Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

http://store.steampowered.com/hwsurvey/

Säger ju allt tycker jag.
W10 (alla betor verkar räknas in) 2.3%.
XP spöar W10 med 2.85%
W8 och dess versioner verkar ligga på c:a 35.7%
Herre på täppan är ju såklart W7 med över 54%
W10 "vinner" dock över Vista som får knappt 0.65%.

Mest intressant är dock att W10 bara har fördubblat sin andel den senaste månaden (som ju inkluderar release).
Detta trots MS's massiva kampanj för att få alla att "upgradera".
Det skall helt klart bli väldigt kul att se nästa månads resultat.

Drygt 45 miljoner kör Windows 10 efter knappt 2 veckor.

http://www.computerworld.com/article/2969696/microsoft-window...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Drygt 45 miljoner kör Windows 10 efter knappt 2 veckor.

http://www.computerworld.com/article/2969696/microsoft-window...

Har en bit kvar till 1 miljard.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Kan i alla fall slå av skiten, görs under avancerade inställningar.
Webbsidorna blir mycket lugnare och trevligare utan Flash.

Eller kör FF så stängs flash av Har det installerat på min win 7 burk egentligen helt i onödan

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Uppdaterade drivrutinerna till ljudkortet så nu funkar ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har en bit kvar till 1 miljard.

Samtidigt få personer som har fått förfrågan om uppgradering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Har en bit kvar till 1 miljard.

1 miljard gäller dock allt med Windows 10. Xbox One. Hololens. Windows Phone. PC m.m. Och Microsofts mål är att 1 miljard enheter med detta ska ske inom 2-3 år.

En jävligt bra start för Windows 10 än så länge.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om min nyckel för Windows 8/8.1 funkar om jag kör en ren installation av Windows 10 från USB? Funkar det inte kan jag då ringa och få en ny nyckel? Tror det var olika besked i frågan innan. Någon som vet?

Trist att behöva installera två gånger, först 8.1 och sen 10.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Någon som vet om min nyckel för Windows 8/8.1 funkar om jag kör en ren installation av Windows 10 från USB? Funkar det inte kan jag då ringa och få en ny nyckel? Tror det var olika besked i frågan innan. Någon som vet?

Trist att behöva installera två gånger, först 8.1 och sen 10.

Kan du inte bara välja att uppgradera och låta installations programmet blåsa hårddisken ren? Det fungerade iaf för mig med win7.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

En jävligt bra start för Windows 10 än så länge.

Vad syftar du på? Mängden uppgraderingar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

1 miljard gäller dock allt med Windows 10. Xbox One. Hololens. Windows Phone. PC m.m. Och Microsofts mål är att 1 miljard enheter med detta ska ske inom 2-3 år.

En jävligt bra start för Windows 10 än så länge.

Aha, trodde det inte var alla enheterna som räknades.

Alla nya XBOX One och mobilerna kommer ju att säljas direkt med den nya versionen, likaså datorerna och surfplattorna.

Är ju inte speciellt konstigt då. Kunderna har ju inget val heller.

Permalänk

Har nu även jag uppgraderat till Win 10 via media creation tool.
Läst att vissa haft problem med att Windows inte vart aktiverat och då inte kunnat göra en clean install.
Om jag öppnar System informationen så står det att windows har aktiverats. Jag antar då att det innebär att allt borde vara grönt för mig att köra en clean install?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rexa:

Blir bara fler och fler problem ju fler uppdateringar jag får till win 10. Fick någe större uppdatering i natt och ljudet sluta funka. Har en Surface pro 2 man tycker ju dom borde ha mer koll på sina egna tillverkade saker. Nu funkar inte bluthooth tangentbordet och kopplar jag på det vanliga så börjar datorn jobba som fan och den suger ur batteriet på kort tid. Sen är problemen med skärmtangentbordet kvar att den skymmer rutan man skriver i och i Edge så hoppar bokstäverna lite hur som..

Aha, samma problem med min Leovo Yoga. Fick bums gå tillbaka till W8.1 och ärligt så är det så kallade Touch-mode i W10 långt ifrån lika bra som W8.1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det kommer säkert om man väntar några veckor. Det är troligt med en kumulativ uppdatering (innehållande flera uppdateringar) varje vecka nu i början. Patch Thusday fortsätter. Det kommer ju andra uppdateringar också. I oktober ska vi väl få saker som tillägg i Edge och sånt också, features alltså.

"Patch Tuesday" kommer att utgå vad gäller Windows 10.

Uppdateringar och buggfixar kommer släppas löpande så fort dessa är klara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har en bit kvar till 1 miljard.

45 mijoner på 2 veckor är inte illa pinkat heller

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

"Patch Tuesday" kommer att utgå vad gäller Windows 10.

Uppdateringar och buggfixar kommer släppas löpande så fort dessa är klara.

Men detta är en samlad uppdatering där alla fixar är släppta samma dag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av snajk:

Precis. Inte så smidigt direkt. Det kan förstås gå att lösa via telefontjänsten, det går ju att resonera med dem liksom (fast en del har inte lyckats), men det lär bli bra mycket enklare om du går vägen via W8. Har du väl det aktiverat så är det inga konstigheter att uppgradera och sen, om du vill, göra en nyinstallation.

Det fungerade. Behövde inte ens prata med någon utan det var bara å knappra in lite siffror fram och tillbaks och efter lite drygt 10 min så var jag aktiverad på min nya setup. Tack för hjälpten! Nu väntar jag bara på att få erbjudandet om att uppgradera till Win10 igen, där det visserligen inte är någon brådska då win10 hade problem med StarCraft 2 som inte hunnits patchas än.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Fick bums gå tillbaka till W8.1 och ärligt så är det så kallade Touch-mode i W10 långt ifrån lika bra som W8.1.

Touch-mode i Windows 10 är ett stort skämt. Hade velat avaktivera det helt. Har också en Lenovo Yoga här men kämpar vidare med Windows 10 ett tag till.

Hittills har inte Windows 10 gett mig något mervärde jfm Windows 8.1, men 10:an är långt mycket bättre idag än för ett halvår sedan. Kör dock med Classic Shell för att slippa den nya startmenyn. Saknar faktiskt startmenyn i 8.1, då jag snabbt och enkelt växlade mellan helskärm och Classic Shell.

Permalänk
Medlem

Börjar bli less på alla BSOD som börjat dyka upp sedan uppgraderingen. Säkert uppemot 20-25st totalt.

Det som i flesta fall dyker upp som felkod är "WHEA_Uncorrectable_Error" och tidigare ikväll så fick jag två BSOD inom loppet av 3min med felkoden "Video_Scheduler_Internal_Error".

Kanske CPUn börjar ge upp? Den har trots allt rullat i 4,5Ghz med 1,368V sedan den var ny 2011.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Aha, samma problem med min Leovo Yoga. Fick bums gå tillbaka till W8.1 och ärligt så är det så kallade Touch-mode i W10 långt ifrån lika bra som W8.1.

Edge är totalt odugligt om man inte kör med ett tangentbord, skiten funkar inte alls med skärmtangentbordet. Jag hade en RT platta innan min pro och på den hade jag exakt alla fel jag fått nu med Win 10. Den plattan löste microsoft in när jag hade 2 månaders garanti kvar. Köpte den begagnad av en kompis för 2000 kr och fick tillbaka 6047 kr som hon hade betalt. Chrome funkar lite bättre utan tangentbordet. Med Edge får jag skriptfel och sånt på massa sidor och värst är det på Facebook. 8,1 var fan så mycket bättre än 10 på platta vet flera som har stora problem på plattor. Dum som jag var så radera jag 8,1 då jag var dum och trodde skiten skulle funka bra i win 10. Sen detta med Touch Cover tangentbordet att plattan får tuppjuck när man kopplar på den fattar jag inte varför. Sen bluetooth tangentbordet som går att para ihop men inte att ansluta den ansluter i någon sek och sen står det bara att den är ihopkopplad. Nä hoppas dom löser dessa fel och det fort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpstyle:

Har nu även jag uppgraderat till Win 10 via media creation tool.
Läst att vissa haft problem med att Windows inte vart aktiverat och då inte kunnat göra en clean install.
Om jag öppnar System informationen så står det att windows har aktiverats. Jag antar då att det innebär att allt borde vara grönt för mig att köra en clean install?

Aktivering kollas bäst i Inställningar - ...Säkerhet... - Aktivering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Vad syftar du på? Mängden uppgraderingar?

Ja precis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Börjar bli less på alla BSOD som börjat dyka upp sedan uppgraderingen. Säkert uppemot 20-25st totalt.

Det som i flesta fall dyker upp som felkod är "WHEA_Uncorrectable_Error" och tidigare ikväll så fick jag två BSOD inom loppet av 3min med felkoden "Video_Scheduler_Internal_Error".

Kanske CPUn börjar ge upp? Den har trots allt rullat i 4,5Ghz med 1,368V sedan den var ny 2011.

"Video_Scheduler_Internal_Error" hade jag på min laptop. Kom direkt vid laddning av windows så kom inte ens till inloggning. Återställde till en tidigare punkt, kunde då logga in och manuellt uppdatera Intels grafikdrivrutin i enhetshanteraren. Sen inget problem.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Avstängd

Det går nu att automatiskt spara sina screenshots till Onedrive

http://microsoft-news.com/you-can-now-automatically-save-scre...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kskolle:

Kan detta stämma?

http://www.nordichardware.se/Operativsystem/windows-10-kan-in...

Tur att man köper sina spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Läste någonstans att det där gäller bara spelen som är kopplade till Xbox live - inte Windows, så det låter värre än vad det är.
Obekräftade uppgifter från min sida dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Kan detta stämma?

http://www.nordichardware.se/Operativsystem/windows-10-kan-in...

Tur att man köper sina spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är scary... fältet ligger vidöppet för MS (Och deras kumpaner) in I 99.9% av alla privatkunders datorer, för de vet inte ett skit om hur man stänger av någonting och då det är "på" som default så... Och nu bestämmer MS (och deras kumpaner) vad du får och inte får ha I datorn också.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det är scary... fältet ligger vidöppet för MS (Och deras kumpaner) in I 99.9% av alla privatkunders datorer, för de vet inte ett skit om hur man stänger av någonting och då det är "på" som default så... Och nu bestämmer MS (och deras kumpaner) vad du får och inte får ha I datorn också.

Och du är så naiv att du tror du är säker för att du kryssar i ett antal "nej"-rutor?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Kan detta stämma?

http://www.nordichardware.se/Operativsystem/windows-10-kan-in...

Tur att man köper sina spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det gör det inte. Man kan inte ta ett citat från ett avtal utan att kolla vad avtalet är till för. Läs kommentarerna på sidan du länkade till.

Permalänk
Inaktiv

Jag har backat tillbaka till tidigare Windows-versioner. Upplevde Windows 10 som opolerat, buggigt och spionerande. Jag hoppar tills Microsoft snyter sig, men tyvärr är det osannolikt att dom tänker dra ner på det sistnämnda.