka upp mer och mer 4K-material där så risken finns ju att man ångrar sig bittert om man väljer en modell som inte fixar det...

Permalänk
99:e percentilen

Är inte en datorskärm vettigare? TV-apparater kan ha outhärdligt input lag och lustiga bildegenskaper.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa en TV för att använda som bildskärm så måste den klara av att visa chroma 4:4:4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toptre:

Länk 1
Wiki

Det finns inte tillräckligt med bandbredd på HDMI 1.4 för att visa 4K i mer än 30 hz med chroma 4:4:4. Ska du köpa en TV som skärm till datorn så finns det flera trådar på hardocp eller overclock om vilka modeller som kan duga.

Permalänk
Medlem

Skaffa denna istället http://www.sweclockers.com/test/20425-philips-bdm4065uc-4k-uh...
Mycket mycket mycket bättre val för en dator.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Är inte en datorskärm vettigare? TV-apparater kan ha outhärdligt input lag och lustiga bildegenskaper.

Absolut, anledningen att jag kollat på TVar är att det varit svårt att få tag i en 4K-skärm i den storlek jag är ute efter.

Skrivet av Yxan:

Om du ska köpa en TV för att använda som bildskärm så måste den klara av att visa chroma 4:4:4.

OK, tack för info!

Skrivet av Yxan:

Det finns inte tillräckligt med bandbredd på HDMI 1.4 för att visa 4K i mer än 30 hz med chroma 4:4:4. Ska du köpa en TV som skärm till datorn så finns det flera trådar på hardocp eller overclock om vilka modeller som kan duga.

Tack för tipset, ska kika där.

Skrivet av philipborg:

Skaffa denna istället http://www.sweclockers.com/test/20425-philips-bdm4065uc-4k-uh...

Intressant, ska kolla in den. Dock är den ju ca 10 tum mindre än TVn jag kikade på men 40 tum kan funka det med. Kör med en 40 tums TV idag och skulle varit skoj att öka på till runt 50 men som sagt...kan nog tänka mig att köra vidare på 40 tum om resultatet i övrigt blir mycket bättre än med en TV.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Dock läste jag det här och kändes ju lite sådär...

"På det stora hela finns egentligen bara två nackdelar som inte går att undvika. Det ena är att bakgrundsbelysningen använder pulsbreddsmodulering (PWM) vid ljusstyrkan under maxläget. Detta flimmer kan vara direkt störande för vissa personer och för andra riskerar det att ge en i längden mer tröttsam upplevelse. Ytterligare en kategori användare märker ingenting alls. Men det påverkar också rörelser och det kan det uppstå artefakter och "streckighet".

Nackdel nummer två är att det finns eftersläpningar som märks vid vardaglig användning, som att rulla text i webbläsaren. Overdrive-reglaget hjälper inte utan att tillföra skuggor, vilka troligtvis stör ännu mer. Med det sagt kan Philips senaste jätte till skärm vara ett väl avvägt alternativ för den som kan acceptera smärre brister."

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Dock läste jag det här och kändes ju lite sådär...

"På det stora hela finns egentligen bara två nackdelar som inte går att undvika. Det ena är att bakgrundsbelysningen använder pulsbreddsmodulering (PWM) vid ljusstyrkan under maxläget. Detta flimmer kan vara direkt störande för vissa personer och för andra riskerar det att ge en i längden mer tröttsam upplevelse. Ytterligare en kategori användare märker ingenting alls. Men det påverkar också rörelser och det kan det uppstå artefakter och "streckighet".

Nackdel nummer två är att det finns eftersläpningar som märks vid vardaglig användning, som att rulla text i webbläsaren. Overdrive-reglaget hjälper inte utan att tillföra skuggor, vilka troligtvis stör ännu mer. Med det sagt kan Philips senaste jätte till skärm vara ett väl avvägt alternativ för den som kan acceptera smärre brister."

Just PWM delen är anledningen till att jag inte köpt en själv Det och avsaknad utav aktiv sync. (Free/G-Sync).

Problemen däremot med att använda en TV till dator bruk är däremot mycket större än dem som nämns ovan. Ofta extremt höga latenser och dylik. Vet inte hur illa eftersläpningarna är men kan inte tänka mig att de optimerat TV för minimala eftersläpningar. Sedan har man problem med interpolation utav frames, alltså "600Hz" utav en 24fps film. Det måste man stänga av för att enheten ska vara brukbar som dator skärm alls. Fungerar rätt så bra för film men inte för skrivbordet. Sedan är oftast skärpan rätt så låg på TV apparater (ofta konfigurerbart) då det ska vara en mjuk bild, inget behov utav att kunna urskilja enstaka pixlar som när man läser text.
Helt enkelt, en TV är ett dåligt val enligt mig för bruk som en dator skärm. Finns en anledning till att man bygger dem olika för olika bruk.

Om jag var du skulle jag nog gå och kolla i en butik på en PWM ljusreglerad panel och se om du stör dig på det. Är ju som artikeln säger att vissa personer stör sig på det mer än andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Just PWM delen är anledningen till att jag inte köpt en själv Det och avsaknad utav aktiv sync. (Free/G-Sync).

Precis samma här, fast jag är fortfarande väääldigt nära att slå till Mest då det känns som det kan dröja till andra 40" alternativ som har det vi söker kommer (inte sett något sådant utannonserat alls)... Verkar dock svårt att få en uppfattning om hur man reagerar på PWM genom att kolla på skärmar i butik, man måste nog testa under en tid hemma tyvärr. Sen är det väl så att det beror på ljusstyrkan man kör som jag fattat det? dvs, ju lägre ljusstyrka ju mer kickar det igång. Så för mig som brukar sitta med en jädra hög ljusstyrka på så kanske det inte gör så mycket? Å andra sidan beror det ju lite på hur stark ljusstyrkan är vid uppskruvat läge för just den specifika skärmen, det kan ju skilja sig en del...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joehow:

Precis samma här, fast jag är fortfarande väääldigt nära att slå till Mest då det känns som det kan dröja till andra 40" alternativ som har det vi söker kommer (inte sett något sådant utannonserat alls)... Verkar dock svårt att få en uppfattning om hur man reagerar på PWM genom att kolla på skärmar i butik, man måste nog testa under en tid hemma tyvärr. Sen är det väl så att det beror på ljusstyrkan man kör som jag fattat det? dvs, ju lägre ljusstyrka ju mer kickar det igång. Så för mig som brukar sitta med en jädra hög ljusstyrka på så kanske det inte gör så mycket? Å andra sidan beror det ju lite på hur stark ljusstyrkan är vid uppskruvat läge för just den specifika skärmen, det kan ju skilja sig en del...

Jag har själv inte testat en PWM skärm (medvetet iaf) men det är som du säger att desto lägre ljusstyrka desto tydligare blir det. Kör du däremot uppskruvat så är det nog inga problem, jag kör nästan alltid lägsta möjliga så därför tvekar jag. Vill du veta hur mycket den lyser så är det rätt lätt, kolla candela per kvadratmeter. Philips skärmen har 300cd/m^2 vilket säger hur mycket den kan som högst lysa per kvadratmeter. Ljusstyrka är inte subjektivt utan väldigt mätbart Jämför med skärmen du har nu så kan du få ett mått på hur starkt den lyser på 100%.

I övrigt är jag i exakt samma tankar som dig Tror det kan tag ett väldigt bra tag till innan vi ser en till bra ~40" monitor. Funderar istället på någon ultrawide då det är mestadels skärmytan jag är ute efter. Vid 40" behöver man inte skalla windows längre för UHD utan kan köra 100% vilket gör att du faktiskt får plats med 4x mer än 1080p@100% skalning. Vid lägre storlek måste ju man skala för att det inte ska bli miniatyr text.

Visa signatur

Permalänk

Hmm...känns som jag får ägna mig en stund till åt efterforskning innan jag bestämmer mig...

Tack för alla tips och råd såhär långt!

Permalänk

Kan ju Googla på det men finns det ett enkelt sätt att förklara för en novis som mig vad det här chroma 4:4:4 handlar om...vad missar jag om jag skulle köra med en TV som saknar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag har själv inte testat en PWM skärm (medvetet iaf) men det är som du säger att desto lägre ljusstyrka desto tydligare blir det. Kör du däremot uppskruvat så är det nog inga problem, jag kör nästan alltid lägsta möjliga så därför tvekar jag. Vill du veta hur mycket den lyser så är det rätt lätt, kolla candela per kvadratmeter. Philips skärmen har 300cd/m^2 vilket säger hur mycket den kan som högst lysa per kvadratmeter. Ljusstyrka är inte subjektivt utan väldigt mätbart Jämför med skärmen du har nu så kan du få ett mått på hur starkt den lyser på 100%.

I övrigt är jag i exakt samma tankar som dig Tror det kan tag ett väldigt bra tag till innan vi ser en till bra ~40" monitor. Funderar istället på någon ultrawide då det är mestadels skärmytan jag är ute efter. Vid 40" behöver man inte skalla windows längre för UHD utan kan köra 100% vilket gör att du faktiskt får plats med 4x mer än 1080p@100% skalning. Vid lägre storlek måste ju man skala för att det inte ska bli miniatyr text.

smart min nuvarande har 300 också och jag sitter på nära maxad brightness, nu gör ju detta att jag är ännu lite närmare ett köp haha.

Har också varit lite inne på ultrawide men inte riktigt vän med formatet.

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande är inne på LG tvn så finns en bra tråd här
https://www.avforums.com/threads/4k-lg-ub850v-and-ub950v.1878...

Har själv 950v men ej testat använda den via dator. Men PS3 och tv i läget spel så märker jag inte av några fördröjningar.
Skillnaden mellan den du tittat på och de i tråden är skärmuppdatering och då gäller de riktiga hertz, 50 för 820 och 100 för 850/950. (taget ur minnet)
Dom här har hdmi 2.0 10bit och chroma 4.4.2.

Lycka till med forskandet. jag kommer följa tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Kan ju Googla på det men finns det ett enkelt sätt att förklara för en novis som mig vad det här chroma 4:4:4 handlar om...vad missar jag om jag skulle köra med en TV som saknar det?

Färger. Det blir färre färger helt enkelt. Du vill ha chroma 4:4:4 om den ska kopplas till en dator.

Skrivet av joehow:

smart min nuvarande har 300 också och jag sitter på nära maxad brightness, nu gör ju detta att jag är ännu lite närmare ett köp haha.

Har också varit lite inne på ultrawide men inte riktigt vän med formatet.

Har aldrig testat det formatet. Sitter nu istället med en 27" 16:9 och en jag uppskatter 26" 16:10 brevid varandra. Vill ha en till skärm inkopplad så jag har 3st men skärmen som står där nu fungerar inte med mitt grafikkort då skärmen är så gammal. Därför övervägde jag att skaffa en ultrawide och sedan köra dem två som fungerar vid sidan om den så jag nästan blir omringad.

Använder inte sidskärmarna till spel utan är för produktivitet. Därav spelar det ingen roll att dem inte är lika stora eller har samma proportioner.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Färger. Det blir färre färger helt enkelt. Du vill ha chroma 4:4:4 om den ska kopplas till en dator.

Ah, ok. Gäller bara hitta vilka modeller som finns att välja på med stöd för det då. Håller på att läsa igenom en tråd hos Hardforum.com men tar sin tid eftersom den är på typ 20 sidor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag använder den skärmen, fungerar hur bra som helst!
Funderade på något större själv men det hade inte varit så smidigt på ett skrivbord.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Om någon vill ha tips på en bra 4k tv med chroma 4:4:4 60hz 3d och allt det där så köpte jag denna för ett tag sedan.
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/216492-samsung_4...
Extremt nöjd

Visa signatur

Former trophy hunter with over 110 platinums

Permalänk

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_SAMSUNG-UE48JU6745,9095...

Bra sugen på den här men inte lätt att hitta info om den har stöd för 4-4-4@60Hz...

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1363249-4k-lcd-tv-till-...

Teven funkar superbt som datorskärm, riktigt fina färger efter hårdvarukalibrering.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Shoppade en sån här idag...

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/samsung-ue48ju6675uxx...

...så nu är det bara hoppas den fixar Chroma 4:4:4 i 60Hz @ 4K men förstod jag manualen rätt ska den göra det om man slår på Deep Colour (eller vad det nu hette). Var sugen på den som länkades ovan i 7-serien men var bara Webhallen som hade bra pris på den och där får man ju inte lämna tillbaka om det inte funkar som tänkt så vågade inte chansa.

Nu till nästa fråga, fortfarande inte fått tag i en HDMI 2.0-kabel och som jag förstått det krävs den bandbredd som 2.0 fixar för att kunna köra 4K i 60Hz medan HDMI 1.4 bara fixar 4K i 30 Hz.

Någon som kan bekräfta att det stämmer och isf tipsa om var man får tag i en 2.0-kabel för verkar inte helt lätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Shoppade en sån här idag...

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/samsung-ue48ju6675uxx...

...så nu är det bara hoppas den fixar Chroma 4:4:4 i 60Hz @ 4K men förstod jag manualen rätt ska den göra det om man slår på Deep Colour (eller vad det nu hette). Var sugen på den som länkades ovan i 7-serien men var bara Webhallen som hade bra pris på den och där får man ju inte lämna tillbaka om det inte funkar som tänkt så vågade inte chansa.

Nu till nästa fråga, fortfarande inte fått tag i en HDMI 2.0-kabel och som jag förstått det krävs den bandbredd som 2.0 fixar för att kunna köra 4K i 60Hz medan HDMI 1.4 bara fixar 4K i 30 Hz.

Någon som kan bekräfta att det stämmer och isf tipsa om var man får tag i en 2.0-kabel för verkar inte helt lätt...

Den tv'n har väl bara HDMI 1.4 så vad ska du med en 2.0-kabel till?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.