Vinn nätagg från Seasonic

Microsoft publicerar ISO-filer för Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av strejf:

Ja vi är 100% säkra eftersom att Microsoft själva skriver det på länken där du hämtar verktyget.

Kalla mig dum men jag ser faktiskt inte att de skriver det någonstans.

Microsoft säger: "If you will be installing the operating system for the first time, you will need your Windows product key (xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx). For more information about product keys and when they are required, visit the FAQ page."

I mina öron låter det som att det bara är fritt fram att göra en ren installation och går man till FAQ blir man inte mycket rikare på information.
Sen kanske de menar en Windows 10-nyckel men det tycker jag att de borde ha skrivit.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Microsoft säger: "If you will be installing the operating system for the first time, you will need your Windows product key (xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx). For more information about product keys and when they are required, visit the FAQ page."

I mina öron låter det som att det bara är fritt fram att göra en ren installation och går man till FAQ blir man inte mycket rikare på information.
Sen kanske de menar en Windows 10-nyckel men det tycker jag att de borde ha skrivit.

Ser inte heller det någonstans. Däremot har jag läst bilden med MS support chatt där hon bekräftar att det ska gå utan problem?!

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att Microsoft själva inte har så stor koll? Någon får väl kanske kolla själv, och sedan uppdatera oss andra?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Så, om jag förstår det rätt så kan jag nu efter att ha uppgraderat till Windows 10 formatera alla diskar, boota från min USB-sticka med ISO-filen på och sedan välja att trycka på "Skip" när den efterfrågar produktnyckel?

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Håller på att testa med en ren installation utan att uppgradera. Stängde ner min Win8.1 pro som jag kör som en VM under esxi 6. Och skapade en ny. Kan meddela att installationen inte tog licensnyckeln för Win8.1 pro.

Ska se om den går att aktivera efter det att Windows 10 är installerat. Annars så stänger jag ner denna och testar uppgraderings förfarandet med den andra.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

"Något hände. Det gick inte att initiera arbetskatalogen" när jag använder MediaCreationTool. Suck. Nedladdningen gick fint, men får felmeddelandet direkt när uppgraderingen startar. Har bara 1.9 GB kvar efter nedladdningen, men tror inte platsbrist är problemet. Eller ska man verkligen behöva 10-20 GB ledigt bara för att kunna uppgradera?

Om man istället fick göra en ren installation direkt skulle det inte vara några problem, då skulle jag lätt kunna utöka partionen till 120 GB. Istället ska man behöva hålla på med den här uppgraderingsskiten.

Permalänk

Jag har redan uppgradera den genom att förbokat den, gjorde de samma dag och fick installationen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

happ, här vart det informativt.. lol

http://i.imgur.com/LoMNaVS.png

Jag har samma fel och lyckas inte komma vidare.
Har du löst det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluesky1:

Hur funkar det med drivrutiner om man nu har lite äldre moderkort(från 2011)? Tvivlar ju på att dom kommer lägga ut nya för Windows 10.

Kan återrapportera när win 8.1 får win 10 kör asus m2n moderkort från 2005 mesta drivers fungerar endast på vista

Skrivet av copyguy:

Men vad jobbigt. Får hoppas de kommer ut med ett ordentligt tydligt svar så man vet vad som egentligen gäller.

Ja jag ska uppdatera ena nyckeln till win 10, från win 8. Så kan ju prova ISO installation på annat moderkort. Virtuell installation (om det fungerar) med win 8 nyckeln efter den är klar.

Om det bryter mot forumreglerna tar jag det i PM.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Håller på att testa med en ren installation utan att uppgradera. Stängde ner min Win8.1 pro som jag kör som en VM under esxi 6. Och skapade en ny. Kan meddela att installationen inte tog licensnyckeln för Win8.1 pro.

Ska se om den går att aktivera efter det att Windows 10 är installerat. Annars så stänger jag ner denna och testar uppgraderings förfarandet med den andra.

Bra där! Håll oss uppdaterade!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Skrivet av Dekkan:

Ser inte heller det någonstans. Däremot har jag läst bilden med MS support chatt där hon bekräftar att det ska gå utan problem?!

Note

If you upgraded to Windows 10 on this PC by taking advantage of the free upgrade offer and successfully activated Windows 10 on this PC in the past, you won't have a Windows 10 product key, and you can skip the product key page by selecting the Skip button. Your PC will activate online automatically so long as the same edition of Windows 10 was successfully activated on this PC by using the free Windows 10 upgrade offer.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Note

If you upgraded to Windows 10 on this PC by taking advantage of the free upgrade offer and successfully activated Windows 10 on this PC in the past, you won't have a Windows 10 product key, and you can skip the product key page by selecting the Skip button. Your PC will activate online automatically so long as the same edition of Windows 10 was successfully activated on this PC by using the free Windows 10 upgrade offer.

Låter med andra ord som att vi får OEM licenser?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Jag har samma fel och lyckas inte komma vidare.
Har du löst det?

Ne, kollar senare på det.

Verkar efter lite läsande som om win10 blir OEM version och låst till moderkortet/hårdvaran. Nån som vet om den blir låst till moderkortet redan när man reserverat eller först efter installation? Har nämligen tänkt byta moderkort och processor inom kort.

Edit : nevermind

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Låter med andra ord som att vi får OEM licenser?

Som svarat i andra trådar.
Hade du OEM tidigare, så ja. Hade du full retail tidigare, så nej.

Du kan fritt uppgradera moderkort etc med en retail.
Lite svårare med en OEM, men går troligtvis att lösa via telefon. (Har iaf fungerat bra tidigare)

Permalänk
Medlem

Hur långt tid ska det ta innan man kan tanka ner skiten? Väntat hela morgonen :'(

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

I region, satte "Home location" till us och "Language for non-unicode programs" till en-us.
Nu försöker den inte försvenska mitt os längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Hur långt tid ska det ta innan man kan tanka ner skiten? Väntat hela morgonen :'(

Påtvinga nedladdningen genom att köra "wuauclt.exe /updatenow" i kommandotolken (observera att du gör detta på egen risk, tar inte på mig något ansvar om saker och ting går fel). Gjorde det tidigare idag och sitter nu på Windows 10

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk

Lite trist att när Win 10 redan ligger redo för installation och man väljer att göra en iso/usb så laddar den hem alla filer igen!

Permalänk

Uppdatering misslyckades hänt 3 ggr nu

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Lite svårare med en OEM, men går troligtvis att lösa via telefon. (Har iaf fungerat bra tidigare)

Så vi har fått konfirmation på det? Skulle du kunna länka?
Det jag citerade var:
"If you upgraded to Windows 10 on this PC by taking advantage of the free upgrade offer and successfully activated Windows 10 on this PC in the past, you won't have a Windows 10 product key, and you can skip the product key page by selecting the Skip button. Your PC will activate online automatically so long as the same edition of Windows 10 was successfully activated on this PC by using the free Windows 10 upgrade offer."

De lägger väldigt stor vikt på "This PC" och det verkar som att nyckeln är hårdvarurelaterad. Det vara mest det jag reagerade på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan hitta "media feature pack" för Windows 10 N? Har sökt men inte hittat något.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Någon som vet var man kan hitta "media feature pack" för Windows 10 N? Har sökt men inte hittat något.

Det finns inget media feature pack för Windows 10.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

I region, satte "Home location" till us och "Language for non-unicode programs" till en-us.
Nu försöker den inte försvenska mitt os längre.

Innan uppgradering alltså? Det låter som ett sätt att komma förbi att det inte går att uppgradera och spara program etc om grund-OS är engelskt och region Sverige.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Låter som den gratis versionen är låst till en PC och inte går att göra som tidigare OEM licenser (låter på Ms att det inte blir en retail licens). Men får testa själv och se om det går att köra win 10 på olika moderkort kanske.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag testade precis att ladda hem filen som länkades här i nyheten. Tog hem den och valde Windows 10 Pro x64 svensk och installerade det på usb minne för att sedan kunna göra en ren installation av Windows.

Startar om datorn och laddar från minnet och kommer igång, kommer till rutan där man ska fylla i ens nyckel och fyller där i min Windows 8 Pro nyckel utan framgång. Får meddelande om att nyckeln inte matchar installationsmediet.

Förstår inte vad felet är. Jag installerade Windows 10 Pro genom Windows update imorse på min burk. Uppgraderade alltså från Windows 8.1 Pro till Windows 10 Pro genom Windows Update och min licens borde väl därmed ha "konverterats" till en Windows 10 Pro nyckel?

Edit: Trött i ögonen och såg inte att man inte behövde fylla i sin produktnyckel under installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Så vi har fått konfirmation på det? Skulle du kunna länka?
Det jag citerade var:
"If you upgraded to Windows 10 on this PC by taking advantage of the free upgrade offer and successfully activated Windows 10 on this PC in the past, you won't have a Windows 10 product key, and you can skip the product key page by selecting the Skip button. Your PC will activate online automatically so long as the same edition of Windows 10 was successfully activated on this PC by using the free Windows 10 upgrade offer."

De lägger väldigt stor vikt på "This PC" och det verkar som att nyckeln är hårdvarurelaterad. Det vara mest det jag reagerade på.

Skrivet av Broken-arrow:

Låter som den gratis versionen är låst till en PC och inte går att göra som tidigare OEM licenser (låter på Ms att det inte blir en retail licens). Men får testa själv och se om det går att köra win 10 på olika moderkort kanske.

Ja, det verkar faktsikt så. Så min retailnyckel för Win8 Pro, är nu en Win10 Pro OEM?

Känns lite som Microsoft har gjort en "fuling" här, alla med retailnycklar för W7/W8 som gått på "free upgrade" är blåsta på att uppgradera hårdvaran. Man kan iofs gå tillbaka till W7/W8 och behålla sin retail. Men för att kunna uppgradera hårdvara krävs en W10 retail?
Eventuellt kan man ringa Microsoft och försöka, det gick med tidigare OEM-nycklar. Men kraven kanske är hårdare nu, det vet vi inte förrän folk har provat...

http://windows.microsoft.com/en-gb/windows-10/why-activate-wi...

Permalänk
Medlem

Min "Windows 10"-ikon nere i aktivitestfältet har försvunnit men jag har inte fått någon uppdatering.
Ska det vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ja, det verkar faktsikt så. Så min retailnyckel för Win8 Pro, är nu en Win10 Pro OEM?

Känns lite som Microsoft har gjort en "fuling" här, alla med retailnycklar för W7/W8 som gått på "free upgrade" är blåsta på att uppgradera hårdvaran. Man kan iofs gå tillbaka till W7/W8 och behålla sin retail. Men för att kunna uppgradera hårdvara krävs en W10 retail?
Eventuellt kan man ringa Microsoft och försöka, det gick med tidigare OEM-nycklar. Men kraven kanske är hårdare nu, det vet vi inte förrän folk har provat...

http://windows.microsoft.com/en-gb/windows-10/why-activate-wi...

Vet att jag läst någonstans tidigare där de sagt att Retail ska förbli Retail. Men kommer inte riktigt ihåg var.

En nyinstallation i en VM utan att göra upgrade först gick inte iaf. Väntade iofs inte överdrivet länge efteråt innan jag nu gav mig på en uppdatering av min gamla VM.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det fungerar om jag precis ska byta HDD.
Kan jag först uppgradera till 10an med den gamla hårddisken, sedan byta hårddisk och därefter använda mig av ISO filen?

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

Updaterade du bara burken först med nedladdningsprogrammet och sen skapade du ett bootbart USB med samma program? Funkar detta eller ska jag skapa min USB någonstans i windows?

Skrivet av GrezZeR:

Jag testade precis att ladda hem filen som länkades här i nyheten. Tog hem den och valde Windows 10 Pro x64 svensk och installerade det på usb minne för att sedan kunna göra en ren installation av Windows.

Startar om datorn och laddar från minnet och kommer igång, kommer till rutan där man ska fylla i ens nyckel och fyller där i min Windows 8 Pro nyckel utan framgång. Får meddelande om att nyckeln inte matchar installationsmediet.

Förstår inte vad felet är. Jag installerade Windows 10 Pro genom Windows update imorse på min burk. Uppgraderade alltså från Windows 8.1 Pro till Windows 10 Pro genom Windows Update och min licens borde väl därmed ha "konverterats" till en Windows 10 Pro nyckel?

Edit: Trött i ögonen och såg inte att man inte behövde fylla i sin produktnyckel under installationen.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit