Hittar inte min DVD/CD ROM.

Permalänk

Hittar inte min DVD/CD ROM.

När jag uppdaterade till Windows 10 försvann min DVD/CD ROM och har googlat med dåliga resultat så nu avslutar jag här! Finns det någon lösning på detta så jag kan få fram den igen?
MVH Isac!

Permalänk

Prova enhetshanteraren, om den nu finns kvar i W10. Annars kanske farbror Frej vet.

http://youtu.be/7Ov5lmwkF6M

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Lösning: Win 10 hittade inte DVD

Uppdaterade min Win 7 Ultimate till Win 10 Pro men min Plextor CD/DVD brännare hittades inte i Win 10. Den var, så klart, med på BIOS och uppstarten från DVD fungerade men inte i Win 10.
Efter flera dagars googlande och testande provade ett tips som löste problemet.
Läsning: i Enhetshanteraren Visa dolda enheter har avinstallerade 4 ATA nycklar. Efter omstart (viktigt) Win 10 kände igen DVD spelaren och det syns även i utforskaren.

Efter omstart ser Enhetshanteraren ut enligt nedan:

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Permalänk
Medlem

Min Blu-ray brännare försvann häromdan. Löste det med hjälp av felsökaren.
System->Security and Maintenance->Troubleshooting->Hardware and Sound->Hardware and Devices->Find and fix problems with devices and hardware.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizydo:

Uppdaterade min Win 7 Ultimate till Win 10 Pro men min Plextor CD/DVD brännare hittades inte i Win 10. Den var, så klart, med på BIOS och uppstarten från DVD fungerade men inte i Win 10.
Efter flera dagars googlande och testande provade ett tips som löste problemet.
Läsning: i Enhetshanteraren Visa dolda enheter har avinstallerade 4 ATA nycklar. Efter omstart (viktigt) Win 10 kände igen DVD spelaren och det syns även i utforskaren.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/79031043/Win10.jpg

Fel ställe att leta efter CD/DVD och andra diskar, det du har expanderat är styrenheter.

Kolla där det står diskenheter istället, eventuellt lagringsvolymer..

Ytterligare, vad har du för moderkort och CPU? ser ut som rätt gamla grejer, eller så saknas det rätt drivrutiner.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Fel ställe att leta efter CD/DVD och andra diskar, det du har expanderat är styrenheter.

Kolla där det står diskenheter istället, eventuellt lagringsvolymer..

Ytterligare, vad har du för moderkort och CPU? ser ut som rätt gamla grejer, eller så saknas det rätt drivrutiner.

Det har inget med moderkortet. Det är Win 10 efter uppgraderingen från Win7 som tog bort drivarna för DVD/CD enheten. Det är ett känt fenomen som bottnar i att Microsoft vill leda oss bort från användningen av diskar.
Att min Win 10 uppdatering inte hittade hårdvaran DVD/CD bevisades av att om jag startade datorn med DVD enheten fans den ju där, Jag använder Acronis True Image (se mina bilder här) för att backa upp och ta tillbaka hela systemet på en annan hårddisk. Acronis startar fint från disk. En restore av Win 7 backup med Acronis emergency boot disk fungerar och voilà, disken är tillbaka i Win 7.
Än en gång, Disk driven hittas i BIOS,i Win 7,i Win 8.1 men inte i det uppdaterade (genuina) Win 10.
Det jag visade här behöver inte tolkas annat än ett tips om hur JAG löste problemet. Läs inte det om ni inte upplevt samma sak med era Win 10. Nu fungerar min Plextor även i Win 10, tack vare tricket jag använde. Hoppa gärna över det om ni inte behöver det. Prova det om någon annan har problemet.
PS. En tidigare version av Win 10 uppdatering hade inte detta problem. Den senaste Win 10 ISO fil jag laddade ner nu i juli hade det.
Och jag har som default Win 7 Ultimate orört på min SSD samt en uppdaterat Win 10 Pro i samma dator på en mekanisk disk partition. Mycket segare än Win 7 på SSD. För att vara exakt, jag testade även att uppdatera Win 7 på SSD-n med samma fel och just Acronis räddade mig att lägga tillbaka originalsystemet av Win 7 helt felfritt.

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Fel ställe att leta efter CD/DVD och andra diskar, det du har expanderat är styrenheter.

Kolla där det står diskenheter istället, eventuellt lagringsvolymer..

Ytterligare, vad har du för moderkort och CPU? ser ut som rätt gamla grejer, eller så saknas det rätt drivrutiner.

PS2. Det är klart att jag har ett moderkort som har ett par år på nacken, ett GigabyteMA785GT-UD3H (desktop dator byggd av mig själv)och det är också sant att M$ har inte utvecklat nya drivrutiner för det och för DVD brännaren heller i Win 10. Jag är inte beredd att skaffa nytt bara för att ha "nöjet" att använda Win 10 som M$ vill. Det finns andra vägar också, som jag lyckades med.

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Min Blu-ray brännare försvann häromdan. Löste det med hjälp av felsökaren.
System->Security and Maintenance->Troubleshooting->Hardware and Sound->Hardware and Devices->Find and fix problems with devices and hardware.

Ja, rätt. Det är det första man skall göra och det gjorde jag också. Men min brännare har aldrig upptäckts av Win 10, inte av Nero. Det var en gul !-tecken enhet som inte gick att få bukt på.

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizydo:

Det har inget med moderkortet. Det är Win 10 efter uppgraderingen från Win7 som tog bort drivarna för DVD/CD enheten. Det är ett känt fenomen som bottnar i att Microsoft vill leda oss bort från användningen av diskar.
Att min Win 10 uppdatering inte hittade hårdvaran DVD/CD bevisades av att om jag startade datorn med DVD enheten fans den ju där, Jag använder Acronis True Image (se mina bilder här) för att backa upp och ta tillbaka hela systemet på en annan hårddisk. Acronis startar fint från disk. En restore av Win 7 backup med Acronis emergency boot disk fungerar och voilà, disken är tillbaka i Win 7.
Än en gång, Disk driven hittas i BIOS,i Win 7,i Win 8.1 men inte i det uppdaterade (genuina) Win 10.
Det jag visade här behöver inte tolkas annat än ett tips om hur JAG löste problemet. Läs inte det om ni inte upplevt samma sak med era Win 10. Nu fungerar min Plextor även i Win 10, tack vare tricket jag använde. Hoppa gärna över det om ni inte behöver det. Prova det om någon annan har problemet.
PS. En tidigare version av Win 10 uppdatering hade inte detta problem. Den senaste Win 10 ISO fil jag laddade ner nu i juli hade det.
Och jag har som default Win 7 Ultimate orört på min SSD samt en uppdaterat Win 10 Pro i samma dator på en mekanisk disk partition. Mycket segare än Win 7 på SSD. För att vara exakt, jag testade även att uppdatera Win 7 på SSD-n med samma fel och just Acronis räddade mig att lägga tillbaka originalsystemet av Win 7 helt felfritt.

Nu var det rätt många år sen sist jag hade eller använde optisk media.
Men har för mig att Windows 10 inte default stödjer DVD film uppspelning och det är det som är borttaget, men att enheten som sådan ska hittas, för tex att bränna och läsa data på m.f saker.
Ska väl nämnas att hårdvarutödet för äldre hårdvara är dåligt med Windows 10, vilket kan inverka...

Kan kolla det om en stund på en äldre 17" laptop jag har....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nu var det rätt många år sen sist jag hade eller använde optisk media.
Men har för mig att Windows 10 inte default stödjer DVD film uppspelning och det är det som är borttaget, men att enheten som sådan ska hittas, för tex att bränna och läsa data på m.f saker.
Ska väl nämnas att hårdvarutödet för äldre hårdvara är dåligt med Windows 10, vilket kan inverka...

Kan kolla det om en stund på en äldre 17" laptop jag har....

Ja, det är precis så som du skriver. Varför är det viktigt för några att ha en optisk enhet? Jo, i mitt fall som sysslade med fotografering i många år har lyckat samla på mig mer än 200.000 digitala bilder, varav hälften finns lagrade på DVD skivor och även de gamla på CD skivor. En del av dessa är redan överförda nu på externa hårddiskar, backup i två exemplar (för säkerheten) och på en stor NAS.
Det kan vara lite paradoxalt att M$ kör hårt för att uppdatera till Win 10 och samtidigt vissa användare lägga ner mycket tid för att rädda äldre digital media.
Jag personligen känner igen fenomenet. Jag var med på 5¼" floppy diskar, 4½" diskar, 32 MB hårddiskar och övergången till CD/DVD samt GB diskar var himmelskt.
Det störande är att nu stressar M$ att uppdatera gratis till Win 10 och den senaste uppdateringen tog bort drivarna för optiska enheter, men dessa drivare var med, trots allt, i de tidigare gratis uppdateringsvarianter.
OK, här på Sweclockers ör bra på att hitta lösningar på diverse problem och vi är bra på att dela med oss vissa erfarenheter. Därför tycker jag att de som INTE upplever liknande problem skall vara glada för det och inte komma med lösningar typ "byt hårdvaran, använd inte optiska enheter..." eller liknande. Vi är smartare att lösa problemen tekniskt istället för nya investeringar så fort ett företag vill det.

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Permalänk
Medlem

@daizydo: Ja duktigt irriterande. Hajjar ingenting. Har en ny bd brännare. Efter många om och men så lyckades jag fiska fram den. Men så kom veckans stor-uppdatering och nu är den spårlöst borta igen. Blir så jävla trött.... Har varken tid eller lust att sitta och hålla på med sån här skit titt som tätt. Mailar fan en brevbomb till microsoft snart.