Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Omöjligt då den placeras på husnyckeln. Lägger du plånboken i kallingarna för att inte glömma den på morgonen?

Tar två sekunder att ta en titt på mobilen som ligger på nattduksbordet eller bredvid i sängen.

Beror nog på hur ljuskänslig man är. Även den mörkaste inställningen på min S4 blir jag helt klarvaken av så det går bort.

Skrivet av Zyces:

@Ozzed:

Hur e det själv?
Vad jag läst så är du ganska mycket mot allt som har med "Smart-watches" själv så. Undrar lite hur du ställer dig till frågan.

Jag sover med mitt armbandsur på, Ja.

Har inget emot smartklockor men som antyds i ingressen i tråden så anser jag att batteritiden på nuvarande generation är för dålig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Omöjligt. Så mycker jag rör på mig under min sömn så kommer jag nog skada mig själv

Enligt min fru springer jag i det närmaste marathon i sängen när jag sover. Jag har en Casio med stålarmband, och det har aldrig hänt att jag eller någon annan blivit skadad av mina nattvanor, men jag kanske inte rör så mycket på armarna. Jag skulle känna mig naken utan klockan på armen, som om något fattades, typ. Men det är ju rätt tydligt av tråden att döma att folk är väldigt olika.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed
realley.... chock-em-to-make-em-cock-em sony???

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Nog för att jag älskar min titan Tissot, men inte tillräckligt för att sova med den på armen (undantaget när man smäller av efter en utekväll eller när man inte sover hemma).

Men sen som gammal militär så ser jag inte en klocka med en batteritid på under en månad som ett användbart verktyg. Kommer nog aldrig att byta något av mina Schweiziska urverk mot nått från kina.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Så fort jag kommer innanför dörren så går ring och armbandsur av direkt. Så skönt att ta av sig sånt som man haft på sig hela dagen. Den känslan är så skön, typ som när man åkt skridskor och tar av sig dom.. Skulle inte få för mig att ha på mig armbandsur osv inomhus. och verkligen inte sova med den?!?!?! Och vad händer om man vänder sig om och drämmer till tjejen i nyllet med klockan?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Nej, obehagligt

Visa signatur

En av Sveriges bästa datorspelare genom tiderna.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att precis som Ozzed skrev kan jag inte titta på mobiltelefonen när jag ligger i sängen, blir klarvaken av ljuset och sen somnar jag inte igen :/. Det är inte så att jag måste ha knallmörkt när jag sover/somnar utan att stirra in i en ljuskälla gör mig klarvaken så telefoner går bort.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Inte klockor
Inte ringar
Inte glasögon

Däremot långkalsonger och T-tröja, men jag gissar på att det sistnämnda inte räknas.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Inte klockor
Inte ringar
Inte glasögon

Däremot långkalsonger och T-tröja, men jag gissar på att det sistnämnda inte räknas.
/Lifooz

Säg inte det. Är det smarta långkalsonger?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Nej!

Tar av mig alla ringar, klockan, armband och halsband.

Det enda som sitter kvar är mina tunnlar i öronen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Alltid!

Enda gången jag inte hade klocka eller mitt halsband på mig var när jag opererades.
Men annars gällande klocka så är det vid batteribyte eller byte till annan klocka. Och när jag tänker efter så dem extremt få tillfällena man är så varm så att man nästan kokar!
Men klocka i sängen är praktiskt tycker jag, hade jag dock varit en orkan i sängen som visa är så hade jag nog tagit av mig klockan för att inte skada mig själv eller sambon.

Känner mig naken utan en klocka på armen.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator

Tog av mig mitt armbandsur sent nittiotal och har aldrig tagit på mig ett därefter. Behöver jag veta exakt tid kikar jag på telefonen eller på någon av de tusentals andra tidsangivelser som omger oss överallt.
Är jag på en plats där sådana saknas kan jag med fem-tio minuters felmarginal ändå ange klockslaget en hel dag efter att jag senast faktiskt kikade på en klocka, och det skulle nog de flesta kunna göra med lite vana.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Armbandsur, vad är det ???
Finns det fortfarande de som använder sånt, jag trodde de dött ut för länge sedan hos normalt folk.
Jag varken använder eller sover med nått sånt på mig och jag känner ingen som ens använder armbandsur längre, de dog väl ut för drygt 10 år sedan när man började använda telefonen för att hålla koll på tiden.
Smartklockor är mest en ploj än så länge, de har för dålig funktion för att kunna användas till nått vettigt än så länge, inte bara batteritiden är dålig utan även funktionen lämnar ju en hel del att önska, vad ska de användas till när de inte kan göra nått annat än agera display till telefonen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns det fortfarande de som använder sånt, jag trodde de dött ut för länge sedan hos normalt folk.
Jag varken använder eller sover med nått sånt på mig och jag känner ingen som ens använder armbandsur längre, de dog väl ut för drygt 10 år sedan när man började använda telefonen för att hålla koll på tiden.
Smartklockor är mest en ploj än så länge, de har för dålig funktion för att kunna användas till nått vettigt än så länge, inte bara batteritiden är dålig utan även funktionen lämnar ju en hel del att önska, vad ska de användas till när de inte kan göra nått annat än agera display till telefonen ?

Detta blir nog första gången jag inte håller med dig. Ett armbandsur är oersättligt. Inte nog med att det är en snygg accessoar och en "statuspryl", batteriet håller i flera år till skillnad från att behöva ladda upp sin mobil dagligen. Dessutom om man sitter på t.ex. tunnelbanan (gäller mest NYC/London) så ska man aldrig ta upp mobilen för att kolla på klockan då risken är att de snor den, ett armbandsur är mycket säkrare. Skulle aldrig kunna skiljas åt från min Certina som jag har på dygnet runt förutom när jag sitter framför datorn nuförtiden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Detta blir nog första gången jag inte håller med dig. Ett armbandsur är oersättligt. Inte nog med att det är en snygg accessoar och en "statuspryl", batteriet håller i flera år till skillnad från att behöva ladda upp sin mobil dagligen. Dessutom om man sitter på t.ex. tunnelbanan (gäller mest NYC/London) så ska man aldrig ta upp mobilen för att kolla på klockan då risken är att de snor den, ett armbandsur är mycket säkrare. Skulle aldrig kunna skiljas åt från min Certina som jag har på dygnet runt förutom när jag sitter framför datorn nuförtiden.

Det där känns extremt överdrivet. Jag har spenderat en hel del tid på tunnelbanan i NYC och har aldrig sätt någon få sin mobil stulen och jag har sätt mängder av personer som just har sin mobil i handen och använder den. Visst, för 20 år sen hade du säkert en poäng. Men att det är stor risk att man får mobilen stulen ur handen på tunnelbanan idag i varesig london eller NYC ser jag som ytterst osannolikt. Jag har varit med om att en försökt sno min mobil en gång, och det var i Barcelona på turistgatan, när jag hade mobilen i fickan.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Jag har klockan på mig 24/7 :DPPPpPPpPppPp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Det där känns extremt överdrivet. Jag har spenderat en hel del tid på tunnelbanan i NYC och har aldrig sätt någon få sin mobil stulen och jag har sätt mängder av personer som just har sin mobil i handen och använder den. Visst, för 20 år sen hade du säkert en poäng. Men att det är stor risk att man får mobilen stulen ur handen på tunnelbanan idag i varesig london eller NYC ser jag som ytterst osannolikt. Jag har varit med om att en försökt sno min mobil en gång, och det var i Barcelona på turistgatan, när jag hade mobilen i fickan.

Fair enough att det kan vara en gammal åsikt som inte gäller längre men resten gäller.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Folk med känsla för stil bär arbandsur som den utmärkta accessoar de är.
Ju mer välklädd en man är, desto större är sannnolikheten att han bär ett arbandsur.
En riktig klocka är även ett utmärkt samtalsämne, särskilt om det finns en bra historia bakom inköpet.

Permalänk
Medlem

Klockan sitter på armen 24/7

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En sak som är väldigt praktiskt, men även jävligt snygg.

Jag själv äger 6 olika klockor som bärs vid olika tillfällen.

Men även när jag är utomlands och aldrig har med mig telefonen utanför hotellrummet så är en klocka bra att ha.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man vaknar till och vill veta vad klockan är är det smidigt. Samt att det tar minst 25 minuter innan jag är vid mina sinnes fulla bruk på morgonen så om jag hade tagit av den så hade jag säkert glömt den.

Du med din syn behöver i så fall en bordsklocka på nattduksbordet med lysande siffror. Betydligt lättare att slänga ett getöga på än att försöka fokusera sina grumliga ögon på en liten urtavla i halvmörker

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag tror att anledningen till att man bär klocka också avgör hur man använder den.

Har man klocka som en del av ett smycke så har man troligen köpt en klocka som ser bra ut framför att vara bekväm och då förstår jag absolut att man tar av den när man ska ex sova eller rent av när man kommer hem från events eller kanske bara jobbet.

Har man däremot köpt klockan för funktion så som jag gjort så är kriterierna något annat. Enda gången jag tar av klockan är när jag duschar och då tvättare jag klockan samtidigt vilket är ett måste om man bär den så pass mycket.

Om man tycker att klocka, ringar eller liknande är så obekväma så att man inte kan vänja sig vid dem så har man som sagt troligen siktat på att det ska se bra ut framför att det ska vara bekvämt.

Klockan jag valde var Casio G-Shock AWG-M100B-1AER

Prio för mig var
+ Bekväm
+ Automatisk uppdatering av tid varje natt så man vet att den alltid visar 100% rätt
+ Lätt att läsa av tiden(inte massa onödigheter som stör vilket är väldigt vanligt på vanliga ur)
+ Datum och dag
+ Sekundvisare
+ Soldriven så att man bara behöver byta batteriet var 10e år(troligen köper man ny klocka innan dess).
+ Diod för att se tiden när det är mörkt
+ Att klockan är tålig och inte känns i vägen när man jobbar på kontor. Jag vill inte att klockan ska kunna repa andra saker och vise värst just därför blev det gummiklädd.

Jag vet att många ifrågasätter varför man behöver armbandsur när man har en telefon men åter igen handlar det om bekvämlighet, det är så mycket enklare att kolla klockan utan att fiska upp telefonen. Jag använder faktiskt armbandsuret långt över förväntan och då har jag ändå inte haft den merän 1 år, innan dess var det MÅNGA MÅNGA år sen jag hade armbandsur.

Anledningen till att jag inte valde en smartwatch var för att de inte blev så bekväma som jag ville
- Tål inte vatten
- Måste laddas ofta
- Klumpiga(i de flesta fallen)
- Drar mer batteri från telefonen som måste köra med bluetooth

Värt att nämna(om det inte är uppenbart) är att detta är min syn på det, jag förstår om andra tycker något helt annat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Lägger den alltid på nattduksbordet och sen tar jag på den, tar dock av den under arbetsttid på kontoret, den blir obehaglig när man sitter vid datorn 8 timmar då den tar emot lite då.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du med din syn behöver i så fall en bordsklocka på nattduksbordet med lysande siffror. Betydligt lättare att slänga ett getöga på än att försöka fokusera sina grumliga ögon på en liten urtavla i halvmörker

Totts att jag har ett armbandsur så har jag faktiskt även en väckarklocka, varför? För på natten har jag inte linserna i och en väckarklocka har högre ton. Men det är också mer uppenbart vad klockan är och vilken tid för väckning har har satt, att hålla på med sådant på ett litet armbandsur är helt enkelt inte bekvämt nog. Mobiltelefonen har jag aldrig inne vid sängen.

Den jag köpte var denna

Det jag ville ha var
+ Bra projektor som även visar vilket larm som är satt
+ 2 Larm
+ Bra ljud
+ Låg dimmer på själva displayen
+ Kunna se direkt i displayen vilken tid larmet kommer ringa

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Helvete vad sjukt att sova med klockan på armen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Lägger den alltid på nattduksbordet och sen tar jag på den, tar dock av den under arbetsttid på kontoret, den blir obehaglig när man sitter vid datorn 8 timmar då den tar emot lite då.

Exakt detta hade jag som pioritering, klockan skulle inte störas om den slog emot saker och jag skulle inte behöva oroa mig över att saker eller klockan repades.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej det kan ju leda till en katastrof om man glömmer att ta på sig klockan igen på morgonen.

Möjligtvis om det är ens "turklocka" Vad har ens klocka som telefonen inte har liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Helvete vad sjukt att sova med klockan på armen.

Alla har olika åsikter, jag tycker det är sjukt att ta av en klocka varje jävla kväll och sen ta på den nästa dag. Det räcker att jag får göra det med kläderna och linserna.

Antar att du har en megaklocka om du tycker det är obekvämt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tror det kommer dröja väldigt länge innan armbandsur dör ut. Är som många skriver är en accessoar/smycke.
Köper du en bra mekanisk klocka och sköter den så håller dom väldigt länge och behöver aldrig köpa batteri
Personlig gillar när man känner hur mekaniska klockor "rör" sig

OT är det olika ibland sover jag med klocka ibland lite.

Permalänk
Medlem

Klocka ?.....

För 20 år sedan när jag använde en. Så ja då gjorde jag det.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Razer Huntsman V3 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 , GoXLR, StreamDeckXL+mer