Spricka i handfat hyreslägenhet

Permalänk
Medlem

Spricka i handfat hyreslägenhet

Flyttade just ut från vår studentlägenhet och vi hade lyckats göra en spricka i handfatet (det yttre skiktet, inte så att det läckte eller något). Då vill så klart hyresvärden att vi betalar ett nytt handfat, jag började ifrågasätta det lite då badrummet, om jag får gissa, renoverades senast någon gång på 1980-talet. Borde det inte rimligen vara avskrivningstider frågade jag? Men, nej, tydligen är det ingenting de använder sig av på porslin. Det håller alltså för evigt Är det praxis att det går till så här? Tänkte bara fråga innan jag betalar fakturan.

Permalänk
Medlem

Flesta bra hyresvärdar har renovering av olika saker efter en viss tid, golv och badrum brukar vara 20 till 30 år, målning tapetsering 10-15 år, stambyte 50-60 år osv.

Om man skadar nått innan den tiden, brukar man få betala en slant vid utflyttning.

Det är vanlig praxis...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig bott i en hyres, men som ovan sa så brukar väl det vara vanligt att man måste betala för saker som inte är i sin ordning när man flyttar ut. I detta fall beror det väl på hur schyst hyresvärden är. Hur gick det till? Blev det en spricka av ålder eller att ni hade en galen fyllenatt?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Du har förstört ett tidigare helt handfat, då får du ersätta det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Flyttade just ut från vår studentlägenhet och vi hade lyckats göra en spricka i handfatet (det yttre skiktet, inte så att det läckte eller något). Då vill så klart hyresvärden att vi betalar ett nytt handfat, jag började ifrågasätta det lite då badrummet, om jag får gissa, renoverades senast någon gång på 1980-talet. Borde det inte rimligen vara avskrivningstider frågade jag? Men, nej, tydligen är det ingenting de använder sig av på porslin. Det håller alltså för evigt Är det praxis att det går till så här? Tänkte bara fråga innan jag betalar fakturan.

Gissar på att ni tappat något hårt i handfatet då de inte spricker av sig själv?

Kan säga att när jag jobbade som hyresvärd för ett av de större studenthusen här så var porslinsskador alltid något hyresgästen åkte på att betala på samma sätt som spishällar mm. Sprickor i handfatet är helt enkelt inte naturligt slitage och det påverkar inte hyresvärden inför en framtida renovering att handfatet var utbytt för 10 år sen istället för 30.

Permalänk
Medlem

Har ni orsakat skada på handfatet får ni ju betala? Ska man inte betala för saker man har sönder, bara för att de är gamla?

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Verkar som att folk missförstod mig lite. Jag ifrågasätter inte att vi har klantat oss och får betala en del, det jag ifrågasatte var om man ska betala 100% av värdet på ett handfat som har suttit där i 30 år. Rimligtvis borde det finnas en avskrivningstid och att vi betalar värdet som återstår på handfatet plus arbetskostnaden. Det jag efterfrågade var om någon rent juridiskt/ekonomiskt vet om det måste finnas en avskrivningstid på även porslin i badrum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Verkar som att folk missförstod mig lite. Jag ifrågasätter inte att vi har klantat oss och får betala en del, det jag ifrågasatte var om man ska betala 100% av värdet på ett handfat som har suttit där i 30 år. Rimligtvis borde det finnas en avskrivningstid och att vi betalar värdet som återstår på handfatet plus arbetskostnaden. Det jag efterfrågade var om någon rent juridiskt/ekonomiskt vet om det måste finnas en avskrivningstid på även porslin i badrum.

Ålder på det gamla är ju ganska ointressant egentligen. Frågan är väl mer, vad kostar ett nytt? Det är ju vad man får betala. Inte det gamla.

Permalänk
Avstängd

Tycker med det är dåligt om man ska få betala fullpris för ett nytt handfat om det som sitter där är slitet och gammalt och har bråkat om samma sak när tjejen tappade en parfymflaska rakt igenom handfatet sen får många skador på saker som skulle blivit utbytta 10 år tidigare och många sätter i system att mjölka in pengar på det viset så gå till hyresvärden och ta ut all information hur gamalt allt är och bråka av helvete är mitt tips

Hade samma problem sen 2 kattungar som rivit små märken i tapet i vardagsrum och sovrum sen handfatet som var paj en 2cm spricka i ett fönster som var där när vi flyttade in och efter en jävla dust så skulle allt varit renoverat 5 år tidigare så slapp tapet fönstret var inte registrerad vid besiktning men slapp det "antagligen för jag var riktigt förbannad face to face" men med handfatet betalade vi halva så vart 700 eller nått i stället för 6000kr

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Ålder på det gamla är ju ganska ointressant egentligen. Frågan är väl mer, vad kostar ett nytt? Det är ju vad man får betala. Inte det gamla.

Resonerar även ditt försäkringsbolag på detta vis?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Ålder på det gamla är ju ganska ointressant egentligen. Frågan är väl mer, vad kostar ett nytt? Det är ju vad man får betala. Inte det gamla.

Intressant att du resonerar så. Tycker det är helt rätt ingenting med det.
DOCK resonerar tex försäkringsbolag just så.
En produkt som kostar 10kkr att köpa ny idag är om den blivit stulen etc inte värd 10kkr beroende på hur många år gammal den är. Oberoende på hur skicket på den tidigare var och om den skall ersättas med exakt en likadan.

Permalänk
Medlem

Givetvis spelar åldern på det trasiga handfatet en väldigt stor roll för den kostnad som man som hyresgäst ska behöva stå för. Om handfatet är 20 år gammalt är värdet på detta noll. Man kan däremot få stå för kostnaden av att byta handfatet även om värdet på det trasiga är noll då någon måste göra detta arbete och den kostnaden är nog högre än värdet av ett utbyteshandfat.

Ett standardhandfat IFÖ kostar inte mer än 1000:-, det finns även mycket billigare alternativ.

I övrigt håller jag med om att har man sönder nåt som man inte äger så får man stå för de kostnader som kan tänkas uppstå för detta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av Genomresa:

Resonerar även ditt försäkringsbolag på detta vis?

Så klart dom gör. Har bråkat själv med försäkringsbolag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Blir lite besviken av att så många här verkar tycka att man skall betala hela nyvärdet av något man haft sönder som är 30 år gammalt. Det hade bara varit rimligt om den förväntade livslängden hade varit väldigt lång.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så klart dom gör. Har bråkat själv med försäkringsbolag.

Ja, det var litet det som var källan till min fundering. Min erfarenhet är nämligen att försäkringsbolag är tämligen hårda på detta med värdeminskning hos försäkrade objekt. Om försäkringsbolagen inte tycker att sådan värdeminskning förekommer finns det väl ingen anledning att bråka med dem - det vinner ju bara du på?

Permalänk
Medlem

http://www.blocket.se/stockholm/Handfat_och_Gustavsberg_toale...
Minus toaletten... Du ska alltså betala cirka 50kr + jobb.

Permalänk
Skrivet av pecill:

Blir lite besviken av att så många här verkar tycka att man skall betala hela nyvärdet av något man haft sönder som är 30 år gammalt. Det hade bara varit rimligt om den förväntade livslängden hade varit väldigt lång.

Den förväntade livslängden på ett handfat är typ oändlig eller helt enkelt tills nästa planerade renovering.

Som lite extremt exempel. Tycker du TS skulle få avdrag på kostnaden att laga hål han hade orsakat i golvmattan för den började ändå bli sliten och skulle nog ändå bytas ut om ett par år när det var den lägenhetens tur med en renovering?

(Ja, vi hade en tjej som lyckats bränna ett stort hål i linoleum mattan i sitt korridorrum med hjälp av ett spritkök)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrmlnd:

http://www.blocket.se/stockholm/Handfat_och_Gustavsberg_toale...
Minus toaletten... Du ska alltså betala cirka 50kr + jobb.

Som sagt, krångla inte till det. Köp begagnat och sätt dit så är det hela ur världen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av Genomresa:

Ja, det var litet det som var källan till min fundering. Min erfarenhet är nämligen att försäkringsbolag är tämligen hårda på detta med värdeminskning hos försäkrade objekt. Om försäkringsbolagen inte tycker att sådan värdeminskning förekommer finns det väl ingen anledning att bråka med dem - det vinner ju bara du på?

Självklart, men allt tappar ju värde förutom en bil med årsmodell 40/50/60 och 70 tal

Är inte handfatet antikt och K märkt bör det ju tappat värde (saker slits), även tidigare bonde kan varit hårdhänta med handfatet och det fick nog nu när TS stötte till det.

Nu har jag inte bråkat till överdrifter, utan resonerat lugnt och sansat om värdet på försäkrade prylen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart, men allt tappar ju värde förutom en bil med årsmodell 40/50/60 och 70 tal

Är inte handfatet antikt och K märkt bör det ju tappat värde (saker slits), även tidigare bonde kan varit hårdhänta med handfatet och det fick nog nu när TS stötte till det.

Nu har jag inte bråkat till överdrifter, utan resonerat lugnt och sansat om värdet på försäkrade prylen.

Det där är mer eller mindre precis vad jag själv åsyftade - produktens skick och marknadsvärde torde minska i takt med att åldern ökar. ReZZiE hävdade motsatsen i det inlägg jag citerade, och menade att det enda som spelade roll var vad ett nytt handfat kostade. Det är en logik som fungerar privat, men som inte är lika vanlig i affärssammanhang - väl illustrerat av åldersavdrag hos försäkringsbolag. Det låter alltså som att vi egentligen är överens.

Permalänk
Medlem

Betala kan man ju självklart få göra, men att ersätta allt låter ju helt galet, som någon sa ut på blocket och köp ett begagnat och be någon hjälpa dig å få dit det så är det klart, trilskas dom fortfarande att du ska betala helt nytt så gör dom säkrt som min förra hyresvärd (Ena nyckeln var borta och jag fick pröjsa 5K för att allt skulle bytas efter ett år fick jag reda på att inget blivit bytt och jag överklagade och fick tillbaka mina pengar)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så klart dom gör. Har bråkat själv med försäkringsbolag.

Skrivet av Genomresa:

Ja, det var litet det som var källan till min fundering. Min erfarenhet är nämligen att försäkringsbolag är tämligen hårda på detta med värdeminskning hos försäkrade objekt. Om försäkringsbolagen inte tycker att sådan värdeminskning förekommer finns det väl ingen anledning att bråka med dem - det vinner ju bara du på?

Kan bekräfta men även dementera så att säga - har jobbat på Solid Försäkringar och bråkat rejält med andra bolag eftersom jag vet hur det fungerar.

Det finns två typer av försäkringar (grov generalisering but still); hemförsäkring och tilläggsförsäkring.
En tilläggsförsäkring av den typ du tecknar på SIBA tillämpar inte värdeminskning utan ersätter dig med en likvärdig produkt. Om du hade otur och köpte en fet LED-TV för 25000 i början av boomen, well då får du tyvärr en likvärdig för 5 papp.
Om du däremot hade tur och köpte en maffig dator för ett år sedan när dollarn var lägre kan du faktiskt hamna i en situation då utbytesprodukten är dyrare än orginalprodukten. Det händer inte ofta, men är en sak som kan uppstå. I detta fall kommer försäkringsbolaget nästan alltid att vilja ge dig ett tillgodokvitto (rekvisition) istället men om du står på dig har du rätt till en likvärdig produkt.

Hemförsäkringar tillämpar istället oftast värdeminskning och försöker - skamligt lågt räknat även från ett Blocketperspektiv - utgå ifrån vad marknadsvärdet på den förstörda/förlorade varan är idag. Där kan man precis som ovan både tjäna och förlora beroende på vara och situation.

Eftersom detta är ett hem bör du istället för att gå direkt till hyresvärden istället vända dig till ditt försäkringsbolag om du har allrisk. Har du inte det är det i princip bara att bita i det sura äpplet, men det är möjligt att man kan göra en stor grej av det hela via Hyresgästföreningen och därigenom trötta ut dem till den grad att de bara ger med sig. Seriösa hyresvärdar har oftast inte tid med sån skit

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Den förväntade livslängden på ett handfat är typ oändlig eller helt enkelt tills nästa planerade renovering.

Som lite extremt exempel. Tycker du TS skulle få avdrag på kostnaden att laga hål han hade orsakat i golvmattan för den började ändå bli sliten och skulle nog ändå bytas ut om ett par år när det var den lägenhetens tur med en renovering?

(Ja, vi hade en tjej som lyckats bränna ett stort hål i linoleum mattan i sitt korridorrum med hjälp av ett spritkök)

Nej i det fall du nämner tycker jag heller inte det vore rimligt att "förstöraren" betalar hela nypriset. Det innebär att den som förstör betalar för underhåll som hyresvärden borde stå för. Om någon alltid har sönder mattan var 30:e år behöver värden aldrig betala någonting. Rimligen betalar man för det värde man förstört. Om du kraschar en kompis Volvo 850 köper väl du inte en ny V70 till honom/henne?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Skrivet av Genomresa:

Det där är mer eller mindre precis vad jag själv åsyftade - produktens skick och marknadsvärde torde minska i takt med att åldern ökar. ReZZiE hävdade motsatsen i det inlägg jag citerade, och menade att det enda som spelade roll var vad ett nytt handfat kostade. Det är en logik som fungerar privat, men som inte är lika vanlig i affärssammanhang - väl illustrerat av åldersavdrag hos försäkringsbolag. Det låter alltså som att vi egentligen är överens.

Klantade till formuleringen och missa citatet. Ja sånt händer, men i alla fall står vi vid samma åsikt i slutändan alltså

Men även om ett handfat håller bra länge, så har även jag råkat ut för handfatet fått sprickor (på insidan, mer som svarta streck). Det utan jag tappat något i handfatet.

Dock kanske jag är lite våldsam när jag städar tydligen och förra ägaren redan försvagat handfatet möjligen
Även fått sådant i nya lägenheten (men bara ett svart streck, som jag misstänker sprickbildning). Porslin är ju tok för sprött enligt mig

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har också upptäckt en spricka i mitt handfat men jag har ingen aning om hur det har uppstått... Jag har inga tunga saker som jag ens kan tappa liksom... har inga minnen av det heller, hittade bara en spricka en dag, bara på utsidan O_o

Är man skyldig att betala även om man inte minns att man har gjort något? xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Är man skyldig att betala även om man inte minns att man har gjort något? xD

Givetvis inte. Sup dig redlös och panga alla rutor i lägenheten. Du kommer självklart inte behöva betala nåt om du säger att du inte minns hur det gick till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Verkar som att folk missförstod mig lite. Jag ifrågasätter inte att vi har klantat oss och får betala en del, det jag ifrågasatte var om man ska betala 100% av värdet på ett handfat som har suttit där i 30 år. Rimligtvis borde det finnas en avskrivningstid och att vi betalar värdet som återstår på handfatet plus arbetskostnaden. Det jag efterfrågade var om någon rent juridiskt/ekonomiskt vet om det måste finnas en avskrivningstid på även porslin i badrum.

Hyresvärden måste ju betala lika mycket för det nya handfatet oavsett hur gammalt det som gick sönder var.

Du kanske kan tipsa din hyresvärd om du hittar ett billigt handfat på erikshjälpen.

Permalänk
Medlem

Det normala är att man står för kostnaden, inte utgiften. Dvs, om den tekniska livslängden är 30 år och handfatet är 20 år gammalt så har ju redan hyresvärden fått betalt för 2/3 av handfatet och du ska betala den tredjedel som återstår. Egentligen skulle man nog kunna driva det resonemanget till att du ska betala 1/3 av det ursprungliga anskaffningsvärdet, men det enklaste är nog att gå på vad ett nytt handfat kostar.

Hur man ser på monteringskostnaden vet jag inte.

Dock kan det enklaste vara att göra som redan föreslagits; skaffa ett snarlikt handfat och byt det själv. Det borde gå bra så länge som det finns ventiler (typ ballofix på rören till kranen) så att du enkelt kan stänga av vattnet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"