Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

För mig står det att nyckeln har blivit blockad. Nyckeln slutar på 3V66T och är den nyckeln jag fick efter att ha kört upgrade från windows update.

hm..

Skrivet av gwikman:

jag fick också dom siffrorna på slutet efter att uppgraderat till 10:an!

Skrivet av anon200632:

Samma sista siffror som mig fast det kommer upp " Går inte aktivera Windows försök igen senare"

Det är en så kallad "generic key", vilket alla som går till W10 från en tidigare version verkar få:

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3dfda8/build_1024...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Någon annan som får boot.wim fattas, och windows update som skriker Code 80240020?

körde följande på 2 av mina datorer, fungerade för båda;

Fix for the 80240020 error when trying to install Windows 10:
What this error means is, your Windows 10 installation folder is unfinished and/or corrupted. Now, how do you fix that?
1. Go into "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download" and delete everything in that folder.
2. Now, run the command prompt as an administrator. Type in "wuauclt.exe /updatenow".
3. Go to your Control Panel > Windows Update and your Windows 10 should start re-downloading from scratch, hopefully without flaws this time.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Lord Bofink: Nej för bövelen, då har de väl tagit bort ordinarie "ctrl + C" som alltid har varit "avbryt kommando"?!

On Topic:

Jag lyckas inte uppgradera min Win 8.1 Platta. Står att jag har reserverat men har inte fått någon prompt om att det skulle gå att uppgradera.

Även kört Wucaudl. vad det nu var i cmd men no dice.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Gillar inte riktigt linjerna i windowmode program, känns hm konstiga.

Annars är det väl okej. Tycker det känns extremt platt och tråkigt bara, tom windows 8.1 känns mer levande än detta.
Mer bloat än windows 8.1 som måste bort, som onedrive skräpet i explorer, allt extra mög under "My computer" o sådant tjoffs som windows 8.1 började med av någon anledning.

Startmenyn är okej, men start8/startisback är betydligt bättre.
Settings är skrämmande dåliga och röriga, tur man kan komma åt kontrollpanelen iaf.

Spelprestandan av det jag testat typ samma fps som i windows 8.1 (Path, LOL, CSGO, DOTA2, dvs mindre krävande spel)

Det värsta är att dom tvingar på en mer och mer saker, som uppdateringar osv, låser möjligheter att bestämma själv. Avskyr sådant av utvecklare. Riktigt kasst.

Ja gillar window animationerna för max,min dock Men tja, känner ju inte att jag bryr mig direkt om windows 10, win 7 lr 8.1 fungerar lika bra för mig och som dessutom inte tvingar på mig saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Om jag förstår rätt så fasas NPAPI bort från Chrome, vilket Battlelog pluginet kräver, därav fungerar det inte i Chrome.

http://battlelog.battlefield.com/bfh/forum/threadview/2979150...

Står om en fix där som jag testade precis, men fick de inte att fungera. Möjligtvis behöver göra en reboot på datorn

Så du kan tyvärr inte skylla på Windows på detta problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Det är en så kallad "generic key", vilket alla som går till W10 från en tidigare version verkar få:

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3dfda8/build_1024...

Går ju inte aktivera eller är det fel hos ms?

Permalänk
Avstängd

måste man formatera innan eller hur funkar det? för win 8.1 tar ju mer plats än win 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jaha, det verkar vara licensstrul på något vänster iaf. Blir inte klok på detta...

Uppgraderade från W8.1 Pro till W10 Pro, inga problem. Stod att nyckeln var aktiverad.

Installerade cleant från USB-sticka. Nu står det att nyckeln är ogiltig.

"Error code: 0xC004C003"

Fanns en länk att följa, http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/why-activate-wi...

Den säger att man ska klicka på store. Gör jag det så ser det OK ut.

http://i.imgur.com/1Rux7DI.png

När jag installerade så råkade jag dock installera till fel disk. Fick formatera om båda diskarna och skapa nya partitioner. Är det något som kan påverka och hur löser jag det? Det står nu en helt annan produktnyckel som den som jag använder just nu och försöker jag knappa in min gamla w8-nyckel så får jag bara detta kryptiska meddelande

http://i.imgur.com/rxTrfhU.png

Jag har exakt samma problem. Trycker på aktivering och den säger att det är en äkta version av Windows 10 Pro men fönstret låser sig och ingenting händer...

Permalänk
Medlem

Installarat windows 10 på min Blade 14, min speldator och min nuc. fungerar bra på allihop. hade lite problem med ethernet på nuc:en men det löste sig.

Enda problemet som många andra verkar ha, är att aktivera windows.
Antar att det löser sig när det inte är så hård trafik.

btw, nån som ställt om alla språk/regioner för att testa Cortana än? är det värt det isåfall ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

jag tycker att systemet flyter på helt okey, finns vissa justeringar som skulle behövas. Tex har jag upplevt att wifi är mer ostabilt än i tidigare version. Men det som får mig att bli irriterad är Microsoft lättja, flera ikoner i inställningar, kontrollpanelen har ej uppdateras enligt Windows 10 design. Ett flertal ikoner påminner om ikoner från vistas tid.

Permalänk
Medlem

bara jag som får skyhöga temps på moderkortet med win 10 ? ligger på 111 grader hela tiden :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Om jag förstår rätt så fasas NPAPI bort från Chrome, vilket Battlelog pluginet kräver, därav fungerar det inte i Chrome.

http://battlelog.battlefield.com/bfh/forum/threadview/2979150...

Står om en fix där som jag testade precis, men fick de inte att fungera. Möjligtvis behöver göra en reboot på datorn

Så du kan tyvärr inte skylla på Windows på detta problem.

Har provat alla webbläsare och det vill bara köras i Explorer

http://www.bilddump.se/bilder/20150729202011-83.233.221.218.j...

Permalänk
Medlem

man kan inta ta bort Windows old fil då enligt tillåtelse av trustedinstaller och det gick failed. Någon här som har stött problem?

Permalänk

Vad gör man om man sitter på en pirat kopia och saknar licens?
Kan man inte uppgradera då?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk

Det ska va DX12 i 10:an, någon själ som märkt någon prestanda ökning i något spel än tro?

Får se hur bra Bf4 flyter på i 10

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

man kan inta ta bort Windows old fil då enligt tillåtelse av trustedinstaller och det gick failed. Någon här som har stött problem?

Bara att ta bort via diskrensaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Har provat alla webbläsare och det vill bara köras i Explorer

http://www.bilddump.se/bilder/20150729202011-83.233.221.218.j...

Kör mitt BF4 i Firefox.
Windows 10 känns lite ovant , när man går direkt från 7.an.
Men jag ska ge det lite tid . känns helt okej än så länge.
Har inte känt nån större förändring i spel " BF4 " kan ju också va jag som är kass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparvone:

Jag har exakt samma problem. Trycker på aktivering och den säger att det är en äkta version av Windows 10 Pro men fönstret låser sig och ingenting händer...

Står det också "There was an error loading" nånting innan och sen när man försöker igen så lyckas den men att det känns som om det borde komma upp något mer?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Error code:0x004e016

Då jag försöker aktivera min nyckeln får jag följande felmeddelande:

Error installing product key
Error code:0x004e016

Aldrig haft problem tidigare då detta är en legit nyckel jag använder för win 8.1 Pro.
Fattar inte. Sökt runt lite på nätet o verkar vara fler som har detta problem.

Någon här som hittat en lösning?

Permalänk
Medlem

Provat Firefox alltså? Har för mig att stödet för Chrome skulle försvinna, men annars vettetusan vad som strular för dig. Hoppas det löser sig.
@micke7406:

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyB0khylla:

Det ska va DX12 i 10:an, någon själ som märkt någon prestanda ökning i något spel än tro?

Får se hur bra Bf4 flyter på i 10

För att du ska märka någon skillnad på spel måste spelet även köra DX12 vilket jag inte tror något spel i dagsläget gör. Men ingen större koll på det. Så du får nog avvakta tills något spel släppt DX12 för att veta om det blir något förbättring i och med DX12 eller ej.

Men annars har jag läst att för vissa har det just spelandet för vissa blivit bättre med Windows 10.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

Uppgradera från win 8.1 OEM. Allt gick smärtfritt dock får jag ogiltig licens "anslut till internet" och när försöker Aktivera så står det bara. Gick ej Aktivera nu. försök igen senare.

kan ta ändra Nyckel.. ska jag ange win 8.1 nyckeln där på nytt?

Hade samma problem, så jag klickade på aktivera flera gånger. Tillslut så aktiverades min.
Kanske funkar för dig med.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Har googlat på hur man ändrar startmenyn och hittade flera guider men dessa inställningar finns inte i senaste releasen av win 10 tydligen.. På bilderna ser det inte alls ut som på min dator, har detta ändrats nyligen? Menyn ser helt annorlunda ut.

Högerklickar jag på aktivitetsfältet och sedan egenskaper så finns inte tabben startmeny där som det gör i alla guider jag hittat om win 10.

Eller måste jag ha ett microsoftkonto för att "låsa upp" en annan startmeny? Just nu har jag bara ett lokalt konto, trodde det skulle räcka så.

En annan grej är när man klickar på "visa alla appar" i startmenyn, då kommer alla program uppdelade i 0-9, a, b, c osv.. Ser ut som en klumpig kontaktlista i telefonen. Kan man bli av med sorteringen och bara visa allt rakt av så man slipper fundera på vad programmet man letar efter börjar på för bokstav?

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

när man ska göra windows 10 boot usb ska man då välja ntfs eller fat32 ?

Permalänk
Snusfri

När jag högerklickar på startmenyn och sedan något i listen så stängs den bara ned, inget annat händer, det är väl det enda problemet jag stött på so far.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Står det också "There was an error loading" nånting innan och sen när man försöker igen så lyckas den men att det känns som om det borde komma upp något mer?

Enligt någon random snubbe på internet som påståtts ha ring Microsoft skriver på tenforums.com:

Hey guys, just dropping in to tell you that servers are indeed under heavy load. If you have "connect to internet" status and getting 0xC004F034 error it means your request didn't get through. Either wait or hammer the activation button, 50th time did the trick for me. It doesn't matter how you upgraded and from what as long as you upgraded genuine 7/8/8.1 to 10. No updates necessary vanilla 8 without updates worked for me. Cheers.

Låter ju rätt troligt i och med att alla vill aktivera samtidigt.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem

Jag blir så jävla sur, väntat i månader på att installera Windows 10 men nu säger den att den inte är kompatibel på min dator

Den här datorn har problem med att köra Windows 10

Enhetstillverkaren har inte gjort de här enheterna kompatibla med Windows 10, så de kanske orsakar problem. Kontakta tillverkarna för support.

Datorn är inte ens ett år gammal, Asus Z97 Pro Wi-Fi AC moderkort och Intel Core i5 4690K. Tidigare har det stått att allt är ok trots att jag inte äger någon pekskärm, krävs ej.

Klagade även på Broadcom Virtual Wireless Adapter så jag avaktiverade trådlösa nätverkskortet i bios, avinstallerade tom drivrutinen. När jag nu klickar på Skaffa Windows 10 står det bara Tack för att du reserverat en kostnadsfri uppgradering.

Jag menar säger de att det ska släppas 29 juli borde det gälla för alla. Kör Windows 7 Ultimate Service Pack 1, kan de vara så att de med Windows 8 har förtur till uppgraderingen? Om det nu är det trådlösa nätverkskortet som spökar borde jag ändå få valet att uppgradera på egen risk, kan köra med nätverkskabel i värsta fall.

Är väldigt nöjd med Windows 7 så egentligen kanske man bara ska skita i att uppgradera helt och hållet, hoppade på bara för att det var gratis men får man så här mycket problem med en relativt ny dator.

Enligt Asus hemsida ska det finnas Windows 10 drivrutiner till mitt moderkort, visserligen beta men de kan jag väl knappast installera innan jag gjort själva uppgraderingen till Windows 10?

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit testa jättemycket men hittills tycker jag att det ser väldigt trevligt ut, med undantag för de nya ikonerna, ingen hit tycker jag.

Permalänk
Medlem

Säkerthets mardröm med automatiska uppdateringar du inte kan stänga av och säkert pushat av nsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakdoc:

Har inte hunnit testa jättemycket men hittills tycker jag att det ser väldigt trevligt ut, med undantag för de nya ikonerna, ingen hit tycker jag.

Håller med.
Papperskorgen liknar den i Windows 95/98.