Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo förstår vad du menar. detta kanske fungerar http://www.markspcsolution.com/2014/11/disable-automatic-upda... såg det i annan tråd på swec här #15568649

Verkar fungera, kör W10 i VB och efter jag inaktiverat auto update så står det under avancerade inställningar att dom har inaktiverats av min organisation.

Får se hur det blir efter några dagar.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet hur man ändrar system tray-klockan till AM/PM-format?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Varför skulle man vilja ha UAC aktiverat? Standard sen Vista har varit att stänga av.

It aims to improve the security of Microsoft Windows by limiting application software to standard user privileges until an administrator authorizes an increase or elevation. In this way, only applications trusted by the user may receive administrative privileges, and malware should be kept from compromising the operating system. In other words, a user account may have administrator privileges assigned to it, but applications that the user runs do not inherit those privileges unless they are approved beforehand or the user explicitly authorizes it.

Verkar ju dumt att vilja ha en osäkrare dator, eller? Jag kan förstå om man vill ha det inaktiverat ett tag i början efter en clean install. Men efter det så är det ju aldrig i vägen.

UAC har blivit bättre och promptar inte lika ofta längre, samtidigt kräver färre program idag administratörsrättigheter så man ser nästan aldrig en UAC prompt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Vad är "Runtime Brooker" och varför vill den alltid ha minst 30% cpu användning?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Automatiskt Windows Update, hur korkade kan Microsoft vara egentligen.

Windows har bestämt sig för att på egen hand uppdatera min Nvidia driver (Win10 WHQL) med en Windows update version. Nu går det inte ens att gå in i ett enda spel utan katastrofal lagg. Allt är helt ospelbart.

Hahahaha!

Edit: Lyckades fixa till det genom att avinstallera från "device managern" och starta om och installer om Nvidia drivern. Tråkigt ändå, förstår inte varför det ska vara så här. Har man en driver som fungerar vill jag bestämma själv när den ska uppdateras.

Windows 10 är inte direkt bra för power users då mycket mer är begränsat, men antar att det är "enklare" för vanliga användare.

Vill ni stänga av automatiska uppdateringar helt eller kunna ställa in uppdateringarna på samma sätt som innan så följ dessa tips.
http://www.markspcsolution.com/2014/11/disable-automatic-upda...

Har stängt av uppdateringarna helt på min VB installation och det ser ut att fungera, får dock vänta någon dag att se om man själv kan uppdatera när man vill.

Efter ändringarna får man nog starta om datorn och sedan skall det står under avancerade inställningar att automatiska uppdateringar är inaktiverade av din organisation, om man stänga av dom helt dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vill ni stänga av automatiska uppdateringar helt eller kunna ställa in uppdateringarna på samma sätt som innan så följ dessa tips.

Har stängt av uppdateringarna helt på min VB installation och det ser ut att fungera, får dock vänta någon dag att se om man själv kan uppdatera när man vill.

Efter ändringarna får man nog starta om datorn och sedan skall det står under avancerade inställningar att automatiska uppdateringar är inaktiverade av din organisation, om man stänga av dom helt dvs.

Tackar, ska fixa till det. Blev lite irriterad för jag skulle precis in och kolla en match när jag märkte att det pajat. Fungerar nu. Jag ska också dra in Nvidias driver från Geforce.com de släppt nyligen.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Amir2:

you may have a very small bugs but it is nothing compare to exitment of new windows 7!

"very small bugs"? Vad kallar du buggen som gör att W10 vägrar uppgradera en äkta W7 körandes virtuell under esxi, mycket liten eller väldigt stor? Meh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

kanon . har undrat flera dagar nu om detta kommer fungera med nya versionen . och det tycks det göra . blir väl till att skaffa detta nu

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutkanon2:

Någon som vet hur man ändrar system tray-klockan till AM/PM-format?

Inställningar -> tid och språk -> ändra datum och tidformat.
välj sen:
kort tid - HH:mm
lång tid - HH:mm:ss

Alternativt, klicka på klockan -> datum- och tidsinställningar -> ändra datum och tidformat

För övrigt, har fått fram två olika nycklar till mitt Windows via två olika metoder. Trevlig touch sådär när man vill formatera disken helt.
Finns det en tredje? haha

Gillar inte inloggningen, måste gå att få bort den skiten.

Permalänk
Medlem

Ny dator till våren

Jag tänkte köpa ny dator (i delar, inte med OS) till våren eller nåt och kommer nog köpa nytt allt denna gången, även uppgradera lådan, nätagg etc, förutom moderkort, cpu och minne etc. Bör jag kanske vänta med att uppgradera till windows 10 tills dess, eller kan jag uppgradera nu och förvänta mig att min licens funkar på den nya datorn?

Visa signatur

| Intel Core i5-2500K | Asus P8P67- Pro | Corsair XMS3 DDR3 4096MB @ 1600Mhz | En bunke Hårddiskar| ATI Radeon HD 5770 1GB | Samsung 225BW 22" | Telia 24Mbit |

Permalänk
Medlem

Jag blev av med all "Micro stuttering" i Diablo 3, har haft det både i Windows 7 och 8.1 med samma dator

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen Edge, hoppas det blir buggfritt snart

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexa:

Jag har en surface 2 pro och har exakt samma fel som du. Hade dessa fel på min Surface RT och den löste Microsoft i efter 2 år fick tillbaks pengarna då dom inte kunde fixa problemen. Är rädd att de blir samma på denna med.

Menar du att det var så med 8.1? (ok, såg att det var på en RT, det låter inte bra)

Jag har aldrig haft problem med 8.1 Pro och gillar det skarpt. Det här är ett stort steg tillbaka. I alla fall på en Surface.

Något annat jag inte gillar är att ikonen för notifikationer nästan alltid är vit, som att det finns någon ny olåst notifikation och när man kollar så är det tomt och det vita försvinner men så plötsligt är det tillbaka igen..

Den automatiska backupen av inställningar till https://onedrive.live.com/Options/DeviceBackups verkar inte heller funka med W10.
Inte heller startmenyn synkas mellan mina datorer som med 8.1.

Det här känns som att man har utgått från 7an, slängt in lite saker från 8.1 men missat, eller hoppat över en hel del som var bra i 8.1.

Permalänk
Medlem

Det känns som W10 är vad det totala skräpet W8 skulle ha varit från början. Tog ett rejält spadtag och formaterade om alla diskar och körde en fräsch installation, så jag kan inte kommentera på uppgraderingsprocessen.

I överlag har jag inte hittat någonting att gnälla på i dagsläget förutom en del konfigureringar som är dolda långt in i trädet innan man kommer åt dem. Men för gemene man är det ingenting man ens kommer leta efter. Föredrar både de grafiska och tekniska detaljerna framför tidigare iterationer av operativsystemet.

Hade lite problem med vissa drivrutiner, bland annat för ASUS XONAR, men mekade manuellt om lite i .dll filerna och löste det på någon minut. Något som får väntas med en helt ny programvara.

So far so good. Hade ungefär lika mycket förtroende för MS som jag har för Eldorado's fiskbullar efter W8, men det känns lite upprätat igen nu.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Ja för oss är det inga problem att stänga av men det är inte det som jag (och andra) är mest oroliga för. Det är följande scenario:

Ponera att du har ett trådlöst nätverk (och inte använder "_ optout" taggen av någon anledning du kanske inte vet om den) och en mindre teknikkunnig kompis, förälder, etc kommer och hälsar på. De kommer att fråga efter wifilösenordet, vilket du då ger till dem. Efter som de inte vet bättre är självklart delningen igång, de har också lärt sig att om det finns en kryssruta så ska man trycka i den och vips så har massor av vilt främmande människor tillgång till ditt trådlösa nätverk.

Men säger någon, de har ju inte tillgång till det lösenord, det är ju krypterat! inte heller helt sant. För att enheten ska kunna koppla upp sig mot ett nätverk måste enheten vet vad lösenordet är i klartext, du kan ju inte ange ett krypterat lösenord när du ska logga in. Självklart visas ju inte lösenordet öppet men det måste finnas någonstans i datorn/telefonen etc. och det lär inte ta länge innan någon hittar vart och skapar ett program som kan ta fram dem.

Riskerna slutar ju inte heller där. Ditt wifi-lösenord ligger på en Microsoft server, troligtvis i USA, där diverse bokstavsmyndigheter har fritillgång. Bara det faktum att "en" server (ja det lär vara massor av servrar men en tjänst) kommer hantera sådana otroliga mängder lösenord, visserligen krypterade, borde vara skrämmande nog.

Vart står det att den delar med vänner till vänner till vänner ... ? Den delar med det som det står i inställningarna, dina DIREKTA kontakter, direkta facebookvänner ...etc, INTE ALLA.

Om dina vänner har delningen på så delas deras eventuella inställningar, inte ditt wifi som laddats ned krypterat.

Läs till exempel arstechnica:
http://arstechnica.com/gadgets/2015/07/wi-fi-sense-in-windows...

"Microsoft says that Wi-Fi Sense only shares your passwords with direct friends/contacts, and not friends-of-friends. So, for example, if Adam shares a passkey with Beth via Wi-Fi Sense, Beth cannot then use Wi-Fi Sense to share Adam's passkey with her friend Cathleen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

So far so good. Hade ungefär lika mycket förtroende för MS som jag har för Eldorado's fiskbullar efter W8, men det känns lite upprätat igen nu.

Hahahah, ok då ska jag inte testa eldorados fiskpinnar.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att välja ett eget lösenord för att låsa upp datorn, trots att man har loggat in med sitt Microsoftkonto? Den verkar bara vilja ha en pinkod med siffror..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ullemannen:

Försöker uppgradera från Windows 8.1 och får meddelandet: "Du kan inte behålla Windows-inställningar, personliga filer och appar eftersom du valt att installera Windows 10 med ett annat språk än det du använder nu."

Hur kan jag komma runt det? Antar att det är för att jag har engelskt windows men det vill jag fortsätta ha.

Har du lyckats lösa detta? har samma problem..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en Msi Laptop ( http://www.msi.com/product/nb/GS60-2PE-Ghost-Pro.html#hero-ov... ) Upgradera till 10an först aktiverade nyckeln.
Efter jag utfört en clean install så vägrar den aktivera det är som sagt en laptop jag har inte ändrat på någon hårdvara bara jag som råkat ut för detta problem?

Permalänk

Tycker det känns bättre än 8.1 på många sätt, även om jag har haft lite strul med drivrutiner osv. Sitter på en Asus UX32VD, och av någon anledning hackar ljudet när jag spelar upp video med AAC V.2, vilket jag antar kommer fixas inom en snar framtid.

Den märkligaste buggen än så länge är att batterimätaren inte verkar fungera öht. utan står på 99% konstant. Vad detta beror på har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem

Är det någon som fortfarande väntar på att få uppdatera datorn automatiskt? Tycker det borde dyka upp snart?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 350D PSU: Corsair AX 760W 80+ Platinum Modulär MB: ASUS MAXIMUS VI GENE CPU: Intel Core i7 4770K, Corsair H110 GPU: Asus GTX 780 Direct CUII SSD: Samsung 840 EVO 500gb HD: 3TB WD Green Skärm: ASUS 27" PB278Q 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Är det möjligt att välja ett eget lösenord för att låsa upp datorn, trots att man har loggat in med sitt Microsoftkonto? Den verkar bara vilja ha en pinkod med siffror..

Pröva Kontoinställningar > Inloggningsalternativ, "Jag har glömt min pin" > Fortsätt > Avbryt

Det verkar ta bort pinkoden, kunde förstås inte finnas en Ta bort knapp, det är för enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -MARTIN-:

Är det någon som fortfarande väntar på att få uppdatera datorn automatiskt? Tycker det borde dyka upp snart?

Yepp!

Windows 10-uppgradering reserverad.
"Vi meddelar dig när uppgraderingen kan installeras på datorn".

Men jag har inte brådis, mest intressant när det nu väl tänks dyka upp.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Jag har uppgraderat 4 datorer hemma. Alla uppdateringar har startat efter att jag har kört Windows Update från kontrollpanelen.

Aktiveringen har strulat men några tryck på Aktivera-knappen senare så har alla aktiverats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Yepp!

Samma här

Men nu börjar man bli lite sugen på att installera, när dom flesta här verkar va nöjda!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 350D PSU: Corsair AX 760W 80+ Platinum Modulär MB: ASUS MAXIMUS VI GENE CPU: Intel Core i7 4770K, Corsair H110 GPU: Asus GTX 780 Direct CUII SSD: Samsung 840 EVO 500gb HD: 3TB WD Green Skärm: ASUS 27" PB278Q 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av BecaHa:

Har en Msi Laptop ( http://www.msi.com/product/nb/GS60-2PE-Ghost-Pro.html#hero-ov... ) Upgradera till 10an först aktiverade nyckeln.
Efter jag utfört en clean install så vägrar den aktivera det är som sagt en laptop jag har inte ändrat på någon hårdvara bara jag som råkat ut för detta problem?

Högt tryck på MS servrar. Försök aktivera lite då och då så går det nog snart

Vissa har fått trycka minst 20 gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Jag har uppgraderat 4 datorer hemma. Alla uppdateringar har startat efter att jag har kört Windows Update från kontrollpanelen.

Aktiveringen har strulat men några tryck på Aktivera-knappen senare så har alla aktiverats.

jag har också gått in i windows update å sökt. men det har inte dykt upp något än

Visa signatur

Permalänk

Jag hade Windows loggan igår om att jag hade en reserverad uppdatering, sedan dess så är den borta och jag kan inte hitta det någonstans. Någon mer som har detta problem? Hade tänkt att uppdatera så fort ja kunde.

Permalänk

Körde uppdatering via "Media creation tool", sen gjorde jag en clean install med samma verktyg. Fungerar klockrent. Drivrutiner har jag laddat ner från respektive tillverkare. Försökte verkligen köra edge. Men, jag klarar det inte utan adblock. Blir galen Så kör Opera tills det finns någon form av adblock. Dock verkar det vara nån bugg i edge. ibland när jag var på youtube och backade med musens bakåtknapp så stängdes webbläsaren av. Men som sagt. riktigt nöjd med OS'et i övrigt. Fungerar varken bättre eller sämre än win 8.1 som jag hade tidigare. Skillnade nu, är att jag inte kör med startmenyersättare.
Alla spel jag spelar fungerar bra.

Nyss när jag spelade CS så fastnade musen i en sekund, några gånger. Vet inte om det beror på OS eller nått annat.

(Gäller dator i sign)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 7600X | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin | RAM: Kingston 32GB (2x16GB) 6000MHz | MB: Asus TUF Gaming B650-E | GPU: AMD Radeon RX 7700XT | Chassi: Phanteks XT Pro Ultra | PSU: Corsair RM1000e | SSD: Kingston NV3 NVMe 1TB | Monitor: LG 27GP850 | Tgb: Keychron K8 Pro | Mus: Keychron M2-A1 | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Yepp!

Skrivet av -MARTIN-:

Samma här

Men nu börjar man bli lite sugen på att installera, när dom flesta här verkar va nöjda!

Skrivet av -MARTIN-:

jag har också gått in i windows update å sökt. men det har inte dykt upp något än

Skrivet av lundell318:

Jag hade Windows loggan igår om att jag hade en reserverad uppdatering, sedan dess så är den borta och jag kan inte hitta det någonstans. Någon mer som har detta problem? Hade tänkt att uppdatera så fort ja kunde.

Kör via ISO uppgradera välj uppgradera befintligt system

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Efter det kan ni fixa så ISO till USB så ni kan göra en clean install

Slipper ni vänta på windows update