Permalänk
Medlem

Bowers & Wilkins 683 S2

Hejsan jag hade tänkt köpa en så billig förstärkare eller reciever som möjligt för att bygga ett 5.1 system.
Så vad skulle ni kunna ge mig för rekommendationer som skulle klara av att driva B&W 683 S2.
Det har tänkts användas till film.

Permalänk
Skrivet av Witzm:

Hejsan jag hade tänkt köpa en så billig förstärkare eller reciever som möjligt för att bygga ett 5.1 system.
Så vad skulle ni kunna ge mig för rekommendationer som skulle klara av att driva B&W 683 S2.
Det har tänkts användas till film.

683 äter effekt så för att de ska komma till rätta så är ett separat slutsteg att rekommendera. Polaren körde med sin onkyo 905, samt en integra dtr70.3 och den orkade inte göra dem tillrätta. Men med ett vettigt separat slutsteg så låter dem trevligt.

Varför köpa dyra högtalare och komma undan billigt på förstärkaren? Det är ju hjärta i anläggningen

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Ja går inte att köpa för klen eller för dålig förstärkare/reciever med dessa högtalare, det där med billigt får man glömma bort lite.

Men vad hade du tänkt använda till suround/center och bas högtalare då?
B&W 683 S2 utgår jag ifrån att du ska ha som frontar...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag kör själv samma högtalare och använde en kort period en 5 tusen kronors hembioförstärkare från NAD. Var sjukt besviken på högtalarna, bytte sedan till en nad c375 vilket lyfte högtalarna enormt. Har bytt förstärkare igen till en Highh end 2 kanaler från Krell varav högtalarna återigen fick ett rejält lyft. Vad jag vill säga är att 683orna behöver rejält med kraft för att över huvud taget vara roliga att lyssna på. Har svårt att tänka mig att en flerkanalsförstärkare under 20k gör dem rättvisa. Rekommenderar en två kanalere och driv resterande högtalare med en hemmabioförstärkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Witzm:

Hejsan jag hade tänkt köpa en så billig förstärkare eller reciever som möjligt för att bygga ett 5.1 system.
Så vad skulle ni kunna ge mig för rekommendationer som skulle klara av att driva B&W 683 S2.
Det har tänkts användas till film.

B o W + billig förstärkare går inte ihop.

Balans är nyckeln, B o W är rätt tungdrivna så sök efter billigare/mer lättdrivna högtalare om du ska ha en billig förstärkare.

Bättre med en dyr förstärkare o billigare högtalare än tvärt om, fast bra balans är bäst.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa ett rejält stereoslutsteg eller monoblock som klarar högtalarna och driv sedan slutsteget från surrounddekodern om du inte vill skaffa en stor receiver som fixar dem, det finns ju en del ute på begmarknaden , leta efter nått vettigt 2-300 w slutsteg så har du en bra utgångspunkt, ev kan du kanske bygga nått med Hypex/Icepower/Lcaudio moduler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hejsan uppdatering. Jag har väll bestämt mig för att gå upp till 10 000 kr för receivern.
Så vad har ni för förslag jag hade tänkt mig en 5.1. Kan även införskaffa något från blocket så länge receivern klarar av att driva dem.
Jag tackar för alla förslag.

Permalänk
Medlem

Då hade jag köpt en reciever med dom in/utgångar du behöver och pre out på frontarna för 6-7 tusen sedan lagt resten på ett begagnat slutsteg. Finns klipp att göra på blocket mm. Köpte själv ett denon slutsteg på 2x240w för 3000kr för ett tag sen. För liknande effekt och strömstyrka tror jag det inte finns en reciever under 30kkr.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.