Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk

"Hallå. Är det Internet?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Folk brukar bli förlåtna då det saknas ett klockrent ord från engelskans "drive" (Solid State Drive) och presenterar sig som en vanlig HD - SSD enhet, eller halvledardisk kanske är mer korrekt.

//edit - va? Jag dubbelkollade vad du skrev nu... okej, jag stör mig jag med

Det jag inte förstår är varför folk lägger till ordet disk, vad är det för fel med att fråga "Har denna dator ssd ?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tegelbruket:

Inte helt otroligt,finns folk som kör sin anläggning från batterier(typ Ups).
Bor man någonstans där nätet är lite överbelastat.

Har en bekant som får byta minst någon lampa i veckan, de brinner tydligen på EM då en större industri i närheten stänger ner verksamheten för dagen och det blir rätt stora spikar i elnätet.

Om när grannen dammsuger kan man få en del störningar i ljudet, iallafall i min förra lägenhet med kanske inte helt fackmannamässigt dragen el.

Permalänk
Avstängd

Supporten på elgiganten för längesen när jag hade köpt en laptop. Polaren köpte en exakt likadant. Men när jag spelade upp ljud från SPDIF (tror jag det va.. XD) till min förstärkare och 5.1 system blev det mycket brus och var helt kasst. Gick asbra med polarens!

De kunde inte lösa det och slutade med att de skyllde på att det brusar pga av att ljudet kommer från en 2.0-källa och ska spelas upp i 5.1, då funkar det inte!

Fick ingen mer hjälp, drog till nästa elgig-butik i stan och deras support skrattade åt bortförklaringarna som jag fått. Slutade väl med att det var en gammal drivrutin och sen fungerade allting fint. Suck på elgiganten

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag blev inringd sent på kvällen en gång då Ekonomichefen sa att hennes USB-minne (med viktiga filer som skulle till banken) inte fungerade. Försökte hjälpa henne över telefon, men hon påstod att det inte gick hur hon än gjorde. Åkte en timme bil tillbaka till kontoret, vände på USB-minnet och stoppa in det, och åkte hem igen.

Hon hade hela tiden försökt stoppa in minnet felvänt ....

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Hade en kund som skulle köpa dvd-fodral, då CD-fodralen var av annan storlek...

Det är dem väl, eller har jag missat något?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag blev inringd sent på kvällen en gång då Ekonomichefen sa att hennes USB-minne (med viktiga filer som skulle till banken) inte fungerade. Försökte hjälpa henne över telefon, men hon påstod att det inte gick hur hon än gjorde. Åkte en timme bil tillbaka till kontoret, vände på USB-minnet och stoppa in det, och åkte hem igen.

Jag hoppas du fick betalt för den resan...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Det är dem väl, eller har jag missat något?

Kanske uttryckte det lite dåligt, han hävdade bestämt att själva skivorna var av storlek större och att de inte skulle passa i de fodral jag ville sälja.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

"En Server är väll han som servar alla datorer på ett företag?"
"Vad är cashewminne?"

Sen har Telia försökt övertala mig om att jag kan ha hastigheter upp till 30 mbps även fast jag sitter på Adsl uppkoppling.
Det borde inte ens få kallas Telia 30 Bredband för adsl kunder

Har telia bredband 30, hastigheten ligger faktiskt på 25-30 Mbit/s.

Permalänk
Medlem

USB minne är lurig, det är den enda tresidiga kontakten jag känner till...
Försöker plugga in minne, går inte, vänder, går inte, vänder igen, fungerar, blir aldrig klok på detta fenomen

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Har telia bredband 30, hastigheten ligger faktiskt på 25-30 Mbit/s.

Och du har säkert VDSL och bor i en storstad,
Jag bor lite off och har adsl teknik som max kan skicka 24 mbit/s utan att få synkroniseringsfel

Permalänk
Medlem

Lust att berätta varifrån den kommer och när det var? För oss som inte var med på "den gamla goda tiden".

Skrivet av Fluf:

Råkade komma över en matchande Mac sp var tvungen att reenacta den

http://imagizer.imageshack.us/a/img338/9550/modermodem.jpg

Den andra var väl också en mac? Ser ut som det.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Och du har säkert VDSL och bor i en storstad,
Jag bor lite off och har adsl teknik som max kan skicka 24 mbit/s utan att få synkroniseringsfel

Det är ADSL, men jag bor iofs i en större stad.

EDIT: Nej det är nog VDSL.

Permalänk
Avstängd

Jobbade för länge sen som säljare på Expert och lyckades sälja en videobandspelare till en äldre dam. Då jag var praktikant så fick jag också åka iväg och installera denna maskin hos tanten. Har för mig att det var en Panasonic med streckkodsläsare hon köpt.
Installerade och ställde också in den på inspelning då det var Bingolotto på kvällen som hon annars skulle missa. Var inte helt 100% på att jag gjorde rätt då man lusläste manualen lite snabbt för att komma därifrån.
Dagen efter inger tanten och ber mig komma tillbaka då inget blivit inspelat. Börjar försöka få henne att kolla alla de vanligaste felen men hon tänkte minsann inte röra något då det var jag som gjort fel.

Åkte dit och spolade tillbaka bandet och visade sen att det visst fanns Bingolotto på bandet. Hon tackade iallafall.

Någon månad senare kom hon ner i butiken och ville köpa sig en videokamera, då höll jag mig ur vägen kan jag lova.

Gick datakörkortet runt -93 tror jag det var tillsammans med en allskön blandning av personer, en hel del äldre damer runt 50 och uppåt. Det var helt underbart att bara höra "kan jag trycka på musen här, det är väl inget som exploderar då eller försvinner" och fler liknande frågor.
Var också en som inte kom hela vägen ner på skärmen för musmattan var för liten men den var det någon mer som redan tagit upp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Dropbox med studentkollegor, vi hade inte utrymme på universitets datorer för att synca ner filer.

En kvinnlig kollega med egen laptop: "Men de syns ju på min dator"
-"Ja men det hjälper inte oss att du har filerna"
Hon: "Men dom ligger ju på dropbox"
-"Jaaaaa, men vi kan inte ta ner dom, det är slut utrymme!"
Hon: "Men det funkar ju för mig?"

Vet inte om hon förstod problemet ens efter en längre tids förklarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Lust att berätta varifrån den kommer och när det var? För oss som inte var med på "den gamla goda tiden".
Den andra var väl också en mac? Ser ut som det.

Just det som var grejen, han hittade en likadan modell och gjorde en liknande bild med sig själv i.

Och källan till detta är SAF-tidningen 4. juni 1999.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Folk som inte kan skilja på "Data" och "Dator" varken i skrift eller talspråk är väl typ en av de mest förekommande fenomenen ändå.

"Säljes : Databord" osv.

Permalänk
Medlem

Ja... Vad har jag att erbjuda denna tråd....

Jag blev en gång argumenterad av en person att hans Nvidia 760 minsann maxar Metro Last Light utan några som helst problem. Det var ungefär det han hade att säga. Själv försökte jag påvisa att mitt extremt högt klockade 7970 inte ens klarar Last Light på högsta inställningar.

Jag försökte även visa Sweclockers överskådliga testresultat, men det hjälpte ju såklart inte...

Efter mycket frustration från min sida så kröp det fram att denna kille knappast var kräsen med
hög FPS och ville mena att 30 FPS som max i Last Light med högsta inställningar minsann var att "maxa ett spel"

Historia nummer två handlar om att samma kille för inte så länge sedan ville påstå att luft har bättre kylegenskap än vatten...

Man blir fan riktigt trött....Tack och lov är vi inte nära vänner över huvud taget...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Nu jobbar jag med att sälja elektronik och teknikprylar så får höra sånt här roligt dagligen.
Är VÄLDIGT många som påstår att dom har modellen Samsung iPad på sin surfplatta bland annat (som vi tyvärr inte säljer några tillbehör till)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Just det som var grejen, han hittade en likadan modell och gjorde en liknande bild med sig själv i.

Och källan till detta är SAF-tidningen 4. juni 1999.

Så journalisten från SAF-tidningen skrev dumheter utan att fråga teknikern om det stämmer? Eller var det teknikern som var bakom flötet?

Ok, insåg inte att det var Fluf själv i bilden. Fattar nu, tack.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

I så fall tycker jag att du var ganska kass när det gäller felsökningen över telefon.

Skrivet av Big Lars:

Nu jobbar jag med att sälja elektronik och teknikprylar så får höra sånt här roligt dagligen.
Är VÄLDIGT många som påstår att dom har modellen Samsung iPad på sin surfplatta bland annat (som vi tyvärr inte säljer några tillbehör till)

Det där kommer nog ur ungdomarnas slang där "padda" ofta betyder "surfplatta" snarare än "surfplatta från Apple".

Permalänk
Medlem

Vi skulle "lära oss" hur man kopplade in en nätverkskabel.
Efter ~5minuter blir en kvinna helt galen och skriker något i stil med att kabeln är felgjord blandat med diverse svordomar.
Hon hämtar i alla fall en sax, klipper av kabeln och kastar den på golvet.

Permalänk
Hedersmedlem

Syrran hade en kollega på förra jobbet som sålde sin rätt nya TV för hon var så missnöjd med fjärrkontrollen som sällan fungerade alls. Denna TV passade syrran på att köpa för en billig peng.

Problemet med fjärrkontrollen fixade jag genom att byta batterier i fjärrkontrollen...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

"Det är ju bra att fläkten på vattenkylningen inte snurrar - annars hade ju slangarna tvinnats in." - Vattenulf

Permalänk
Medlem

Kompisen har en fyrSTJärnig processor. Dessutom har han grafiTkort oxå.

Förr hette det ju "den här datorn". Men han sa alltid "här är datorn".

:>

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vi skulle "lära oss" hur man kopplade in en nätverkskabel.
Efter ~5minuter blir en kvinna helt galen och skriker något i stil med att kabeln är felgjord blandat med diverse svordomar.
Hon hämtar i alla fall en sax, klipper av kabeln och kastar den på golvet.

Om nätverkskabeln faktiskt var felgjord var beteendet helt korrekt. Föredömligt till och med.

Har varit med om att en kabel som identifierats som undermålig inte kasserats utan istället på något vis vandrat tillbaka till förrådet med övriga kablar och sen hamnat i en ny installation senare... Brr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrmlnd:

"Det är ju bra att fläkten på vattenkylningen inte snurrar - annars hade ju slangarna tvinnats in." - Vattenulf

Vattenulf! Vilken legend, synd att trådarna har tagits bort.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Lite som när Windows internet felsökning rekommenderar en att kolla på internet efter lösning. den försöker öppna sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

aa det har aldrig fungerat ändå. krappistajl

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem

"Jo det blir VISST bättre bild med en dyr HDMI-kabel"

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vattenulf! Vilken legend, synd att trådarna har tagits bort.

Jag vet Nästan så man bör fråga om någon moderator eller så har tillgång till det. Hans trådar måste in i arkivet!