Microsoft publicerar ISO-filer för Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

du får ingen ny nyckel! Du får Windows 10 registrerat när du kopplar upp dig mot internet automatiskt nyckeln är ditt moderkort så om du byter moderkort så måste du köpa Windows 10 :/

Skickades från m.sweclockers.com

De har tidigare sagt att Retail fortfarande kommer behandlas som Retail, dvs inte vara låst till datorn. Så tycker det låter mycket konstigt.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Jag använde ovanstående länk för att uppgradera till win 10 men jag kan inte aktivera det, någon som har samma problem?

Permalänk

Det står att mitt Windows Pro 10 ej är inaktiverat...?

Jag tankade hem ISO-filen, uppgraderade från Win 7 Ultimate (genuint) och det gick bra. Skapade sedan en installations-USB för att göra en clean-install och det gick bra, behövde aldrig fylla i någon kod men på aktiveringsfönstret står "Ej aktiverat"... behöver jag bry eller?

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem

Har inte fått ner något via Update än (faktum är att inget syns i rutan trots att jag har 3 viktiga uppdateringar). Kunde man tvångsuppgradera via toolen : https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 ?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har inte fått ner något via Update än (faktum är att inget syns i rutan trots att jag har 3 viktiga uppdateringar). Kunde man tvångsuppgradera via toolen : https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 ?

Det funkade för mig!

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 9800x3d, Asus Rog Strix X870E-E, DDR5 6200 2x48GB , Asus RTX 5090 Tuf 32GB GDDR7, Noctua NH-D15S chromax.black, LG 45GX950A-B, Meganex 8k

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Hade exakt samma situation som du, dessa tre uppdateringar misslyckades dessutom... Gav upp och tvingade fram installationen på sättet du beskriver det. Installerade på 30 min utan problem! Gör dock detta på egen risk, är själv osäker på ifall detta verkligen ger samma effekt som Windows Update(att ens 10 aktiveras även om man blåser om diskarna)? Någon som vet?

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Skrivet av Mocka:

prova:

What this error means is, your Windows 10 installation folder is unfinished and/or corrupted. Now, how do you fix that?
1. Go into "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download" and delete everything in that folder.
2. Now, run the command prompt as an administrator. Type in "wuauclt.exe /updatenow".
3. Go to your Control Panel > Windows Update and your Windows 10 should start re-downloading from scratch, hopefully without flaws this time.

https://www.reddit.com/r/windows/comments/3eyrre/fix_for_the_...

Permalänk
Skrivet av 0n0ffknappen:

Det står att mitt Windows Pro 10 ej är inaktiverat...?

Jag tankade hem ISO-filen, uppgraderade från Win 7 Ultimate (genuint) och det gick bra. Skapade sedan en installations-USB för att göra en clean-install och det gick bra, behövde aldrig fylla i någon kod men på aktiveringsfönstret står "Ej aktiverat"... behöver jag bry eller?

Har du skapat och/eller loggat in med ett Microsoftkonto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXxlGurrAlxXx:

Jag tankade ner W10 Pro iso:n o formaterade alla diskarna innan installationen, allt funkar som de ska, bara Creative Soundblaster Z som inte funkar pga inga w10 drivisar ut än men de är på g.

Grymt att du sa det! Jag hade planerat att installera så snart det blev tillgängligt för mig men drivrutiner ska komma till mitt ljudkort i Oktober.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tänker göra en ren win 8.1 installation osv.... Vi kunde ha fått våran giltiga win 8 nyckel förvandlat til en giltig win 10 nyckel på nätet. Jävla tomtar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Tänker göra en ren win 8.1 installation osv.... Vi kunde ha fått våran giltiga win 8 nyckel förvandlat til en giltig win 10 nyckel på nätet. Jävla tomtar!

Du kan uppgradera till windows 10. När det är gjort kör du en ren installation via operativsystemet.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Du kan uppgradera till windows 10. När det är gjort kör du en ren installation via operativsystemet.

Jag uppgraderade till win 10 med den här iso filen: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 Men nu kan jag inte aktivera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Jag uppgraderade till win 10 med den här iso filen:https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 Men nu kan jag inte aktivera det.

Tror att du var tvungen att gå via windows update, för att därigenom aktivera din nyckel.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Tror att du var tvungen att gå via windows update, för att därigenom aktivera din nyckel.

Det tror jag också, därför måste jag göra om från början.

Permalänk
Medlem

Vet man när exakt det är när man "Tar det utav gratiserbjudandet" då? Är det när man klickade i att man ville ha Win10 i aktivitetsfältet, eller blir moderkortet kopplat till Win10 först när man installerar Win10?

Just nu har jag tackat ja till en gratisuppgradering till Win10 men jag har ännu INTE installerat uppgraderingen. Tänker byta moderkort så fort Skylake släpps. Innebär det att jag redan är körd, eller kommer jag kunna byta mobo/cpu och sedan uppgradera till 10 tro?

Förstår att det inte finns så mycket detaljinformation där ute :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du kan ju ta en Win 8.1/8/7 nyckel istället. Dessa kan du uppgradera till 10an.
Bättre än inget iaf, om du nu inte hinner få den annars.

De har ju sagt att "nyköp"/i butik finns from 30 aug. Så det kan mycket väl dröja några dagar, veckor eller så innan de finns full versionen där. Ingen som vet.
OSet släpps ju egentligen inte förrän 1:e aug. Men de börjar uppgraderingarna den 29:e (eller 15:e för TP.

(om jag förstått detta rätt)

Det har jag redan gjort, däremot har jag ingen dator att ha windows på för tillfället. Kommer att köpa en ny dator i augusti/september, då tänkte jag köra windows 10. Undra om det fortfarande går att uppgradera windows 7/8.1 till windows 10 då.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Skrivet av riporto:

Det tror jag också, därför måste jag göra om från början.

Jag uppdaterade genom programmen på MS sida, Windows har aktiverats utan problem för mig.

Ska fixa en USB och blåsa om datorn helt och hållet nu! Återkommer om denna aktivering lyckades

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license?

If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too.

If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.

If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.

Full version (Retail):

- Includes transfer rights to another computer.

- Doesn't require a previous qualifying version of Windows.

- Expensive

Upgrade version (Retail):

- Includes transfer rights to another computer.

- require a previous qualifying version of Windows.

- Expensive, but cheaper than full version

OEM :

- OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:

- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel

- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on

- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard

- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

What happens if I change my motherboard?

As it pertains to the OEM licenses this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it.

From the Windows 10 end user license agreement:

b. Stand-alone software. If you acquired the software as stand-alone software (and also if you upgraded from software you acquired as stand-alone software), you may transfer the software to another device that belongs to you. You may also transfer the software to a device owned by someone else if (i) you are the first licensed user of the software and (ii) the new user agrees to the terms of this agreement. You may use the backup copy we allow you to make or the media that the software came on to transfer the software. Every time you transfer the software to a new device, you must remove the software from the prior device. You may not transfer the software to share licenses between devices.

Källa: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w....

Permalänk

@sveaklockare: Jag loggade in på Store efter andra installationen, fortfarande ej Aktiverat. Jag ominstallerade Windows 7 nu précis, ska genomgå uppgraderingen igen... Vill dock ha en clean install.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

@sveaklockare: Jag loggade in på Store efter andra installationen, fortfarande ej Aktiverat. Jag ominstallerade Windows 7 nu précis, ska genomgå uppgraderingen igen... Vill dock ha en clean install.

Det gör du när du när du uppgraderat till windows 10 igenom operativsystemet så det är inga problem.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Hade exakt samma situation som du, dessa tre uppdateringar misslyckades dessutom... Gav upp och tvingade fram installationen på sättet du beskriver det. Installerade på 30 min utan problem! Gör dock detta på egen risk, är själv osäker på ifall detta verkligen ger samma effekt som Windows Update(att ens 10 aktiveras även om man blåser om diskarna)? Någon som vet?

Skrivet av sveaklockare:

prova:

What this error means is, your Windows 10 installation folder is unfinished and/or corrupted. Now, how do you fix that?
1. Go into "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download" and delete everything in that folder.
2. Now, run the command prompt as an administrator. Type in "wuauclt.exe /updatenow".
3. Go to your Control Panel > Windows Update and your Windows 10 should start re-downloading from scratch, hopefully without flaws this time.

https://www.reddit.com/r/windows/comments/3eyrre/fix_for_the_...

Japp, det fungerade. Nu laddas Windows 10 ner (vilket det inte gjorde innan, den hittade bara Win8.1 uppdateringar).

Edit : Nope :/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Jag använde ovanstående länk för att uppgradera till win 10 men jag kan inte aktivera det, någon som har samma problem?

jag gjorde samma sak och kunde inte heller aktivera, men efter ett antal försök att kilcka på aktivera så är mitt windows aktiverat

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk

Hehe. Windows update är struligt. För mig börja den ladda ner efter det kommandot men kom aldrig igång. Väntade 15 minuter sen stängde jag ner. Kör med installationsprogrammet manuellt nu istället.

Edit: Fick precis BSOD. Får börja om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razor199:

jag gjorde samma sak och kunde inte heller aktivera, men efter ett antal försök att kilcka på aktivera så är mitt windows aktiverat

Installerade om windows 8 och håller på att installera uppdateringarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Razor199:

Hade samma problem och testade spamma aktivera knappen en stund sen funkade det

Permalänk

@kevve1: Går ej att aktivera Windows... måste man köra uppgraderingen igenom Windows 10 Update ikonen?

Visa signatur

Permalänk

@Morpiha: Körde du igenom Windows 10 Upgrade ikonen eller drog du hem MediaCreationTool? Jag kan inte aktivera Windows, körde uppgraderingen igenom MediaCreationTool..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

@Morpiha: Körde du igenom Windows 10 Upgrade ikonen eller drog du hem MediaCreationTool? Jag kan inte aktivera Windows, körde uppgraderingen igenom MediaCreationTool..

Hej. Körde min uppdatering via MediaCreationTool. Valde att bara uppgradera windows. Fick trycka flertal ggr i rad på aktivera innan det gick igenom och funkade. Tror deras servrar är rätt belastade nu

Permalänk

Kör för nuvarande Windows 8.1 Pro N från Dreamspark, måste jag då ladda ner Windows 10 Pro N med hjälp av Media Creation Tool? Eller kan man välja en non-N version?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

nyfiken skall man ej vänta på tills windows update säger till?