Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel Core i7-6700K och i5-6600K "Skylake"

Permalänk
Medlem

Som sagt, meningslöst att uppgradera med klockad Sandy eller senare, min gamla 2600K har fortfarande påtagligt bättre cpu-prestanda än 6600K och då köpte jag den för mindre pengar 2011. 6700K är ju rejält dyrare och marginellt bättre. Minnena var inte så dumma på den tiden heller, fick 16GB för 700Kr(före översvämningarna i Thailand)

edit. lite lustigt att Cinebench identifierar Windows 10 som Windows 8

edit2. När jag köpte 2600K visade den sig nästan exakt dubbelt så snabb som min Q9450 i stort sett i allt cpu-krävande, om båda var klockade, jag lär få vänta länge för att kunna göra en liknande uppgradering.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det är många som verkar tro att 6700k är en svag cpu, och sedan ser på tester där cpu inte behöver arbeta fullt.
I tex http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och... (physics score) så ligger den ju gott och väl över 4790k och hästlängder före broadwell.
Jag tycker att det ser ut som att potentialen definitivt finns där, sedan gäller det att spelen utnyttjar CPU. De flesta spelen i testerna maxar inte cpu. Det är god chans att de snart kommer göra det med DX12 på iaf några cores.

Jag skulle vilja se spel som diablo3 i 4k (extremt cpukrävande på EN core), planetside2 (extremt cpukrävande multicore - cpu blir ofta flaskhals runt 50-60fps med minimum settings med mycket action), WoW.

Sedan är det säkert lite extra jobb, men skulle vilja se en graf på cpu-use för alla cores under respektive benchmark. Då skulle ni ha bäst cpubenchmarks i världen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Ser kass ut!

"Cannonlake" ser inte ut att lanseras förren om 2år. Då klarar man sig i 2år till!
Totalt 6 år med samma CPU är fantastiskt!

Körde med min C2D E8400 från 2008 till 2015. OC FSB till 400 och CPU till 3.6 direkt från början och sen höll den utmärkt hela tiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Hjälpsam

Blir ingen ny CPU detta år, möjligen köper jag en lite Zenare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Ja det återstår ju att se , man får hoppas på det bästa för detta duger ju inte.

Nä snarare brist på konkurrens vilket i sig gör att dem inte behöver anstränga sig. . . . .

Problem med 14nm är mer troligt. Och med tanke på hur det sett ut med Broadwell och Skylake så är det MYCKET troligt.

Undrar dock om 6600K är "downbinned" 6700K, med tanke på märkbart sämre OC förmåga. Annars skulle de köra sämre tillverkning på i5/lägre cpu modell, något som väl inte hänt på många år(90-talet eller?).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk

Hej jag har kollat igenom lite nu både igår kväll och nu alldeles nyss, det verkar ju som sagt att många är missnöjda med nya Cpu´n i7 6700K.
ni pratar mycket om gamla cpuér som står sig mot dessa nya men är det inte mest för att de är överklockade som ni anser att ett byte inte är aktuellt?
Har jag missförstått detta för tar du en 25900K stock mot en 6700k stock är väl 6700K cpu´n mycket snabbare eller?
har aldrig riktigt fattat detta med gammalt vs nytt byte eller ej jag känner som så att jag hade en 3570K cpu för ett gäng år sedan det känns ändå som att 6700K är en snabbare processor i spel framförallt kan ha missat detta i testet ska kolla upp det bättre.

Men summan av min fråga är
oklockade cpu´r så är väl en 2500K mot 6700K en klar förbättring om man inte överklockar proppen?

mycket frågor men så står jag inför ett komplett nybygge framöver och vill då veta vart ska jag satsa mesta delen av stålarna är det CPU,Moderkot,minnen eller grafikkort,SSd,HDD?

med vänlig hälsning
Petri

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Ett stort problem med Skylake är att den kräver byte av hela plattformen, nytt moderkort, nya minnen och allt är svindyrt. För några få procents förbättring, i fallet 6600K tom sämre prestanda än tidigare toppmodeller. Annars brukar ju nästa generations näst bästa vara bättre än tidigare generations bästa. Det är helt enkelt totalt omotiverat för de flesta att uppgradera, man kan lika gärna elda upp 10kKr i ett askfat

Och även om man ska köpa nytt är det för de flesta bättre att gå på Haswell, så länge de finns kvar, eftersom hela paketet blir flera tusen billigare. Är man prestandajägare verkar Haswell-E/X99 mer och mer lockande, vilket kanske är exakt vad Intel vill att entusiaster skall snegla på.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

Hej jag har kollat igenom lite nu både igår kväll och nu alldeles nyss, det verkar ju som sagt att många är missnöjda med nya Cpu´n i7 6700K.
ni pratar mycket om gamla cpuér som står sig mot dessa nya men är det inte mest för att de är överklockade som ni anser att ett byte inte är aktuellt?
Har jag missförstått detta för tar du en 25900K stock mot en 6700k stock är väl 6700K cpu´n mycket snabbare eller?
har aldrig riktigt fattat detta med gammalt vs nytt byte eller ej jag känner som så att jag hade en 3570K cpu för ett gäng år sedan det känns ändå som att 6700K är en snabbare processor i spel framförallt kan ha missat detta i testet ska kolla upp det bättre.

Men summan av min fråga är
oklockade cpu´r så är väl en 2500K mot 6700K en klar förbättring om man inte överklockar proppen?

mycket frågor men så står jag inför ett komplett nybygge framöver och vill då veta vart ska jag satsa mesta delen av stålarna är det CPU,Moderkot,minnen eller grafikkort,SSd,HDD?

med vänlig hälsning
Petri

Hej Petri, du har ramlat in på SweCLOCKERS så här klockar vi förstås våra processorer. Haswell refresh och Skylake är i viss mån redan fabriksklockade, det är därför gamla modeller kan hämta in såpass mycket om man klockar dem manuellt. Om man inte tänker lära sig klockning alls så visst är Skylake mycket snabbare, men Haswell refresh är nästan exakt lika snabb för rätt mycket mindre pengar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@Legopappa: Stor del av diskussionen går väll runt frågan "är det värt att betala 3000 kr för den mängd prestandauppgradering man får".

Sedan verkar det som att det går att klocka äldre processorer (som 2600k) högre än vad du kan med 6700k, vilket också gör att prestandaökningen minskar.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Vad är det du tycker ser konstigt ut?
Högre bandbredd på bekostnad av lite högre latency var helt väntat med tanke på DDR4 och jag ser inte vad du syftar på?

Har jag sagt att det ser konstigt ut ???
Sen TITTA PÅ RESTULTATET
6700 30949MB/s 5960 52292MB/s
Vad är det ser inte ser?? Eller fattar.

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Du jämför den nästbästa Sandy-E och den nästbästa Haswell-E med den bästa vanliga Skylake istället för den kommande nästbästa Skylake-E.
Den är inte menad att tävla mot E-versionerna, utan mot 2600k/2700k/3770k/4770k/4790k.

Låt du mig välja vad jag jämför. Eller skriver.
Jag tog min och visa den nya 6700 mot en som jag vill ha om jag nu ska köpa nytt.
Var det svårt att förstå.

Jo 6700K är inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Har jag sagt att det ser konstigt ut ???
Sen TITTA PÅ RESTULTATET
6700 30949MB/s 5960 52292MB/s
Vad är det ser inte ser?? Eller fattar.

Jag uppfattar det som att du säger att det ser konstigt ut när du säger
"Alltså vad är detta?"

Vad menar du med det om inte att det ser konstigt ut?

Vad du syftar på överlag då?
Att 4 minneskanaler ger högre bandbredd än 2 kanaler?
Ja, det är ju självklart.

Så ja, jag fattar inte vad det är du syftar på helt enkelt.
Att 2011 plattformen har mer minnesbandbredd?
Ja, jo, så är det...

Permalänk
Avstängd

5820k 6 kärnor x99 bättre val och billigare än skylake.
vad sysslar Intel med?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Vad hände med "samma prisnivå"? Dom verkar ha lagt på en femhundring på i5:an...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Låt du mig välja vad jag jämför. Eller skriver.
Jag tog min och visa den nya 6700 mot en som jag vill ha om jag nu ska köpa nytt.
Var det svårt att förstå.

Jo 6700K är inte bra.

Du valde att visa 6700k mot en processor som kostar 50% mera och är riktad till en helt annan målgrupp. Klart att 6700k är sämre än 5930k, det är meningen.
Man jämför med föregångaren. 6700k är bättre än 4790k. Den kostar mera på grund av dollarkursen, tillgången (Intel verkar ha problem) och att den är 1 dag gammal. I USA är riktpriset lägre än 4790k:s riktpris.

Med din logik är ju 5930k dålig för att 5960x har fler kärnor och trådar och dessutom mera cache.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske har kommit till den tidpunkten då man skall gå ifrån det röda laget och skaffa sig nåt som har lite mer prestanda, min gamla phenom 2:a har det tungt i dagens spel

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

Hej jag har kollat igenom lite nu både igår kväll och nu alldeles nyss, det verkar ju som sagt att många är missnöjda med nya Cpu´n i7 6700K.
ni pratar mycket om gamla cpuér som står sig mot dessa nya men är det inte mest för att de är överklockade som ni anser att ett byte inte är aktuellt?
Har jag missförstått detta för tar du en 25900K stock mot en 6700k stock är väl 6700K cpu´n mycket snabbare eller?
har aldrig riktigt fattat detta med gammalt vs nytt byte eller ej jag känner som så att jag hade en 3570K cpu för ett gäng år sedan det känns ändå som att 6700K är en snabbare processor i spel framförallt kan ha missat detta i testet ska kolla upp det bättre.

Men summan av min fråga är
oklockade cpu´r så är väl en 2500K mot 6700K en klar förbättring om man inte överklockar proppen?

mycket frågor men så står jag inför ett komplett nybygge framöver och vill då veta vart ska jag satsa mesta delen av stålarna är det CPU,Moderkot,minnen eller grafikkort,SSd,HDD?

med vänlig hälsning
Petri

Kolla i artikeln på sidan där de testar en massa CPU på samma klockhastighet, där Skylake är LITE bättre än föregångare, notera därefter att t.ex. 4790K har samma basfrekvens men HÖGRE boostfrekvens än 6700K som ska ersätta den, med resultat att 6700K varierar från så dåligt som några procent SÄMRE prestanda upp till en 10-15% bättre(tror jag såg omkring 30% i nåt test, men det är inte generell prestanda), men med ett genomsnitt kanske omkring 5% plus, och man brukar generellt förenklat säga att prestandaskilnader utanför benchmark brukar behöva vara minst 10% för att märkas av en användare.

Dessutom så är ju nästa problem att Skylake uppenbarligen INTE överklockar mycket heller. Så, utan OC så är den inte garanterat snabbare än föregångare, samtidigt som den inte klarar mycket OC, vilket potentiellt låter äldre CPU konkurrera ut den bara att genom att pålitligt kunna klocka högre.

Det är inte bra kombination det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Nej jag, blev som jag sa, "övertygad" att det skulle vara 10%. Läser du inte vad jag skriver??? Eller vill du bara jävlas? Jag drogs med i hypen, men hade mina tvivel på det. När man sen började se resultaten pekade åt andra hållet så stärktes dessa tvivel. När jag sen fick Sweclockers tester så stod det klart att det vara bara 100% hype.

Nu syftar jag endast på desktop versionerna, inget annat:
Så då min gode man, om nu Skylake är några få % bättre än Haswell-Refresh, hur mycket skilland är det då mellan broadwell och skylake? hmm? Typ så lite att det kan nästan handla om "inom felmarginaler", är vad jag läst på div tester, även om de är få pga broadwell ansågs skit (troligen pga sin lansering).
Så DDR4 och alla andra förbättringar kan göras genom att sätta L4 cache istället, som normalt kostar betydligt mer. Utom att just 5675C inte gör det...

Sen ber jag så hemskt mycket ursäkt att jag inte klart och tydligt sa att 5675C är bättre än 6600k, när jag råkat skriva broadwell bättre än skylake. För naturligtvis tolkade du det som hela arkitekturen, när hela artikeln handlar om just 2 CPUer och diskussionen efter var just om 5675C vs dessa. Lovar att jag ska skriva det så exakt så att inte ens en advokat kan misstolka det i framtiden...

Nöjd?

Jag undrar bara vilken hype. Jag har inte sett någon hype som lovat 10 % mer än enstaka individers önskedrömmar som saknat verklighetsförankring. Intel har inte tryckt ut något 10 %. Ingen som haft någorlunda koll har sagt annat än att några enstaka procent är att vänta utöver vissa nischade saker som kan se större prestandaökningar.

Det är någon enstaka procent mellan Broadwell och Skylake i allmän prestanda vilket framgår i testerna. Vad är din poäng? Att både Broadwell och Skylake inte kan vara ett par procent bättre än Haswell? Titta på Cinebench en tråd vid samma frekvens. Haswell: 114, Broadwell: 116 och Skylake: 117. Nej men titta, en lite förbättring mellan varje steg och man kan fortfarande säga att det är en liten förbättring mellan Haswell och Skylake. Försöker du aktivt misstolka saker nu?

Nej L4 och RAM är olika saker och ger olika förbättringar. Eller ja, man skulle ju kunna helt ersätta RAM med en L4 på 8-16 GB men då hade priset varit helt absurt och ingen människa hade köpt processorn. Sockeln hade också blivit gigantisk. Nu är det en avvägning mellan att lägga på en rätt betydande extra kostnad för en extra nivå cache mellan L3 och RAM mot att öka prestandan i framförallt spel. Sen verkar prestandaskillnaderna i just spel även med dGPU bero på att DX11 är dåligt optimerat. Vissa andra laster tjänar på större cache och det är därför s2011 ibland vinner trots samma klockfrekvens och en tråd. Där borde även Iris Pro hjälpa till lite.

Nu är det som sagt Skylake med Iris Pro på väg. Om ryktena stämmer så blir det 64 MB för versionerna med LGA. Versionen med 128 MB verkar bli BGA.

Skrivet av Flopper:

5820k 6 kärnor x99 bättre val och billigare än skylake.
vad sysslar Intel med?

5820K kostar fortfarande någon hundralapp mer för processorn men moderkorten är fortfarande betydligt dyrare än s1151. Billigaste moderkortet för s2011-3 på Webhallen kostar 1990 kr. Billigaste s2251 kostar 1059 kr. Lär dyka upp kort under tusenlappen inom en inte alltför avlägsen framtid. Intel har ett rekommenderat pris på 396 USD för 5820K vilket ska jämföras med 316 USD för 6700K. Så att priserna är lika i Svenska butiker har inte Intel direkt något att göra med. Har man varit med på ett par lanseringar så vet man att priset brukar dyka och stabilisera sig inom en vecka efter lansering. Så sitt ner i båten och skyll priset på återförsäljarna och den svaga kronan.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Vad hände med "samma prisnivå"? Dom verkar ha lagt på en femhundring på i5:an...

Se ovan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

Kanske har kommit till den tidpunkten då man skall gå ifrån det röda laget och skaffa sig nåt som har lite mer prestanda, min gamla phenom 2:a har det tungt i dagens spel

Beror väl på vilken Ph2 du har, KAN du vänta tills Zen kommer så är det ju möjligt att den blir köpvärd eller att Intels priser pressas ner lite.
Skylake är ju i nuet absolut inte prisvärd.

Kompisen min kör ännu en Thuban 1100T som knaprar på rätt bra trots allt, bara spel som kräver hög singlethread prestanda som den tappar lite för mycket på. (och tyvärr så fick han ett exemplar som inte överklockar ens 100Mhz, annars hade det ju varit bra sätt att dra ut på tiden innan uppgradering krävs...)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem

@Zotamedu Jag ger upp. Du medvetet ska misstolka allt jag säger. Så ingen poäng.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sifear:

5820K tycker jag känns som ett bättre val som nu ligger i samma prisklass.

6700k har bättre enkeltrådprestanda jämfört med 5820k och är därför i praktiken ett bättre val för majoriteten av användarna då väldigt få program drar nytta av många CPU-kärnor. Sedan är 5820k något dyrare och kräver ett väsentligt dyrare moderkort.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

@Paddanx: när du säger att du är besviken, tittar du verkligen på tester där CPU-delen är enda flaskhals? TomsHardware har en del tester som de anser vara representativt för kontoret samt för arbetsstationer och där är Skylake i vissa fall >10% snabbare än en motsvarande klockad Haswell.

Rent generellt finns inget i Skylake som skulle få den att vara väsentligt snabbare än Haswell och väldigt många program har andra flaskhalsar än CPU-delen, så rent generellt kan man inte förvänta sig någon större skillnad. Vinsterna kommer man främst se på modeller med TDP 15W och lägre, tror Skylake Core M blir riktigt intressant.

Skrivet av cardeci:

Tja, det är väldigt användbart för de flesta crypto, inklusive EC*, men att stoppa in support för det i crypto-libbar brukar ta.. ett tag.

Om man läser på libgmp:s sidor t.ex. så har de planer på att snart (tm) stoppa in support för de instruktioner som finns i sandy bridge+.

Visst, men på det stora hela är symmetriska krypton mer prestandakritiska och där ger saker som AES-NI en betydligt större boost. De instruktioner SKL har tillgång till kan ge bättre prestanda i asymmetriska krypton, bra för de som använder detta men knappast en flaskhals för genomsnittsanvändaren.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det kan ju vara så att de tog stock kylaren ifrån 4790k och satte den på 6700k. Eller vad tror du ?

Ja, det står ju faktist det i resentionen. Så du har nog rätt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Vissa sidor säger tydligen Haswell.
Men använd inte den vanliga orsaken att Skylake är för liten ökning från Haswell om du tänker köpa en processor som har en ännu mindre ökning eller till och med är sämre. Det kallas hyckleri.
Att stöda AMD är en annan sak men då ska man använda den orsaken också och inte något helt annat.

uppgradering är i bästa fall är minimal om vi pratar matchande modeller sen oc så presterar nog haswell ofta bättre än skylake så tom där är en uppgradering värdelös och t.o.m en 2500k med oc kan ge en 6600 i orginalutförande spö och vad är dom nu runt 5år och ökningen från haswell är skitdålig så jag är inte imponerad av skylake då ökningen är för liten

sen att jag skulle kunna byta till zen är inte bara prestandan utan jag gillar amd och det kommer bli en zen som nästa cpu för intel är så giriga och äckliga att jag ledsnat på dom och min gissningen är att man får en amd med haswell prestanda för halva priset av en intel då

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Paddanx: när du säger att du är besviken, tittar du verkligen på tester där CPU-delen är enda flaskhals? TomsHardware har en del tester som de anser vara representativt för kontoret samt för arbetsstationer och där är Skylake i vissa fall >10% snabbare än en motsvarande klockad Haswell.

Kanske är där mina bekanta snackade om 10% då.

Dock tycker jag att 5820 troligen bättre alternativ om du verkligen vill ha mer beräkningskraft. Sen ärligt... var har man 6700k/6600k på kontoret? Kommer de extra 1000-lapparna tjäna in sig om man få öppnat excel 0.1 sekunder snabbare mot en 4790k? Eller jämför vi mot HP standard budget datorn?

Min poäng var att Skylake tex 6700k i sig själv verkar (idag) inte ha någon speciell nytta över annat. Den är "bra på allt", men inte värt pengarna. 4790 är mer prisvärd och överklockar bättre, 5775C är kraftigare pga L4 cachen i stock, 5820 på ren beräkning.
Det skiljer alltså inte mycket i pris/prestanda mellan dessa 3 alternativen på CPUn, om man jämför mot 6700k, vilket gör att CPUn i sig själv är ganska värdelös som det verkar nu. De små vinsterna i viss prestanda är inte värt priset imho, när man har alternativen som finns.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Kanske är där mina bekanta snackade om 10% då.

Dock tycker jag att 5820 troligen bättre alternativ om du verkligen vill ha mer beräkningskraft. Sen ärligt... var har man 6700k/6600k på kontoret? Kommer de extra 1000-lapparna tjäna in sig om man få öppnat excel 0.1 sekunder snabbare mot en 4790k? Eller jämför vi mot HP standard budget datorn?

Min poäng var att Skylake tex 6700k i sig själv verkar (idag) inte ha någon speciell nytta över annat. Den är "bra på allt", men inte värt pengarna. 4790 är mer prisvärd och överklockar bättre, 5775C är kraftigare pga L4 cachen i stock, 5820 på ren beräkning.
Det skiljer alltså inte mycket mellan dessa 3 alternativen på CPUn, om man jämför mot 6700k, vilket gör att CPUn i sig själv är ganska värdelös som det verkar nu. De små vinsterna i viss prestanda är inte värt priset imho, när man har alternativen som finns.

Hexus.net får ca 10% högre prestanda med Skylake när de testar applikation som endast är begränsade av CPU-delen, så de 10% du hört talas om verkar trots allt vara ungefär vad man får. Det förutsätter dock att flaskhalsen endast är CPU-delen.

Anledningen att iGPU är väldigt viktigt för Intel är att den komponenten faktiskt används långt mer än vad många på SweC verkar tro. Nu har jag känslan att de flesta arbetsplatser gått från stationära till bärbara, vare sig man behöver släpa med sin dator eller ej. Där stationära fortfarande används är 4-kärnig i7 typiskt standard. Min sista stationära på jobbet var en i7-2600 där HD2500 användes som GPU under hela tiden (användes för programutveckling).

Tar man sedan Excel som exempel är inte vinsten att öppna något enkelt kalkylblad, i många fall görs väldigt avancerade beräkningar i Excel (och andra program) som tar rejält med CPU-kraft i anspråk. Enkeltrådprestanda är här typiskt betydligt viktigare än total prestanda över många kärnor.

Benchmarks håller inte med om att i7-5775C är snabbare. Den har en fördel specifikt i DX11 och något enstaka program till (där L4-cache hjälper), men rent generellt är i7-6700k snabbare. Vad det gäller iGPU-delen så är Iris Pro snabbare, men frågan är hur stort värdet är då redan HD4400 fixar "vanliga" program i 4k utan att man på något sätt är begränsad av GPU-delen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Du jämför processorer i olika målgrupper med data som inte är komplett. Det är en riktig dålig jämförelse.

Skrivet av Coca:

Det blir bättre om du skriver lite om vad du vill komma fram till med din post så blir det mer diskussionsvärde är vad han menar.

Tack!

Skrivet av asard1212:

Komma fram till ?

Det ser du om du tittar på det jag har skrivit.
Man behöver inte skriva så mycket för att förstå att 6700K är inte bra alls.

Jag vill inte sitta och spekulera just nu. För vi måste vänta några veckor och se flera tester på 6700K.
Sen det som jag har skrivit innan. Man ska inte sitta och titta sig blind på tester.
Det är hur det kommer bli i slutändan. Verkligheten.

2 minneskanaler Bredband 34,2GB/s VS 4 minneskanaler Bredband 68GB/s

Behöver inte skriva något. Eller Testa. Tänk.....

I slutändan är det tester som visar hur dom presterar inte specs. Du kan inte specificera en arkitektur. Klockfrekvensen är en annan högst betydande faktor. Även den svår att specificera då det snart finns 5 olika i5:or eller nåt med likadana specs förrutom klocken.

Du behöver inte läsa specs. Läs tester. Eller tänk....

§1.1 i citat /moderator
Permalänk
Skrivet av biorrith:

Du jämför processorer i olika målgrupper med data som inte är komplett. Det är en riktig dålig jämförelse.

Tack!

I slutändan är det tester som visar hur dom presterar inte specs. Du kan inte specificera en arkitektur. Klockfrekvensen är en annan högst betydande faktor. Även den svår att specificera då det snart finns 5 olika i5:or eller nåt med likadana specs förrutom klocken.

Du behöver inte läsa specs. Läs tester. Eller tänk....

***bort/mod***
Sen kan du köpa en ny dator efter vad tester säger.
OM du testar med 10 olika Minnes tester från 10 olika program så visar ingen samma.

Men om du påstår eller tror att 30GB/s är bättre än 60GB/s

Målgrupp ???? har jag nämnt atom, 3 4 5 6 ???? när jag titta på 7a och de högre CPU-na.

§1 /moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Sen kan du köpa en ny dator efter vad tester säger.
OM du testar med 10 olika Minnes tester från 10 olika program så visar ingen samma.

Men om du påstår eller tror att 30GB/s är bättre än 60GB/s

Målgrupp ???? har jag nämnt atom, 3 4 5 6 ???? när jag titta på 7a och de högre CPU-na.

Det är helt olika målgrupper.
6700k är bästa mainstream i7 och 5930k är nästbästa 2011-3-processorn. 5930k kostar 50% mera och är riktad till en helt annan målgrupp: de som behöver mera än PCI-E-banor, flera kärnor mm.
Behöver du snabbare minne så är 6700k helt enkelt inte processorn för dig. Den har aldrig varit menad att tävla mot 5930k.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Du jämför en 4-kärnig CPU för ~2700:- med en CPU 6-kärnig CPU med hyperthreading för ~5900:- och blir sen superförvånad över att den betydligt billigare i5:an har sämre specifikationer än den betydligt dyrare i7:an.

Jag kan även lova dig att i program som inte kan nyttja fler än 4 kärnor så är en i5-6600k noterbart bättre än din (och även min) i7-3930k.

Tagit bort citat i enlighet med §1 /moderator
Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.