Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Stör mig som inåt helvete på att man inte på något sätt kan aktivera cortana om man inte ändrar region + språk + tal till något språk som har cortana. Jag har mycket hellre cortana på engelska än ingen alls..

Sedan så ogillar jag att för att kunna ändra färgen på aktivitetsfältet så måste man ställa in det till samma färg som "detaljfärgen" i anpassning. Bara att den får en annan nyans. Så det ser rätt fult ut i startmenyn då eftersom man kanske har tex rosa bakgrund och röda detaljer. eller någon annan färg. Jag vill kunna ha grå bakgrund + aktivitetsfält men kanske röd eller blå detaljer.

En till sak är att man inte kan nå kontrollpenelen genom startmenyn, bara om man högerklickar eller söker efter den. Jag skulle gärna kunna se den tillsammans med utforskaren och inställningar. Eller allra helst kunna bestämma själv vilka saker som ska ligga där på start menyn

I det stora hela gillar jag dock windows 10! Mycket snyggt och bra finesser osv. Än så länge är det lite buggigt dock, mitt tangentbords-suddning buggade lite tidigare så att jag fick starta om datorn. Och varje gång jag stänger av eller startar om så i sista sekunden när skärmen släcks så blixtrar det lite i skärmen (svårt att förklara). Lite småbuggar sådär. Juste får memory error ibland när jag startar om också.

Är lite skeptisk till all denna "connection" också. Att man ska koppla sin mail och microsoftkonto/googlekonto till hela datorn osv. Jag gillar inte själva konceptet att allt man använder ska vara sammankopplat. Det kan dock vara ganska praktiskt

Permalänk
Inaktiv

Tycker win10 är helt fruktansvärt bra OS. Kul att devs lyssnade på de som var med i Microsoft Insider

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Verkligen bra FPS i Windows 10 fast kanske inte är fel på Windows 10 utan senaste patchen från Rockstar. Från 70 FPS till 5 och har installerat senaste drivrutinerna från Nvidia.
GTA V Windows 10 och GTX 970
UUgtd7WVP0A

Är tiden i spelet på natten är allt normalt men inte när solen stiger upp.

Natt i spelet
dJ7Q5Szd6j0

Hade samma problem efter install av windows 10. Den visade också att jag hade 8gb minne på mitt Gtx 980 Sc 4gb kort
Men efter jag gick ut i windows efter jag testat Gta 5 så såg jag att nvida kontrollpanelen var borta. Kör med senaste hot fix drivarna Hot Fix 353.38.

Jag startade iaf om datorn och vips så fungerade Gta 5 Och rätt mängd videominne hittades i spelet.

Permalänk
Medlem

Jag väntar så länge det bara går, å gratis ett år fram så varför stressa.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Är memory leaks kvar i själva systemet?
Kunde idla en kortare stund och sen så använder system 3-4gb ram sedan 10162, steg som max upp till 6gb. Inga problem men var störande.

Permalänk
Medlem

om man har en (vet att man inte får diskutera ful varianter här men försöker bli legit igen så ta inte bort denna posten snälla) ful version av W7, kan ja fortfarande om jag köper det, ta hem det och installera som alla andra gör via USB eller Måste man ha 8.1?! Verkar som det på många kommentarer..

Sen hur funkar det med drivrutiner? Finns det redan till min gamla 760 i5a osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Behöver man antivirus på Windows 10? Använder just nu "AVAST Free Antivirus" på min Windows 7

Windows 8 & 10 har Windows Defender inbyggt (ett antivirusprogram, kallades tidigare Microsoft Security Essentials)

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Har hunnit att pyssla med det en del nu under några timmar och kan säga att jag gillar det mer än Win 8 men är fortfarande inte lika "lätt" som Win 7 var att navigera i. Detta kan vara för att jag är så hemskt van med Windows 7 men tycker ändå att Win 7 är mycket enklare och renare.

Lite Pros och Cons än så länge har jag nedan.

Pros: Ser bra ut, snabbt, alla drivrutiner verkar fungera (?)

Cons: Inte lika simpelt som Win 7, nya startmenyn innehåller lite för mycket onödigt, vissa installationsfiler exempelvis skype tog 3 min att "ladda in" (innan det dök upp en installationsruta).

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OC-banan:

Stör mig som inåt helvete på att man inte på något sätt kan aktivera cortana om man inte ändrar region + språk + tal till något språk som har cortana. Jag har mycket hellre cortana på engelska än ingen alls..

Sedan så ogillar jag att för att kunna ändra färgen på aktivitetsfältet så måste man ställa in det till samma färg som "detaljfärgen" i anpassning. Bara att den får en annan nyans. Så det ser rätt fult ut i startmenyn då eftersom man kanske har tex rosa bakgrund och röda detaljer. eller någon annan färg. Jag vill kunna ha grå bakgrund + aktivitetsfält men kanske röd eller blå detaljer.

En till sak är att man inte kan nå kontrollpenelen genom startmenyn, bara om man högerklickar eller söker efter den. Jag skulle gärna kunna se den tillsammans med utforskaren och inställningar. Eller allra helst kunna bestämma själv vilka saker som ska ligga där på start menyn

I det stora hela gillar jag dock windows 10! Mycket snyggt och bra finesser osv. Än så länge är det lite buggigt dock, mitt tangentbords-suddning buggade lite tidigare så att jag fick starta om datorn. Och varje gång jag stänger av eller startar om så i sista sekunden när skärmen släcks så blixtrar det lite i skärmen (svårt att förklara). Lite småbuggar sådär.

Är lite skeptisk till all denna "connection" också. Att man ska koppla sin mail och microsoftkonto/googlekonto till hela datorn osv. Jag gillar inte själva konceptet att allt man använder ska vara sammankopplat. Det kan dock vara ganska praktiskt

Cortana kommer förstås på svenska längre fram med. Tanken är att Cortana ska finjusteras efter just din region, så den ska förstå din kultur och vad som är viktiga händelser i ditt område.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Går det ha olika bakgrunder till olika skärmar? Gick bra i windows 8.1 men hittar ingen inställning till det i W10

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Någon som vet när plugins kommer till Edge? har alltid avskytt IE men tänkte ge Edge en chans men blir galen på all reklam så behöver ad-blocker (sweclockers är så klart alltid vitlistad)

drivrutiner via win update verkar så där, WU vill installera uppdateringar till Nvidia kortet men misslyckas, jag har installerat Nvidias och det gick bra. har dolt uppdateringen i WU men den envisas med att finnas kvar.

Annars så är de väl nice, eller nåt.. körde win8 sen betan så inte så mycket nytt som jag bryr mig om

har dragit in win 10 pro på min och damens burk, får väl se vad damen säger när hon kommer hem

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC-banan:

Kontrollpanelen kan du pinna till "Quick access" på Startmenyn om du öppnar "Desktop" och högerklickar på iconen för kontrollpanelen. Den hamnar då under "File Explorer".
För att pinna andra mappar där öppna Settings -> Personalization -> Start -> Choose which folders appear on Start

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Får fan inte min Nvidia drivrutin att funka...

Skrivet av RAC_Viking:

Kör Windows Update så installeras Nvidias drivrutiner (det finns konstigt nog inte Windows 10 på Nvidias site, kommer väl...)

Jag har problem med att drivrutinen kraschar direkt när jag applicerat överklockning och trycker på startmenyn. Blir tokig... Kom en ny version av W10 för GeForce i förrigår såg jag, men enbart för 32-bitars... *facepalm*

Någon annan som har problem med överklockning?

EDIT: Löste problemet, bytte överklockningsprogram och den "overridade" min övervoltning så fick applicera den två gånger. Nåja.

Nu till nästa problem (suck). DSR verkar inte fungera...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Nya Win10-startmenyn blev jag missnöjd med, hade hoppats den skulle vara bättre. Installerade Start10 för att få tillbaks en enligt mig mer användbar desktop startmeny. Finns säkert något gratisprogram också men kostade väldigt lite med uppgradering från Start8.

I övrigt känns det väldigt likt Windows 8. Uppgraderade för DX12 och för att vara mer "up to date". Windows 8.2 hade nog varit ett mer lämpligt namn, men det spelar väl ingen roll vad de döper det till egentligen. Antar att de ville komma bort från Win8-negativiteten.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av strejf:

Cortana kommer förstås på svenska längre fram med. Tanken är att Cortana ska finjusteras efter just din region, så den ska förstå din kultur och vad som är viktiga händelser i ditt område.

Mhmm, ungefär som Kinect då eller? För detgick ju bra...

Annars är jag nöjd en så länge. Uppgraderade genom Windows Update och funkade fint på först försöker strax innan lunch idag. Utöver GUIt märker jag ingen skillnad. Verkar varken snabbare eller långsammare. Till skillnad från andra i tråden hade jag inga problem alls att installera Nvidia-drivisarna heller.

EDIT: Vart FA-AN är Windows Update nuförtiden?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jo det förstår jag. Men fram tills dess skulle jag gärna vilja ha möjligheten att använda cortana på engelska även om det innebär att den inte kan hitta nyheter på svenska eller liknande. Men just nu så KAN jag inte ens aktivera det om jag vill. Tycker man borde kunna aktivera om man så vill. Men att det inte fungerar fullt ut.

Permalänk
Medlem

Fungerar bra hittils, men jag undrar verkligen hur de tänkte med den nya startmenyn. Många väldigt konstiga val där. Jag använder den knappt iaf så för mig spelar det mindre roll, men är iaf intressant att de inte lyckats få fram något bättre.

Även att det fortfarande finns olika inställningar och menyer för desktop och pekplattor är konstigt.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så går det inte att ha offline konto längre eller?
Gillar verkligen inte att ha email skräp syncat med login osv.

Dom försökte gömma det i windows 8.1 som det är, så är det helt borta nu o dom tvingar på en online skräp med syncmög?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Kontrollpanelen kan du pinna till "Quick access" på Startmenyn om du öppnar "Desktop" och högerklickar på iconen för kontrollpanelen.

Ja bra, det funkar nog för mig! Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Behöver man antivirus på Windows 10? Använder just nu "AVAST Free Antivirus" på min Windows 7

Jag har använt microsoft egna sen de släppte Security Essentials till win7 (inbyggt i 8 och 10 som du säkert vet med namnet defender).
Har även kunder där vi gick bort från McAfee och kör MS egna (för företag då, same shit different name).

Nu kan det vara så att min dator varit fullsmetat med virus i en evighet om nu Defender är för dåligt för att hitta något, men vad jag tror så har jag aldrig haft ett virus.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Som jag förstår det så går det inte att ha offline konto längre eller?
Gillar verkligen inte att ha email skräp syncat med login osv.

Dom försökte gömma det i windows 8.1 som det är, så är det helt borta nu o dom tvingar på en online skräp med syncmög?

Jopp det går, gå bara in på hantera ditt konto

Jag gjorde precis samma för att slippa behöva logga in när jag startar datorn

Permalänk
Medlem

Något jag också har märkt är att jag får problem med nätverkskortet inuti Oracle Virtualbox.
Felmeddelande:

Och när jag går till inställningar så finns det ingenting i scroll-listan vid Name:

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Funkar skitbra för mig än så länge

Väntar bara på DX12 skall implementeras i några spel så får jag se vilka prestandaförbättringar jag får!

Permalänk
Medlem

Gillar Swecs nyhet, "fritt fram att uppgradera till Windows 10", speciellt fritt fram skulle jag inte påstå.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Gillar Swecs nyhet, "fritt fram att uppgradera till Windows 10", speciellt fritt fram skulle jag inte påstå.

Kan du inte installera?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Härligt, då har man uppgraderat, formaterat (och raderat alla partitioner) och sedan installerat ifrån UEFI-usb med UEFI-bios aktiverat. Allt prima nu. Nu börjar helvetet med att installera alla saker man behöver dock.. Men "windows is activated" värmer gött.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Har haft win 10 sen tp och det funkar hur bra som helst med spelen vänta bara på amd ska släppa nya till win 10

Permalänk

någon som vet om det gå att koppla Googles autobackup "foto funktion" till windows egna fotoapp?

Permalänk
Medlem

Allting verkar fungera bra för mig nu. OS:et är snabbt och vackert enligt mig, mycket tack vare att vissa animationer nu är nerkortade (t.ex. den vid låsskärmen). Startmenyn fungerar dessutom prima!

Det enda problemet jag hade var med Nvidias drivrutiner. Fick manuellt ta och radera GeForce Experience tillsammans med alla drivrutiner, och installera om dem, då installationen annars vägrade att ens starta. Det fungerade alltså INTE att ladda ned drivrutinerna för Windows 10 och välja "ren installation", som jag prövade först.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Klockrent med amd.

Lite ironiskt med tanke på att Nvidia alltid ska ha bättre drivare

De har råkat släppa nån dålig drivare som ger kompabilitet problem, och pga Win 10 som standard tar ner den senaste så ställer det till det för Nvidia användare.

AMD kort (290 och tidigare iaf) ska fungera bra, redan sedan först TP faktiskt. Även om det självklart kommit mer optimeringar lite här och var. Vet inte hur 390/Fury är, då jag inte äger dem.

Ang TS fråga.
Tycker faktiskt om OSet, inte för att det är Windows 10, inte för att det har start meny, inte för att det är "bättre än Win 7" utan för att det faktiskt för att vara nysläppt fungerar bra, och alla de små förbättringarna som gör användandet lite enklare. Det är ett bra OS i sig själv helt enkelt.
Sen är där en del saker jag önskar de skulle ändra. Tex i skrivbordsläge vill jag inte ha "inställningar" på startmenyn, jag vill ha gamla hederliga kontrollpanelen.

Men allt som allt så är det faktiskt bra. Inget OS är felfritt dock, och jag har redan i min TP uppdaterade version fått nya uppdateringar typ varenda dag, så de patchar för fullt