Frågor gällande reklamationsrätt/garanti, omleverans och nyttoavdrag under garantitiden.

Permalänk
Medlem

Frågor gällande reklamationsrätt/garanti, omleverans och nyttoavdrag under garantitiden.

Mitt Fractal design nätaggregat gick nyligen sönder. Varan har 3 års garanti och jag fick ungefär tillbaka hälften av pengarna pga varan nästan hade klarat sig i 3 år.

Jag tycker det är rätt lustigt att Sveriges bästa datorbutik inte betalar tillbaka hela summan av en vara om ni garanterar att den ska hålla i 3 år. Är det inte så garanti ska fungera eller har jag misstolkat hela konceptet.

Edit:
Jag ville få ut en ny likadan psu. Men de säljer inte längre varan.
https://www.inet.se/produkt/6909732/fractal-design-tesla-r2-8...

Skriver på mobilen, därför är det lite jobbigare att skriva alla detaljer. Pga ingen psu i min dator..

Edit 2:
Jag var precis hos inet på hötorget. Jag sa att jag inte ville ha några pengar utan istället en likvärdig psu. Men då sa de som de sa innan: Det finns ingen likvärdig psu du kan få pga åldern på ditt nätagg. Även fast det var inom garanti ramen.

De sa även att jag bara kunde få ett tillgodo kvitto hos dom på 699kr eller ingenting. Så jag hade inget direkt val. Så köpte mig ett nytt evga supernova g2 750w för 500kr + tillgodokvittot.

Så jävla less jag blir på inet.

/Thread

Edit 3:
Hej alla sweclockare.
Jag vill medela att det blev en seger. Jens på inet ringde mig precis och bad om ursäkt för deras misstag. Nyttjandeavdrag får bara göras om kunden själv kräver att få produkten återlämnad. Inte om produkten gått sönder.

Jag ska få tillbaka pengarna som jag la ut för mitt nya evga supernova g2 750w och jag får självfallet behålla den.

Tack för all hjälp, jag hoppas ingen annan råkar ut för detta misstag i framtiden.

Mvh Chipp

§3.1
Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem

Varför tog du bara inte ett nytt i utbyte?

Permalänk
Medlem

Troligtvis fick du pengarna det kostar för dig att köpa det i butik idag. Du får inte ut fullpris av en vara efter 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipp!:

Mitt Fractal design nätaggregat gick nyligen sönder. Varan har 3 års garanti och jag fick ungefär tillbaka hälften av pengarna pga varan nästan hade klarat sig i 3 år.

Jag tycker det är rätt lustigt att Sveriges bästa datorbutik inte betalar tillbaka hela summan av en vara om ni garanterar att den ska hålla i 3 år. Är det inte så garanti ska fungera eller har jag misstolkat hela konceptet.

Mvh Chipp

Citerat från konsumentverket.

Citat:

Hävning – köpet går tillbaka.

Säljaren får tillbaka varan och köparen får tillbaka pengarna.
Om köparen har haft nytta av varan har säljaren rätt att göra ett avdrag för nyttan.
Köparen har samtidigt rätt till ränta på pengarna säljaren betalar tillbaka.
Räntan ska räknas från dagen då betalningen gjordes.
För hävning krävs att felet är av väsentlig betydelse för köparen.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Verkar extremt konstigt.

Du har i normalfallet rätt att välja mellan reparation eller omleverans, butiken kan dock välja omleverans om reparation skulle visa sig vara oskäligt dyrt. De har inte rätt att under några omständigheter häva ditt köp och ge dig hälften av pengarna tillbaka. Du däremot kan ha rätt till hävning av köp och först då kan det bli aktuellt med ett s.k nyttjandeavdrag.

Om produkten du köpt har utgått och är omöjlig att få fram igen ska butiken ersätta dig med en likvärdig vara med hänseende till funktion och i vissa fall, om det kan anses vara av stor relevans för dig, även märke, form och färg. Du ska i regel inte behöva acceptera t.ex ett pissfult rosa nätaggregat även om det har samma funktion.

Kan butiken inte erbjuda dig vare sig reparation eller omleverans av likvärdig produkt så har du rätt att göra ett s.k täckningsköp vilket innebär att du får gå till någon annan butik och köpa din vara, utan någon extra kostnad för dig. Om du gör det med omsorg och inte bara slentrianmässigt handlat en godtyckligt likvärdig produkt så har du även rätt till ev. mellanskillnad räknat ifrån ditt ursprungliga inköp.

Allt detta står i konsumentköplagen vilken inte kan förhandlas bort och står alltså över butikens eventuella egna garantier.

Jag utgår från att det rör sig om ett konstaterat ursprungligt fel som normalt faller inom den 3-åriga reklamationsrätten.

Lycka till.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Troligtvis fick du pengarna det kostar för dig att köpa det i butik idag. Du får inte ut fullpris av en vara efter 3 år.

Tycker att han egentligen skapat en tråd, för att hacka över nånting, utan att knappt ge ett nypa salt med fakta/bakgrund. Alltså kan man själv göra en höna utav en fjäder om man så vill, med de få detaljer som angetts.

Permalänk
Avstängd

går något sönder under garanti tiden så tar man en ny vara, inte pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

går något sönder under garanti tiden så tar man en ny vara, inte pengar.

Fel.
Han har inte rätt till något. Står det i avtalet kan de ge han en krona
Reklamationsrätt är ej samma sak som garanti

Permalänk

Är det Fractal eller Inte som tagit på sig garantiåtagandet? När det gäller garantier efter den vanliga halvårsfristen i kköpL brukar det vara tillverkaren.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Är det Fractal eller Inte som tagit på sig garantiåtagandet? När det gäller garantier efter den vanliga halvårsfristen i kköpL brukar det vara tillverkaren.

Återigen, garanti är ej reklamationsrätt.
Reklamationsrätt har även den 3 år.(2-3 år)

Permalänk
Avstängd

@niklasloow: då behövs inte garanti då för något om "man" kan skriva in något i ett avtal, okej då vet jag

Permalänk

garanti=fabrikationsfel inte skador orsakade av slitage eller bruk

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JSvanberg:

@niklasloow: då behövs inte garanti då för något om "man" kan skriva in något i ett avtal, okej då vet jag

Det finns inget som hindrar att man ger bättre garantier än reklamationsrätten föreskriver och det förekommer ju ibland, tex så kan man ju inom databranchen ha det så att det kommer hem en tekniker och byter ut den krånglande prylen på plats eller att man ger garanti även på vissa slitdelar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@niklasloow: då behövs inte garanti då för något om "man" kan skriva in något i ett avtal, okej då vet jag

Garanti har inget med lagstadgade reklamationsrätten att göra.
Garanti kan vemsom ge på dina prylar med vilka vilkor de vill.

Självklart kan man inte bortse från reklamationsrätten bara för man har garanti.

Edit: Rättning

Permalänk
Avstängd

@niklasloow: mm, men ts tog pengar då han hade kunnat få en ny vara på garanti, hade inte det gått kan ts reklamera.

Permalänk
Skrivet av niklasloow:

Återigen, garanti är ej reklamationsrätt.
Reklamationsrätt har även den 3 år.(2-3 år)

TS pratar väl om garanti? Om det gäller reklamationsrätt så måste han visa att felet förelåg vid köpet, och det kanske är lite knivigt nästan tre år senare. Garanti är vad som avtalats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Skulle TS sålt nätagget efter 3 månader hade han fått kanske 60% av nypriset. Hade TS sålt nätagget efter nästan 3 år, hade han möjligtvis fått 20-30% av nypriset..
Tycker att trots allt TS gjorde en bra deal..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Varför tog du bara inte ett nytt i utbyte?

Jag ville ha ett nytt men de säljer inte nätagget längre.

https://www.inet.se/produkt/6909732/fractal-design-tesla-r2-8...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Tycker att han egentligen skapat en tråd, för att hacka över nånting, utan att knappt ge ett nypa salt med fakta/bakgrund. Alltså kan man själv göra en höna utav en fjäder om man så vill, med de få detaljer som angetts.

Jag skriver ifrån mobilen. Därför blev nog inlägget ganska tldr. Ska försöka komplettera lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Verkar extremt konstigt.

Du har i normalfallet rätt att välja mellan reparation eller omleverans, butiken kan dock välja omleverans om reparation skulle visa sig vara oskäligt dyrt. De har inte rätt att under några omständigheter häva ditt köp och ge dig hälften av pengarna tillbaka. Du däremot kan ha rätt till hävning av köp och först då kan det bli aktuellt med ett s.k nyttjandeavdrag.

Om produkten du köpt har utgått och är omöjlig att få fram igen ska butiken ersätta dig med en likvärdig vara med hänseende till funktion och i vissa fall, om det kan anses vara av stor relevans för dig, även märke, form och färg. Du ska i regel inte behöva acceptera t.ex ett pissfult rosa nätaggregat även om det har samma funktion.

Kan butiken inte erbjuda dig vare sig reparation eller omleverans av likvärdig produkt så har du rätt att göra ett s.k täckningsköp vilket innebär att du får gå till någon annan butik och köpa din vara, utan någon extra kostnad för dig. Om du gör det med omsorg och inte bara slentrianmässigt handlat en godtyckligt likvärdig produkt så har du även rätt till ev. mellanskillnad räknat ifrån ditt ursprungliga inköp.

Allt detta står i konsumentköplagen vilken inte kan förhandlas bort och står alltså över butikens eventuella egna garantier.

Jag utgår från att det rör sig om ett konstaterat ursprungligt fel som normalt faller inom den 3-åriga reklamationsrätten.

Lycka till.

När jag vaknade på morgonen och skulle starta datorn så gav nätagget ingen ström till moderkortet. Gjorde även paper clip testet, helt dött. Lämnade in nätagget på inet i Stockholm. Dom sa att en tekniker skull kika på det. Teknikern ringer mig senare samma dag.

Han sa att nätagget var dött och att eftersom nätagget nästan klarat sig hela garanti perioden så får jag mindre pengar tillbaka. (Det lät som de hade nått system att ju längre en vara klarar sig desto mindre pengar får man tbx.) Jag sa att jag ville ha ett nytt likadant. Men jag kunde inte få ett likadant pga att det inte säljs av dom längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

går något sönder under garanti tiden så tar man en ny vara, inte pengar.

Har ändrat tråden lite. Kunde inte ta en ny vara pga att den inte säljs långre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipp!:

Har ändrat tråden lite. Kunde inte ta en ny vara pga att den inte säljs långre.

Skickades från m.sweclockers.com

Då ska du få en likvärdig vara väl?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@niklasloow: mm, men ts tog pengar då han hade kunnat få en ny vara på garanti, hade inte det gått kan ts reklamera.

Se #15548736

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Skulle TS sålt nätagget efter 3 månader hade han fått kanske 60% av nypriset. Hade TS sålt nätagget efter nästan 3 år, hade han möjligtvis fått 20-30% av nypriset..
Tycker att trots allt TS gjorde en bra deal..

Visst, så kanske det är om jag skulle sälja min psu. Men det har inget med detta att göra. Jag tycker det inet gör är fult. Om man garanterar att en vara ska hålla i 3år så borde jag få en ny eller likvärdig vara om den går sönder. Inte hälften av pengarna tbx.

Skickades från m.sweclockers.com

Felstavning
Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Citerat från konsumentverket.

Hur blir det om jag ville ha en ny eller likvärdig psu? Men blir nekad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade ett liknande ärende med en annan stor datorbutik i Sverige för ett antal år sedan, men då handlade det om ett grafikkort.

Det jag kort jag hade dog helt enkelt, men blev ett garantiärende.
Då det aktuella kortet inte tillverkades längre så skickade butiken mig ett (vad de ansåg vara) "likvärdigt" kort, ett kort som jag ansåg var ett nerköp för min del i förhållande till vad jag en gång köpt.

I denna situation, likt din, så har de gjort någon form av avräkning då man jag hunnit använda kortet i två år innan det dog.

Butikens agerande i just mitt fall var dock korrekt och ingenting jag drev vidare.

I mitt fall löste vi det genom att jag lade till lite pengar och fick ett kort jag var mer nöjd med. Men jag fick det inte gratis.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Lego Master

Skilj på garanti och reklamationsrätt.

Konsumentköplagen (KKL) ger dig 3 års reklamationsrätt, men efter de första 6 månaderna ligger bevisbördan att det är ett ursprungligt fel på dig som konsument, dessutom får säljaren göra nyttjandeavdrag, enligt vad jonnti skrev. De sista 2.5 åren kan säljaren kräva att DU ska beivsa att felet är ursprungligt, dvs ett tillverkningsfel. Lycka till med det i en PSU.

Vad jag förstår har Inet låtit bli att tvinga dig att bevisa att det är ett ursprungsfel, utan tagit det på vad jag gissar är tillverkarens garanti istället. Samma PSU finns inte att tillgå längre, och istället för att bestämma vilket nätagg du ska ha åt dig, så har man betalat ut en summa som (vad jag antar) motsvarar vad ett likvärdigt nätagg kostar idag. Jag ser inte något konstigt med detta, dessutom har de betalat ut pengarna direkt till dig så du "slipper" ha att göra med dem om du nu tycker att de har gjort fel. Du kan även lägga till pengar för att få ett bättre certat nätagg eller ett kraftigare...

I say you got a fair deal.

Men för att vara helt på den säkra sidan, vad gav du för ditt 800W 80+ gold-agg för 3 år sen? Vad ger de dig i ersättning för det trasiga? Ett nytt motsvarande modulärt agg kostar runt 1500kr idag.

EDIT:
Ordval och stavfel.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Om du skulle hänvisa till din 3 åriga reklamationsrätt, med motiveringen att "eran egen tekniker har vid undersökning av produkten kommit fram till att det är trasigt och ej är utsatt för yttre åverkan" Därmed anser jag det vara bevisat att ett ursprungligt fel föreligger, då felet kommit inifrån varan.

Hade de kunnat konstaterat yttre åverkan hade du inte fått en spänn. Sen kan butiken såklart sätta sig på tvären och säga att de vill undersöka det en gång till, kanske mer noggrant. Jag vet faktiskt inte hur varken du eller butiken ska kunna bevisa om felet kan anses ha varit ursprunligt eller ej.

3 år för ett nätaggregat är inte dåligt om det t.ex utnyttjats väldigt hårt konstant. Men om du kan påvisa normal användning och användning helt enligt de instruktioner du har fått med produkten (saknades det så är det till fördel för dig) så ser jag inte hur butiken ska kunna neka reklamationsrätt.

Det vore intressant och se hur garantivillkoren ser ut för den aktuella produkten. Om det är så att garantin täcker alla typer av fel, t.ex överspänning från nätet eller annat som egentligen räknas som yttre åverkan, så har Inet helt förstås helt rätt att neka reklamationsrätt. Det verkar dock konstigt att Fractals garantivillkor skulle nämna något om ett nyttjandeavdrag...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Skilj på garanti och reklamationsrätt.

Konsumentköplagen (KKL) ger dig 3 års reklamationsrätt, men efter de första 6 månaderna ligger bevisbördan att det är ett ursprungligt fel på dig som konsument, dessutom får säljaren göra nyttjandeavdrag, enligt vad jonnti skrev. De sista 2.5 åren kan säljaren kräva att DU ska beivsa att felet är ursprungligt, dvs ett tillverkningsfel. Lycka till med det i en PSU.

Vad jag förstår har Inet låtit bli att tvinga dig att bevisa att det är ett ursprungsfel, utan tagit det på vad jag gissar är tillverkarens garanti istället. Samma PSU finns inte att tillgå längre, och istället för att bestämma vilket nätagg du ska ha åt dig, så har man betalat ut en summa som (vad jag antar) motsvarar vad ett likvärdigt nätagg kostar idag. Jag ser inte något konstigt med detta, dessutom har de betalat ut pengarna direkt till dig så du "slipper" ha att göra med dem om du nu tycker att de har gjort fel. Du kan även lägga till pengar för att få ett bättre certat nätagg eller ett kraftigare...

I say you got a fair deal.

Men för att vara helt på den säkra sidan, vad gav du för ditt 800W 80+ gold-agg för 3 år sen? Vad ger de dig i ersättning för det trasiga? Ett nytt motsvarande modulärt agg kostar runt 1500kr idag.

EDIT:
Ordval och stavfel.

Gav 1278kr för mitt fractal design. Fick tillbaka 699kr. Har väl inte riktigt fått pengarna i handen, utan mer som ett tillgodo att köpa en ny psu hos dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.