Sony Xperia Z5+ kan bli först till 4K UHD

Permalänk
Medlem

Alla frågar varför, när svaret finns i nyheten, nämligen "att Sony inte enbart filar på Project Morpheus för Playstation 4 utan också är på väg att dra igång en Google Cardboard-liknande satsning på virtuell verklighet för telefoner"

Upplösningen behövs. Köp en cardboard för en hundring och testa själva. Linserna förstorar 5 gånger och 1080p blir ganska pixligt.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Hm jag ser verkligen inte vitsen med 4k på små fjutt skärmar ? det är nog bara mest som skryt att vara först, nån måste ju alltid vara först, precis som lg var först med sin dual core telefon inte fan behövdes det då, samma här vem behöver 4k i en mobil fan undrar man..

Permalänk
Medlem

Först med batteritid på 5 minuter!

Permalänk
Medlem

Och sen när mobilen lanseras och har genomsnittliga batteritid som nuvarande mobiler så kommer det vara tyst... för då var det inte lika roligt längre.

Själv beundrar jag bara de tekniska framstegen.

Permalänk
Medlem

Jag blir så trött på dessa trådar. Ja upplösningen är onödigt hög om man inte tänker göra någon Google Cardboard-liknande lösning, men den är INTE på bekostnad av bättre batteri; det forskas minst lika mycket på nya batterier. Tror ni verkligen att det är samma personer som arbetar med att utveckla skärmar och batterier? Skall alla de som arbetar med skärmar sluta sina jobb och skola om sig?

Jag tar också mycket hellre bättre batteritid jämfört med högre upplösning på min mobil, men forskningen på det ena är inte på bekostnad av det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Och sen när mobilen lanseras och har genomsnittliga batteritid som nuvarande mobiler så kommer det vara tyst... för då var det inte lika roligt längre.

Själv beundrar jag bara de tekniska framstegen.

Precis, den kommer ha ungefär samma batteritid som föregångaren = absolut inga framsteg på den fronten.

Jag älskar också teknisk utveckling, men tycker man ska satsa på att lösa de problem som finns istället för att hitta på nya finesser som knappt någon behöver. Ett av de största problemen med dagens teknik är den dåliga batteritiden. En mer högupplöst skärm drar i sig mer ström, och kräver mer av GPUn, vilket knappast förbättrar situationen.

Hur många gånger har du suttit med din nuvarande telefon och tänkt - Fasen, jag önskar den hade 4K istället för bara 1080x1920! Jag kan ju nästan se pixlarna om jag kisar! -vs- Hur ofta har du tänkt - Åh, bara 9% batteri kvar och det dröjer 2 timmar till innan jag kan ladda!

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kan vara att jag missat något i de otaliga artiklar och trådar och kommentarer jag sett om 4k i mobil, men finns det något hinder mot att köra 1080 som standardupplösning och bara öka till 4k vid vr - användning? Borde inte detta minska strömförbrukningen samtidigt som den tillåter en att uppleva vr på ett bättre vis?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Nej problemen är inte lösta, NHW utnämnde för nån dag sedan Sony Z3+ till årets kalkon just på grund av att man inte löst problemen med värmeutvecklingen.

Väldigt märkligt eftersom jag själv äger en och upplever inget problem med överhettning , vid krävande användning kan man känna att telefonen blir varm men inget utöver det såsom att den skulle stänga av sig osv !

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Precis, den kommer ha ungefär samma batteritid som föregångaren = absolut inga framsteg på den fronten.

Jag älskar också teknisk utveckling, men tycker man ska satsa på att lösa de problem som finns istället för att hitta på nya finesser som knappt någon behöver. Ett av de största problemen med dagens teknik är den dåliga batteritiden. En mer högupplöst skärm drar i sig mer ström, och kräver mer av GPUn, vilket knappast förbättrar situationen.

Hur många gånger har du suttit med din nuvarande telefon och tänkt - Fasen, jag önskar den hade 4K istället för bara 1080x1920! Jag kan ju nästan se pixlarna om jag kisar! -vs- Hur ofta har du tänkt - Åh, bara 9% batteri kvar och det dröjer 2 timmar till innan jag kan ladda!

Jag laddar mobilen varje kväll om det håller på att ta slut, inga problem. Jag köper en budget mobil om jag vill ha 1 veckas batteritid och jag köper en high-end om jag vill ha tung hårdvara i telefonen.

Man kan ju alltid se från ena hållet också, problemet är energikällan/batteriets teknik och inte skärmen.
Det finns användningsområden för denna höga upplösningen och det står artikeln.
Man får helt enkelt köpa en annan telefon om man vill stirrar sig blint på att inte vilja ha en 4K skärm.

Permalänk
Medlem

Jaså nu får man tummarna ur och släpper en Sony "google cardboard", detta hade de ju fan kunnat gjort för 3år sen.

Personligen älskar jag min Z1 compact och upplösningen är lagom med riktigt bra batteritid

Permalänk
Avstängd

Skulle jag designa en expiria så hade jag siktat på compact 720p skärm 2500mhz quad är det väll hade nästan kunnat sänka lite för att spara ström 2200..men blir väll ramaskri då även om prestandan inte används 2gb ram moffa i nått 4000mah "är väll 2600eller nått nu" batteri och verkligen engagera sig med strömsparar funktioner då borde man minst ha 3dagar batteri ++

= en bra telefon som klarar allt utan problem är ganska tålig har ok kamera och bra fps i spel med en batteritid som verkligen mosar andra telefoner

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Jag håller med om de flesta resonemang i tråden om vad som är onödigt, men den bilden är rent trolleri. Det går fortfarande att köpa telefoner som har samma funktioner som 3310 och bra batteritid.

Det går inte att kräva att en dator i fickan ska ha lika lång batteritid som en primitiv telefon som kan lagra ett hundratal sms på sin höjd. Inte idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

4k lär ju vara knivskarp bild.
Hade det inte varit för att jag redan har en okej lur hade den här nog varit högt på listan av telefoner att köpa. Längtar efter 800 dpi på stationär 30"+ skärmar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Alla frågar varför, när svaret finns i nyheten, nämligen "att Sony inte enbart filar på Project Morpheus för Playstation 4 utan också är på väg att dra igång en Google Cardboard-liknande satsning på virtuell verklighet för telefoner"

Upplösningen behövs. Köp en cardboard för en hundring och testa själva. Linserna förstorar 5 gånger och 1080p blir ganska pixligt.

Andelen smartphone-köpare som överhuvudtaget bry sig om att man kan använda telefonen som VR-glasögon är extremt liten totalt sett vågar jag utan tvekan påstå. Att kunna leverera bättre batteritid är ju dock något som alla drar nytta av däremot.

Den enda fördelen jag ser för Sonys del skulle väl vara den att många stirrar sig blinda på siffror. I deras ögon måste ju en superhög upplösning betyda att det är en bättre skärm än andra, trots att du inte kommer se någon skillnad alls och den kanske är sämre på andra parametrar.

Permalänk
Medlem

Fyfan vad alla gnäller! Ingen som hajar att den höga upplösningen är förmodligen till för VR??? Det är ingen direkt nyhet, jag visste om att telefoner skulle göras med fläskigare upplösning när jag köpte min Note 4. Redan vid lansering var det ju snack om kommande Note 5 som skulle passa ännu bättre för ändamålet Oculus Rift med sin upplösning på 3840x2160, diamond-matris och 746 pixel per tum. Känns som att det är en skara människor här som bott i en mörk grotta ett tag
Och som någon sa, det är INTE samma team som jobbar med panelerna som dom som jobbar med batterierna. Fan, skulle hela Sonys personal jobba samtidigt med varje enskild del skulle dom inte få ut sin lur förrän 2050. Vad jag vet så är det inget stort företag i världen som jobbar på det sättet. Sen att företagen satsar mer eller mindre stålar på olika saker är en annan femma.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Varför är jag nästan den enda som tänker på VR? Och jag menar inge cardboard strunt. 4k panel är ju exakt vad vi behöver i nya VR headset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon56869: Jag tror storlekarna kommer vara 4,7, 5,2 och 5,X. Jag tror inte den blir så stor som 6 tum iallafall. Jag testa Ultran ett par veckor, tyckte den var på tok för stor med sina 6,4 tum, den hade rätt fetta kanter runt om skärmen också. Man kunde använda den som paraply utan större besvär.

Njae, jag väljer hällre en liten telefon personligen, 4,7 är utmärkt för mig, men samtidigt så vattnas det i munnen av z5+.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här är ju faktiskt skitcoolt för de riktiga VR-entusiasterna! Synd bara att den här telefonen kommer ju tryckas ner i halsen av påstridiga säljare som marknadsför pixelantalet som en bra sak i vardagsbruk, Vilket det inte kommer vara för genomsnittsanvändaren.

Visa signatur

CPU: I7 3820 GPU: 2x XFX Radeon HD 7970 ghz RAM: 32GB Corsair Vengeance LP MAMMAKORT: MSI X79A-GD45 (8D) PSU: Silverstone 850w SKÄRM: Asus VG248QE
MUS: Steelseries Rival TANGENTBORD: CM Storm quickfire XT Blåa Brytare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Skulle jag designa en expiria så hade jag siktat på compact 720p skärm 2500mhz quad är det väll hade nästan kunnat sänka lite för att spara ström 2200..men blir väll ramaskri då även om prestandan inte används 2gb ram moffa i nått 4000mah "är väll 2600eller nått nu" batteri och verkligen engagera sig med strömsparar funktioner då borde man minst ha 3dagar batteri ++

= en bra telefon som klarar allt utan problem är ganska tålig har ok kamera och bra fps i spel med en batteritid som verkligen mosar andra telefoner

Ja visst kan man stoppa i större batterier, men de väger en hel del, det är väl det som stoppar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Ja visst kan man stoppa i större batterier, men de väger en hel del, det är väl det som stoppar.

Skickades från m.sweclockers.com

vikten på 4000mah skulle vara ganska marginell och tror kostnaden är det man undviker och som konsument skulle man inte märka skillnaden på vikten om man inte kollar ett spec blad men börjar man därimot gå mot 5-6-7k mah så börjar storleken dra iväg men med mer avancerade batterier skulle nog tom det vara möjligt utan dom är hemskt stora och tunga

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

vikten på 4000mah skulle vara ganska marginell och tror kostnaden är det man undviker och som konsument skulle man inte märka skillnaden på vikten om man inte kollar ett spec blad men börjar man därimot gå mot 5-6-7k mah så börjar storleken dra iväg men med mer avancerade batterier skulle nog tom det vara möjligt utan dom är hemskt stora och tunga

Då bör du köpa en Lenovo S860, 4000mha, 720p, Quad Core 1.3ghz. Väger en hel del mer än en telefon med mindre batteri.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag blir så trött på dessa trådar. Ja upplösningen är onödigt hög om man inte tänker göra någon Google Cardboard-liknande lösning, men den är INTE på bekostnad av bättre batteri; det forskas minst lika mycket på nya batterier. Tror ni verkligen att det är samma personer som arbetar med att utveckla skärmar och batterier? Skall alla de som arbetar med skärmar sluta sina jobb och skola om sig?

Jag tar också mycket hellre bättre batteritid jämfört med högre upplösning på min mobil, men forskningen på det ena är inte på bekostnad av det andra.

Problemet med forskningen kring batterier är väl att inga direkta stora framsteg kommer ske inom den närmsta tiden, samtidigt som de vill pressa in en högupplöst skärm som förmodligen kommer sluka bra mycket mer än en med lägre upplösning. Går inte hand i hand direkt.

Har för mig någon forskare uttalade sig lite kring batterier i Ny teknik. Var något år sedan nu men de batterier vi har nu verkar inte gå att göra supermycket med och än så länge finns inga nya tekniker som verkar kunna ersätta dem även om det fanns några som forskaren ansåg att de eventuellt kan bli något av med tiden, men det är som sagt var en bit bort.

Men uppenbarligen säljer det ju, varför skulle de annars göra detta liksom? De är kanske smarta och erbjuder modeller med lägre upplösning också, för de som vet att allt över 1080p mer eller mindre är onödigt, under 6" iaf. De visade ju med Z3C att de är medvetna om att batteritid är viktigt för många, förhoppningsvis fortsätter de med detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Problemet med forskningen kring batterier är väl att inga direkta stora framsteg kommer ske inom den närmsta tiden, samtidigt som de vill pressa in en högupplöst skärm som förmodligen kommer sluka bra mycket mer än en med lägre upplösning. Går inte hand i hand direkt.

Har för mig någon forskare uttalade sig lite kring batterier i Ny teknik. Var något år sedan nu men de batterier vi har nu verkar inte gå att göra supermycket med och än så länge finns inga nya tekniker som verkar kunna ersätta dem även om det fanns några som forskaren ansåg att de eventuellt kan bli något av med tiden, men det är som sagt var en bit bort.

Men uppenbarligen säljer det ju, varför skulle de annars göra detta liksom? De är kanske smarta och erbjuder modeller med lägre upplösning också, för de som vet att allt över 1080p mer eller mindre är onödigt, under 6" iaf. De visade ju med Z3C att de är medvetna om att batteritid är viktigt för många, förhoppningsvis fortsätter de med detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med dig. Hade folk sagt att vi vill hellre ha en lägre upplösning på skärmen för att få bättre batteritid så har jag inga invändningar. Det jag stör mig på är när folk skriver saker som "varför forskar de inte på bättre batterier ISTÄLLET".

Att 4k i en vanlig mobiltelefon är ganska onödigt tror jag alla är med på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Största problemet med Z3 verkar vara att de är lite för ömtåliga, hoppas goda Sony också ägnar det behövlig uppmärksamhet.

Största problemet med Z3:an, IMO, är att alla kanter är rundade och är så jävulusiskt hala. Gick från en Nexus 5 med gummiklädda kanter och baksida till en Z3:an med glasbaksida samt rundade kanter... det tog ett bra tag att vänja sig.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Då bör du köpa en Lenovo S860, 4000mha, 720p, Quad Core 1.3ghz. Väger en hel del mer än en telefon med mindre batteri.

Skickades från m.sweclockers.com

vist väger dom lite mer men en sån duger nästan men är dålig batteritid med tanke på cpu speed och batteriet och skulle säkert få samma tid på min g2 med sånt batteri ..i vilket fall så kan man få en lättare telefon än så inte för jag bryr mig om vikten men har svårt att tro det är faktorn dom undviker utan är mer är att design måste ändras kostar eller kostnader för batterier för dom får grammen blir man knappast trött i armen av

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

vist väger dom lite mer men en sån duger nästan men är dålig batteritid med tanke på cpu speed och batteriet och skulle säkert få samma tid på min g2 med sånt batteri ..i vilket fall så kan man få en lättare telefon än så inte för jag bryr mig om vikten men har svårt att tro det är faktorn dom undviker utan är mer är att design måste ändras kostar eller kostnader för batterier för dom får grammen blir man knappast trött i armen av

Skaffa dig en portabel laddstation då isåfall så kan du ha vilken telefon som helst men ändå alltid ha batteri.
För min egen del duger batteriet i SGS6 gott och väl, jag har nästan alltid nära till en laddstation och har jag inte det så låter jag bara bli att spela eller pilla för mycket på den. Det finns ingen telefon i världen som klarar av att man spelar längre stunder utan att det dras enormt med ström från batteriet, om du inte spelar spel som är så pass enkla att de inte belastar telefonen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Skaffa dig en portabel laddstation då isåfall så kan du ha vilken telefon som helst men ändå alltid ha batteri.
För min egen del duger batteriet i SGS6 gott och väl, jag har nästan alltid nära till en laddstation och har jag inte det så låter jag bara bli att spela eller pilla för mycket på den. Det finns ingen telefon i världen som klarar av att man spelar längre stunder utan att det dras enormt med ström från batteriet, om du inte spelar spel som är så pass enkla att de inte belastar telefonen.

har redan 2st stationer och laddare i bilen så vist kan man ladda dom lite när man vill men är sånt man vill undvika i största möjliga mån och självklart drar dom ur mer under belastning samma som laptops men det försvarar inte att dom har varit dåliga på att göra framsteg på batterifronten även om strömsparar funktioner har blivit bättre så kan man ändå dra ur ett batteri under en dag om man som jag kör gps lite musik och grejar lite ..Sen är det så telefonerna blir snabbare med mer prestanda bättre skärmar som äter mer batteri och även om dom är starka och duger är det delen som släpat efter mest i utvecklingen och på dom flesta telefoner skalas batterierna ner efter telefonens förbrukning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Personligen förstår jag inte varför någon behöver 2X upplösningen av en iPhone med retina-klassad upplösning förutom när man sitter med undermåttlig bildskärmsteknik i form av PenTile-Matrix då man måste gå upp i upplösning för att kompensera hårdvarubrister.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På en iPad-liknande enhet på ca 9" och större finns eventuellt en motivering till UHD-upplösning. På en telefon i 4-6", högst otroligt. Där ser jag hellre dagens upplösningar och 10-bit paneler.

Skickades från m.sweclockers.com