AMD Radeon R9 390X fördubblar prestandan i DirectX 12

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nähä? NBvidia protesterar? LOLOL Säger jag bara.. Jag gillar Nvidia så det är inte så men fy satan vilka jävla usla förlorare de är. Det är väl bara bita ihop och jobba på att förbättras? Men nej såklart är det ju lättare att leta fel på andra.. Ja ja.

Förlorare?
Menar du att dom är förlorare för att ett 980 presterar nästan dubbelt så bra som ett 390x i DX11?

Det är löjligt usla siffror i DX11 som AMD går in i testet med.

980 tar fortfarande hem segern i DX12, med en mindre marginal så, så just där är AMD en liten vinnare, men deras ingående siffror i DX11 är rent pinsamma.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

@cardeci: Tror det är svårt att jämföra utveckling av generella grafikfunktioner kontra skräddarsydda funktioner för en specifik grafikmotor.

Hm. Om jag förstår dig rätt menar du att det är svårare att skriva effektiva drivrutiner än ett effektivt spel? Jo, det stämmer nog (även om drivrutinerna ofta innehåller specialfall för olika motorer, faktiskt), men nVidia lyckas ju. Och det är ju inte som om AMD har mindre folk än en liten spelutvecklare, egentligen. Och de har dessutom haft rätt många år på sig.

Permalänk
Medlem

@kevve1:

Wow, vet inte vad jag skall säga, men om jag förstår dig rätt så måste AMD köpa artiklar för att göra något bra. för nVidia är så överlägsna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Vore inte fel om man kunde få några redan släppta spel att stödja DX12. Någon som vet om det finns spel som kommer få en sådan uppgradering?

Arma 3 kommer få det när expansionen släpps någon gång under kommande vintern.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det finns mera prestanda att hämta i de äldre GCN korten.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Witcher 3 har det iallafall tidigare pratats om DX12 uppdatering, ska finnas någon mer titel. Fler spel kommer säkert få men de största skillnaderna lär nog synas i titlar utvecklade för DX12 redan från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Witcher 3 dx12 är bara rykten. En av utvecklarna har sagt att det troligtvis inte kommer bli någon sån uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Wow, vet jag skall säga, men om jag förstår dig rätt så måste AMD köpa artiklar för att göra något bra. för nVidia är så överlägsna.

Åter igen så är ju det mest roande att det inte är något nytt som AMD har gjort, det är snarare som så att när man kan skippa det som de gjort (grafikdrivrutiner) och gå mer eller mindre direkt mot deras grafikkortet (aka, dx12) så får man ut _avsevärt_ mycket bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Gött att alla redan nu kan uttala sig exakt om framtidens prestanda baserat på ett spel i alpha-stadie Anledningen till att AMD presterar risigt i DX11 kanske också kan tillskrivas att man räknar detta som en dx12-titel och bedömer åtminstone i detta läge att lägga fokus där?

Oavsett, framtiden ser ljus ut!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

@kevve1:

Wow, vet inte vad jag skall säga, men om jag förstår dig rätt så måste AMD köpa artiklar för att göra något bra. för nVidia är så överlägsna.

Jag tar ingen ställning i kriget som verkar existera emellan användare på forumet angående AMD och Nvidia. Jag vill att båda ska göra bra ifrån sig. Det var mer ett ironiskt inlägg som du förmodligen förstått om du läst tidigare trådar angående Nvidia och AMD och därav ";)" smileyn.

Det bästa var när en grön nalle på ett foto fick igång vissa användare på forumet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

hur kommer dx12 påverka integrerade gpuers prestanda? tänkte på iris pro 6200 tex.

Permalänk
Medlem

Uhm, av allt att döma har väl AMD snarare problem med spelet i DX11 än att DX12 skulle vara någon superboost? Korten borde prestera jämnt om man ser till tidigare tester på andra spel, vilket de också gör i allt förutom DX11.

Utöver det så visar väl testet mest att DX12 ger en boost när CPUn begränsar och att det fortfarande behöver filas lite på spelmotor alternativt drivrutiner då DX11 verkar ge lite mer prestanda när det är grafiken som flaskar före CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja precis. Alltså är det bara ett kvitto på att AMD i det här fallet är bättre på att hantera "tidiga fel och brister" i mjukvaran. Jävla lipande från Nvidias sida rent ut sagt. AMD behöver positiv publicitet då journalister mest skriver skit om dem. Nvidia skrivs bara positivt om och de rullar sig i pengar. Jag tycker de ska sluta lipa.

"Nvidia skrivs bara positivt om" ren och skär lögn men du kanske inte läser så mycket.

Permalänk
Medlem

@kevve1:

Dig och mig emellan så fuskar Oxide, de kan inte vara så bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Förlorare?
Menar du att dom är förlorare för att ett 980 presterar nästan dubbelt så bra som ett 390x i DX11?

Det är löjligt usla siffror i DX11 som AMD går in i testet med.

980 tar fortfarande hem segern i DX12, med en mindre marginal så, så just där är AMD en liten vinnare, men deras ingående siffror i DX11 är rent pinsamma.

Och vad har det med saken att göra? Artikeln handlar ju om DX12.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

"Nvidia skrivs bara positivt om" ren och skär lögn men du kanske inte läser så mycket.

Läs de 10 senaste artiklarna om AMD och de senaste 10 om Nvidia. Det är betydligt negativare tongångar om AMD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

varför nämns det att nvidia bara "blygsamt" höjer 10-20% när dom har nästan dubbelt upp från amd från starten? det betyder ju snarare att nvidias kort är mycket mer optimerade från början

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det här är ju värre än Aftonbladet...😄

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Och vad har det med saken att göra? Artikeln handlar ju om DX12.

Ja, och tittar du enbart på siffrorna för DX12 är det ganska lite skillnad, till Nvidias fördel.
Det är först när du blandar in siffrorna från DX11 som det ser ut som att AMD "vinner".

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nocebo:

hur kommer dx12 påverka integrerade gpuers prestanda? tänkte på iris pro 6200 tex.

DirectX 12 har en funktion som heter Multiadapter vilket gör att du kan utnyttja kraften från både det integrerade grafikkortet i processorn och det externa grafikkortet samtidigt och då få högre prestanda.

http://wccftech.com/directx-12-multiadapter-technology-discre...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Båda har haft access till spelet lika länge och Nvidia har varit en del i utvecklingen av spelet.
http://oxidegames.com/2015/08/16/the-birth-of-a-new-api/

Givetvis kommer prestandan vara ohygglig i en gameworks-titel för AMD.

Det existerar ingen bugg och MSAA fungerar likadant som det gör i DX11 enligt utvecklaren.
http://oxidegames.com/2015/08/16/the-birth-of-a-new-api/

Ok.

Edit: Vet inte varför bilden blir så liten, men här är i alla fall en länk till den: http://postimg.org/image/9pnts7on3/

Oavsett om det visar sig att alla parter haft exakt samma förutsättningar så är ett spel inte direkt något urval man kan dra några slutsatser från. Innan vi har en 10ish titlar så är detta inte ett pålitligt test av vem som har bäst dx12 prestanda.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Nu ska jag ut och köpa AMD kort, 100% snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ja, och tittar du enbart på siffrorna för DX12 är det ganska lite skillnad, till Nvidias fördel.
Det är först när du blandar in siffrorna från DX11 som det ser ut som att AMD "vinner".

Nja, tycker AMD ser ut att prestera lite bättre överlag när det kommer till DX12:

Permalänk
Medlem

Nvidia ökar lite i ett spel.
AMD ökar mycket i ett spel.
AMD är gudar? En orsak kan ju vara att AMD inte alls satsat på dx11 i det hör spelet eftersom det är en dx12-titel och denna (o)medvetna sidoeffekt ger positiv PR?

Jag tror att nästa generation blir intressant då båda två kommer att anpassa sina GPUer efter dx12. Maxwell kom ju för snart ett år sedan och Nvidia ville ju släppa kort som var snabba genast och inte 1,5-2 år senare. Singeltrådat ser man ju klart att Nvidia, precis som Intel är betydligt bättre.

Dx12 verkar däremot inte hjälpa AMDs CPUer fastän de har många svaga trådar.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

Det har du rätt i. Jag var lat och snabbjämförde bara ett par siffror mellan första graferna, tydligen inte dom mest representativa

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Om man utgår ifrån vem som har störst förbättring rent prestandamässigt jämfört med föregående direct X-version så är AMD rätt tydligt bättre på den punkten. Att Nvidia "protesterar" bara för att AMD nu i princip presterar likvärdigt är inget annat än gnäll och lip.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Fury X vs 980ti/Titan X i dx12 är det enda test jag är intresserad av.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Kan vara så att AMD helt enkelt satsade allt på DX12 och därmed led i DX11. Mantle kan helt enkelt ha utvecklats för att råda på lite av skadan att DX12 fortfarande hade lång tid till release i och med att Microsoft vägrar släppa ny DX till "äldre" operativsystem.

Förlåt? Jag trodde Mantle tillkännagavs långs innan DX12, och det senare endast finns pga Mantle? Jag kan ha helt fel dock?

Skrivet av Ragnarok:

http://www.extremetech.com/gaming/212314-directx-12-arrives-a...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Happy reading
http://www.extremetech.com/gaming/212314-directx-12-arrives-a...

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Behövs mer tester av andra DX12 spel för att dra några större slutsatser, men visst är det intressant!

Skrivet av Haibane:

http://s11.postimg.org/9pnts7on3/Screenshot_3.jpg

Ok.

Edit: Vet inte varför bilden blir så liten, men här är i alla fall en länk till den: http://postimg.org/image/9pnts7on3/

Oavsett om det visar sig att alla parter haft exakt samma förutsättningar så är ett spel inte direkt något urval man kan dra några slutsatser från. Innan vi har en 10ish titlar så är detta inte ett pålitligt test av vem som har bäst dx12 prestanda.

Tur du tillför något nytt!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Läs de 10 senaste artiklarna om AMD och de senaste 10 om Nvidia. Det är betydligt negativare tongångar om AMD.

Negativ ton? Rent skitsnack. Sen kanske man inte ska förvänta sig hyllanden när dom gjorde folk besvikna med Fury X.