Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Väldigt onödigt dyrt då TS hade kunnat uppnå samma temps med mycket mindre och billigare bygge....
Ser inte direkt poängen med bygget, endast coolt liksom... inte mer än så tyvärr
Tempsen är inte imponerande direkt.

Kom med ett förslag på en lösning som fungerat bättre då, och föreslår du en lösning med en fläkt på något vis så har du totalt missuppfattat vad detta handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Väldigt onödigt dyrt då TS hade kunnat uppnå samma temps med mycket mindre och billigare bygge....
Ser inte direkt poängen med bygget, endast coolt liksom... inte mer än så tyvärr
Tempsen är inte imponerande direkt.

Onödig dyrt? Projektet kostade knappt 3500kr.

Uppnå samma temps säger du? Med vadå i så fall för vad jag vet finns det inga datorradiatorer som klarar av att hålla vattnets temperatur så nära rumstemperatur. Dessutom helt passivt och totalt ljudlöst.
Då hade jag redan tidigare 3st 140x280 Radiatorer i loopen.

Tempsen är inte imponerande direkt? Vad jämför du med då undrar jag.
Räcker att jag ger lite mer V-core så springer temperaturen iväg ytterligare eller tvärtom om jag sänker den.

Presentera gärna någon fakta där ett system kan hålla en 6 core CPU temp under 50c med avstängda fläktar och samtidigt stressa med linpack i 12h i sträck överclockad samtidigt.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Nu fick man bekräftat att man inte är helt tokig!

Du, det vettefan! Tokighet kommer i alla dess former...

För övrigt; riktigt grymt! Har också funderat på något liknande, så det var kul att få se hur slutresultatet kan bli att se ut.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Du, det vettefan! Tokighet kommer i alla dess former...

För övrigt; riktigt grymt! Har också funderat på något liknande, så det var kul att få se hur slutresultatet kan bli att se ut.

Swetrekki sa ikväll på mumble det att det kanske är för att jag är tokig som Swec länkade galleriet haha.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Swetrekki sa ikväll på mumble det att det kanske är för att jag är tokig som Swec länkade galleriet haha.

Du, det ligger nog något i det den där Glennaren säger!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Du, det ligger nog något i det den där Glennaren säger!

Den filuren har haft mycket tokigheter för sig han också när det kommer sånt här haha

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd

Chips, kött & Kemetyl - jag diggar den kombinationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Elementet var sprojlans från butik så inte så mycket skräp
Blandade nu 1 del glykol 2 delar vatten. Totalt 18-20L drygt

Nu känner jag inte till tillverkningen av vanliga element men radiatorer för datorer behövs spolas då mycket skit finns från tillverkningsprocessen som lossnar och hamnar i loopen om man inte spolar rent den ett par ggr innan.

Skrivet av Wixerone:

Med den hypotesen borde mina 70 år gamla radiatorer vara pulver vid det här laget.
Lite skoj att den minst ädla mettallen ska korrodera. Tenn används för att försegla
kopparrör. Tenn korriderar inte utan syre och tenn får inte koppar att oxidera.
Om din tes är som du säger så tar det minst 70 år. Hur många datorsystem lever
så länge?

Bygg en vattenloop till din dator utan anti-korrosions tillsatser, blanda också metaller för effekt och låt den arbeta 1 år eller mer utan att byta vatten och återkom.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det här är stört coolt.

Permalänk
Medlem

Imponerande! speciellt med tanke på att detta är passivt kylt.
Undra dock vilka temps du får när hela loopen får jobba, dvs cpu och gpu'er.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, +5 från mig med.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Sjukaste jag har sett på SWEC.

Bra jobbat

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Riktigt fint och udda gjort!

Har ingen frågat vart du sitter på DH med denna LAN-maskin?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Avstängd

Thermosiphon

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermosiphon

Borde fungera bättre om datorn är den lägsta punkten och man utnyttjar självcirkulationen.
Med nuvarande lösning motarbetar du självcirkulation och får varmaste vattnet i datorn dvs högsta punkten.

Permalänk
Medlem

Hm.. Efter att ha tittat på priser på custom-loops måste nästan det här vara billigare.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Imponerande! speciellt med tanke på att detta är passivt kylt.
Undra dock vilka temps du får när hela loopen får jobba, dvs cpu och gpu'er.

Har gjort tester på det också kan posta nufferna när jag kommer hem från jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Jag hade en ide med något liknande för halvår sedan eller så. Dock var jag inne på typ akvarium/tank, för att förvara värmen till övrigt tid på dygnet, men detta bör fungera det med. Ingen dum ide faktiskt.

Sen är frågan hur "rent" vattnet blir efter ett tag, men det får tiden avgöra
Fantastiskt rent och snyggt jobb @Tobbbe__

Permalänk
Medlem

Genialt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Detta projektet gav mig en häftig tanke.
Behöver kyla mitt serverrum och jag har en gammal radiator som står

Tänkte lite som så att jag ställer radiatorn utomhus och drar in slangar till en kylare ifrån en bil. Monterar en fläkt på den så bör det hjälpa

Skickades från m.sweclockers.com

Där finns det ju ganska stor risk för kondens så fort det blir lite kallt utomhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Där finns det ju ganska stor risk för kondens så fort det blir lite kallt utomhus.

det får bli två separata system med värmeväxel mellan.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermosiphon

Borde fungera bättre om datorn är den lägsta punkten och man utnyttjar självcirkulationen.
Med nuvarande lösning motarbetar du självcirkulation och får varmaste vattnet i datorn dvs högsta punkten.

Fast nu finns en pump som ser till att vattnet kommer rätt. I ett helt passivt system hade det så klart varit signifikant men tror pumpen är stark nog. Misstänker att flödet är svårt att få till helt passivt också.

Skrivet av Tobbbe__:

Har gjort tester på det också kan posta nufferna när jag kommer hem från jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

För övrigt glömt att säga det innan; Riktigt trevligt bygge det här! Jag tittade in någon gång i början och tänkte att det här vill jag se hur det går med och det verkar ju än så länge vara riktigt bra! Månades galleri kommer nog få min röst (även om feature på första sidan kanske är att likna vid dopning?)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Ballt bygge, jag är själv lite nipprig vad gäller ljud så det här verkar klart intressant att kopiera på något sätt.
Kanske bara har missat det men hur är det med pumpljud när det är en så stor radiator? Krävs det en kraftigare pump eller får en "vanlig" jobba hårdare och därmed öka ljudnivån också?

:edit Såg vad du hade skrivit om pumpen nu så "move along, nothing to see here"

Permalänk
Medlem

Riktigt smart detta. Så om man tycker det är kallt nu till vintern, så istället för att använda filt, ska man alltså bara lira lite krävande spel:)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Haha, fyfan vad sjukt! Ruggigt smart ju, att man inte sett detta tidigare? 11/10!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Störtskönt med en handlingskraftig kille

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Känns som att någon kanske tittat på LinusTechTips - Whole Room Water Cooling Project?

Riktigt trevligt projekt. 5/5 ! Tyckte dessutom du använde utrymmet sjukt bra. Vet du om du lyckas värma elementet tillräckligt bra för att hjälpa till med uppvärmning av rummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Där finns det ju ganska stor risk för kondens så fort det blir lite kallt utomhus.

Du syftar på kondens på kylaren inomhus?
Det är inga problem, Är bara att fixa till en avrinning för det.
Och bra mycket billigare än som att montera in en AC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Du syftar på kondens på kylaren inomhus?
Det är inga problem, Är bara att fixa till en avrinning för det.
Och bra mycket billigare än som att montera in en AC.

Ja, jag menar att om det är kallt ute och datorn inte går på max, så kommer systemet större delen av tiden vara rejält overkill. Vilket gör att slangarna mellan väggen (eller var man nu tar ut dem) och datorn kommer att vara så kalla att de kommer att rinna av kondens. Och det är inte alltid nyttigt med droppande vatten i en dator.

Permalänk
Medlem

Genialt

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Ja, jag menar att om det är kallt ute och datorn inte går på max, så kommer systemet större delen av tiden vara rejält overkill. Vilket gör att slangarna mellan väggen (eller var man nu tar ut dem) och datorn kommer att vara så kalla att de kommer att rinna av kondens. Och det är inte alltid nyttigt med droppande vatten i en dator.

Jag tror du har missuppfattat det lite. Det är ett rum jag ska kyla, Inte en dator.