Vad är din mest udda pryl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

@crash:
En Alpha DEC som webbserver med wordpress borde fungera bra? Finns det fortfarande debian till Alpha? Det där var ju något som man bara drömde om att få äga i slutet på 90-talet.

Prestandan på 486an är mycket bra, det är just inga väntetider för någonting. Bootar upp riktigt snabbt, synkar tiden via NTP mot en Linux-burk under uppstart. Linux-burken har jag oxå byggt och den distribuerar tiden via NTP och tar tidsignal från GPS-satelliter. ISA-bussen är inte långsam om man enbart ska styra två stycken stegmotorer, jag vågar påstå att det inte blir någon som helst skillnad mot om stegmotorkortet hade varit av PCI-express 16x 2.0 typ. Det är inte hastigheten i ISA-bussen som är kritisk här. 486ans CPU är överdimensionerad för ändamålet så det är inga problem där heller. Sedan styrs stegmotorerna via RS232 från en annan dator.

Stegmotorerna kör detta teleskop.
Jag länkar till bilden för att hålla tråden ren, men det är fortfarande väldigt udda hårdvara.
T41

Jo webbserver och wordpress borde gå rätt okej kan jag tro. Har testat en unoffical debian 8 port för alpha. Drog in owncloud och det flöt rätt okej faktiskt.

Se där verkar som att du har byggt det väldigt bra om allt flyter på som det ska, låter som ett roligt projekt att leka med och få ordning på

Permalänk
Medlem

Owncloud har jag aldrig testat, tack för tipset!

486an har varit i kontinuerlig drift i ca 1 år nu. Den fungerar mycket bra! Tidigare kördes allting på en 386a men där så fick hårddisken några klusterskador och då blev det migrering till en nyare dator med kravet på två lediga ISA-platser dessutom gick FIFO-bussen sönder till RS232 porten vilket gav packet-fel, valet föll sig naturligt på en 486 med Baby-AT moderkort i ett Baby-AT chassie som var litet och smidigt.

Jag ser fram emot en tråd där du berättar med om din Alpha 64 och hur du använder den som server, det vore väldigt intressant!@crash

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@stoffe_83
Nu har jag inte Alphan igång som server för nått vettigt har mest igång en av dom när jag känner mig på mek/lek humör. har inte kommit på direkt vad jag ska hosta på den ännu. Men om jag kommer på nått vettigt att ha på Alphan så kan jag absolut skriva det i en tråd framöver. Tips är alltid välkommet Har lånat ett compaq smartarray 5300 pci kort, så man kan köra 2st scsi diskar i raid1. Men cache batterierna är slut på kortet så jag tänkte inhandla 2 nya batterier så man kan få nytta av cache så får man lite mer fart när alphan använder diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

En sån här har ni aldrig sett:

http://img28.imageshack.us/img28/3153/img0747tx.jpghttp://img822.imageshack.us/img822/6171/img0757le.jpg

Säg hej till Commodore SX64, den bärbara versionen av C64:an. Inbyggd floppydrive och 6-tums CRT-skärm. Tangentbord som dubblerar som lock. Bärhandtag som även fungerar som stöd om man vill vinkla upp skärmen lite mer. Har en TFC3 inpluggad i SX64:an på bilden (mindes inte konsollkommandona för att ladda från disk, var det load *,8,1? så stoppade i den för att få hotkeys för det) som förmodligen också är något av en raritet idag.

Skulle tippa på att den väger in på ungefär 10 pannor, ganska konstigt med tanke på hur lätt C64:an var. Antar att spolarna i CRT:n och diskdriven består lejonparten av vikten.

Den första datorn jag spelade var på en sån
Pac Man om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem

Den mest udda pryl som jag har är väl min Ericsson pc 8088 som endast tillverkades mellan 1986 - 1988.
Vore kul att veta hur många som ännu finns kvar efter 2 års tillverkning.

Köpte den av en snubbe som köpte den genom sitt jobb som naturligtvis var Ericsson, så jag är andra ägaren

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Avstängd

Det mest udda jag har är:

En I-balk i frigolit med äkta rost att sätta på väggen. Den är ca 1m lång och ca 30x30 cm bred och hög. Riktigt häftigt konstverk.
När jag skulle flytta för länge sen så tog jag hjälp av flyttgubbar, en kom hem till mig och lämnade kartonger och se vad som komma skulle innan flytt. Vi hade då ett stort vitrinskåp à 2m brett och 2m högt men det skulle den killen utan större problem klara själv. När han sen såg I-balken så blev han tyst men lugnade sig lite när han gick fram och knackade på den. Kul att se den skrämda blicken kan jag lova.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

En bild säger mer än tusen ord.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd

Den där tittade jag och min sambo och fan vad vi skrattade och undrade vem som skulle köpa en sån, men nu vet jag :). WoG

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

ett fullsize airhockeybord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Den där tittade jag och min sambo och fan vad vi skrattade och undrade vem som skulle köpa en sån, men nu vet jag :). WoG

Hahaha.. den är störtskön att plocka fram på LAN. Speciellt när man börjar bli riktigt trött. Riktigt bekväm också, funkar faktiskt helt ok att sova med den på

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Min AST Advantage 7302. Finns ingen info om den nånstans. Eller ens internet. Men den är udda o unik. Lokalproducerad på Ireland !

Permalänk
Avstängd

Äger många prylar, men en av de mest udda är väl min stylophone, gotta love it!

Permalänk
Medlem

Stylophone nytillverkas igen sedan några år, jag tror att denna gång har de t.o.m. digitalteknik inuti! Jag moddade bort högtalaren på min för sisådär 25+ år sedan, eftersom den tydligen var byggd så att även om man hade hörlurar/linjeutgång aktiv så lät högtalaren i alla fall. Genom någon religiös uppenbarelse lyckades en kanske 15-årig mig klura ut att byta ut högtalaren mot ett motstånd på lika många ohm för att ljudet inte skulle påverkas.

Sedan något år tillbaks har jag då och då sökt på eBay efter en Stylophone 350S, den mer avancerade varianten med olika ljud och dubbla klaviaturer. Den tillverkades inte i särskilt många exemplar, och även om de regelbundet finns till salu brukar de antingen vara i ruskigt skick eller dyrare än jag tycker att en begagnad leksak borde vara. Men något år så...

Permalänk
Medlem

Jag har en Panasonic 3DO i orginalförpackning som får åka fram för street fighter ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

autocorrect
Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Mest udda? Hm tror det är en sån där sjungande fisk som var så poppis i slutet av -90 talet.

Permalänk
Medlem

Min Paddle IV som jag hitta hos mor när vi gick igenom hennes vind
Ska se om den startar också
Minns inte riktigt när den kom ut på marknaden , va väl på 70 talet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Kan vara den här: IBM 8580 i nyskick som har stått på Chalmers. 386DX-25

Permalänk

Ice climber oöppnad tablettask

Permalänk
Medlem

Ett dörrhandtag till toalettdörren som lyser rött när det är upptaget^^

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

En gammal egenihopsvetsad vattenkanna. Stor och fin balans i den

Permalänk
Proffsmoddare

ett Asus 3850 X3 Trinity, prototypgrafikkort som aldrig släpptes på marknaden:

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Inaktiv

Hm, jag kanske har något ännu uddare men ett halvslaktat chassi från en gammal Fujitsu Myrica är väl det mest ovanliga jag kan komma på. Jag har själv försökt hitta info om den men svårt, relativt okänd dator. Ful som stryk med dess front men sjukt kompakt för att vara ATX. 8 kortplatser, ATX-formfaktor på moderkort såväl som nätdel och endast 39cm lång, 33cm hög och 21cm djup.

Ett par (dåliga) bilder till här: #15941660

Jag har tänkt att få ordning på den vid något tillfälle, är en rätt intressant bas att bygga något på men tidsbrist har gjort att den blivit liggande.

Permalänk

Mest udda vete fn... Har iofs Nakajima Miyuki: Namiromu till PSX och Bye^2 Knight Sabers' Holiday in Bali på LD, de två kan nog klassas som lite udda samlarobjekt Även en udda skjutmojäng till NES, typ ett headset där du tittar i ett sikte och säger något (pang, skjut, blipp, whatever) så skjuter valfritt Zapper-spel till NES.. Har säkert fler udda saker

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

Token ring nätverkskort

Permalänk
Skrivet av kobocha:

Token ring nätverkskort

Old school!

Har ett nätverkskort liggande någonstans med en port jag inte minns vad den heter, det är inte Ethernet, Token ring eller vad det nu heter med koax, utan liknar mest en midi/joystick-kontakt, har för mig det är en hona dessutom.

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Avstängd

Räddade den här från att gå på tippen för nått år sedan och har tänkt göra i ordning den riktigt men har blivit lite glömd i förrådet och funkar men skulle behöva dammas av och ett nytt bios batteri men en dag blir den uppiffad men den dagen är inte idag

En victor 286p 10mhz och 1 mb ram

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MushForBrains:

Old school!

Har ett nätverkskort liggande någonstans med en port jag inte minns vad den heter, det är inte Ethernet, Token ring eller vad det nu heter med koax, utan liknar mest en midi/joystick-kontakt, har för mig det är en hona dessutom.

Haha najs! Jag har haft nått sånt kort liggandes jag med. Ingen aning om vad det heter eller vad man stoppade in där

Permalänk
Medlem

Massor av gamla pre-ddr RAM som jag hittade på tippen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MushForBrains:

Old school!

Har ett nätverkskort liggande någonstans med en port jag inte minns vad den heter, det är inte Ethernet, Token ring eller vad det nu heter med koax, utan liknar mest en midi/joystick-kontakt, har för mig det är en hona dessutom.

AUI kontakter (Attachment Unit Interface). Jag har några sådana adapters liggandes här hemma. Så att nätverkskorten kan snacka över koax. Annars kan man koppla ihop flera enheter i en AUI hub och få dem att dela på en koax anslutning.

Föruom lite AUI prylar och gamla nätverkskort, så är väl en SUN UltraSparc 2 bland det mer udda inslaget.
Jag hade mer udda prylar förr, men sambon har haft lite synpunkter så jag har fått krympa samlingen lite.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Räddade den här från att gå på tippen för nått år sedan och har tänkt göra i ordning den riktigt men har blivit lite glömd i förrådet och funkar men skulle behöva dammas av och ett nytt bios batteri men en dag blir den uppiffad men den dagen är inte idag

http://i43.tinypic.com/20f47yd.png

En victor 286p 10mhz och 1 mb ram

På mitt första jobb hade vi samma maskin. En släpbar pjäs som klarade det vi krävde på den tiden. Lite programering i melsec medoc och annat smått och gott. Våra stationära var riktiga vidunder med 486:or och win 3.11.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10