Nvidia förutspår ny guldålder för PC-spel

Permalänk
Melding Plague

Nvidia förutspår ny guldålder för PC-spel

Microsofts lansering av Windows 10 markerar starten på en ny gyllene era för PC-spel. Det menar grafikkortsmakaren Nvidia, som tror på draghjälp från spelkonsolen Xbox One.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara många spel kommer använda DX12.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Har dom löst handikapp frågan med flera plattformat i samma spel?
Coolt i så fall.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Hoppas bara många spel kommer använda DX12.

Hoppas inte jag, hellre glNext alla dagar i veckan istället för att spelutvecklarna binder sig till windows.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Sa jag till en kompis så sent som förra, förra veckan och igår

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Och nya superdatorer kommer gå på + 20-30.000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Ungefär som idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Har de inte alltid gjort det? Självklart med hänsyn till penningvärde.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Hoppas inte jag, hellre glNext alla dagar i veckan istället för att spelutvecklarna binder sig till windows.

Kan bara instämma. Windows (och indirekt XBox) är ju de enda plattformarna som Microsoft stöder DirectX på. GL finns överallt och verkar dessutom kunna leverera bra mycket bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

har väl vart en guldålder för Nvidia länge nu? De går ju + hela tiden och vinner över AMD, så de uppnår sitt mål som företag.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Tja, om 2015 ska vara någon indikation verkar det ju som att de kommer ha rätt.

2015 har (enligt mig iaf) varit ett riktigt bra spelår hittills, med spel som Dying Light, Cities: Skylines, GTA V till PC, Pillars of Eternity, Witcher 3 m.fl.

X-COM 2 ska komma till hösten också, något jag är riktigt taggad inför.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Tillsammans med DirectX 12 och Vulcan.

För övrigt så blir grafikdrivrutinerna för Linux även bättre och bättre:
http://mesamatrix.net/

Permalänk
Medlem

Men PC'n var ju död ju? Hur går detta ihop?

Permalänk
Medlem

Tycker det låter lite överoptimistiskt. Har inte varigt något fan av crossplattform med multiplayer. Aim assist på gamepad vs mus och tangentbord är inte min favorit. Låt konsollerna få använda mus och tangetbord tack.

Off:
Någin som minns cryssis 2 betan då man kunde koppla in en 360 kontroller och få aim assist. Även om man sen spelade med musen?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Tycker det låter lite överoptimistiskt. Har inte varigt något fan av crossplattform med multiplayer. Aim assist på gamepad vs mus och tangentbord är inte min favorit. Låt konsollerna få använda mus och tangetbord tack.

Off:
Någin som minns cryssis 2 betan då man kunde koppla in en 360 kontroller och få aim assist. Även om man sen spelade med musen?

Ja.... 30 fps med handkontroll vs 60-144 fps med mus and tangentbord. Det blir nog (ännu) flera pc spelare i framtiden om det är så dom ska matcha.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CFSsss:

Påståendet gynnar Nvidia då de nedvärderar spelkonsoller där de själva är en förlorare då de inte fick in sin trknik i någon av de tre konsollerna.

Inget tyder på att det lär bli någon större skillnad vad gäller spel från MS till PC då just strömmande till PC från Xbox One delvis löser problemet. Att han sedan inte ger något exempel på de spel skulle komma tyder mest på att det bara är tomt snack.

Allt som allt säger detta PR-utskick ingenting även om jag likt Burnes också hoppas på mer MS-titlar på PC. Forza Motorsport 6 skulle kunna bli riktigt stort exempelvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Precis som alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Har dom löst handikapp frågan med flera plattformat i samma spel?
Coolt i så fall.

Beror ju på vad det är för spel. Tex CIV skulle man kunna köra på alla plattformar. Tex Portal 2 gick ju bra att köra mellan pc och konsol. Tror det är ett väldigt bra initiativ.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

"the introduction of Xbox to PC cross-platform multiplayer"

Haha, stackars Xbox spelare. Vi möts i CS, jag har 144 Hz skärm och 230 fps stabilt och inte att glömma en MUS! Ni sitter på 30 eller kanske 60 fps och typ 55 hz tv (flera säkert några har väl 100hz + tv men det spelar ju ingen roll med så låg FPS)?
Ska bli kul att äntligen få göra upp om konsol vs Pc fighten på slagfältet!

Men seriöst hur ska det bli i FPS spel? Bilspel och sport spel okej, hade älskat att ha NHL på min dator då jag inte äger en konsol men ja, fps...

Men jag hoppar också på en "Guldera" för PC Nvidia!

Skrivet av Ozeroun:

Ska det tolkas som en negativ konsol-spelare som inte vill övergå till PC för att det är dyrt?
Du kan bygga/köpa en PC som klarar alla dagen spel bra för 7-8000. Säkert få tag på något begagnat ännu billigare.
Så du behöver inte lägga ut 20-30 000 Kr iaf för att behöva spela framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Ja.... 30 fps med handkontroll vs 60-144 fps med mus and tangentbord. Det blir nog (ännu) flera pc spelare i framtiden om det är så dom ska matcha.

Både Battlefield och Call of Duty har 60 fps även om det dippar då och då så det där med 30 fps i fps spel inte alltid ett argument. Många på PC dippar under 60 också. Vet inte hur XIM4 är jämfört med XIM3 men tekniken bör väl gått framåt så det kanske t.om är 1:1 ratio ifall man använder det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Nvidia förutspår nya guldår för PC och så är det enda man talar om nästan integrationen med Xbox One? Guldår för FPS-spelare på XB1 med en kompetent dator kanske. Har svårt att se att det kommer bli guldår innan spelmakarna/spelhusen slutar upp med att släppa spel som kommer med en day one patch på 2GB+ och sedan fortfarande inte fungerar som det ska och ta månader av patchning innan det når okey status.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

"the introduction of Xbox to PC cross-platform multiplayer"

Haha, stackars Xbox spelare. Vi möts i CS, jag har 144 Hz skärm och 230 fps stabilt och inte att glömma en MUS! Ni sitter på 30 eller kanske 60 fps och typ 55 hz tv (flera säkert några har väl 100hz + tv men det spelar ju ingen roll med så låg FPS)?
Ska bli kul att äntligen få göra upp om konsol vs Pc fighten på slagfältet!

Men seriöst hur ska det bli i FPS spel? Bilspel och sport spel okej, hade älskat att ha NHL på min dator då jag inte äger en konsol men ja, fps...

Men jag hoppar också på en "Guldera" för PC Nvidia!

CS:GO skulle väl ha så man kunde möta konsolspelare på PC men det funkade inte så bra om man säger så
Tror dessutom att många som spelar fps på konsol och faktiskt tar det lite seriösare har en mindre datorskärm och inte en 55'' tv.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@kevve1: Nej jag tror det blir svårt men ta något annat spel än CS ex Battlefield och liknande framöver. En spelare på en konsol och med handkontroll har ju verkligen ett stort underläge och så blir ju inte kul att spela online framöver?!

Och ja de kanske har en liten skräm men det blir inte mycket bättre flyt när man inte har mer än 60 fps!

Hoppas de isf löser det på ett snyggt sätt utan att bedöva PC's överlägsna gameplay idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

@kevve1: Nej jag tror det blir svårt men ta något annat spel än CS ex Battlefield och liknande framöver. En spelare på en konsol och med handkontroll har ju verkligen ett stort underläge och så blir ju inte kul att spela online framöver?!

Hoppas de isf löser det på ett snyggt sätt utan att bedöva PC's överlägsna gameplay idag

XIM4 finns ju men vet som sagt inte hur det funkar och hur mycket delay det är i rörelserna. Sedan vore det dumt att ha krav på något som kommer från tredje part för att få använda funktionen att spela emot folk på PC. Men jag hade som du skrev i tidigare inlägg, tyckt det var okej att spela sportspel, bilspel och kanske plattformsspel.

Edit: angående din edit, tro mig. Det är inte direkt så varenda spelare sitter med en 120/144Hz skärm på pc heller.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

DirectX 12. Xbox One streaming till PC. PC streaming till Xbox One. Universiella spel/appar som går att köra på alla plattformar. Windows 10.

Tja, NVIDIA har nog rätt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Det var förra året... hört talas om re-spawning?

Permalänk
Snusfri

Hoppas att det stämmer.
Tidigare i våras/somras så kom det rykten om att bla Forza 6 kommer att komma till Xbone och Windows 10, så det kanske ligger lite substans bakom det ryktet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av THB:

Hoppas att det stämmer.
Tidigare i våras/somras så kom det rykten om att bla Forza 6 kommer att komma till Xbone och Windows 10, så det kanske ligger lite substans bakom det ryktet.

Om Forza 6 kommer till PC kommer jag skrika rakt ut av glädje

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Dom förutspår alltså att folk med 30fps xbox kommer streama till sina monster PC..

* Facepalm *

Men att DX12 är en game changer säger jag inget emot

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället