Såvida du inte legat under en sten den sista perioden så har dom flesta som haft intresset uppe haft ganska stora förväntningar på Skylake. Det har vart rykten men också en och annan Intel rep som gick ut och sa i stil med att Skylake skulle vara "en av dom största arkitektoniska förändringar vi sett på länge" Den har hypats ordentligt och folk spekulerade i 20% högre IPC. Förstår inte vad du försvarar egentligen. Titta i tråden och på fler stora forum så ser du ganska snabbt folks missnöje...
Man har haft huvudet under en sten om man inte hängt med utvecklingen och recensioner av processorerna Folk ser alltid fram emot nästa generation, men tror blint på att det ska ske mirakel. Vilket inte kommer hända. Så att sätta förväntningarna högt är ju inte speciellt smart, hoppas kan man men man ska utgå från att det inte blir så. Vilket vi nu har sett i 4 generationer på raken.
Som sagt, spekulationer som inte var verklighetsförankrade.
Du får det att låta som att du är den enda som sett ett mönster på trög utveckling som började efter 32nm Sandy Bridge. Det innebär inte att man har pessimismen att fortsätta spekulera i att ett sådant mönster ska hålla i sig förutom en sak: Intel har ingen konkurrens från sin huvudrival länge. Kanske det väcker en eller två tankar om du tänker efter lite.
Det säger jag inte, snarare tvärtom. Att alla har sett det mönstret.
Intel har ingen konkurrens på det viset, men dom har sig själva att konkurera mot. Och på HEDT sker det enorma prestandavinster, och även i kontorsarbete och liknande så är finns det klart bättre prestanda i Skylake än förra generationer, precis som Yoshman skriver här ovan.
Om du tror att du sett den sista arkitekturen som kommer bjuda på högre IPC på kisel så får du nog ta och vakna till. Kisel har sina begränsningar, men det handlar inte om materialval än så länge, utan om hur arkitekturen är designad vilket är i behov av hur mycket resurser man lagt ner på forskning. Intel har prioriterat tonvis med transistorer på GPU/cache och energieffektivitet den sista perioden. Det är enkelt att marknadsföra och enkelt att tillverka när man är bäst i världen på processövergångar och kan spendera transistorer på det viset.
Har jag missat något? Det är väl precis tvärtom jag skriver, att man inte kan förvänta sig mirakel. Däremot har jag alltid sagt i flera trådar innan att det är bara IPC som kommer ändras, då frekvenserna har nått ett tag på lite över 4Ghz.
Att dom fokuserar på IGP är väl bra, som visas väl rätt tydligt med Broadwell. Tyvärr klockar dom inte högt men processorn verkar kunna använda dess 128MB EDRAM även för generella beräkningar.
Räknar du procent från originalfrekvens så når du någon ynka högre procent på Skylake. Du borde titta på slutfrekvensen för det är det som är intressant. Anandtech test (som jag för övrigt enligt dig inte läst) har 3st ES av 6700K. Dom maxar på 4.6GHz och den retail dom hade gjorde 4.5Ghz. Ananadtech's exemplar av 4770K gjorde för övrigt 4.7GHz på 1.258v.
Visst, men även 3 stycken är för litet urval för att påvisa någon skillnad. Jag kan också cherry-picka lite.
Sweclockers 4770K klarade av 4.4 på 1.3V, Guru3D 4.6 på 1.3V
Guru3D 6700K klarade 4.9Ghz exempelvis.
Även anandtech skriver att du kan förvänta dig lägre frekvenser med Haswell.
http://www.anandtech.com/show/9483/intel-skylake-review-6700k...
Det är ingen som har sagt att FIVR'n skulle vara till varken fördel eller nackdel vid överklockning. Jag nämnde dock att det finns mer frekvens att hämta på Haswell om man orkar finjustera strömhanteringen som är mycket mer komplicerad än hos tidigare plattformar. Du har heller ingen källa på att FIVR skulle påverka överklockningspotentialen.
Haswell sämre på alla punkter om man jämför med Ivy Bridge på HWBot. Air, Water, Cascade och LN2. Och Skylake är redan förbi på Cascade och LN2.
http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_6700k/
http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_3770k/
http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_4770k/
http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_4790k/
Det är väl ett ganska bra tecken på att FIVR gör att du får fler felmarginaler i processorn än utanför, där du kan kontrollera det bättre. Det är en av anledningarna till att Haswells temperaturer är helt fruktansvärda även vid lätt överklockning eller stock.
Sen att du äntligen kan justera BCLK utan att sabba SATA och PCI-E enheter är ju ganska positivt.
Jag har vart väldigt uppmärksammad på dom förändringar som gjorts i arkitekturerna efter Sandy Bridge. Det absolut största steget som gjorts sedan dess både prestandamässigt och fysiska förändringar i arkitekturen är definitivt Haswell. Förutom IPC ökningen som är störst med Haswell så är det väldigt mycket av dess resurser som fortfarande inte utnyttjas och därmed inte uppskattats än. Haswell var ett stort steg. Du lär bli smått imponerad om du missat detta för det verkar du ha gjort. Här har du en gammal artikel som ingående beskriver hur stora ändringar det gjordes med Haswell:
http://www.anandtech.com/show/6355/intels-haswell-architectur...
Saxat från Anandtech som du själv refererar till:
-the i7-6700K comes in at a higher-than-TDP 110W, but matches the i7-4790K which technically has a lower TDP.
SweClockers visar 5w högre idle vilket var det enda som jag ursprungligen inte tyckte var något bra. En stor del av Intel's filosofi genom den PR man sett har vart att jobba hårt med att få ner strömkonsumption i vila, och inte att matcha eller öka den.
Ja, fast detta är för tidigt att säga då det inte finns fullständiga uppgifter om Skylake. Det verkar som det finns ordentligt med förändringar i Skylake, framförallt med mer dedikerade hårdvarufunktioner.
Sen borde du sätta qoutes runt allt som är relevant, framförallt i det sista du skriver
"Using our delta between idle and AVX, the i7-6700K comes in at a higher-than-TDP 110W, but matches the i7-4790K which technically has a lower TDP. Though it is worth mentioning that as stated above, it seems that either the processor or motherboard sets a relatively high stock voltage under load, but a combination overclock/undervolt happily brings the power consumption back down while remaining stable. We might see motherboard BIOSes adapt to this over time."
Att mäta Idle-strömförbrukning är jäkligt svårt och ger inte rättvisa siffror då det alltid beror på moderkortet. Vissa löser dessa genom att mäta endast från processorn, vilket Tomshardware gör och mäter upp lägre siffror än Haswell.
http://www.tomshardware.com/reviews/skylake-intel-core-i7-670...
Även där har vi problemet med för hög spänning i load från moderkortet.
Men det jag försöker komma fram till är att det INTE är en flopp, oavsett hur mycket du vänder och vrider på det.
Det är en inkrementell uppgradering i vanlig Intel-stil.
Men sen har jag aldrig skrivit att folk ska springa och köpa så fort dom kan, för det tycker jag inte
R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB