Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

@Tobbbe__

Har lite frågor.

Hur mycket vatten gick det åt?
Vad för pump använder du för att kunna driva det?
Märker du att det blir varmare i ditt rum?

Han skrev hur många liter ett par post ovanför, pumpen var en D5 och varför skall det bli varmare i rummet?

Skrivet av skog1s:

Men glykol förhindrar korrosion så mycket bättre än vatten.

Det är därför man använder glykol i vattenkylda motorer t e x för att det i dagens motorer har mer viktiga uppgifter än att bara se till att vattnet inte fryser. Den förhindrar korrosion, smörjer vattenpumpen och sänker ytspänningen

Har själv gjort så i många år på vattenkylda mopeder och cross Mc!
Med väldigt bra resultat.

Har skruvat av flera cylindrar/toppar som jag köpt, som enbart varit kyld med vatten, och en härd med klumpar/korrosion trillar över en i alla lopp och skrymsle.

Och ursäkta mig om jag missuppfattat dig, ville bara skriva en synpunkt!

Ha det

Glykol vet jag men funkar det såpass att det stoppar det helt, man ser personer på vattenkylningsforum som använder killkoils och allt annat för att stoppa korrosion och fortfarande alltid får något. CPU kylare brukar ha så små kanaler att allt möjligt fastnar, vattenkylda motorer har väl inte såpass små kanaler?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ja det hade varit något! Sponsrar du ellleeeeer???

Blev 6L Glykol och 14L vatten istället.

Gratulerar, du kom med på förstasidan.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Gratulerar, du kom med på förstasidan.
/Lifooz

Tack! Riktigt kul faktiskt!
Nu fick man bekräftat att man inte är helt tokig!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Glykol är giftigt och bör inte vara i områden som det finns barn och husdjur då det är sött så de gärna dricker det och förstör levern. Men det är ett överlägset medel mot korrosion och det smörjer pumpen så den håller längre. (du behöver inte bland så det klarar -50c för att det ska funka)

Jag kör med glykol (5 år utan problem)

Det brukar vara mycket "skräp" i element så jag antar att du sköljde ut det ordentligt innan.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Tack! Riktigt kul faktiskt!
Nu fick man bekräftat att man inte är helt tokig!

Hahah, nej precis. Det är dock riktigt originellt får jag lov att säga.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Minns att jag läst om vattenkylningsbyggen för länge sen... innan det fanns färdigfyllda kit som är populära idag och innan det ens knappt fanns något färdigt överhuvudtaget, där de som ville vattenkyla fick göra egna vattenlock och dyl.

Radiatorer och värmepaket från bilar var ju rätt populärt här på Swec i vattenkylningens linda.
Användes rätt ofta till att kyla peltierelement när man skulle klocka skiten ur en Duron..

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Glykol är giftigt och bör inte vara i områden som det finns barn och husdjur då det är sött så de gärna dricker det och förstör levern. Men det är ett överlägset medel mot korrosion och det smörjer pumpen så den håller längre. (du behöver inte bland så det klarar -50c för att det ska funka)

Jag kör med glykol (5 år utan problem)

Det brukar vara mycket "skräp" i element så jag antar att du sköljde ut det ordentligt innan.

Elementet var sprojlans från butik så inte så mycket skräp
Blandade nu 1 del glykol 2 delar vatten. Totalt 18-20L drygt

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

Va i hela... Vansinne!

Skriv gärna också vilken version av Prime95 det är då det kan skilja en hel del på tempsen (iaf på nyare prollar).

Visa signatur

W10 Pro N | i7-6700K @ 4.8 GHz | NH-D15 | RTX 3060 Ti | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000MHz CL15 | M.2 2TB | EVGA 750W G2 | Fractal Design Define S | Logitech G502 X | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz »

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Va i hela... Vansinne!

Skriv gärna också vilken version av Prime95 det är då det kan skilja en hel del på tempsen (iaf på nyare prollar).

Kör OCCT, Intelburn och får samma temps

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du har fortfarande galvanisk reaktion mellan olika metaller som sker i loopar vilket lär leda till att korrosion av den minst ädla.

Med den hypotesen borde mina 70 år gamla radiatorer vara pulver vid det här laget.
Lite skoj att den minst ädla mettallen ska korrodera. Tenn används för att försegla
kopparrör. Tenn korriderar inte utan syre och tenn får inte koppar att oxidera.
Om din tes är som du säger så tar det minst 70 år. Hur många datorsystem lever
så länge?

Permalänk
Medlem

Gillar ditt tänk

Coolt o vågat bygge.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd

Väldigt onödigt dyrt då TS hade kunnat uppnå samma temps med mycket mindre och billigare bygge....
Ser inte direkt poängen med bygget, endast coolt liksom... inte mer än så tyvärr
Tempsen är inte imponerande direkt.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tobbbe__:

Ja det hade varit något! Sponsrar du ellleeeeer???

Blev 6L Glykol och 14L vatten istället.

Du behöver inte blanda med mer än 5% glykol för att det ska vara bra skydd. Varför kör du glykol i systemet egentligen?

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Du behöver inte blanda med mer än 5% glykol för att det ska vara bra skydd. Varför kör du glykol i systemet egentligen?

För jag provade med batterivatten utblandat med 4L EK's Clear coolant. Det resulterade i det här.

Warning: Spoiler!

Radiatorn är tillverkad i Stålplåt och korroderar enklare än koppar. Därför kör jag nu glykol istället.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

En tank hade fungerat förutsatt att den håller tillräckligt stor volym.
Problemet med en tank är att du måste upp på sådana stora volymer för att det ska fungera.

Min radiatorloop rymmer någonstans mellan 20-25L. Tar inte så lång tid att värma upp den mängden trots allt.
Från rumstemp på vattnet till ca 26-30c tar en timme kanske? Efter det så klarar radiatorn av att göra sig av med all energi och temperaturen stabiliseras.

Med en tank skulle det visserligen ta en stund för vattnet att värmas upp ju större den är. Problemet blir väl att den ackumulerar värmen som en ackumulatortank. Det är inte anpassad för att kyla vätskan. Efter några timmar skulle det bli ett problem istället för något bra.
Du vill inte försöka kyla dina komponenter med vatten som kanske håller 40-50-60c.
Du måste troligen upp på så stora volymer att den skulle bli skymmande, 100L eller mer troligen. Inte kul att ha den i rummet hehe.

Haha nej det är sant sen vill man ju inte ha det så stort kanske, speciellt inte i lägenhet.

Har dock en chiller hemma jag körde med förut under en test period men frångick det då den dumpar ännu mer värme i lägenheten varje gång chillern startar upp vid satt temperatur samt låter en del också, skulle behöva stå i annat rum kanske + lägga till tank också? Din lösning är smidigare och smartare skulle jag vilja påstå.

@GuessWho, jo tycker jag känner igen en sån historia du beskriver el iaf nåt kilknande som placerad utomhus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 47:an:

Trevligt bygge Tobbbe__

Går det att köra med Propylenglykol istället för etylenglykol? Klarar pumpen och block denna vätska?

Lite lägre värde men bättre för miljön m.m.

Du det vetefan. Någon annan som vet?

Har denna nu.
https://kemetyl.se/product/kemetyl-k-glykol-kylarvatska

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tobbbe__:

För jag provade med batterivatten utblandat med 4L EK's Clear coolant. Det resulterade i det här.

Radiatorn är tillverkad i Stålplåt och korroderar enklare än koppar. Därför kör jag nu glykol istället.

Jo men det är väl samma sak som batterivatten? Inte så konstigt att det blir missfärgat!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Kungligt bygge. 10/5 Knugar.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jo men det är väl samma sak som batterivatten? Inte så konstigt att det blir missfärgat!

Nej det innehåller tillsatser för att förebygga korrosion och alguppbyggnad fast utan färger. Samma som Feiser ONE typ.
Tyvärr blev det för lite.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av zxhosting:

@Tobbbe__

Har lite frågor.

Hur mycket vatten gick det åt?
Vad för pump använder du för att kunna driva det?
Märker du att det blir varmare i ditt rum?

allt det där står i byggloggen...
allt den gör är att sprida ut värmen bättre i rummet, värmen fanns där redan innan...

Permalänk
Medlem

Fast missfärgningen av vattnet kan komma från skit i radiatorn. Även fast den är sproylans ny så finns det skiti det och du borde spola ut det innan om du nu vill ha helt klart vatten
Kolla detta klippet för att se hur det faktiskt ser ut i en pc-radiator som är bra mycket mindre och troligen har mindre smuts per cm3
http://youtu.be/X9TwhwVlllo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Älskar såna här vansinnesprojekt, det är skönt att se att det finns lite folk med upptäckaranda och experimentlusta kvar i världen trots allt!

Kan inte heller låta bli att vara lite imponerad över att du trodde tillräckligt mycket på din idé för att köpa en flång ny radiator på vinst eller förlust. De är inte helt gratis de där

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Detta projektet gav mig en häftig tanke.
Behöver kyla mitt serverrum och jag har en gammal radiator som står

Tänkte lite som så att jag ställer radiatorn utomhus och drar in slangar till en kylare ifrån en bil. Monterar en fläkt på den så bör det hjälpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Fast missfärgningen av vattnet kan komma från skit i radiatorn. Även fast den är sproylans ny så finns det skiti det och du borde spola ut det innan om du nu vill ha helt klart vatten
Kolla detta klippet för att se hur det faktiskt ser ut i en pc-radiator som är bra mycket mindre och troligen har mindre smuts per cm3
http://youtu.be/X9TwhwVlllo

Nu har jag bytt ut vätskan ikväll så problemet är redan löst. Men du har nog rätt i det du säger.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Detta projektet gav mig en häftig tanke.
Behöver kyla mitt serverrum och jag har en gammal radiator som står

Tänkte lite som så att jag ställer radiatorn utomhus och drar in slangar till en kylare ifrån en bil. Monterar en fläkt på den så bör det hjälpa

Ja det borde fungera!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Älskar såna här vansinnesprojekt, det är skönt att se att det finns lite folk med upptäckaranda och experimentlusta kvar i världen trots allt!

Kan inte heller låta bli att vara lite imponerad över att du trodde tillräckligt mycket på din idé för att köpa en flång ny radiator på vinst eller förlust. De är inte helt gratis de där

Kul att det gläder någon!

Jag hade redan 3st 280 radiatorer i loopen så jag var fundersam hur mycket bättre det skulle bli.
Såhär i efterhand så var det definitivt värt det. Förut kunde vattnet i loopen nå 45-55c varma dagar med alla fläktar på max.

Nu ligger den stabilt 7-8c över rumstemperatur och går aldrig högre. Endast pumpen som hummar tsm med lite coilwhine från dvs komponenter.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Inaktiv

Det är sådana här underbart galna projekt som gör Sweclockers så häftigt!
Vem blir först här med att bygga in en dator i en frysbox?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon36896:

Kondens?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Det har gjorts förut! Problemet där att kylskåpets kompressor är gjord för att gå och stanna. Start 1min...Stop 10min...Start 1 min osv
Med en dator i så får kompressorn gå konstant. Dem ska tydligen inte må så bra av det i längden.
Är datorns förbrukning 300-450W kanske det skulle fungera. Högre än så blir nog tufft.

Finns naturligtvis olika kvaliteter på sådana kompressorer. Det man ska ha är en chiller eller "värmepump" designad för att kyla något med samma effekt eller högre.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Är datorn inne i frysboxen är kondens ett ickeproblem. Kondens skapas bara om luften kring ett objekt är varmare än föremålets och det finns tillräckligt med fukt i luften. Med datorn i boxen blir det det omvända. Alltså kan inte kondens skapas. Förutom på kylskåpets sidor förstås. Datorns komponenter förblir kondensfria.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S