Permalänk
Medlem

Husradiator till vattenkyld prestanda PC

Jag har länge velat testa ifall en "vanlig" hus/vvsradiator med dess enorma yta kunde generera underverk för min dators temperaturer och ljudnivå.

Datorn
http://www.sweclockers.com/galleri/12298-black-sails

Projekt Logg
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1381156-vaggmonterad-20...

Radiatorn

Till skillnad från små datorradiatorer där tillverkare jagar yta med tätare fenor och ökad tjocklek för ökad prestanda.
Så är denna kapabel att lämna ifrån sig ca 2000W vid en framledningstemp på 45-50c enligt tillverkaren och detta helt passivt.

I VVS världen så benämns radiatorer i siffror beroende på antal paneler och elementplåtar. Sedan i mått på höjd och längd.

Jag ska till exempel använda en Altech Panelradiator modell K33 50x180cm som ser ut såhär. Det är den tjockaste typen som går att köpa. Finns högre och längre dock. Men till skillnad från en normal radiator kommer den nya ha (m²) i yta inte några fjuttiga (cm²)
Endast radiatorpanelerna där vattnet passerar har 2.7m² i yta och då är dem veckade plåtarna säkerligen 4-5m²till.

Tanken är att radiatorn ska sitta monterad under skrivbordet mot väggen precis som en vanligt husradiator.
Från radiatorn kommer det sedan dras slangar upp till datorns baksida i närheten av PCI-E öppningarna.

Nu tog jag mig tiden att kopiera Sweclockers testinställningar så har vi siffror att jämföra med.
Notera att dom använder en 4kärnig prolle, min 4930K drar drygt 50W mer än en 2600K så hade jag använt en 2600K hade temperaturen varit något lägre än vad jag har uppmätt. Keep that in mind.

Processorkylartester.
http://www.sweclockers.com/test/19144-noctua-nh-d15-bjasse-ti...

Warning: Spoiler!

Processorer strömförbrukning.
http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-...

Warning: Spoiler!

Sweclockers inställningar.
4.5Ghz 1.35 Vcore (i7 2600K Lödd IHS) (4 kärnig)
20c Rumstemp
Prime 95 stresstest.
Övervaknings mjukvara HW Monitor, Coretemp

Mina inställningar
4.4Ghz 1.35 Vcore (i7 4930K Lödd IHS) (6 kärnig)
23c Rumstemp
Prime 95 stresstest.
Övervaknings hårdvara ROG Panel

Efter 2h Prime95 Small FFT's Torture test.

  • CPU temp 47c

  • Moderkort 34c

  • Vattentemp 29c

Grafikkortstemperaturer

Defualt, Skyn3t bios.
1045Mhz core, 7000Mhz mem
1.050v

25min Ungine Heaven 4.0 2560x1440p
+ 2 trådar OCCT (70) % CPU usage. 1.35v 4.4Ghz 4930k

Rumstemperatur 21c
GPU 1 Max temp 41c
GPU 2 Max temp 40c
Vattentemperatur 29c

Överklockade grafikkort
1300Mhz core, 7800Mhz mem
1.212v

25min Ungine Heaven 4.0 2560x1440p
+ 2 trådar OCCT (70) % CPU usage. 1.35v 4.4Ghz 4930k

Rumstemperatur 23c
GPU 1 Max temp 48c
GPU 2 Max temp 46c
Vattentemperatur 31c

Besök galleriet här

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Har länge funderat på precis samma sak, men alltid tänkt att pumpen måste vara något kraftigare än en vanlig liten tyst sak. Så min fråga är, vad har du för pump? och hur mycket väsnas den?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

haha. Att du genom förde det.

Permalänk
Medlem

Härligt! Detta gillas

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Haha, härligt. Precis som Xcym undrar jag dock vad du använder för pump och hur pass tyst den är?

*edit*
Och kommer du köra på den här lösningen permanent eller var det bara en kul grej att testa?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Har länge funderat på precis samma sak, men alltid tänkt att pumpen måste vara något kraftigare än en vanlig liten tyst sak. Så min fråga är, vad har du för pump? och hur mycket väsnas den?

Pumpen är en vanlig D5 med ek top och res. Den är nästan ljudlös.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Haha, härligt. Precis som Xcym undrar jag dock vad du använder för pump och hur pass tyst den är?

*edit*
Och kommer du köra på den här lösningen permanent eller var det bara en kul grej att testa?

Tanken nu är att göra sig av med chassi och dem små radiatorerna. Sedan göra ett mera slimmat bygge utan fläktar och sånt. Med endast jätte radiatorn som kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd

Nog inte så dum ide, jag menar, vintertid får du ju värme från den och sommartid har du ju möjlighet att, tex förlänga slangarna och rulla ut den i annat utrymme om man vill.

Dessutom ger jag mig tusan på att detta blir billigare än dyra märkesprylar för just datorer.

Har själv tänkt samma tanke med en värmeväxlare och radiator uten, men detta vara ju klart mycket enklare, känns som att jag försökt gå över ån efter vatten när jag läser detta... ha ha!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Helt klart en 5a. Blir gött om du slänger upp det på väggen under skrivbordet sedan. Perfekt att värma fötterna på vintern.

Du kan väll skriva lite mer info under bilderna du tagit på vad vissa sker faktiskt är ;=)
Sedan undrar jag som många flera vilken pump du använder. Detta då jag funderat på att bygga något liknande till min datorstuga.

Permalänk

Helt klart en femma!
Jag gillar bilden med chips blandat med "lite" batterivatten

Permalänk
Proffsmoddare

Vad är det för material i radiatorn?

Permalänk
Medlem

Haha fan vad nice. Du får ju riktigt bra temps också!

Permalänk
Medlem

Ett mycket trevligt bygge måste jag säga, det är så man själv blir lite småsugen på att genomföra något liknande.

Men en tanke slog mig: Hur handskas du med eventuell rost? Element är mig veterligen i stort sett alltid byggd av vanlig kallvalsad stålplåt, möjligtvis behandlade på insidan (tänk galvanisering, eller liknande) men där är nog ändå en betydande risk att man kan räkna med eventuell korrosion i systemet. Har du funderat på detta något, eller blir det så att du byter vatten hyfsat frekvent och så får elementet vara din eventuella "offeranod" istället för kopparblock och annat i systemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Nog inte så dum ide, jag menar, vintertid får du ju värme från den och sommartid har du ju möjlighet att, tex förlänga slangarna och rulla ut den i annat utrymme om man vill.

Dessutom ger jag mig tusan på att detta blir billigare än dyra märkesprylar för just datorer.

Har själv tänkt samma tanke med en värmeväxlare och radiator uten, men detta vara ju klart mycket enklare, känns som att jag försökt gå över ån efter vatten när jag läser detta... ha ha!

Värme fick jag ju förut också eftersom datorn/kylningen inte lämnat rummet. Datorn förbrukar lika mycket ström nu som då. Skillnaden i rumstemp förblir densamma.

Skrivet av Triton242:

Helt klart en 5a. Blir gött om du slänger upp det på väggen under skrivbordet sedan. Perfekt att värma fötterna på vintern.

Du kan väll skriva lite mer info under bilderna du tagit på vad vissa sker faktiskt är ;=)
Sedan undrar jag som många flera vilken pump du använder. Detta då jag funderat på att bygga något liknande till min datorstuga.

Helt vanlig D5 med EK TOP och RES

Ojdå missade den bilden i galleriet

http://i.imgur.com/swF7eXO.jpg

Skrivet av loffeleguan:

Helt klart en femma!
Jag gillar bilden med chips blandat med "lite" batterivatten

Tack!
Inget "fan" av dem chipsen dock! Nån konstig krydda var det. Hamnade i soptunnan!

Skrivet av MisterX:

Vad är det för material i radiatorn?

Stålplåt

Skrivet av RasmusB:

Ett mycket trevligt bygge måste jag säga, det är så man själv blir lite småsugen på att genomföra något liknande.

Men en tanke slog mig: Hur handskas du med eventuell rost? Element är mig veterligen i stort sett alltid byggd av vanlig kallvalsad stålplåt, möjligtvis behandlade på insidan (tänk galvanisering, eller liknande) men där är nog ändå en betydande risk att man kan räkna med eventuell korrosion i systemet. Har du funderat på detta något, eller blir det så att du byter vatten hyfsat frekvent och så får elementet vara din eventuella "offeranod" istället för kopparblock och annat i systemet?

Gör det!

Läs igenom projektloggen angående korrosion i systemet. (sida 1-2 tacklar det problemet)

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd

I och för sig, men jag tycker det är till nackdel denna tid på året...
Även vintertid vill jag ha värmen i andra rum.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Huset blir inte varmare eller kallare för att man har en extern radiator. Värmen i lådan blir lägre, runt radiatorn högre, men i rummet och huset totalt så är värmen densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

I och för sig, men jag tycker det är till nackdel denna tid på året...
Även vintertid vill jag ha värmen i andra rum.

vad för slags kylning har du som för värmen direkt från datorn till ett annat rum? eller tolka jag dig fel?

ont: häftig ide! roligt att se sånt här annorlunda grejer som verkligen funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

I och för sig, men jag tycker det är till nackdel denna tid på året...
Även vintertid vill jag ha värmen i andra rum.

Hur tänkte du nu?

Skrivet av 1r1d1um:

Huset blir inte varmare eller kallare för att man har en extern radiator. Värmen i lådan blir lägre, runt radiatorn högre, men i rummet och huset totalt så är värmen densamma.

Helt rätt! Kan dock säga att det blev något behagligare att sitta vid datorn. Förut dumpades all värme ut mot väggen och precis bredvid där jag sitter. Nu fördelas det något bättre i förhållande till hur jag sitter. Kommer nog flytta radiatorn ut i groventrén i vinter eventuellt.

Jag skulle få än bättre temperatur på vattnet sen blir det behagligare under sommaren. Har ingen AC eller ventilation att tala om i huset så på sommarn är varje grad (celcius) jag avvara skönt! Lär få uppgradera pumpen då dock eftersom avståndet ökar en del.

Alla som ägt ett prestanda system med 2-3 eller kanske 4 grafikkort vet hur enormt mycket värme det kan bli efter några timmar.
En mindre bil kupévärmare är trots allt på liknande Watt antal. Har mätt 1260W ur väggen är hemma när jag benchar och vid normalt spelande drar systemet runt 800W

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd

Ah, skit samma, ni har säkert rätt bara det att min lya blir som en minibastu när jag har datorn på länge medan andra rum här är svinkalla, så tänkte personligen drar slangar till de kalla rummen och ha någonting där så att datorn skyfflar ut litet värme där i stället.

Men, med din lösning behöver man ju inte göra det.
Jag vill också ha tyst på fläktarna där det går.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ah, skit samma, ni har säkert rätt bara det att min lya blir som en minibastu när jag har datorn på länge medan andra rum här är svinkalla, så tänkte personligen drar slangar till de kalla rummen och ha någonting där så att datorn skyfflar ut litet värme där i stället.

Men, med din lösning behöver man ju inte göra det.
Jag vill också ha tyst på fläktarna där det går.

Aha! Vi pratade alltså om samma sak fast någonstans på vägen missförstod vi dig. Läs mitt inlägg 2steg upp.

Sommar som vinter hade det varit fint att få ut värmen från datorrummet till andra delar av huset. Kommer flytta radden till en annat rum. Men det får bli någon annan gång. Har även funderat på att experimentera med vanliga freshvent uttag 125mm diameter.

Nästa projekt blir nog att skrota chassit sedan montera värmeväxlaren på bergvärmelösningen jag har. Finns frysrisk med ett sådant projekt så måste använda glykol i kylmediet.
Så då blir det att dra slang eller kopparrör. Akrylrör gillar inte glykol. Den spricker med tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd

Skall bli utomordentligt spännande att följa upp detta!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

coolt som fan

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

coolt som fan

Tack!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Uppskattningsvis hur mycket skulle du säga att hela kalaset gick på Själva kylningen då, inte vattenblocken till komponenterna, radiator och anslutningarna typ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Uppskattningsvis hur mycket skulle du säga att hela kalaset gick på Själva kylningen då, inte vattenblocken till komponenterna, radiator och anslutningarna typ.

3500 typ

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

LED belysning?

Gillar ditt bygge starkt, själv håller jag på att bygga ett vintertemat bygge i min air 540 såg att du hade någon sorts LED belysning i ditt bygge där och blev lite nyfiken på vad du har för LEDer? själv har jag ett gammalt billigt NZXT white LED strip. den funkar ''väl bra så'', men...
1. den går inte att koppla till fan hub och styras från den, utan har ett dedikerat kretskort som är helt opraktiskt i estetiska byggen
2. de medföljande fläktarna i den vita varianted av Air 540 är något kallvita, vilket NZXT's LED inte är. NZXT's är neutrala skulle jag säga. detta går då inte ihop då jag får 2 olika nyanser av vitt i chassit, vilket är ganska lätt att lägga märke till.

Från vad jag ser på bilderna som du har publicerat tycker jag dina verkar vara något kallvita? eller är jag fel på det? skulle vilja veta, vad du har för belysning installerat? kollade i byggloggen men hittade inte något om belysning, eller har jag missat nåt?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tester93410:

Gillar ditt bygge starkt, själv håller jag på att bygga ett vintertemat bygge i min air 540 såg att du hade någon sorts LED belysning i ditt bygge där och blev lite nyfiken på vad du har för LEDer? själv har jag ett gammalt billigt NZXT white LED strip. den funkar ''väl bra så'', men...
1. den går inte att koppla till fan hub och styras från den, utan har ett dedikerat kretskort som är helt opraktiskt i estetiska byggen
2. de medföljande fläktarna i den vita varianted av Air 540 är något kallvita, vilket NZXT's LED inte är. NZXT's är neutrala skulle jag säga. detta går då inte ihop då jag får 2 olika nyanser av vitt i chassit, vilket är ganska lätt att lägga märke till.

Från vad jag ser på bilderna som du har publicerat tycker jag dina verkar vara något kallvita? eller är jag fel på det? skulle vilja veta, vad du har för belysning installerat? kollade i byggloggen men hittade inte något om belysning, eller har jag missat nåt?

Tack!

Samma NZXT LED's Samma estetiska problem med kretskortet. Gömde det mellan mina 2 kort i SLI så syntes dock dåligt.:P

Har tagit ut allt med Leds nu och monterat in mina tysta Be Quiet fläktar igen. Corsairs dito är inte så tysta och flyttar sådär med luft. Men dom e flashiga!
Här följer lite bilder hur bygget har förändrats genom åren.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Haha, galet! Gillas skarpt!
Antar att du kan få rätt intressanta tempraturer om du har radiatorn i anslutning till fönster/balkongdörr vintertid

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Snyggt... galet bygge
Skulle det inte bli temperaturskillnad om man hade ett svart element?!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

aha ok haha. satt och väntade spänt på att du skulle svara och äntligen skulle jag få beställa den perfekt passande LED stripen! men nope så blev det inte haha! Tack för svaret fick mig ett gott skratt jag får fortsätta leta vidare då. åter igen, tack.