Intel Core i7-6700K och i5-6600K "Skylake"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2good4you:

Såvida du inte legat under en sten den sista perioden så har dom flesta som haft intresset uppe haft ganska stora förväntningar på Skylake. Det har vart rykten men också en och annan Intel rep som gick ut och sa i stil med att Skylake skulle vara "en av dom största arkitektoniska förändringar vi sett på länge" Den har hypats ordentligt och folk spekulerade i 20% högre IPC. Förstår inte vad du försvarar egentligen. Titta i tråden och på fler stora forum så ser du ganska snabbt folks missnöje...

Man har haft huvudet under en sten om man inte hängt med utvecklingen och recensioner av processorerna Folk ser alltid fram emot nästa generation, men tror blint på att det ska ske mirakel. Vilket inte kommer hända. Så att sätta förväntningarna högt är ju inte speciellt smart, hoppas kan man men man ska utgå från att det inte blir så. Vilket vi nu har sett i 4 generationer på raken.

Som sagt, spekulationer som inte var verklighetsförankrade.

Skrivet av 2good4you:

Du får det att låta som att du är den enda som sett ett mönster på trög utveckling som började efter 32nm Sandy Bridge. Det innebär inte att man har pessimismen att fortsätta spekulera i att ett sådant mönster ska hålla i sig förutom en sak: Intel har ingen konkurrens från sin huvudrival länge. Kanske det väcker en eller två tankar om du tänker efter lite.

Det säger jag inte, snarare tvärtom. Att alla har sett det mönstret.
Intel har ingen konkurrens på det viset, men dom har sig själva att konkurera mot. Och på HEDT sker det enorma prestandavinster, och även i kontorsarbete och liknande så är finns det klart bättre prestanda i Skylake än förra generationer, precis som Yoshman skriver här ovan.

Skrivet av 2good4you:

Om du tror att du sett den sista arkitekturen som kommer bjuda på högre IPC på kisel så får du nog ta och vakna till. Kisel har sina begränsningar, men det handlar inte om materialval än så länge, utan om hur arkitekturen är designad vilket är i behov av hur mycket resurser man lagt ner på forskning. Intel har prioriterat tonvis med transistorer på GPU/cache och energieffektivitet den sista perioden. Det är enkelt att marknadsföra och enkelt att tillverka när man är bäst i världen på processövergångar och kan spendera transistorer på det viset.

Har jag missat något? Det är väl precis tvärtom jag skriver, att man inte kan förvänta sig mirakel. Däremot har jag alltid sagt i flera trådar innan att det är bara IPC som kommer ändras, då frekvenserna har nått ett tag på lite över 4Ghz.

Att dom fokuserar på IGP är väl bra, som visas väl rätt tydligt med Broadwell. Tyvärr klockar dom inte högt men processorn verkar kunna använda dess 128MB EDRAM även för generella beräkningar.

Skrivet av 2good4you:

Räknar du procent från originalfrekvens så når du någon ynka högre procent på Skylake. Du borde titta på slutfrekvensen för det är det som är intressant. Anandtech test (som jag för övrigt enligt dig inte läst) har 3st ES av 6700K. Dom maxar på 4.6GHz och den retail dom hade gjorde 4.5Ghz. Ananadtech's exemplar av 4770K gjorde för övrigt 4.7GHz på 1.258v.

Visst, men även 3 stycken är för litet urval för att påvisa någon skillnad. Jag kan också cherry-picka lite.

Sweclockers 4770K klarade av 4.4 på 1.3V, Guru3D 4.6 på 1.3V
Guru3D 6700K klarade 4.9Ghz exempelvis.

Även anandtech skriver att du kan förvänta dig lägre frekvenser med Haswell.
http://www.anandtech.com/show/9483/intel-skylake-review-6700k...

Skrivet av 2good4you:

Det är ingen som har sagt att FIVR'n skulle vara till varken fördel eller nackdel vid överklockning. Jag nämnde dock att det finns mer frekvens att hämta på Haswell om man orkar finjustera strömhanteringen som är mycket mer komplicerad än hos tidigare plattformar. Du har heller ingen källa på att FIVR skulle påverka överklockningspotentialen.

Haswell sämre på alla punkter om man jämför med Ivy Bridge på HWBot. Air, Water, Cascade och LN2. Och Skylake är redan förbi på Cascade och LN2.

http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_6700k/
http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_3770k/
http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_4770k/
http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_4790k/

Det är väl ett ganska bra tecken på att FIVR gör att du får fler felmarginaler i processorn än utanför, där du kan kontrollera det bättre. Det är en av anledningarna till att Haswells temperaturer är helt fruktansvärda även vid lätt överklockning eller stock.

Sen att du äntligen kan justera BCLK utan att sabba SATA och PCI-E enheter är ju ganska positivt.

Skrivet av 2good4you:

Jag har vart väldigt uppmärksammad på dom förändringar som gjorts i arkitekturerna efter Sandy Bridge. Det absolut största steget som gjorts sedan dess både prestandamässigt och fysiska förändringar i arkitekturen är definitivt Haswell. Förutom IPC ökningen som är störst med Haswell så är det väldigt mycket av dess resurser som fortfarande inte utnyttjas och därmed inte uppskattats än. Haswell var ett stort steg. Du lär bli smått imponerad om du missat detta för det verkar du ha gjort. Här har du en gammal artikel som ingående beskriver hur stora ändringar det gjordes med Haswell:

http://www.anandtech.com/show/6355/intels-haswell-architectur...

Saxat från Anandtech som du själv refererar till:

-the i7-6700K comes in at a higher-than-TDP 110W, but matches the i7-4790K which technically has a lower TDP.

SweClockers visar 5w högre idle vilket var det enda som jag ursprungligen inte tyckte var något bra. En stor del av Intel's filosofi genom den PR man sett har vart att jobba hårt med att få ner strömkonsumption i vila, och inte att matcha eller öka den.

Ja, fast detta är för tidigt att säga då det inte finns fullständiga uppgifter om Skylake. Det verkar som det finns ordentligt med förändringar i Skylake, framförallt med mer dedikerade hårdvarufunktioner.

Sen borde du sätta qoutes runt allt som är relevant, framförallt i det sista du skriver

"Using our delta between idle and AVX, the i7-6700K comes in at a higher-than-TDP 110W, but matches the i7-4790K which technically has a lower TDP. Though it is worth mentioning that as stated above, it seems that either the processor or motherboard sets a relatively high stock voltage under load, but a combination overclock/undervolt happily brings the power consumption back down while remaining stable. We might see motherboard BIOSes adapt to this over time."

Att mäta Idle-strömförbrukning är jäkligt svårt och ger inte rättvisa siffror då det alltid beror på moderkortet. Vissa löser dessa genom att mäta endast från processorn, vilket Tomshardware gör och mäter upp lägre siffror än Haswell.
http://www.tomshardware.com/reviews/skylake-intel-core-i7-670...

Även där har vi problemet med för hög spänning i load från moderkortet.

Men det jag försöker komma fram till är att det INTE är en flopp, oavsett hur mycket du vänder och vrider på det.
Det är en inkrementell uppgradering i vanlig Intel-stil.
Men sen har jag aldrig skrivit att folk ska springa och köpa så fort dom kan, för det tycker jag inte

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Borde även slängt in ett par DDR4 3000mhz+ staplar i alla tester då bandbredden har större betydelse med Skylake. 2133mhz är ju väldigt baseline...

Visa signatur

W10 Pro N | i7-6700K @ 4.8 GHz | NH-D15 | RTX 3060 Ti | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000MHz CL15 | M.2 2TB | EVGA 750W G2 | Fractal Design Define S | Logitech G502 X | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz »

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1*

Tagit bort tjafs, vänligen håll diskussionen på en trevlig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phreec:

Borde även slängt in ett par DDR4 3000mhz+ staplar i alla tester då bandbredden har större betydelse med Skylake. 2133mhz är ju väldigt baseline...

Skulle gissa på att det beror på att 2133 MHz är högsta frekvensen som Skylake stödjer officiellt. Fast brukar inte ta så lång tid innan det börjar dyka upp tester som undersöker skalning med minnet men det brukar ju inte vara så högt prioriterat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ingen 128-bitars nu heller?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Skulle gissa på att det beror på att 2133 MHz är högsta frekvensen som Skylake stödjer officiellt. Fast brukar inte ta så lång tid innan det börjar dyka upp tester som undersöker skalning med minnet men det brukar ju inte vara så högt prioriterat.

Hittat en hittils. http://m.hardocp.com/article/2015/08/05/intel_skylake_core_i7...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W10 Pro N | i7-6700K @ 4.8 GHz | NH-D15 | RTX 3060 Ti | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000MHz CL15 | M.2 2TB | EVGA 750W G2 | Fractal Design Define S | Logitech G502 X | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz »

Permalänk

Så om man vill ha "bang for the buck" ska man invänta prissänkningar för förra generationen?

Permalänk

Tycker skylake ser rätt rolig ut att leka med efter att kollat OC3D´s review, går tydligen att öka bclk rätt skapligt, synd att swec inte testade det lite, hade vart kul att se såna resultat lite mer oldschool klockning som han säger https://www.youtube.com/watch?v=lWsEYGA1JbY

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Har nedräkningen till Skylake-refresh börjat? Var kan man skriva upp sig på en sån lista?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Du jämför processorer i olika målgrupper med data som inte är komplett. Det är en riktig dålig jämförelse.

Tack!

I slutändan är det tester som visar hur dom presterar inte specs. Du kan inte specificera en arkitektur. Klockfrekvensen är en annan högst betydande faktor. Även den svår att specificera då det snart finns 5 olika i5:or eller nåt med likadana specs förrutom klocken.

Du behöver inte läsa specs. Läs tester. Eller tänk....

Vet du vad Ordspråk är ?
En bild säger mer än 1000 ord.
Så det var det jag visa i min lila enkla text. Räckte för mig.

Jag tar det en gång till.

Jag har.
Jag ville ha.
Jag kommer ha.
Detta är K serien i de övre klasserna.
Här visar jag bara Minnes hantering.
Ja jag vet 2-4-6 kanaler.
Det är ju det jag blir besviken på. Att en ny CPU sänker de antal Kärnor och antal minneskanaler.

Intel i7 5820K 3,3 (3,6) GHz 15MB 3990 kronor

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz, 8MB 3990 kronor

Ja jo högre CPU hastighet. Men till vilken nytta ???? när du förlorar mycket i minnes hastighet.

Om du kollar runt lite så är ju inte DDR4 Mycket snabbare än DDR3 så det är värt att köpa nya datordelar för 11 000 kronor.
Men vi måste vänta ett tag och låta DDR4 standar mogna. Innan vi uttalar oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Detta är K serien i de övre klasserna.
Det är ju det jag blir besviken på. Att en ny CPU sänker de antal Kärnor och antal minneskanaler.
Intel i7 5820K 3,3 (3,6) GHz 15MB 3990 kronor
Intel Core i7 6700K 4.0 GHz, 8MB 3990 kronor

Du säger det så väl själv.

Även om det har annat nummer och nyare så är de inte för samma marknad.

Som annan sa "dessa är för mainstream"
5820K, 5930K, 5960X spelar i en helt annan liga.
Iochmed att du inte är medveten om det så har du inte saknat dom heller.

Sen har vi rykten om kommande godis. Denna publicerades i maj och känns onekligen va lite för säker

Stämmer det så blir SkyLake en kort historia innan "SkyLake-Refresh" och "CannonLake" gör anspråk.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

@Yoshman Hmm. Okej, då får de väl ha en poäng med 10%.

Men samtidigt förstår jag inte varför man skulle köpa i7 till Excel... Den är så vitt jag vet enkeltrådig. Och en 6600/4690 borde göra lika bra, om de är i samma frekvens iaf.

Sen sett till frekvensen så notera att 4790 (ej k) har högre basklock, så man måste förutsätta att du använder just 1 tråd, annars kommer inte turbo frekvenserna att bli samma på 4Ghz, utan Skylake kommer klocka ner fortare. (Detta då för kontoret som tydligen köper rejält dyra CPUet..)

Tittar vi på 4670/6600 (ej k) så är det högre turbo till skylake, men också lägre bas klock. 1 trådig prestanda borde dock skylake ta, med förbättringar + 100Mhz till.

Om vi går över till K-modellerna så är 6600k/4690k också till Skylakes fördel, i kontoret iaf, då den har högre boost och högre bas klock. Men ändå kan en 5675C med 300MHz lägre turbo hänga med rätt bra, detta är lite av poängen här. Den borde ligga betydligt lägre med skylakes DDR4, högre frekvenser, IPC förbättringar osv. Men L4 cachen verkar typ jämna ut alla dessa fördelar på vissa saker. Så för kontoret är då 6600k bättre, men för spelen med DX11 tex så verkar det vara tvärt om. Ser man dessutom till priset på 5675C, DD3, moderkort, vs 6600k, DD4, moderkort så är inte 6600k prisvärd rakt av. Den är dock mer framtidssäkrad, ja.. men CPUn är inte flaskhalsen på samma sätt längre och med DX12/Vulkan lär det bli ännu mindre. Lägg till att 4690k, hittills iaf, OC betydligt bättre (är ju därför man köper K CPU), så tas mycket av dessa 10% (i bästa fall) tillbaks. Så vinsten blir löjligt liten om inte negativ. Detta är dock spekulation än, då det återstår att se hur bra hon faktiskt klockar.

Tittar man på 4790k/6700k så pratar vi om 200Mhz skillnad, där stock boosten på 4790k nästan är lika hög som 6700k kan överklocka till. Det bör mao gå att få 3-5% mer ur 4790k överklockad, vs 6700k, som åter trots alla fördelar inte kan använda dessa i annat än just kontoret. Och även här verkar 5775C vara en bra kandidat om du inte kör kontoret och inte måste ha max överklock, pga L4 Cachen.

Som jag har sagt tidigare. Jag säger inte att 6700k/6600k CPUerna är dåliga. Men som det är nu, just nu, är priset för moderkort/DDR4&CPU för den prestanda vinst du får över tidigare generationer inte värt det. Det är fåtal undantagsfall där du vinner prestanda, för många 1000kr. Det är imho bortkastade pengar att uppgradera från tex 4790/4690 (och delvis även tidigare).

Köper du en ny maskin så är frågan samma...
Tänker du uppgradera till kabylake? Då är skylake för dig.
Har du inte DDR3 RAM sedan tidigare? Då är skylake för dig.
Måste du köra excel skript så snabbt du bara kan? Då är skylake för dig.
Vill du ha finesserna på moderkortet? Då är skylake för dig.

Men om du tänker köpa en maskin som ska fungera 4-5år utan ny CPU, som ska köra spel, eller överklockas, eller du har massor med DDR3 redan och inte behöver de funktioner som skylake platformen ger? Så kan du lika gärna ta ett fullutrustat Z97 moderkort, en hög med billigare DDR3 RAM (eller om du har redan), och 4790k alt 5775C beroende på överklock/dina behov.
Skylake är då en dålig investering, då "nästa" gen av CPU om 2,4,6,8,10 år (om de baseras på samma kisel och IPC - X86-64) kommer vara precis lika bra att byta till när de kommer.
Om Zen också har släppts då, så kommer dessutom priserna gå ner pga konkurrens förhoppningsvis gör sitt igen.
Tom de Skylake med L4 cache kanske blir mer intressant... vem vet. L4 Cachen har ju visat sig göra saker som vi inte trodde den skulle göra.

Jag vet. Det är svårt för många att inse detta. För nyare måste vara bättre, men CPUerna blir inte mycket bättre (något du själv också sagt Yoshman). Så varför betala premium pris för "inte mycket bättre"?

Lägg pengarna på SSD, bättre GPU eller spara pengarna till nått annat istället.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Bloopy:

Sen har vi rykten om kommande godis. Denna publicerades i maj och känns onekligen va lite för säker
http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2015/05/intel_roadmap_skylake_cannonlake_10nm.jpg

Stämmer det så blir SkyLake en kort historia innan "SkyLake-Refresh" och "CannonLake" gör anspråk.

Den där är dock utdaterad. Cannonlake skjuts på framtiden och Kaby Lake pressas in som övergång. Skylake lanserades också tidigare än planerat på bekostnad av livstiden hos Broadwell. Det var just Broadwell-tillverkningen Intel hade problem att få fart på.
http://www.sweclockers.com/nyhet/20823-intel-bryter-tick-tock...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av eloj:

@emilakered: Kan kanske bero på att ni testar med andra builds? TechReport noterade t.ex att x264 fått betydligt bättre stöd för flertrådad encoding i den nya build de använde.

Kanske, men har samtidigt svårt att tro att "alla andra" har mjukvara som visar helt andra resultat än våra två. Känns mer sannolikt att det helt enkelt är exemplarvariation. Vi verkar till exempel inte ha den där "spänningsbuggen" under load som det pratas om, vilket kanske gör all skillnad. Det är även oklart om andra kört med Asus media-UEFI eller lanseringsvarianten, något som säkert också spelar in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@emilakered

Citat:

Then in the second half of 2017, we expect to launch our first 10-nanometer product, code named Cannonlake

Sedär vad man missar när man skummar info som hastigast.
Nån spekulation om % vinst jämtemot 6700K / 5960X?
Och kanske vetskap om annan go info

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Bloopy:

@emilakered
Sedär vad man missar när man skummar info som hastigast.
Nån spekulation om % vinst jämtemot 6700K / 5960X?
Och kanske vetskap om annan go info

Mjae, det finns inte mycket info om Cannonlake än så länge. Kaby Lake ska däremot fokusera på grafik snarare än ökad CPU-prestanda vad jag hört ryktas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Mjae, det finns inte mycket info om Cannonlake än så länge. Kaby Lake ska däremot fokusera på grafik snarare än ökad CPU-prestanda vad jag hört ryktas.

*both thumbs down*
Vi har multi gpu lösning för konsumenter, kanske dags för cpu å?
Vet att programmering suger för multi-trådar.

Så vi har inget direkt gott att invänta i ren prestanda (förutom nån %)

Iochmed 1440p så har behovet av SLI GPU ökat (inte ens NVIDIA 980Ti SLI fixar detta)
Hur blir det då med 4K?

Vad har vi för godis å se framimot den närmsta tiden förutom div namn på hårdvara?
AMD ligger långt bakom Intel/Nvidia
Utan drivande konkurrens å spelmakare som tror att trött spelkonsol "is the shit" så har vi ingen drivning.
Dom kommande spelen kommer att ha marginell skillnad i belastning (tillochmed lägre).

Usch va tråkig julafton de ska bli :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@emilakered

Jag saknar 5820K i testerna. Ser att 5930K finns lite överallt, och t.o.m min kära 2600K, men hittar inget test där 5820K är med? Det är ju det man vill se mest i jämförelse eftersom priserna på dessa två är i princip identiska

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag vet. Det är svårt för många att inse detta. För nyare måste vara bättre, men CPUerna blir inte mycket bättre (något du själv också sagt Yoshman). Så varför betala premium pris för "inte mycket bättre"?

Lägg pengarna på SSD, bättre GPU eller spara pengarna till nått annat istället.

Detta är pudelns kärna.
Den extra CPU-prestanda som erbjuds är ointressant för i princip alla. Vad som kan vara intressant är en plattformsuppdatering med nya anslutningar, och stöd för högupplösta skärmstandarder. Men det är snarast för laptopmarknaden, där också framsteg i batterilivslängd kan vara meningsfullt.

För desktopanvändare däremot är det nästan omöjligt att motivera kostnaden för en uppgradering av CPU/moderkort/minne plus montering och kvalitetssäkring för den prestanda och de features som erbjuds. För såvitt inte man helt enkelt tycker det är kul att pilla med PC hårdvara. Vilket naturligtvis är OK, men knappast normalt bland konsumenter.

För de som av någon anledning måste köpa ny hårdvara, finns inte mycket anledning att köpa stort bättre än "tillräckligt bra". Det finns ingen anledning att tro att prestandautvecklingen på CPUer på sikt kommer att accelerera, så ett vettigt köp med lite luft till ribban kommer förmodligen att räcka väl tills man måste köpa nytt av anslutningsskäl. Och då talar vi 5-10 år.

Permalänk
Medlem

En liten fråga till de som är mer kunniga:

Vi såg ju i ett antal tester osv att i5-5675C var snabbare / kraftfullare än i5-6600K, men jag har en liten fråga angående deras cache är lägre.

Både 6600K och 4690K har 6 MB cache, varför har 5675C bara 4 MB cache? (och varför påverkar det inte riktigt?) Sen undrar jag också vad 6600K platformen tillför som man missar om man skulle bygga en dator med 5675C istället?

Obs, jag är medveten om att DDR4 kommer iom 6600K, men vad jag förstår så är skillnaden i prestanda försumbar.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mithras:

@emilakered

Jag saknar 5820K i testerna. Ser att 5930K finns lite överallt, och t.o.m min kära 2600K, men hittar inget test där 5820K är med? Det är ju det man vill se mest i jämförelse eftersom priserna på dessa två är i princip identiska

Det finns helt enkelt inte tid att få med alla processorer ur alla serier till alla recensioner utan ett urval måste göras, i det här fallet plockade jag en hexacore och en octacore från Haswell-E. Prestandaskillanden mellan 5820K och 5930K under normala omständigheter är i praktiken ganska liten, så det borde gå att få en hyfsad uppfattning av att bara dra av några procent.

Visa signatur

Permalänk

Ökningen av processor kraft är liten och processor hastighet är lite lägre så de är inte motivationen för Sky lake.

Ökningen av processor kraft är liten och processor hastighet är lite lägre så de är inte motivationen för Sky lake.

Det är stöd för DirectX 12, OpenGL 4.4, OpenCL 2.0 samt acceleration av videoformaten VP8, VP9 och H.265/HEVC. ddr4 ökar grund minnes farten med en tredjedel möjligen att 1151 är plattformen som gäller de närmaste åren för Intel, är orsaken för att köpa Sky lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det finns helt enkelt inte tid att få med alla processorer ur alla serier till alla recensioner utan ett urval måste göras, i det här fallet plockade jag en hexacore och en octacore från Haswell-E. Prestandaskillanden mellan 5820K och 5930K under normala omständigheter är i praktiken ganska liten, så det borde gå att få en hyfsad uppfattning av att bara dra av några procent.

Hade varit kul med en review där ni sätter bara dessa två mot varandra rejält, då det "ska" finnas en prestanda- och prisskillnad mellan dessa, men i praktiken verkar det finnas varken den ena eller den andra

Om inte det blir en prisskillnad på dem inom den närmaste månaden så blir det dags att uppgradera till ett X99 system istället.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Narien:

En liten fråga till de som är mer kunniga:

Vi såg ju i ett antal tester osv att i5-5675C var snabbare / kraftfullare än i5-6600K, men jag har en liten fråga angående deras cache är lägre.

Både 6600K och 4690K har 6 MB cache, varför har 5675C bara 4 MB cache? (och varför påverkar det inte riktigt?) Sen undrar jag också vad 6600K platformen tillför som man missar om man skulle bygga en dator med 5675C istället?

Obs, jag är medveten om att DDR4 kommer iom 6600K, men vad jag förstår så är skillnaden i prestanda försumbar.

En halvvild gissning är att Intel minskade L3 på sina processorer med Iris Pro för att spara pengar och utrymme. Behovet av stor L3 minskas ju något om man har en gigantisk L4. Det lär vara svårt att hitta lägen där det är ett problem. Prestandan på L4 ligger någonstans mitt i mellan L3 och RAM. Så för att den konstruktionen ska vara begränsande mot 6 MB L3 måste du alltså ha något som tar mellan 4 och 6 MB i L3 cache. Tar det mindre plats är det ingen skillnad och tar det mer än 6 MB så kommer antagligen processorn med L4 vinna för det är snabbare än RAM. Fast då ska man hitta en last som är begränsad av just cache och inget annat. Yoshman har säkert bättre koll på vilka scenarion, om något, det gäller. Typiskt kräver ju vanliga program inte särskilt mycket cache. Det är därför vi ofta inte ser någon skillnad på s2011 och de mindre processorerna om man tittar på enkeltrådad prestanda vid samma klockfrevkens. Då är i princip skillnaden minnesbandbredd som inte är så relevant och storleken på cache.

Det Skylake som plattform erbjuder är ordentligt stöd för NVMe, SATA Express och M.2. Det vill säga standarder för att flytta över SSD till PCIe istället för SATA. Rent prestandamässigt är övergången till NVMe från AHCI det som antagligen kommer göra mest skillnad utanför benchmarks. M.2 är också trevligt för man kan få in en SSD direkt på moderkortet vilket sparar två sladdar i chassit. Nu är det lite ont om SSDer än så länge då tillverkarna inte fått ut sina PCIe-kontroller ordentligt än men det verkar som att det kommer rassla till i höst. Skylake ger också högre bandbredd till chipsetet vilket dels behövs för SATA Express med mera. Vi verkar även se en hyfsad mängd USB 3.1 med typ-C på moderkorten i de lite högre prisklasserna. Dock med extra kretsar då Intel inte har stöd för USB 3.1 än. Precis som det var med USB 3.0 en gång i tiden. Intel här väl slängt in lite mer hårdvaruavkodning i GPUn också som kan vara relevant. Sen om det är värt att uppgradera för det är upp till var och en. Personligen hade jag valt Skylake men jag hade inte köpt nu om jag inte var tvungen utan jag hade avvaktat ett tag. Dels för att priserna ska röra lite på sig och dels för att M.2 ska hinna komma ut ordentligt. Det lär i mångt och mycket ta över från 2,5" SSD om några år. Om nu inte U.2 blir stort innan dess. Ska bli intressant att se hur Skylake med Iris Pro presterar längre fram också. Ryktena verkar säga att det "bara" blir 64 MB L4 i de för LGA och att man måste köra BGA för att få 128 MB.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Man har haft huvudet under en sten om man inte hängt med utvecklingen och recensioner av processorerna Folk ser alltid fram emot nästa generation, men tror blint på att det ska ske mirakel. Vilket inte kommer hända. Så att sätta förväntningarna högt är ju inte speciellt smart, hoppas kan man men man ska utgå från att det inte blir så. Vilket vi nu har sett i 4 generationer på raken.

Som sagt, spekulationer som inte var verklighetsförankrade.

Ja det är möjligt att du kanske haft det. Faktum är att du absolut inte har en aning om hur framtiden ser ut med processorer för att du sett ett mönster sedan 2011 från en producent. Hur var det med spekulationer och verklighetsförankringar som du själv nämnde... Konsumenter har större förväntningar och konkurrensen är för tillfället obefintlig. Gör en poll om du fortfarande har svårt att förstå detta. Har snackat med ett gäng grossister och en hel del företag som skulle köpa in Skylake-plattformar. Summeringen från överallt är att folk är besvikna.

Citat:

Det säger jag inte, snarare tvärtom. Att alla har sett det mönstret.
Intel har ingen konkurrens på det viset, men dom har sig själva att konkurera mot. Och på HEDT sker det enorma prestandavinster, och även i kontorsarbete och liknande så är finns det klart bättre prestanda i Skylake än förra generationer, precis som Yoshman skriver här ovan.

Skylake's arkitektoniska förändringar är en bråkdel av dom man såg i Haswell. Du fick en länk till Anandtech som går igenom lite av detta. Ring Intel och fråga så kanske dom kan tala om det för dig också eftersom du fortfarande inte verkar förstå att uppdateringen är pinsam i jämförelse.

Citat:

Har jag missat något? Det är väl precis tvärtom jag skriver, att man inte kan förvänta sig mirakel. Däremot har jag alltid sagt i flera trådar innan att det är bara IPC som kommer ändras, då frekvenserna har nått ett tag på lite över 4Ghz.

Du har spekulerat i andra trådar... Hur du sätter klockpotentialen hos transistorer beror inte bara på tillverkningsprocessen man använder sig utav, utan också i allra högsta grad av hur mikroarkitekturen är designad. Titta på fler processorer än bara Intel's för sin tid som t.ex DEC Alpha, IBM POWER serie, Ultrasparc osv så kommer du snabbt förstå varför.

Citat:

Att dom fokuserar på IGP är väl bra, som visas väl rätt tydligt med Broadwell. Tyvärr klockar dom inte högt men processorn verkar kunna använda dess 128MB EDRAM även för generella beräkningar.

Det är beräkningsenheterna i en CISC som borde prioriteras och därmed läggas med resurser på forskning, men när du inte har någon konkurrens så kan du marknadsföra alternativa fördelar när du har en bromsad utveckling av ren CISC-logik. IGP'er och stora cachenivåer har jag redan förklarat varför vi ser.

Citat:

Visst, men även 3 stycken är för litet urval för att påvisa någon skillnad. Jag kan också cherry-picka lite.

Sweclockers 4770K klarade av 4.4 på 1.3V, Guru3D 4.6 på 1.3V
Guru3D 6700K klarade 4.9Ghz exempelvis.

Även anandtech skriver att du kan förvänta dig lägre frekvenser med Haswell.
http://www.anandtech.com/show/9483/intel-skylake-review-6700k...

Anandtech skriver väldigt mycket negativt rent generellt om Skylake också vilket du verkar ha missat. Gällande överklockning så är det fortfarande pinsamt. Det är en ny tillverkningsprocess och man har haft tid på sig att testa ut den med Broadwell. Förväntningarna ÄR i denna industrin större än vad din personliga optimism till Skylake är som jag fortfarande inte förstår vart den kommer ifrån. Den klockar i snitt kanske 100Mhz högre, och det med tape-out på två olika arkitekturer på en ny tillverkningsprocess. Det är återigen, pinsamt.

Citat:

Haswell sämre på alla punkter om man jämför med Ivy Bridge på HWBot. Air, Water, Cascade och LN2. Och Skylake är redan förbi på Cascade och LN2.

http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_6700k/
http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_3770k/
http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_4770k/
http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_4790k/

Det är väl ett ganska bra tecken på att FIVR gör att du får fler felmarginaler i processorn än utanför, där du kan kontrollera det bättre. Det är en av anledningarna till att Haswells temperaturer är helt fruktansvärda även vid lätt överklockning eller stock.

Du jämför två olika arkitekturer så det blir omöjligt att göra en jämförelse. Temperaturerna beror nästan helt uteslutande på TIM/kontakten med IHS. Jag har gjort delid på flertalet 3770K och 4770K så det är verifierat.

Citat:

Sen att du äntligen kan justera BCLK utan att sabba SATA och PCI-E enheter är ju ganska positivt.

Ja det är väl en farlig tur att Skylake kan justeras dom sista Mhz som finns att hämta via BCLK utöver multiplikatorn så att den redan blygsamma överklockningen inte slutar alltför lågt.

Citat:

Ja, fast detta är för tidigt att säga då det inte finns fullständiga uppgifter om Skylake. Det verkar som det finns ordentligt med förändringar i Skylake, framförallt med mer dedikerade hårdvarufunktioner.

Jag förstår nu att det inte är någon idé att förklara mer ingående då du så starkt verkar tro att det. Jag kan väl dock bjuda på en mycket sammanfattade rubrik från en recensent som brukar analysera arkitekturer mer på djupet:

Arstechnica:

- "Intel’s Skylake Core i7-6700K reviewed: Modest gains from a full Tick-Tock cycle"

Citat:

"Using our delta between idle and AVX, the i7-6700K comes in at a higher-than-TDP 110W, but matches the i7-4790K which technically has a lower TDP. Though it is worth mentioning that as stated above, it seems that either the processor or motherboard sets a relatively high stock voltage under load, but a combination overclock/undervolt happily brings the power consumption back down while remaining stable. We might see motherboard BIOSes adapt to this over time."

Att mäta Idle-strömförbrukning är jäkligt svårt och ger inte rättvisa siffror då det alltid beror på moderkortet. Vissa löser dessa genom att mäta endast från processorn, vilket Tomshardware gör och mäter upp lägre siffror än Haswell.
http://www.tomshardware.com/reviews/skylake-intel-core-i7-670...

Även där har vi problemet med för hög spänning i load från moderkortet.

Du hänger upp dig på detta för att jag vad missnöjd med förbrukningen i idle i Sweclockers test. Jag har noterat det. Du kan ha din åsikt om den fantastiska (eller kanske episka?) strömeffektiviteten om du vill på Skylake.

Citat:

Men det jag försöker komma fram till är att det INTE är en flopp, oavsett hur mycket du vänder och vrider på det.
Det är en inkrementell uppgradering i vanlig Intel-stil.
Men sen har jag aldrig skrivit att folk ska springa och köpa så fort dom kan, för det tycker jag inte

Ditt problem verkar vara att du inte har något att jämföra med, så Intel kan egentligen lansera vad dom vill och få en kund som dig att tycka att den är bra, bara för att den är (blygsamt) "bättre". Du är helt enkelt beroende av en referens för att se detta. Det finns dock inte i dagsläget och Skylake ÄR en stor besvikelse. Fråga industrin och konsumenterna därute. Jag skrev tidigt i tråden några punkter där jag enkelt summerade varför.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@Zotamedu: Tack för utförligt svar En följd fråga, jag har hört en del snack om directX12 och att de nya cpu'erna stödjer detta, är detta bara relevant om jag kör integrerad grafik? Eller är det en sak man bör tänka på?

Funderar på att bygga en itx dator i november typ så har ingen brådska. Men om de enda skillnaderna är angående olika anslutningar så kan jag antagligen välja det som är billigast. Kommer antagligen bara koppla in 2-3 ssd-er samt 1 grafikkort.

Permalänk
Medlem

Finns visst redan folk som deliddat Skylake, slängt på ny pasta och fått märkbar skillnad på tempsen.

http://www.overclock.net/t/1568357/skylake-delidded

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Narien:

@Zotamedu: Tack för utförligt svar En följd fråga, jag har hört en del snack om directX12 och att de nya cpu'erna stödjer detta, är detta bara relevant om jag kör integrerad grafik? Eller är det en sak man bör tänka på?

Funderar på att bygga en itx dator i november typ så har ingen brådska. Men om de enda skillnaderna är angående olika anslutningar så kan jag antagligen välja det som är billigast. Kommer antagligen bara koppla in 2-3 ssd-er samt 1 grafikkort.

DX12 ställer inga direkta krav på processorn utan på GPUn. Att den inbyggda GPUn i Skylake stödjer DX12 har du bara någon nytta av om du använder den. Kör du ett diskret grafikkort spelar det ingen större roll, då är det ditt diskreta grafikkort som måste stödja DX12 vilket de gör från Fermi för Nvidia (stöd för Fermi finns inte än men ska komma framöver) och GCN för AMD. Intel har för övrigt stöd för DX 12 sedan Ivy Bridge.

Till november kan det hända mycket. Om inte annat lär du har fler moderkort att välja mellan. Utbudet på mITX är ju inte så roligt för tillfället. Prisjakt listar två kort. Till november är dock risken att du inte har så mycket mer att välja på än Skylake. Vid just mITX kan ju M.2 vara värt mycket då utrymmet för sladdar brukar vara rätt begränsat. Att då bli av med en lagringsenhet som sitter på moderkortet kan underlätta monteringen en hel del. Fast det beror så klart på chassit. Förhoppningsvis har vi sett en bred lansering av M.2 innan november.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Zotamedu: Okej jo, jag är medveten om att mycket kan hända till november. Så planerar definitivt inte på att införskaffa prylar i nuläget. Kanske borde läsa på lite extra om m.2 diskar iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Så om man vill ha "bang for the buck" ska man invänta prissänkningar för förra generationen?

Den typen av prissänkningar infinner sig nästan aldrig.
Det är om enskilda butiker har någon rea för att dom har för mycket på lager...

Men håll utkik så kanske det dyker upp något.