AMD Radeon blöder marknadsandelar till konkurrenten Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Free-sync nyheten kom tidigare/samtidigt med g-sync. Så inte var Nvidia först, AMD kör med HBM minnen först som ett färskt exempel.

Fast nu visade ju sig HM (1.0) inte vara något att hänga i granen. Hade till och med varit bättre att vänta till HBM 2.0 innan de skeppade några produkter. Handlar om att vara först och göra det bra. Gsync fanns i butik 2013 (om än i väldigt liten skala) Freesync kom långt senare...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till nvidias dominans, jag vet inte när jag senast körde ati / amd det var typ när man satt på ett x1900 eller vf det nu hette.. hade väl inte det mest positiva upplevelsen av det heller, med nvidia har jag sällan har problem alla år med dom och grafikkorten rullar på utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@kevve1: Ett exempel är ordvalet tycker jag. Oftast är det så att man se på sweclockers att artiklar om nvidia har ett positivt ordval angående företaget samtidigt som artiklar om amd oftast låter mer negativt.
Sen tycker jag också att swecklockers gör ytterst lite för att rätta till missinformation och ryckte som sprids om just AMD. man bara slängde ut artikel efter artikel om vad som skulle nu vara R9 390 äntligen ryckterna men sen ytterst lite för att faktiskt rätta till med det som är fakta.
Sen när nvidia gör en, i mina ögon, fuling och "ljuger" om 4GB VRAM på 970 så gör man väldigt mycket PR för att sälja detta som ett "feature" och man bara råkade glömma berätta det och att det var missförstånd mellan teknikavdelningen och marketing. ah visst.
Tycker helt enkelt att i dagens läge är tillverkarna och "nyhetsmedierna" lite för nära varandra och att detta påverka vinklingen på "nyheterna". men som sagt. det är min åsikt.

PS: ja, jag är nykter.

Är rätt så trögfattad av mig och har inte svenska som modersmål. Kan inte du i enkla ordalag förklara för mig hur Sweclockers har vinklat artikeln? Jag har som sagt svårt att uppfatta sådana nyanser i språket. Det skulle vara sjyst om du kunde hjälpa mig att förbättra min läsförståelse.

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag trodde det var fastslaget nu att de flesta INTE kör AMD trots vad andra säger. Siffrorna ljuger inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej tydligen inte, men trots folk automatiskt har Nvidia i korgen så snackar man lite med dem etc så typ 90% byter till AMD när de funderat igenom det och jämfört.

Problemet är att de verkar inte ens kollat upp AMD innan, tar automatiskt Nvidia hur dyrt det än är, jag sitter ibland här hemma och bara skakar på huvudet åt vilka summor folk kastar på Nvidias grafikkort när det finns bättre och billigare alternativ.

Praktexemplena är 960 för 2700kr, 970 för 4000kr. Vet inte hur många jag sett köpa 970 för 4000kr, man får ju ett 390x för 200kr till som presterar som ett 980 eller ett 390 för 800kr mindre som är snabbare, ja jag vet inte.

Sen hjälper det inte heller att inte ens Sweclockers testat AMDs nya uppsättning av kort. Så liten känga åt sweclockers. 360, 370, 380, 390, 390x. Vissa säger det är rebrand, var nog lite mer än rebrand då ett 290x inte var i närheten av ett 980 medan 390x till och med går om det i högre upplösningar.
Är bara ett 390x med i prestandaindexet och det presterar som 980 och kostar 1000kr mindre.

Men testade 770 gjorde de, och om inte det var ett rebrand av ett 680 så vet jag inte vad det var :D.

Samt har sweclcokers nämnt shadowplay i en artikel men Raptr syntes inte till förrän de "rättade" artikeln antingen själv eller när medlemmar påminde dem.

Skrivet av baldViking:

@stimpen: Jag vet ärligt talat inte. Jag stötte på begreppet DVR för några dagar sedan och upptäckte att Raptr hade inspelningsfunktion (och idag: Twitch-stöd! ) för någon månad sen.

Just detta, hur kan man inte veta det?(sorry är ej på dig personligen) AMD har ju haft inspelningsfunktion innan Nvidia, det har typ "alltid" varit där men folk är helt ovetandes, de tror bara det finns shadowplay. Är som att där är ngn jekla barriär eller ngt som folk inte kan se igenom.

Ett annat praktexempel, en i en tråd som byggde dator till sin vän lr brossa lr ngt och själv satt med ett amd kort sa "nja AMD är så omständigt man måste in på deras hemsida och leta efter nya drivrutiner etc".
Fick det aldrig bekräftat för han sa inget mer efter vi påpekade det, men verkade som att han hade ju inte installerat Raprt, ungefär som att inte installera Nvidia Experience, man bara wooot lol

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Samma här, har varit 80-90% AMD/ATI de senaste tio åren, dock blev det ett EVGA 980Ti SC denna gången då AMD envisades med att bundla sitt hybridvattenkylning till Fury X....Hade blivit ett AMD om jag tex hade kunnat få MSI tri-cooler på Fury X.

Hoppas att AMD kan ta sig själva i kragen och se till att rätta misstagen de gjorde nu till nästa generation (inte bara ref design, HDMI 2.0 etc).

Skrivet av Hymer:

Tråkigt som tusan :'( Har alltid kört AMD förutom nu då det blec 980TI istället eftersom mina FuryX väsnades så illa (fixat nu).

Men man ser ju alla hjälp mig att köpa ny dator så har folk alltid ett 979 eller 960 trotts att 380 och 390 är bättre.

AMD's marknadsföring suger så hårt :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jösses, tror folk att Nvidia är ensamma om "shadowplay"? AMD har exakt samma funktion i Raptr, men verkar som folk tror Nvidia är de enda man kan spela in med?

Man ser ofta shadowplay som en anledning att välja Nvidia när AMD har exakt samma funktion. Varför vet inte folk om det?

Men i majoriteten av alla kundvagnar i forumet ligger där ett 960, 970 lr 980 i från början, folk kolla inte upp ngnting. Sen när man visar lite tester etc förklarar lite, visar lite priser brukar de flesta köra AMD.

Men att folk inte kollar upp det själv från början, direkt langar de ner ett 970 för 4000kr utan att blinka eller kolla upp ngt. Har folk så bra med pengar lr de bryr sig inte om att få mest valuta/prestanda för pengarna?

Som jag nämnde tidigare kan i stort sett alla AMD's problem härledas till dess usla marknadsföringsavdelning.

Och ja, folk tror att Nvidia är ensamma om Shadowplay, ärligt talat visste jag inte heller om vad AMD's motsvarighet hette tills alldeles nyligen.

Nvidia slår på stora trumman med presskonferenser, reklam i alla möjliga former (också "fysisk" dvs reklamskyltar och liknande i städer, har sett det flera ggr här omkring) när de presenterar nåt nytt. AMD i sin tur sträcker sig till något litet inlägg i en teknikblogg eller liknande, det är klart att sånt påverkar massivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Som jag nämnde tidigare kan i stort sett alla AMD's problem härledas till dess usla marknadsföringsavdelning.

Och ja, folk tror att Nvidia är ensamma om Shadowplay, ärligt talat visste jag inte heller om vad AMD's motsvarighet hette tills alldeles nyligen.

Nvidia slår på stora trumman med presskonferenser, reklam i alla möjliga former (också "fysisk" dvs reklamskyltar och liknande i städer, har sett det flera ggr här omkring) när de presenterar nåt nytt. AMD i sin tur sträcker sig till något litet inlägg i en teknikblogg eller liknande, det är klart att sånt påverkar massivt.

Ja du har kanske rätt i att marknadsföringen suger då, men kollar inte folk upp själv eller är nyfikna och intresserade, är de så enkelspåriga och bara köper efter reklam etc?

Men i tester på youtube, jämföresler, etc, tittar ingen på det? Kör bara på reklamen, kanske folk är så enkla.

Jag vet ej men har bara svårt att ta in att folk är så sega och orörliga på ngt sätt hehe

Synd att det är så för är kanske pga reklamen de kan vara billigare med samma prestanda, men att det måste till reklam idag för att sälja.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Gigabytes G1 kort låter med som skit under load. men folk ska ju alltid hylla Nvidias kort. Tyst tyst tyst är vad domvär och alla amd är jetplan. FuryX är knäpptyst och 980ti är inte det så är det. Jag kör ju 980TI och är nöjd med dom men FuryX är bra mycket tystare.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Shit, måste börja köpa AMD
kort för att upprätthålla konkurrensen:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@MinscS2: Gigabytes G1 kort låter med som skit under load. men folk ska ju alltid hylla Nvidias kort. Tyst tyst tyst är vad domvär och alla amd är jetplan. FuryX är knäpptyst och 980ti är inte det så är det. Jag kör ju 980TI och är nöjd med dom men FuryX är bra mycket tystare.

Haha det där jekla tjatet om att de är så tysta, Kolla siffrorna, 970 är jekligt tyst kort, men skillnaden mot 390 är så sjukt liten, tror ingen i ett blindtest hade kunnat säga vilket som är vilket.

Är det referenskyklarna på 290/290x som lever kvar? Det var längesen, vakna upp och gå vidare lol. Folk fan e som dinosaurier.

Kan tillägga att mitt MSI 680 låter som en skördetröskla och det är super twin froztr 3 och hela fadderuttan på det.
Mitt xfx 7850 jag tyckte lät en del är tyst i jämförelse med mitt 680.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrorr:

Shit, måste börja köpa AMD
kort för att upprätthålla konkurrensen:D

Faktiskt, slutar AMD då kan ni nog se lugnt 50% prisökningar om Nvidia blir själv på marknaden, vet ej hur reglerna är för utnyttjande av monopolställning är men de har nog svårt att göra ngt åt priset, mer förhindra kraftiga prissänkningar för att slå ut nya konkurrenter etc.

Så även om man är en nvidia fanboy så borde man ändå ha en stark vilja att amd är kvar, annars är du nog inte fanboy sen när nvidia fritt kan sätta priserna utan konkurrens.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

AMD har blivit bra på att skjuta sig sjäva i fötterna på senare år. Bulldozer och rebrands som är maxklockade och drar extremt mycket ström. Har inte sett några vettiga tester där 390 och 390x ställts mot 970 och 980 som vissa här nämner. Men jag gissar att Nvidia tar hem segern om man överklockar både AMD och nvidia-korten. Dessutom till etydligt lägre strömförbrukning och värmeutveckling/ljudnivå.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Just detta, hur kan man inte veta det?(sorry är ej på dig personligen) AMD har ju haft inspelningsfunktion innan Nvidia, det har typ "alltid" varit där men folk är helt ovetandes, de tror bara det finns shadowplay. Är som att där är ngn jekla barriär eller ngt som folk inte kan se igenom.

Ptja. I mitt fall kan mycket ha att göra med att jag är totalt ointresserad av den funktionen. :>

Men som jag skrivit i många andra trådar och som många andra skriver, AMD's marknadsavdelning borde vara det första som blir uppsagt när det är dags att skära bort kostnader. Dom gör ändå ingenting vettigt. (Fast The Fixer är smårolig)

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

Då får vi väl hoppas att Jen-Hsun Huang gör en Bill Gates affär och räddar AMD. Mao köpa in sig privat i AMD med en 25%.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

@kevve1: Det gäller o kunna läsa. THB påstår att Hawaii kretsen plötsligt är 5 år gammal vilket det inte är, dvs han hitta på bara för att skitsnacka.

Det beror väl lite på hur man ska se på saken, NVIDIA ligger ju 3-5 år före i utveckling än vad AMD gör, så jämfört med det så kan den mycket väl vara 5 år gammal, men DÅ pratar vi om vinklingar, artikeln är INTE vinklad, den är rak och bygger på fakta.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

AMD har blivit bra på att skjuta sig sjäva i fötterna på senare år. Bulldozer och rebrands som är maxklockade och drar extremt mycket ström. Har inte sett några vettiga tester där 390 och 390x ställts mot 970 och 980 som vissa här nämner. Men jag gissar att Nvidia tar hem segern om man överklockar både AMD och nvidia-korten. Dessutom till etydligt lägre strömförbrukning och värmeutveckling/ljudnivå.

WOOOT! haha hela nätet är ju fullt av dem haha, bara för att inte sweclockers testat dem betyder det inte att de inte finns, haha dett jag menar folk verkar inte alls kolla upp eller söka ngn info alls:

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Sapphire-Nitro-Ra...
http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-radeon-r9-390x-gamin...
https://www.youtube.com/watch?v=NTpNZEW31G0
https://www.youtube.com/watch?v=k9cKZiJw6Pk
https://www.youtube.com/watch?v=udXCusTnRsY
https://www.youtube.com/watch?v=D0YOdL4A0lg
https://www.youtube.com/watch?v=QhA2eCOEjHo
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/sapphi...
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-amd-rad...

Jag kan fortsätta hela dan, stora sajter, PC Perspective, guru 3d, kitguru, eurogamer (digital foundry) etc etc de stora på youtube som testar, finns annat än lilla Sweclockers i Sverige.

Skrivet av Rajat:

Det beror väl lite på hur man ska se på saken, NVIDIA ligger ju 3-5 år före i utveckling än vad AMD gör, så jämfört med det så kan den mycket väl vara 5 år gammal, men DÅ pratar vi om vinklingar, artikeln är INTE vinklad, den är rak och bygger på fakta.

Va?!?! hahah HBM minnen? Så 5 år gamla saker plockar Nvidias moderna saker till samma pris?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

WOOOT! haha hela nätet är ju fullt av dem haha, bara för att inte sweclockers testat dem betyder det inte att de inte finns, haha dett jag menar folk verkar inte alls kolla upp eller söka ngn info alls:

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Sapphire-Nitro-Ra...
http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-radeon-r9-390x-gamin...
https://www.youtube.com/watch?v=NTpNZEW31G0
https://www.youtube.com/watch?v=k9cKZiJw6Pk
https://www.youtube.com/watch?v=udXCusTnRsY
https://www.youtube.com/watch?v=D0YOdL4A0lg
https://www.youtube.com/watch?v=QhA2eCOEjHo
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/sapphi...
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-amd-rad...

Jag kan fortsätta hela dan, stora sajter, PC Perspective, guru 3d, kitguru, eurogamer (digital foundry) etc etc de stora på youtube som testar, finns annat än lilla Sweclockers i Sverige.

Trevligt att du inte länkade linustechtips, de är ju på Nvidias sida lika hårt som en mamma skyddar sitt barn.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Trevligt att du inte länkade linustechtips, de är ju på Nvidias sida lika hårt som en mamma skyddar sitt barn.

Hahaha faktiskt det var inget medvetet val och visste inte att de var sådana fanboys, gillar linus, han har väl ändå byggt en hel del med AMD?
Är de verkligen fanboys?

Kollade lite nu på linus videos, fuck linus haha
Jag vill att AMD anställer linux Linus, Nvidia - fuck you. Ja är det inte nvidia han säger det till? Måste leta upp

hahaha fan kom inte ihåg riktigt om det var nvidia han sa det till, så klockrent lol.
AMD anlita honom!

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Hahaha faktiskt det var inget medvetet val och visste inte att de var sådana fanboys, gillar linus, han har väl ändå byggt en hel del med AMD?
Är de verkligen fanboys?

Jag gillar också han men inte när det kommer till grafikkort. Han är i alla fall lite fanboy. T.ex han försvarade Nvidia när folk upptäckte att 970 bara hade 3,5gb vram.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Fast nu visade ju sig HM (1.0) inte vara något att hänga i granen. Hade till och med varit bättre att vänta till HBM 2.0 innan de skeppade några produkter. Handlar om att vara först och göra det bra. Gsync fanns i butik 2013 (om än i väldigt liten skala) Freesync kom långt senare...

Dock tar det tid att få genom standard och dom första tio som kom, var ju inte så bra. Nvidia tog en genväg och som bonus kan låsa in kunder utan att dom protesterar.

Skrivet av stimpen:

Nej tydligen inte, men trots folk automatiskt har Nvidia i korgen så snackar man lite med dem etc så typ 90% byter till AMD när de funderat igenom det och jämfört.

Problemet är att de verkar inte ens kollat upp AMD innan, tar automatiskt Nvidia hur dyrt det än är, jag sitter ibland här hemma och bara skakar på huvudet åt vilka summor folk kastar på Nvidias grafikkort när det finns bättre och billigare alternativ.

Praktexemplena är 960 för 2700kr, 970 för 4000kr. Vet inte hur många jag sett köpa 970 för 4000kr, man får ju ett 390x för 200kr till som presterar som ett 980 eller ett 390 för 800kr mindre som är snabbare, ja jag vet inte.

Sen hjälper det inte heller att inte ens Sweclockers testat AMDs nya uppsättning av kort. Så liten känga åt sweclockers. 360, 370, 380, 390, 390x. Vissa säger det är rebrand, var nog lite mer än rebrand då ett 290x inte var i närheten av ett 980 medan 390x till och med går om det i högre upplösningar.
Är bara ett 390x med i prestandaindexet och det presterar som 980 och kostar 1000kr mindre.

Men testade 770 gjorde de, och om inte det var ett rebrand av ett 680 så vet jag inte vad det var :D.

Samt har sweclcokers nämnt shadowplay i en artikel men Raptr syntes inte till förrän de "rättade" artikeln antingen själv eller när medlemmar påminde dem.

Just detta, hur kan man inte veta det?(sorry är ej på dig personligen) AMD har ju haft inspelningsfunktion innan Nvidia, det har typ "alltid" varit där men folk är helt ovetandes, de tror bara det finns shadowplay. Är som att där är ngn jekla barriär eller ngt som folk inte kan se igenom.

Ett annat praktexempel, en i en tråd som byggde dator till sin vän lr brossa lr ngt och själv satt med ett amd kort sa "nja AMD är så omständigt man måste in på deras hemsida och leta efter nya drivrutiner etc".
Fick det aldrig bekräftat för han sa inget mer efter vi påpekade det, men verkade som att han hade ju inte installerat Raprt, ungefär som att inte installera Nvidia Experience, man bara wooot lol

Var åtminstone jag som skrev både i tråden och rapporterade in, om fler gjorde det klapp på axen även till dessa.

Känns ju inte så seriöst att en nyhetsida ska missa detta.

Skrivet av stimpen:

Ja du har kanske rätt i att marknadsföringen suger då, men kollar inte folk upp själv eller är nyfikna och intresserade, är de så enkelspåriga och bara köper efter reklam etc?

Men i tester på youtube, jämföresler, etc, tittar ingen på det? Kör bara på reklamen, kanske folk är så enkla.

Jag vet ej men har bara svårt att ta in att folk är så sega och orörliga på ngt sätt hehe

Synd att det är så för är kanske pga reklamen de kan vara billigare med samma prestanda, men att det måste till reklam idag för att sälja.

Tror dom som köper grafikkort går efter försäljare i frågan, lokala datorbutiker säljer ju oftast Nvidia. Vet ju en nyligen som gick efter en datorbutiks inrådan, var inte med i butiken i frågan. Var i alla fall ett okej Nvidia kort 750TI (han skulle inte spela så mycket och gamla hade gått sönder).

Så troligen reklam och det som sägs om toppkorten går in i många (sen prisvärdhet och att AMD finns som du och jag märker är inte jätta många som vet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

WOOOT! haha hela nätet är ju fullt av dem haha, bara för att inte sweclockers testat dem betyder det inte att de inte finns, haha dett jag menar folk verkar inte alls kolla upp eller söka ngn info alls:

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Sapphire-Nitro-Ra...
http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-radeon-r9-390x-gamin...
https://www.youtube.com/watch?v=NTpNZEW31G0
https://www.youtube.com/watch?v=k9cKZiJw6Pk
https://www.youtube.com/watch?v=udXCusTnRsY
https://www.youtube.com/watch?v=D0YOdL4A0lg
https://www.youtube.com/watch?v=QhA2eCOEjHo
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/sapphi...
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-amd-rad...

Jag kan fortsätta hela dan, stora sajter, PC Perspective, guru 3d, kitguru, eurogamer (digital foundry) etc etc de stora på youtube som testar, finns annat än lilla Sweclockers i Sverige.

Va?!?! hahah HBM minnen? Så 5 år gamla saker plockar Nvidias moderna saker till samma pris?

Och jag älskar Hilberts (guru3d) lilla slut kläm på testen
'For the 390X, the differences in-between the 290 series and the product tested today are rather small. Let's also not forget that there already have been 8GB R9 290X graphics cards on the market for almost a year. The extra 50 MHz on the GPU isn't going to move mountains and the extra kick in bandwidth on the memory isn't going to make the biggest difference either, as the card already had plenty of bandwidth. So from that point of view, I think the 390 series is going to be a hard sell. Everybody that has a preference for team red already has a R9 series 290 card, as such the one big difference remains to be the extra 4GB of memory, and yeah, here again I feel that it is not gonna make a big difference for most people. But perhaps I am wrong, who knows.'

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@MinscS2: Gigabytes G1 kort låter med som skit under load.

Gigabytes kylare verkar vara en av de mer högljudda som finns till GTX 980 Ti, iaf innan man ändrat fläktkurvan.
Sen finns ju dock t.ex. EVGAs SC+ ACX 2.0+ som är väldigt tyst under load, antagligen tystare än pumpen på Fury X.

Skrivet av Hymer:

men folk ska ju alltid hylla Nvidias kort. Tyst tyst tyst är vad domvär och alla amd är jetplan. FuryX är knäpptyst och 980ti är inte det så är det. Jag kör ju 980TI och är nöjd med dom men FuryX är bra mycket tystare.

AMD har också tysta kort, var bl.a. väldigt nöjd med mina Sapphire R9 290 Tri-X.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av stimpen:

Sen hjälper det inte heller att inte ens Sweclockers testat AMDs nya uppsättning av kort. Så liten känga åt sweclockers. 360, 370, 380, 390, 390x. Vissa säger det är rebrand, var nog lite mer än rebrand då ett 290x inte var i närheten av ett 980 medan 390x till och med går om det i högre upplösningar.
Är bara ett 390x med i prestandaindexet och det presterar som 980 och kostar 1000kr mindre.

Varför rebrand är ett reellt problem för GPU-marknaden kan nog denna artikel ge en liten vink om

Tänker då främst på det som sägs om att GPU-marknaden för gaming GPUer verkar vara väldigt frikopplad från nyförsäljning av PC. Vad detta betyder är att mycket av de dyrare GPUer som säljs går till folk som bygger sin egen PC och/eller uppgraderar från en tidigare gaming GPU modell.

Ena anledningen då att köpa ett nytt grafikkort är om man känner att man verkligen får något nytt, finns väldigt liten anledning att uppgradera till 390/390x om man sitter på 290/290x. Nvidia Maxwell är en klar uppgradering från tidigare generation, om prioritet endast är spel så var även Kepler en klar uppgradering från Fermi så där finns lite saker man kan motivera för sig själv varför man bara måste uppgradera.

Vad det gäller Fury/Fury X och antagligen orsaken till att inget sägs om Fury Nano är nog det som står i det som används som referens till denna artikel, det finns helt enkelt inte speciellt många sådana kort och det kommer inte heller finnas i närtid

" Most would come to the conclusion that the Fury X isn't selling well, but if you remember our exclusive report that HBM1 yields were seriously low, so low that there would only be 30,000 units made over the entire of the year, this is issue one."

Dessa två saker är garanterat inte hela sanningen, men de förklarar nog en hel del av den trend vi ser.

Skrivet av stimpen:

Problemet är att de verkar inte ens kollat upp AMD innan, tar automatiskt Nvidia hur dyrt det än är, jag sitter ibland här hemma och bara skakar på huvudet åt vilka summor folk kastar på Nvidias grafikkort när det finns bättre och billigare alternativ.

Praktexemplena är 960 för 2700kr, 970 för 4000kr. Vet inte hur många jag sett köpa 970 för 4000kr, man får ju ett 390x för 200kr till som presterar som ett 980 eller ett 390 för 800kr mindre som är snabbare, ja jag vet inte.

Fast det är ju knappast de priser som gäller för 960/970, finns säkert butiker som har dessa rövarpriser men dessa butiker lär knappast ha några vrakpriser på AMDs GPUer heller. Tog bara ett 960 kort i högen, prisutvecklingen för det sedan lansering var mellan 1900 till 2100. Sedan kan man inte helt blunda för att AMDs drivare är mindre effektiva än Nvidia, har man en topp-of-the-line CPU så är det ofta ett icke-problem då GPUn ändå blir flaskhals men vill man spara några kronor på CPU-delen så blir Nvidia rätt snabbt ett bättre val i dagens DX11 titlar med dagens drivare (tänker inte spekulera i eventuella framtida drivare och eventuella framtida DX12 spel, gissar att de flesta tänker så då det är väldigt rationellt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varför rebrand är ett reellt problem för GPU-marknaden kan nog denna artikel ge en liten vink om

Tänker då främst på det som sägs om att GPU-marknaden för gaming GPUer verkar vara väldigt frikopplad från nyförsäljning av PC. Vad detta betyder är att mycket av de dyrare GPUer som säljs går till folk som bygger sin egen PC och/eller uppgraderar från en tidigare gaming GPU modell.

Ena anledningen då att köpa ett nytt grafikkort är om man känner att man verkligen får något nytt, finns väldigt liten anledning att uppgradera till 390/390x om man sitter på 290/290x. Nvidia Maxwell är en klar uppgradering från tidigare generation, om prioritet endast är spel så var även Kepler en klar uppgradering från Fermi så där finns lite saker man kan motivera för sig själv varför man bara måste uppgradera.

Vad det gäller Fury/Fury X och antagligen orsaken till att inget sägs om Fury Nano är nog det som står i det som används som referens till denna artikel, det finns helt enkelt inte speciellt många sådana kort och det kommer inte heller finnas i närtid

" Most would come to the conclusion that the Fury X isn't selling well, but if you remember our exclusive report that HBM1 yields were seriously low, so low that there would only be 30,000 units made over the entire of the year, this is issue one."

Dessa två saker är garanterat inte hela sanningen, men de förklarar nog en hel del av den trend vi ser.
Fast det är ju knappast de priser som gäller för 960/970, finns säkert butiker som har dessa rövarpriser men dessa butiker lär knappast ha några vrakpriser på AMDs GPUer heller. Tog bara ett 960 kort i högen, prisutvecklingen för det sedan lansering var mellan 1900 till 2100. Sedan kan man inte helt blunda för att AMDs drivare är mindre effektiva än Nvidia, har man en topp-of-the-line CPU så är det ofta ett icke-problem då GPUn ändå blir flaskhals men vill man spara några kronor på CPU-delen så blir Nvidia rätt snabbt ett bättre val i dagens DX11 titlar med dagens drivare (tänker inte spekulera i eventuella framtida drivare och eventuella framtida DX12 spel, gissar att de flesta tänker så då det är väldigt rationellt).

Ja nej nej menade inte att det är de priserna som generellt gäller. Mer att över huvud taget ta ett 970 för 4000kr då det finns billigare 970, 390 samt 390x strax ovanför, att inte kolla upp och kolla tester etc utan man lägger ett 970 för 4000kr i korgen, vad tänkte man? Kollade man inte upp några priser alls eller alternativ.
Mer det jag menade att man till och med väljer 970 för 4k än att 970 skulle vara dyrt över lag (vilket det iofs är sett till prestandan och minnet, kanske 2700kr hade varit ett lagom pris på 970 )

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varför rebrand är ett reellt problem för GPU-marknaden kan nog denna artikel ge en liten vink om

Tänker då främst på det som sägs om att GPU-marknaden för gaming GPUer verkar vara väldigt frikopplad från nyförsäljning av PC. Vad detta betyder är att mycket av de dyrare GPUer som säljs går till folk som bygger sin egen PC och/eller uppgraderar från en tidigare gaming GPU modell.

Ena anledningen då att köpa ett nytt grafikkort är om man känner att man verkligen får något nytt, finns väldigt liten anledning att uppgradera till 390/390x om man sitter på 290/290x. Nvidia Maxwell är en klar uppgradering från tidigare generation, om prioritet endast är spel så var även Kepler en klar uppgradering från Fermi så där finns lite saker man kan motivera för sig själv varför man bara måste uppgradera.

Vad det gäller Fury/Fury X och antagligen orsaken till att inget sägs om Fury Nano är nog det som står i det som används som referens till denna artikel, det finns helt enkelt inte speciellt många sådana kort och det kommer inte heller finnas i närtid

" Most would come to the conclusion that the Fury X isn't selling well, but if you remember our exclusive report that HBM1 yields were seriously low, so low that there would only be 30,000 units made over the entire of the year, this is issue one."

Dessa två saker är garanterat inte hela sanningen, men de förklarar nog en hel del av den trend vi ser.
Fast det är ju knappast de priser som gäller för 960/970, finns säkert butiker som har dessa rövarpriser men dessa butiker lär knappast ha några vrakpriser på AMDs GPUer heller. Tog bara ett 960 kort i högen, prisutvecklingen för det sedan lansering var mellan 1900 till 2100. Sedan kan man inte helt blunda för att AMDs drivare är mindre effektiva än Nvidia, har man en topp-of-the-line CPU så är det ofta ett icke-problem då GPUn ändå blir flaskhals men vill man spara några kronor på CPU-delen så blir Nvidia rätt snabbt ett bättre val i dagens DX11 titlar med dagens drivare (tänker inte spekulera i eventuella framtida drivare och eventuella framtida DX12 spel, gissar att de flesta tänker så då det är väldigt rationellt).

Dock får man 380 4Gb för runt 2400kr och vad tester visar så får man bättre MS med just 4Gb framför 2GB.

Det jag menar är att 960 måste ner till 1700 för 2Gb för att anses vara prisvärt och 4Gb runt AMDs pris. Men tyvärr är det inte idag :/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varför rebrand är ett reellt problem för GPU-marknaden kan nog denna artikel ge en liten vink om

Fast dom skriver att det är en refresh!

Citat:

First, the entire Radeon 300 series is just a refresh based on previous GPUs, with modest improvements in performance.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Fler borde inse hur bra 390-serien är och att det inte är hawaii som sitter i korten utan grenada. Suveräna kort son förtjänar en riktig recension.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jösses, tror folk att Nvidia är ensamma om "shadowplay"? AMD har exakt samma funktion i Raptr, men verkar som folk tror Nvidia är de enda man kan spela in med?

Man ser ofta shadowplay som en anledning att välja Nvidia när AMD har exakt samma funktion. Varför vet inte folk om det?

Detta skrev jag tidigare:

Skrivet av DanneCool:

Onekligen är dock Shadow Play bättre än AMD GVR, då man inte får lika stor FPS-drop. Sedan var det bara ett exempel. Om vi ändå ska prata om programvara som "fångar det som hände", så är ju denna funktion t.o.m. "inbyggd i Windows 10" (utvecklarna måste dock implementera Windows 10's API, men ett flertal har redan gjort detta).

Men ja, fram till idag kände jag inte till AMD GVR, och denna programvara behövs egentligen inte då Windows 10's "Shadow funktion" kommer "ta över".

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Riktigt bra bang for the buck hos AMD!
Köpte en AMD APU nyligen. 7870k. Jämför den grafikprestanden Nvidias/Intels liknande lösningar så blir det riktigt bra! Ville köpa en budget PC. Fick en riktigt bra allround maskin för strax under 5000:-

Skulle nog dock välja Intel och Nvidia om jag hade tänkt lägga större pengar

Skrivet av Hymer:

Tråkigt som tusan :'( Har alltid kört AMD förutom nu då det blec 980TI istället eftersom mina FuryX väsnades så illa (fixat nu).

Men man ser ju alla hjälp mig att köpa ny dator så har folk alltid ett 979 eller 960 trotts att 380 och 390 är bättre.

AMD's marknadsföring suger så hårt :'(

Permalänk
Medlem

Sorgligt, men så gåre om man bara erbjuder gamla kort med höga priser.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum