behöver hjälp att förstå en sak om min processor.

Permalänk

behöver hjälp att förstå en sak om min processor.

hejsan, jag har nyss byggt en ny dator och allt fungerar fin fint, men det är en sak jag inte riktigt förstår om turbo boosten i min i5a
jag har en i5 4690k och en cooler master hyper 212 evo kylare. processorn ska gå på 3.5 ghz och upp till 3.9 ghz i "Turbo boost"
min processor ligger på 3.85 ghz i princip hela tiden, turbo boosten är igång hela tiden. är den igång hela tiden för att den känner att temperaturen är så pass bra så den kan höja sig själv lite, eller hur går det till? tacksam för svar

processorn ligger runt 30° i iddle
och runt 35-40-50-60 i load beroende på hur länge datorn vart på och vad jag gör osv.

Permalänk
Medlem

Den hoppar hit och dit beroende på vilken last den har. Finns ingen större risk att den fjuttar på sig själv, börjar den gå varmt så blir den throttlad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Den hoppar hit och dit beroende på vilken last den har. Finns ingen större risk att den fjuttar på sig själv, börjar den gå varmt så blir den throttlad.

Man vet att man är övertrött, när man sätter igång och skrattar åt det där.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Man vet att man är övertrött, när man sätter igång och skrattar åt det där.
/Lifooz

Hahaha, samma här. Garvar som en idiot

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Man vet att man är övertrött, när man sätter igång och skrattar åt det där.
/Lifooz

Skrivet av XFTality:

Hahaha, samma här. Garvar som en idiot

Man vet att man är trött när man har läst denna tråd 3 gånger nu och varje gång undrat vad den handlar om då rubriken "behöver hjälp att förstå en sak om m...." låter lika intressant varje gång