Windows 10 Home-användare påtvingas automatiska uppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Förstår inte varför detta skulle vara något dåligt? Svenssons där ute har en stor tendens att inte uppdatera sitt OS alls. Detta är bara positivt i mina ögon.

De kunde ju har låtit de som inte vill uppdatera automatiskt kunna stänga av det i alla fall. En normalanvändare kommer ändå inte avaktivera det, så då hade problemet varit löst.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

Är själv väldigt skeptisk till uppdateringar sen efter iOS 7. Usch!
Nu för tiden så väntar jag och läser innan det är större uppdateringar.

Stannat kvar på iOS 7 jag då 8an ska vara ännu värre.

Var också väldigt intresserad i Win 10 men det får väl bli på min surf och filmlaptop, då jag stannar kvar på Win 7 på stationära med Windows 7 Home då det hade jag redan sedan innan.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av lastninja:

Automatiska uppdateringar i Windows i default-läge har hittills inneburit automatisk omstart om man inte lurpassar på datorn och skjuter upp dessa omstarter. Men ja, vi får ju hoppas att dom skärpt till sej på den punkten iaf.

Låter som om någon sitter kvar på en gammal Windows 7-installation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sharpless:

Vilket man kan se i hans signatur också.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharpless:

Skrivet av GaMeR2K5:

Vilket man kan se i hans signatur också.

Haha, Jag har lite av varje, men jag tycker mej minnas att även mina Win8 burkar som standard vill defaulta till Installera uppdateringar automatiskt inkl oförskämda omstarter ..om man nu inte väljer bort det under Windows installationen eller i WU inställningarna.
Men visst, jag har inte använt åttan så mycket så det kanske är som ni säger att den som standard inte startar om datorn efter en liten timer period, i default läge alltså.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

jobbigt bara när jag kör en 48 timmars rendering och update tvångsomstartar min dator medan jag sover..

Mig veterligen så ska inte Windows Update kunna starta om datorn om annat arbete är igång. Så fungerar det iaf för mig nu i Windows 7. Kan mycket väl vara så att detta har ändrats i Windows 8 och framåt.

Visa signatur

Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Mig veterligen så ska inte Windows Update kunna starta om datorn om annat arbete är igång. Så fungerar det iaf för mig nu i Windows 7. Kan mycket väl vara så att detta har ändrats i Windows 8 och framåt.

Jag har Windows 7 och jo, den tvingar datorn till omstart.

Först kommer den där "Datorn behöver startas om" Påminn om 5, 15 minuter 1 timme, 3 timmar..

Då vet man att man är körd.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme22:

Bör jag avråda mor från att uppdatera då hon endast har mobilt bredband med väldigt begränsad data.. Lär juh sluka det direkt.. Tidigare har hon tagit med sig datorn då och då och kört alla uppdateringar =/

Skickades från m.sweclockers.com

Sedan windows 8 så identifierar windows "begränsade anslutningar", mao där man har begränsad med data (meetered connection), eller om man vill kan man ange att en anslutning är sådan.

På så vis kommer inte windows att ladda ner uppdateringar eller bara hålla sig till kritiska sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Automatiska uppdateringar i Windows i default-läge har hittills inneburit automatisk omstart om man inte lurpassar på datorn och skjuter upp dessa omstarter. Men ja, vi får ju hoppas att dom skärpt till sej på den punkten iaf.

Jepp det är lite sjukt att man landar på just versionsnummer 10 också. Det känns fasligt efterapande av Mac OS X.
Nu ska alltså både MS och Apple ha versions nummer på 10.x

Den brukar ladda ner uppdateringar och sen schemalägga installationen (och omstart) för senare - beroende på hur du använder datorn. För mig brukar den säga "3:30 AM tomorrow looks good right now"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av OskarW90:

Först kommer den där "Datorn behöver startas om" Påminn om 5, 15 minuter 1 timme, 3 timmar..

Hjälper det inte att installera alla tillgängliga uppdateringar aktivt innan renderingen.

Ett alternativ borde vara att installera allt tillgängligt, bryta kontakten till Internet och sedan starta renderingen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ändrar inte det faktum att Microsoft inte tänkt igenom detta i huvud taget.

Har du en källa på det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

Har du en källa på det?

På vadå? Att de kommer att tvinga igenom uppdateringar? Du kommenterar i källan..

Skrivet av Ratatosk:

Så det innebär att detta val blir obligatoriskt, bra tycker jag.
http://ladda-upp.se/files/2015/b157100.png
Lägg märket till att det står att uppdateringar laddas ned automatiskt, om datorn är ansluten till internet som inte använder datapriser.
Passar inte tidpunkten för installationen, tex på grund av spelande, borde man kunna välja att installera i förväg, eller en annan underhållsperiod, det kan man nu.
Vill ni inte uppdatera era drivrutiner automatiskt, väljer ni i dag bort detta under enheter och skrivare, hoppas att det valet flyttas hit.

Mycket av gnällandet här, påminner mig om när UAC dök upp i Vista, fullständigt obefogat även där.

Gnäll is life, gnäll is love. Om detta visar sig vara genomförbart så är det inte som Sweclockers verkar vilja påstå i artikeln eller iallafall inte lika farligt som de verkar vilja påstå.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av lastninja:

Haha, Jag har lite av varje, men jag tycker mej minnas att även mina Win8 burkar som standard vill defaulta till Installera uppdateringar automatiskt inkl oförskämda omstarter ..om man nu inte väljer bort det under Windows installationen eller i WU inställningarna.
Men visst, jag har inte använt åttan så mycket så det kanske är som ni säger att den som standard inte startar om datorn efter en liten timer period, i default läge alltså.

Min Windows 8.1-installation installerar uppdateringar när jag startar om datorn, eller när jag kör Windows Update manuellt (och i de fallen vill datorn då starta om direkt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Säker på att det är från windows uppdate? Jag har aldrig sett det, men jag kan ju ha en annan inställning än du på mina datorer.
Däremot har jag haft vissa program som gör detta. AVG exempelvis. Har även för mig att Java-uppdateringar gjorde så förr.

Hur som helst borde ju det gå att ställa in, även om man inte kommer kunna välja bort uppdateringen helt.

Permalänk
Medlem

läste lite om hur man kan ställa om uppdateringar om dom ska installeras eller ej .frågan är om det kommer fungera i versionerna dom släpper snart .hoppas kan man ju göra

http://www.markspcsolution.com/2014/11/disable-automatic-upda...

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

På vadå? Att de kommer att tvinga igenom uppdateringar? Du kommenterar i källan..

Du skrev det är ett faktum att Microsoft inte har tänkt igenom detta beslut, har du en källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hjälper det inte att installera alla tillgängliga uppdateringar aktivt innan renderingen.

Ett alternativ borde vara att installera allt tillgängligt, bryta kontakten till Internet och sedan starta renderingen.

Jo jag brukar installera allt innan, men problemet är när det precis kommit ut någon. Jag har inställt på installera INTE uppdatering men likfan gör den det ändå.

Kan inte rycka nätet, då jag kör nätverksrendering till ett par andra datorer också.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

1. Avinstallera uppdateringen
2. Använd troubleshootern i https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930 för att följa uppdateringen

Eventuellt om du ej hinner så långt så att du kan avinstallera uppdateringen, försök i felsäkert läge.

Blir helt enkelt krångligare, Felsäkert läge i Win 8 är svårt att få igång. Gå men får "tvinga igång det", på laptop fick jag vänta tills datorn starta och sen där välja felsäkert läge och det flera gånger (tog bort virus). Kollade om det hjälpte det jag höll på med. Win 7 hade gått dubbelt så fort (inte behövt vänta på datorn skulle starta).

Skrivet av Paddanx:

Summan av kardemumman jag verkar se på de flesta poster här är följande:

- "Home" användare vill inte betala för mer funktioner.
- "Pro" version är mer för datorkunniga, vare sig du använder allt eller ej.
- Där verkar finnas lösningar (Register fix, brandväggar mm)
- Okunniga behöver dessa automatiska patcher då de annars ska störa tekniker.
- Okunniga/Oroliga spelare och användare får panik för att deras dator ska uppdatera medan de spelar/jobbar...

Helt ärligt. Det är bra att det kommer krävas lite kunskap för att stänga av detta i Home, och det bör gå. Om inget annat kan man regga det som vissa företag/OEM gör. Men notera att även Pro versionen MÅSTE ha detta på, dock kan de skjuta upp det. Om de skjuter upp det för länge kan de inte alls uppdatera något tills de gör de gamla.
Detta gör att MS slipper bråka med tonvis med ouppdaterade maskiner som är extremt sårbara 2 år efter fixet är släppt.

Okunniga "Home" användare ska inte ha något val. Punkt slut.
De kan välja att ge fan i Win 10 om de så önskar, men efter det ska de krävas uppdatera för att hålla maskinen uppdaterad. Det är lite som att även du som inte är mekaniker måste ändå låta bilen gå in på service, vare sig du vill eller ej, enligt tillverkarens krav, annars åker alla garantier.

Sen att duktiga/kunniga personer (som troligen de flesta av er som läser detta är) kommer kunna stoppa/gå runt detta är inget förvånande, och inte heller ett problem, tvärt om. Det behövs alltså lite kunskap för att kunna stänga av dem, och då har du troligen också nog med vett att själv uppdatera. Du är då inte okunnig, utan sköter det själv och då är det lugnt.

Sen undrar jag varför folk kritiserar att Home inte har "alla funktioner". Har alla program bara en licensnivå?
Bilar har olika utrustningsnivåer och även själva datorerna har olika utrustningsnivåer.
Det ska självklart finnas ett säljargument för MS att sälja Pro. Vill du inte ha extra utrustningen, låt bli, men då får du helt enkelt inte den. Det är trots allt tillverkaren som bestämmer vad de vill sälja och hur. Passar det inte så låt bli och visa missnöjet med plånboken (en rad som ofta kommer upp på Sweclockers).

De ger Win 10 gratis... ni har inte ett skit att klaga på!
Passar det inte, ge fan i att uppdatera... det är trots allt frivilliga att ta emot denna fria uppdatering, och dessa krav.
Om ni köper det, så ja.. ställ krav. Men hur många här hade tänkt gå ut och handla en Win 10 Retail licens???

Jo, men om senaste uppdateringen ger blue screen eller liknande blir det inte roligt. Jag förstår dock konceptet, men blir ännu värre helvete vid felsökning än win 8.

Skrivet av Ratatosk:

Så det innebär att detta val blir obligatoriskt, bra tycker jag.
http://ladda-upp.se/files/2015/b157100.png
Lägg märket till att det står att uppdateringar laddas ned automatiskt, om datorn är ansluten till internet som inte använder datapriser.
Passar inte tidpunkten för installationen, tex på grund av spelande, borde man kunna välja att installera i förväg, eller en annan underhållsperiod, det kan man nu.
Vill ni inte uppdatera era drivrutiner automatiskt, väljer ni i dag bort detta under enheter och skrivare, hoppas att det valet flyttas hit.

Mycket av gnällandet här, påminner mig om när UAC dök upp i Vista, fullständigt obefogat även där.

Jo, men beror hur det kommer se ut i slutversionen. Går man efter artikeln kan man inte göra något val alls, utan uppdaterar allt även drivers.

MS upplagda drivers är inte erkänt stabila eller så nya heller. Har råkat ut för många gånger att man t.ex inte ska köra med nyare drivrutin på t.ex nätverkskort eller liknade (risken är att det går från stabilt, till flera olika problem stadier om man har otur). Även om nyaste med Win 10 är att föredra (risken för inkompatibilitet är större när os:et ska uppdateras löpande och inte nya versioner ska komma enligt senaste ryktet).

Men för icke kritiska buggar och säkerhetsuppdateringar, ska det vara viss buggtest där man under några veckor stötvis skickar ut icke kritiska uppdateringar eller användaren själv får mer möjlighet att påverka.

Gör ju så med mobilen, där dom inte skickar ut ny OS version till alla, utan olika regioner. Så få drabbas av buggar som möjligt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Den där har jag aldrig sett under dessa sex år eller vad det nu kan vara. Däremot samma dialog utan timern.

Edit: Använder inställningen Sök men låt mig välja om uppdateringar ska hämtas och installeras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Den ploppar upp på jobbdatorn, som kör Windows 7, i tid och otid. Fast har inte någon timer på den, utan kan själv välja att skjuta upp mellan 10minuter och 4timmar. Kanske IT-avdelningen som tagit bort timern?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Den ploppar upp på jobbdatorn, som kör Windows 7, i tid och otid. Fast har inte någon timer på den, utan kan själv välja att skjuta upp mellan 10minuter och 4timmar. Kanske IT-avdelningen som tagit bort timern?

Allt sådant är om man så önskar, policystyrt. Vanligt att putta ner datorer för pöbeln i ett GPO och ibland peka ut en intern WSUS maskin, sätta massor med smarta policies för bland annat windows update men för att undvika gap och skrik (och därmed faktiskt prata med människor), låta folk tro att dom bestämmer enligt vad du beskriver ovan.

Permalänk
Medlem

Konsten att göra en höna av en fjäder.

Förvånansvärt många här som tydligen kommer köra Windows 10 Home med verkar det som med tanke på de upprörda känslorna över det egna välbefinnandet. Intressant att tex ha Win 10 Home och Linux i dualboot. Hur många har det i verkligheten?

Tyckte också det var oerhört intressant att MS, enligt någon här, har snott den funktionen från Linux. Medans andra minsann ska köra Linux istället. D'oh!

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Konsten att göra en höna av en fjäder.

Förvånansvärt många här som tydligen kommer köra Windows 10 Home med verkar det som med tanke på de upprörda känslorna över det egna välbefinnandet. Intressant att tex ha Win 10 Home och Linux i dualboot. Hur många har det i verkligheten?

Tyckte också det var oerhört intressant att MS, enligt någon här, har snott den funktionen från Linux. Medans andra minsann ska köra Linux istället. D'oh!

Felet är inte automatiska uppdateringar. Utan om något går åt skogen med en uppdatering eller om den uppdaterar drivers. Dom som ligger lagrade på update är inte alltid dom nyaste eller dom som är buggfria.

Som sagt, viss kontroll tycker jag användaren ska få, för att lättare fixa om saker går åt skogen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Så här menar du?

http://cdn5.howtogeek.com/wp-content/uploads/2007/06/ximage7.png.pagespeed.ic.OmA4sQpZUA.png

Det är två olika fönster faktiskt. Vet inte riktigt när/hur den med timern dyker upp. Irriterande var det iallafall.

Tvingad omstart är dock kvar i Windows 8/8.1. Men jag har inte varit med om samma sak där.

Jupp, precis den. Blir aldrig någon automatisk omstart oavsett hur många dagar jag klickar bort den. Men kan ju bara förlänga tiden som mest 4 timmar åt gången när den dyker upp. Brukar låta jobbdatorn köra uppdateringarna antingen när jag ska gå hem för dagen eller över lunchen om jag inte har något större projekt på gång just då (tar sin lilla tid att logga in i alla system man använder ibland).

I 8/8.1 tycker jag det fungerar rätt bra. Flera dagar i förväg får jag en notis på inloggningsskärmen att det finns uppdateringar som är redo att installeras och att dessa kommer installeras automatiskt om X antal dagar om jag inte väljer göra det själv. Ser därför inget problem att ha automatiska uppdateringar påslaget sedan jag bytte till 8/8.1. Man får på ett subtilt och icke störande vis reda på att där finns uppdateringar och man har gott om tid på sig att uppdatera - något jag i så fall låter den göra i samband med att jag kanske ska gå och lägga mig för kvällen.
Börjar man med något större jobb kort innan den automatiska uppdateringen i 8/8.1 får man ju skylla sig själv om man inte orkat spendera ett par minuter på att uppdatera tidigare under veckan.

I tidigare Windowsversioner har jag antingen haft uppdateringar helt av eller på sin höjd att systemet ska notifiera mig om att uppdateringar finns men inte hämta något. Till viss del för att det tagit för mycket tid i anspråk...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Jupp, precis den. Blir aldrig någon automatisk omstart oavsett hur många dagar jag klickar bort den. Men kan ju bara förlänga tiden som mest 4 timmar åt gången när den dyker upp. Brukar låta jobbdatorn köra uppdateringarna antingen när jag ska gå hem för dagen eller över lunchen om jag inte har något större projekt på gång just då (tar sin lilla tid att logga in i alla system man använder ibland).

I 8/8.1 tycker jag det fungerar rätt bra. Flera dagar i förväg får jag en notis på inloggningsskärmen att det finns uppdateringar som är redo att installeras och att dessa kommer installeras automatiskt om X antal dagar om jag inte väljer göra det själv. Ser därför inget problem att ha automatiska uppdateringar påslaget sedan jag bytte till 8/8.1. Man får på ett subtilt och icke störande vis reda på att där finns uppdateringar och man har gott om tid på sig att uppdatera - något jag i så fall låter den göra i samband med att jag kanske ska gå och lägga mig för kvällen.
Börjar man med något större jobb kort innan den automatiska uppdateringen i 8/8.1 får man ju skylla sig själv om man inte orkat spendera ett par minuter på att uppdatera tidigare under veckan.

I tidigare Windowsversioner har jag antingen haft uppdateringar helt av eller på sin höjd att systemet ska notifiera mig om att uppdateringar finns men inte hämta något. Till viss del för att det tagit för mycket tid i anspråk...

I win 10 om detta stämmer instalerar den uppdateringarna utan du som användare får veta något. Men frågan är vilka uppdateringar?

Säkerhetsuppdateringar och/eller nya funktioner eller allt? Drivers ska windows låta bli.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

I win 10 om detta stämmer instalerar den uppdateringarna utan du som användare får veta något. Men frågan är vilka uppdateringar?

Säkerhetsuppdateringar och/eller nya funktioner eller allt? Drivers ska windows låta bli.

Använder ju Pro-versionen privat så tycks inte bli markanta förändringar för min del. Drivrutiner bör såklart inte tvingas in av relativt uppenbara skäl, och är ju bra om det går att bocka av åtminstone dessa. de idag "valbara uppdateringarna" borde ju även i framtiden vara just valbara, lönt att installera uppdateringar för funktioner man inte använder liksom. I övrigt är det väl bara att vänta och se hur det fungerar för de som använder Home-versionen, artikeln lämnar ju en hel del rent praktiska saker utanför.

Det framgår ju liksom inte huruvida uppdateringarna kräver eller innebär oförberedda omstarter av systemet, vilket väl är ett av de största irritationsmomenten när det kommer till uppdateringar av operativsystemet? Skulle det köra in uppdateringarna och sedan avvakta med att slutföra installationen tills dess användaren startar om sin maskin spelar det ju mindre roll. Man får väl även anta att någon form av lösning finns på plats för de med databegränsade internetanslutningar, något annat vore ju en kalasmiss av MS då de verkar sikta in sig på allehanda små och/eller bärbara enheter med Windows 10.

Kan ju passa på att nämna att jag inte provat någon förhandsversion av Windows 10, så lite av det jag skrivit ovan är väl delvis att tolka som spekulationer från min sida. Har inte förbokat min uppgradering heller, har ju ändå ett år på mig så ser ingen direkt anledning att stressa.

Edit: På jobbdatorn har jag svårt att tro att vår IT-avdelning skulle låta några, av operativsystemet orsakade, oförberedda omstarter ske. (Blev många "o"-ord på raken där).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Var inne på Swedbank igår för att sätta in pengar och killen jag blev expedierad av kollade konstigt på mig precis som om jag skämtade eller något.

"Nä sa han, vi tar inte emot kontanter här". Jag tittade mig omkring misstänksamt och påpekade "Det här är väl en bank, eller?"

Allt kändes bara konstigt och han hänvisade till en tjänst där dem kunde ta emot pengarna och skicka dem med värdetransport.

"Vi struntar i detta" sa jag och rev lappen framför honom och innan jag gick ut sa jag till honom "Där ser man hur tiderna förändras...."

Jag fick mig en läxa i hur det nya samhället fungerar, jag som kund var inte välkommen in med mina kontanter på en bank.

Anledningen till att jag tog upp detta som exempel är för att det känns samma med Windows 10 och allt annat.
Jag personligen använder inte någon som helst form av Home-versioner utan Professional men att påtvinga folk uppdateringar låter lite befängt i mina öron oavsett om det är ovetande Svenssons eller erfarna användare.

Man påtvingas saker hela tiden och är inte fri att göra sina egna val längre. Vi går mot en tid och en framtid jag snart inte känner för att ta del av längre.

Ni får ursäkta faktiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Var inne på Swedbank igår för att sätta in pengar och killen jag blev expedierad av kollade konstigt på mig precis som om jag skämtade eller något.

"Nä sa han, vi tar inte emot kontanter här". Jag tittade mig omkring misstänksamt och påpekade "Det här är väl en bank, eller?"

Allt kändes bara konstigt och han hänvisade till en tjänst där dem kunde ta emot pengarna och skicka dem med värdetransport.

"Vi struntar i detta" sa jag och rev lappen framför honom och innan jag gick ut sa jag till honom "Där ser man hur tiderna förändras...."

Jag fick mig en läxa i hur det nya samhället fungerar, jag som kund var inte välkommen in med mina kontanter på en bank.

Anledningen till att jag tog upp detta som exempel är för att det känns samma med Windows 10 och allt annat.
Jag personligen använder inte någon som helst form av Home-versioner utan Professional men att påtvinga folk uppdateringar låter lite befängt i mina öron oavsett om det är ovetande Svenssons eller erfarna användare.

Man påtvingas saker hela tiden och är inte fri att göra sina egna val längre. Vi går mot en tid och en framtid jag snart inte känner för att ta del av längre.

Ni får ursäkta faktiskt...

Har man lite kontanter hemma eller av att sålt något, brukar jag jag lösa det igenom att handla upp det på ica t.ex (är faktiskt bra mycket smidigare att handla med kort, slipper räkna hur mycket pengar den i kassan ska ha, kan ta för mig 30 sek extra om jag ska stå att räkna upp kontanter):)

Ser inte något fel i om det kommer säkerhetspatchar automatiskt (så länge det inte gör datorn instabil). Andra uppdateringar ska inte komma automatiskt eller valbart.

Visa signatur

Permalänk

MS Win 10 uppdateringar

Alla kanske redan vet att Microsoft inte ändrat på inställningar vad gäller drivrutiner:
Eftersom Kontrollpanelen finns kvar.

Länken var inte klickbar.
Permalänk
Medlem

Jag spår en dyster framtid för Windows 10 (mer korrekt 8.10), plattifieringen har fortsatt och den nya startmenyn är ett skämt både emot windows 7 och 8/8.1 användare.

Så haussad som denna windows version har varit och vad är nytt? En gui som är fulare och mindre användarvänlig än tidigare, en mobil assistent som ingen kommer använda på desktop, en webbläsare som äntligen följer standarder (jaha? chrome någon?).

Seriöst, denna windows har färre nyheter än någonsin. Mindre nytt än 8/8.1 och garanterat inget som motiverar en uppgradering från Windows 7. Nu försöker man ändå lura på folk det hela med "gratis" men tänk efter om ni verkligen behöver skiten eller inte, är ni nöjda bli inte pålurade detta mobilsystem.

Ska bli intressant att följa forumen från onsdag nästa vecka när vanliga användare, inte "entusiaster", börjar klicka på det där uppgradera viruset och inser att de fått ett sämre system än de hade tidigare.