Rekommendera mig en ANDROID telefon.

Permalänk
Medlem

Rekommendera mig en ANDROID telefon.

Hej

Min bror är ute efter en ny telefon och han vill ha bara android. Jag är ju bara iphonekille så jag tänkte köpa en till honom men jag är så kass på just android. Max 7k är min gräns. Har läst lite om samsung s6 men de säger att den är för hal, har för dålig batteritid osv.

Så vad ska jag köpa? Har varit inne på en LG G4.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Hej

Min bror är ute efter en ny telefon och han vill ha bara android. Jag är ju bara iphonekille så jag tänkte köpa en till honom men jag är så kass på just android. Max 7k är min gräns. Har läst lite om samsung s6 men de säger att den är för hal, har för dålig batteritid osv.

Så vad ska jag köpa? Har varit inne på en LG G4.

Tack på förhand.

Har själv kört med HTC i flera år, Deras starka kort är hög kvalitet. Har tappat den i stengolv flera ggr utan knappt en skråma.
HTC är aldrig snabbast, aldrig bäst kamera osv men de är alltid bra på allt.

Mvh Emil

Permalänk

Samsung erbjuder en av dom sämre Android upplevelserna och designen på deras version av Android ser ganska hemsk ut dessutom.
Har inte testa dessa själv men har mest bara hört bra saker om One + One och Sony Xperia Z4

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Samsung erbjuder en av dom sämre Android upplevelserna och designen på deras version av Android ser ganska hemsk ut dessutom.
Har inte testa dessa själv men har mest bara hört bra saker om One + One och Sony Xperia Z4

Grejen är ju att Oneplus 2 kommer ut snart, och jag vet inte hur man får en sådan invite, för den telefonen verkar grym. Har även sneglat lite på en Xperia Z4 men det är just att det är en Sony som verkar "meh" för mig på något sätt.

HTC M9 har jag läst om och de säger att den blir fort varm för minsta lilla.

Permalänk
Medlem

Är man inte behov av en kamera i absolut toppklass så skulle jag snegla på fjolårets modeller. t ex LG g3 , galaxy s5 och Xperia z3. Har ingen erfarenhet av kinesiska tillverkare som Huawei och Oneplus men de verkar prisvärda iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Grejen är ju att Oneplus 2 kommer ut snart, och jag vet inte hur man får en sådan invite, för den telefonen verkar grym. Har även sneglat lite på en Xperia Z4 men det är just att det är en Sony som verkar "meh" för mig på något sätt.

HTC M9 har jag läst om och de säger att den blir fort varm för minsta lilla.

Precis som iPhone blir den varm eftersom det är metall istället för plast vilket leder värme betydligt bättre vilket har fördelar och nackdelar. Nackdelen kanske är att man svettas om handen, det blir obehagligt t.ex. Fördelen är att det kan vara bra för telefonen som en heatsink ungefär, sen om det i praktiken gör någon betydelsefull skillnad vet jag inte. Oneplus One är fortfarande grym och billig, kanske sikta på Oneplus 2. Vad det gäller Samsung så ogillar jag starkt deras programvara och deras Androidversion är utan tvekan den sämsta

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Samsung och kommer se till att byta den direkt efter semestern till annat märke. Sedan lollipop så är den istort sett obrukbar. Så den rekommenderar jag INTE... och jag har alltid gillat Samsung tidigare.

Min sambos Samsung ballade såklart också ur och hon köpte en LG G4 som kom i fredags... riktigt trevlig lur måste jag säga, det lilla jag fått känna på den.
Morsan köpte en HTC M8s som jag hjälpte henne med (också i fredags) att sätta upp, installera appar och dylikt... den känns verkligen kvalité. Byggkvaliten är kanon, inget platsskit utan aluminium och bra glas. Bra touchkänsla och responsiv (vilket väl alla telefoner är från början iof). Som EmilH säger här ovanför så är nog inte HTC BÄST på något specifikt men genomsnittskvalitén är nog BÄST på HTC.
Jag hade själv en Desire Z i 4 år nästan och första HTC One som kom men den klarade tyvärr inte att jag klämde den mellan mitt lår och en spetsig planka mitt på skärmen (låret klarade sig dock) så den hade jag bara 3-4 månader.

Så som EmilH säger... HTC är ett väldigt tryggt val men jag tycker även att LG G4 är ett väldigt bra va, särskillt om du själv varit inne på den.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

jag kommer försöka skaffa mig en one plus two när dom släpps den 27e.
om det behövs nu hade jag sagt one plus one

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd

Skulle snarare säga: Huawei P8, Huawei Ascend Mate 7, ZTE Nubia Z9

Kineserna är starka nu

Permalänk
Medlem

Jävla trams lollipop funkar hur bra som helst på samsung varför skulle den inte göra det på deras highend telefoner ? g4 ska man nog inte köpa, den har ju usel batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag kommer försöka skaffa mig en one plus two när dom släpps den 27e.
om det behövs nu hade jag sagt one plus one

Hur får man tag på invite? Verkar omöjligt?

Permalänk
Medlem

LG G4 är nog den telefon jag skulle välja. Bra batteritid. Bra kamera.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst runt på nätet lite, olika reviews och står och velar mellan HTC M9 samt LG G4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

LG G4 är nog den telefon jag skulle välja. Bra batteritid. Bra kamera.

Skulle väl dock inte säga att G4 har bra batteritid. Sen om det är tillräckligt är en annan sak. http://www.gsmarena.com/battery-test.php3

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Nu har jag läst runt på nätet lite, olika reviews och står och velar mellan HTC M9 samt LG G4.

Då kanske storleken avgör? Jag har en G3 och det bästa jag vet är knapparna på baksidan, du får ut maximal skärm på framsidan, inga knappar som tar plats, vilket ger en väldigt bra estetisk upplevelse, visserligen är själva telefonen ganska stor också, men den känns inte så stor efter ett tag och jämför du med iPhone 6+ som har samma skärmstorlek så ser den gigantisk ut jämförelse.

Kan tyvärr inte säga så mycket om M9:an men var inne på M8:an när jag köpte min G3 och det som föll för mig var att den var för liten, men byggkvalitén var riktig väl tilltagen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem

G4 har ungefär lika bra eller marginellt sämre batteritid än S6. Vill du ha bättre batteritid än dessa så ska du snegla på Z3+ om du vill ha nån av sommarens toppmodeller.
Kameran är fenomenalt bra både på G4 och S6. S6 bättre på auto-läget och G4 bättre på manuella läget.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa en mobil utan trådlös laddning och/eller turboladdning. Därför går HTC bort.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst runt på nätet en del hade jag inte valt en LG G4 då jag någonstans läste att den var i princip hopplös att använda utomhus när solen skiner, i övrigt har den fått bra reviews vad jag sett.

Förstår inte alls alla klagomål på Samsungs Touchwiz, har en samsung galaxy s2 som jag letar efter en efterträdare till och tycker den funkar riktigt bra. Har Touchwiz blivit sämre eller?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Utifrån byggkvalitet och hållbarhet kan jag rekommendera HTC. Alla mina arbetstelefoner har varit någon av deras M-varianter (Hero, desire, M8) och de har hållt inåt efter år. Betydligt bättre facit än mina privata, samtida, telefoner från Asus och SE (fast jag älskade det fysiska tangentbordet på den!).
Och så måste jag säga emot de som säger att HTC aldrig är bäst på något. Interface och ljud är två riktigt stora fördelar med M8.
M8 verkar dock vara bättre än M9 tills övergången till 64bit är överstökad pga värmeutvecklingen på 810:an. Å andra sidan verkar M9 fått en bättre kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Efter att ha läst runt på nätet en del hade jag inte valt en LG G4 då jag någonstans läste att den var i princip hopplös att använda utomhus när solen skiner, i övrigt har den fått bra reviews vad jag sett.

Förstår inte alls alla klagomål på Samsungs Touchwiz, har en samsung galaxy s2 som jag letar efter en efterträdare till och tycker den funkar riktigt bra. Har Touchwiz blivit sämre eller?

Nej det har blivit bättre och med mindre bloatware men många gillar inte TW.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpppa:

Nej det har blivit bättre och med mindre bloatware men många gillar inte TW.

Nej det verkar ju inte bättre, har ju iofs inte så mycket att jämföra med

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Varför inte läsa swedroid utmärkta recensioner? S6 eller g4an skulle jag kika närmre på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Varför inte läsa swedroid utmärkta recensioner? S6 eller g4an skulle jag kika närmre på.

Skickades från m.sweclockers.com

Fina betyg LG G4 fick. Tex snäppet bättre batteritid än både samsung s6 och M9.

Permalänk
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Samsung erbjuder en av dom sämre Android upplevelserna och designen på deras version av Android ser ganska hemsk ut dessutom.
Har inte testa dessa själv men har mest bara hört bra saker om One + One och Sony Xperia Z4

Designen är okej (men inte mer). TW drar för mycket resurser är största felet och sen bloat.

Skrivet av Lunkente:

Jag har själv en Samsung och kommer se till att byta den direkt efter semestern till annat märke. Sedan lollipop så är den istort sett obrukbar. Så den rekommenderar jag INTE... och jag har alltid gillat Samsung tidigare.

Min sambos Samsung ballade såklart också ur och hon köpte en LG G4 som kom i fredags... riktigt trevlig lur måste jag säga, det lilla jag fått känna på den.
Morsan köpte en HTC M8s som jag hjälpte henne med (också i fredags) att sätta upp, installera appar och dylikt... den känns verkligen kvalité. Byggkvaliten är kanon, inget platsskit utan aluminium och bra glas. Bra touchkänsla och responsiv (vilket väl alla telefoner är från början iof). Som EmilH säger här ovanför så är nog inte HTC BÄST på något specifikt men genomsnittskvalitén är nog BÄST på HTC.
Jag hade själv en Desire Z i 4 år nästan och första HTC One som kom men den klarade tyvärr inte att jag klämde den mellan mitt lår och en spetsig planka mitt på skärmen (låret klarade sig dock) så den hade jag bara 3-4 månader.

Så som EmilH säger... HTC är ett väldigt tryggt val men jag tycker även att LG G4 är ett väldigt bra va, särskillt om du själv varit inne på den.
Lycka till!

Testa samsung med custom, är som helt annan mobil. Kör min S3 på L och det flyter som smör (vist lite buggar), men går ändå hyfsat stabilt.

Skrivet av FlashTec:

Efter att ha läst runt på nätet en del hade jag inte valt en LG G4 då jag någonstans läste att den var i princip hopplös att använda utomhus när solen skiner, i övrigt har den fått bra reviews vad jag sett.

Förstår inte alls alla klagomål på Samsungs Touchwiz, har en samsung galaxy s2 som jag letar efter en efterträdare till och tycker den funkar riktigt bra. Har Touchwiz blivit sämre eller?

S3 med 4.3 gjorde mobilen nästan helt obrukbar, gick knappt använda det som mobil. Gav upp och skaffa custom, mobilen vaknade verkligen till liv var som förbytt.

Skrivet av nimren:

Fina betyg LG G4 fick. Tex snäppet bättre batteritid än både samsung s6 och M9.

Skrivet av nimren:

Grejen är ju att Oneplus 2 kommer ut snart, och jag vet inte hur man får en sådan invite, för den telefonen verkar grym. Har även sneglat lite på en Xperia Z4 men det är just att det är en Sony som verkar "meh" för mig på något sätt.

HTC M9 har jag läst om och de säger att den blir fort varm för minsta lilla.

Fördelen med G4 går att byta till större batteri om batteritiden är för dålig. M9 blir det även Z3+ från sony på grund av soc valet, kör med 8 kärnor, viss qualcomm har misstagit mobilen för en server (i alla fall vad det ser ut som).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Designen är okej (men inte mer). TW drar för mycket resurser är största felet och sen bloat.

Testa samsung med custom, är som helt annan mobil. Kör min S3 på L och det flyter som smör (vist lite buggar), men går ändå hyfsat stabilt.

S3 med 4.3 gjorde mobilen nästan helt obrukbar, gick knappt använda det som mobil. Gav upp och skaffa custom, mobilen vaknade verkligen till liv var som förbytt.

Fördelen med G4 går att byta till större batteri om batteritiden är för dålig. M9 blir det även Z3+ från sony på grund av soc valet, kör med 8 kärnor, viss qualcomm har misstagit mobilen för en server (i alla fall vad det ser ut som).

Den bästa förbättring jag själv gjort på min nuvarande s2 är att byta tillbaka från custom rom till en nyinstallation av stock rom

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Hej

Min bror är ute efter en ny telefon och han vill ha bara android. Jag är ju bara iphonekille så jag tänkte köpa en till honom men jag är så kass på just android. Max 7k är min gräns. Har läst lite om samsung s6 men de säger att den är för hal, har för dålig batteritid osv.

Så vad ska jag köpa? Har varit inne på en LG G4.

Tack på förhand.

Testat dom flesta, men min absoluta favorit är sony z3+ (eller z4 beroende på vilket land man köper den i)
vill ha ha en mindre skulle jag gå på z3 kompakt.
Bra batteri tid, grym kamera (för att vara mobil) snabb/lätt/tunn och vattentät.

/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Designen är okej (men inte mer). TW drar för mycket resurser är största felet och sen bloat.

Testa samsung med custom, är som helt annan mobil. Kör min S3 på L och det flyter som smör (vist lite buggar), men går ändå hyfsat stabilt.

S3 med 4.3 gjorde mobilen nästan helt obrukbar, gick knappt använda det som mobil. Gav upp och skaffa custom, mobilen vaknade verkligen till liv var som förbytt.

Fördelen med G4 går att byta till större batteri om batteritiden är för dålig. M9 blir det även Z3+ från sony på grund av soc valet, kör med 8 kärnor, viss qualcomm har misstagit mobilen för en server (i alla fall vad det ser ut som).

Vart köper man batteri med högre kapacitet för LG G4? Kommer köpa den åt honom tänkte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Hej

Min bror är ute efter en ny telefon och han vill ha bara android. Jag är ju bara iphonekille så jag tänkte köpa en till honom men jag är så kass på just android. Max 7k är min gräns. Har läst lite om samsung s6 men de säger att den är för hal, har för dålig batteritid osv.

Så vad ska jag köpa? Har varit inne på en LG G4.

Tack på förhand.

Jag skulle köpt en Nexus 6 eller vänta i 1-2 månader då det lär komma en ny Nexus. Ryktet säger att det kommer komma 2 olika, en 5,2" gjord av LG och en större gjord av Huawei.

Men iaf, fördelar med Nexus 6: Ingen bloatware, rappaste androidtelefonen, trådlös laddning, framåtriktade högtalare, stor skärm, snabba uppdateringar, kommer få Android M rätt snart vilket kommer göra batteritiden mycket bättre(då telefonen är i standby mestadels)
Köper man en G4 eller liknande så får man väl Android M ett halvår eller senare efter Nexus 6 fått det.

Nackdelar: Lite väl stor, inte den bästa kameran men inte dålig.

Permalänk
Inaktiv

Eftersom det handlar om att rekommendera en telefon så har jag begränsat urval. Har haft Galaxy S och Xperia Z mobiler och sitter med Z3 just nu. Får väl rekommendera den. Snabbt, snyggt, praktiskt och bra kvalité.

Permalänk
Medlem

Jag har LG G3 och är supernöjd, men med tanke på budgeten kanske G4an är att föredra? Lycka till

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |