Permalänk
Medlem

Startar långsamt

Jag använder programet Wise Care 365 för att rensa upp på datorn lite nu och då, det programmet visar även den tid det tar för datorn att starta upp. Ibland tar det typ 30 sekunder och ibland tar det över 300 sekunder, men oftast ligger det på ca 120 sekunder. Är det någon som vet vad det kan bero på att tiden för att starta varierar så pass mycket?

Permalänk
Medlem

1. använd inte sådana kalla registry cleaners och dyl. då de oftast segar ner datorn mer tack vare crapware och liknande. Den enda jag kan rekommendera är CCleaner som är utan extra tillägg och som man kan starta endast när man behöver den.

2. Kolla vilka program som startar med datorn (ex. med CCleaner) och ta bort de som inte nödvändigtvis behöver starta med datorn.

3. Det skiljer om du statar om datorn helt eller bara öppnar upp från viloläge.

4. Överväg att skaffa en SSD, då kan starttiden gå från 120 sek till ~10 sek.

Permalänk
Medlem

@martengooz: Ska kolla på det. Jag har övervägt att skaffa en SSD och kommer att göra det nästa gång jag uppgraderar. Dock tycker jag att det verkar underligt att tiden kan variera så pass mycket när jag startar upp från avstängt läge.

Permalänk
Medlem

Jag kör också fortfarande med en HDD, som martengooz säger så se till att ha så få program på autostart som möjligt, många startas i bakgrunden utan synliga fönster.
Jag använder Viloläge 9 gånger av tio, gör en riktig omstart när någonting viktigt installeras och en gång i veckan. Defragmentera HDDn, jag använder UltraDefrag (ostigt namn jag vet ), kör Full optimization

Visa signatur

[Ryzen R7 5800X3D] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [2x16GB Kingston Fury @3733MHz CL16] [Red Devil AMD Radeon™ RX 6750 XT]

Permalänk
Medlem

Tack för förslag