Hjälp mig bli starkare i bänkpress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pressveck:

Ok som sagt min huvudfokus är att bänka mer vikt.

Försök hitta optimal kontakt med musklerna ist för vikt, kommer ge bra mkt mer.
Du ska öht inte röra axlarna under pressen, dvs dom ska inte kopplas in.
Upp med bröstryggen, ner och ihop med axlar och skulderblad och håll den positionen under hela pressen.
Just nu är det mer disco än träning.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pressveck:

huFtA4T5spA

Då var det dags att misshandla mina chesticles med lite bänk!

Huruvida jag har ett problem med teknik eller generel styrka är för mig en gåta vilket är anledningen till att jag laddar upp det här.

Så vad säger ni, ser ni något teknikfel som hindrar mig från att maxa loss?

Tar gärna tips på assistance-övningar som kan hjälpa mig.

Kollade precis på hela videon, allt handlar om utförande.
Lär dig övningarna korrekt, dvs maximal kontakt, om du vet hur det ska kännas när det är rätt så kommer det ge bra mycket mer.
För triceps tycker jag helt klart att Skullchrusher och dips ger bra mkt mer än pushdowns (som jag kör som komplementsövning)
Du bör även träna mer unilateralt.
Kontrollerat utförande på övningarna, t.ex på rodd (eller andra dragövningar) så är armarna endast länkar till musklerna som ska tränas.
Ha en bättre fixering på överkroppen, det är bara dom musklerna som ska tränas som ska aktiveras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pressveck:

huFtA4T5spA

Huruvida jag har ett problem med teknik eller generel styrka är för mig en gåta vilket är anledningen till att jag laddar upp det här.

Styrkelabbet
Där kan du hitta all info du behöver, allt från träningsscheman tills kostråd och även hur övningarna ska utföras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Kollade precis på hela videon, allt handlar om utförande.
Lär dig övningarna korrekt, dvs maximal kontakt, om du vet hur det ska kännas när det är rätt så kommer det ge bra mycket mer.
För triceps tycker jag helt klart att Skullchrusher och dips ger bra mkt mer än pushdowns (som jag kör som komplementsövning)
Du bör även träna mer unilateralt.
Kontrollerat utförande på övningarna, t.ex på rodd (eller andra dragövningar) så är armarna endast länkar till musklerna som ska tränas.
Ha en bättre fixering på överkroppen, det är bara dom musklerna som ska tränas som ska aktiveras.

Detta gäller ju inte helkroppsövningar. Eller ja, stora delar av kroppen tränas ju, så stora delar aktiveras.
Ska man bänka maximal vikt så är det en helkroppsövning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

För att ta största möjliga vikt och jobba med pecsen bör man svanka. Raka handleder är bara att glömma, men se till att ha stången långt ner i handen.
Tempo tror jag är helt onödigt, annat än för avancerade lyftare. Muskelfiberrekryteringen beror av belastningen. Fler fibrer rekryteras när dom behövs. Självklart ska alla övningar genomföras med god teknik.
TS följer ett beprövat program. Jag skulle föreslå att han fortsätter med det tills det finns goda skäl att byta.

Nej, inte tokraka handleder men inte heller tokböjda.

Så fort du börjar svanka och i stigande grad så flyttar du belastningen mot pectoralis minor och det är inget fel i sig om det är målsättningen men då är det bättre att i så använda en lutande bänk (decline) för bättre stöd för ryggen rygg.
Bänkpress involverar många muskelgrupper och man kan och ska variera dessa i oändlighet. Jag kan såklart inte täcka in alla tänkbara variationer så försök läsa lite mellan raderna.

Genom att använda sig av tempo har du ytterligare en faktor som påverkar just belastningen (mer eller mindre utan att behöva byta vikter) och därigenom rekryteringen. Det är inte bara för avancerade lyftare (?), det är för alla som vill öka i styrka. TS har inget att förlora på att lära sig nya saker. Sedan får han sålla bästa han vill.
Att ligga kvar i samma program är däremot meningslöst eftersom kroppar anpassar sig. Allt fungerar men bara ett tag. Personligne kör jag aldrig mer än sex pass innan jag byter. I unga dagar räckte det med ett pass.... men det var då det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Detta gäller ju inte helkroppsövningar. Eller ja, stora delar av kroppen tränas ju, så stora delar aktiveras.
Ska man bänka maximal vikt så är det en helkroppsövning.

Ja det kan jag hålla med om och det var lite otydligt uttryckt av mig.
Det är en basövning som kommer göra dig starkare rent generellt då det är en väldigt anabol övning (ingår i dom 3, böj, bänk och mark)
Det jag menade är att när man fortfarande inte har satt övningen korrekt är det extremt viktigt att fokusera på utförande och då bör man försöka att inte koppla in för mkt andra muskelgrupper, t.ex axlar.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pressveck:

Jag har gymmat seriöst i lite över ett år nu, har kört jim wendler i ca 8mån om du är bekant med det. Det är ett powerliftingprogram med låg volym och hög intesitet. Så det blir främst basövningar, men slänger såklart in lite volym på assistance-övningarna som grädde på moset.

Jo jag har sett till att läsa på dom grundläggande koncepten för att inte skada sig men problemet är väl att jag alltid tränar ensam så det är lite svårt att analysera hur bra jag utför det själv.

Hur mycket väger du och hur mycket lyfter du (1 rep)? Visst är det inte lätt att träna ensam, men man kan nästan alltid få hjälp om man frågar snällt. Det finns många som gärna delar med sig av sina kunskaper till andra (på gott och ont).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Kent: Jag är 183 och väger 66 kg, bänkade 70 för en dubbel senast jag testade max för 3 veckor sedan. Jo men jag postade ju filmen för att få bra respons, vilket jag fick

Visa signatur

Youtube-kanal: papa knut
|CPU i5-3570K @4.2ghz |RAM 8GB Kingston DDR3 HyperX1600MHz |GPU Sapphire Radeon 7870 OC @1050mhz |SKÄRM ASUS VG248QE @120hz 2D Lightboost! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pressveck:

@screamin-daemon: Jag är 183 och väger 66 kg, bänkade 70 för en dubbel senast jag testade max för 3 veckor sedan. Jo men jag postade ju filmen för att få bra respons, vilket jag fick

Eftersom du är (ursäkta ordvalet) klen så bör du nog titta på en träningsmodell som passar din kropp och erfarenhet.
Det finns lika många tränings modeller som människor som tränar vilket gör det svårt att rekommendera något, en helt underbar träningsmetod är 5x5

http://he-man.se/gor-som-arnold-schwarzenegger-trana-med-5x5/

Jag har själv använt mig av den här metoden när jag har velat öka i volym och styrka. Perfekt om du har svårt att lägga på dig muskler.
Om det säger något så väger jag 73Kg är 172cm lång och när jag är på topp så bänkar jag 115kg
eller om jag kör hantelpress så trycker jag 45kg hantlar. Vikterna ovan är som sagt när jag är på topp.
Just nu återhämtar jag mig ifrån en axeloperation.
Tips 1: glöm för guds skull inte axlarna. Kör gärna dubbelt så mycket rygg som bröst så får du fin hållning också.
Tips 2: Gör det enkelt
Tips 3: Tag det lugnt.

Hoppas jag var till någon hjälp
Mvh Needas

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem

Värdelös brygga, värdelös legdrive. Skulderbladen är nog inte tighta.

Här har du en instruktionsserie.

https://www.youtube.com/watch?v=EHx1gYTA-Rw

Här har du ett bättre forum också.

http://www.kolozzeum.com/forum/index.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pressveck:

Ok som sagt min huvudfokus är att bänka mer vikt.

för att öka i vikt måste man även orka mer på lägre vikter för att komma dit vad maxar du ? typ om du orkar 4 gånger på 80kg ska det motsvara 1 gång på 90KG det är olika för alla. en del kanske behöver orka med 5 ggr på 80 eller mindre, testa köra lätt ena veckan och andra veckan tyngre prova inta Kreatine det gör så du orkar med mer. har jag erfarenhet av

ofta får man stå ut med en period av lätta vikter för att orka med tyngre sedan. ha inte bråttom att bara tänka på att orka med tungt, satsa mer på lättare vikter o reps också om man har klena biceps får man bygga upp dom med + triceps och axlar spelar stor roll för o lyfta tungt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, inte tokraka handleder men inte heller tokböjda.

Så fort du börjar svanka och i stigande grad så flyttar du belastningen mot pectoralis minor och det är inget fel i sig om det är målsättningen men då är det bättre att i så använda en lutande bänk (decline) för bättre stöd för ryggen rygg.
Bänkpress involverar många muskelgrupper och man kan och ska variera dessa i oändlighet. Jag kan såklart inte täcka in alla tänkbara variationer så försök läsa lite mellan raderna.

Genom att använda sig av tempo har du ytterligare en faktor som påverkar just belastningen (mer eller mindre utan att behöva byta vikter) och därigenom rekryteringen. Det är inte bara för avancerade lyftare (?), det är för alla som vill öka i styrka. TS har inget att förlora på att lära sig nya saker. Sedan får han sålla bästa han vill.
Att ligga kvar i samma program är däremot meningslöst eftersom kroppar anpassar sig. Allt fungerar men bara ett tag. Personligne kör jag aldrig mer än sex pass innan jag byter. I unga dagar räckte det med ett pass.... men det var då det.

TS ville ta så mycket vikt som möjligt. Det var så jag tolkade det iaf. Då är det styrkelyft-stilen som gäller.

När jag säger "program" så menar jag ett riktigt program. Ett riktigt program beskriver hela träningsupplägget, inkl progression.

Om TS kör ett av Wendlers program så tycker jag att han kan fortsätta med det. Jag menar att personer på TS nivå inte behöver involvera tempo. Dom kan sikta på att lyfta så snabbt dom kan utan att äventyra tekniken. Risken med att gå ifrån programmet med saker som är onödiga är att fokus tas ifrån saker som faktiskt är nödvändiga. Därmed inte sagt att det alltid är värdelöst att experimentera med tempo, jag menar just bara att jag inte skulle rekommendera det till någon på TS nivå.

Permalänk

Jag ska försöka återkomma med en video om en månad för att visa om budskapet har sjunkit in, eller inte.

Visa signatur

Youtube-kanal: papa knut
|CPU i5-3570K @4.2ghz |RAM 8GB Kingston DDR3 HyperX1600MHz |GPU Sapphire Radeon 7870 OC @1050mhz |SKÄRM ASUS VG248QE @120hz 2D Lightboost! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

TS ville ta så mycket vikt som möjligt. Det var så jag tolkade det iaf. Då är det styrkelyft-stilen som gäller. [...] Jag menar att personer på TS nivå inte behöver involvera tempo.[..].

Mitt budskap går dig helt förbi och ovan citat är i min mening inskränkta. Syftet med mina inlägg är att inspirerar till träning. Att yttra sig om vad en person som jag aldrig har träffat behöver eller inte vore förmätet. Ska vi diskutera din agenda så tackar jag för mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Mitt budskap går dig helt förbi och ovan citat är i min mening inskränkta. Syftet med mina inlägg är att inspirerar till träning. Att yttra sig om vad en person som jag aldrig har träffat behöver eller inte vore förmätet. Ska vi diskutera din agenda så tackar jag för mig.

Det där är väl ändå ett icke-svar?
Min "agenda" är att ge så bra råd som möjligt.
Det verkar som att vi är oense om värdet av tempo för en person på nybörjare-/medelnivå, det kan vi väl leva med?
Jag har ännu inte sett någon i tråden ifrågasätta att dom tyngsta vikterna flyttas med styrkelyft-teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pressveck:

Jag ska försöka återkomma med en video om en månad för att visa om budskapet har sjunkit in, eller inte.

lycka till!:)

Permalänk
Medlem

Bänkpress är en tjock mans sport!

Jag är på intet sätt någon bänkpressmästare, men nog har jag tryckt lite vikter i mina dagar. Mitt tips är - som många andra redan sagt - att ta det lugnt. Efter att ha sett din film tycker jag att du ska flytta ut greppet en smula (pekfingrarna runt ringarna är det bredaste du får hålla vid tävling och jag tycker att man ska vara där ute om man kan). Om du vill höra fler tips kan du alltid kolla här: https://www.youtube.com/watch?v=E-wWDL4Jp_Q men framför allt här -> https://youtu.be/h7icmlMEhzc!

Några enkla saker att tänka på (som är desto svårare att utföra) är:

• Dra bak axlarna och skuldrorna (gäller alla övningar, inte bara bänkpress).

• Ta det luuugnt i lyftet. Visst. för att utveckla så mycket kraft som möjligt så ska du mosa på för allt vad du håller på vägen upp, men du är inte där än - låt det ta tid - kör lugnt!

• Acceptera att det kommer ta tid. Jag har tränat många år och först i år lyckades jag pressa över 100kg.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pressveck:

Bästa tipset för att bli starkare: kör mer knäböj!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Värdelös brygga, värdelös legdrive. Skulderbladen är nog inte tighta.

Här har du en instruktionsserie.

https://www.youtube.com/watch?v=EHx1gYTA-Rw

Här har du ett bättre forum också.

http://www.kolozzeum.com/forum/index.php

Imo legdrive och brygga är att "fuska". Jag kan respektera brygga för att få bättre kontakt med pecsen. Men när man gör det för att få kortare lyftväg är det som att lasta på 200kg och köra quarter-squats. Kör du deadlifts från knäna också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaan:

Imo legdrive och brygga är att "fuska". Jag kan respektera brygga för att få bättre kontakt med pecsen. Men när man gör det för att få kortare lyftväg är det som att lasta på 200kg och köra quarter-squats. Kör du deadlifts från knäna också?

Brygga får man automatiskt om man drar bak skulderbladen för att minska skaderisken, jag vet inte hur det är med dig men jag gillar friska axlar. Du lär märka då du kommer upp i vikt på bänken relativt din kroppsvikt att det behövs. TS frågade också hur man lyfter mer vikt och brygga och legdrive är korrekt då, att det sedan finns skillnad på brygga ala Maryana(https://www.youtube.com/watch?v=bxAc97K2I5M) och normal brygga för stabilitet och skaderisk. Den här killen har en helt normal brygga. https://youtu.be/l84vmuuuHRg?t=3m52s

Nej jag kör inte mina marklyft från knäna. Det heter kronlyft om man gör det och har sin plats man jag har inga utlåsningsproblem i marken nu iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaan:

Lol.. Legdrive och brygga är långt ifrån fusk. Det som räknas som fusk i tävling är om röven lyfter från bänken. Att sedan dra en väldigt skum parallel mellan sk "fusk brygga" o marklyft från knäna? Aja alla har vi våra egna tolkningar av allt.

Skrivet av Gainsgoblin:

Brygga får man automatiskt om man drar bak skulderbladen för att minska skaderisken, jag vet inte hur det är med dig men jag gillar friska axlar. Du lär märka då du kommer upp i vikt på bänken relativt din kroppsvikt att det behövs. TS frågade också hur man lyfter mer vikt och brygga och legdrive är korrekt då, att det sedan finns skillnad på brygga ala Maryana(https://www.youtube.com/watch?v=bxAc97K2I5M) och normal brygga för stabilitet och skaderisk. Den här killen har en helt normal brygga. https://youtu.be/l84vmuuuHRg?t=3m52s

Nej jag kör inte mina marklyft från knäna. Det heter kronlyft om man gör det och har sin plats man jag har inga utlåsningsproblem i marken nu iaf.

Håller med här.

Permalänk
Master of Overkill

Varför focus på bänka mycket?
Träna kroppsvikt istället och bli tvär stark.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaan:

Quatersquats är ju inte en övning, Marklyft från knän är en annan assisterande övning som kallas för kronlyft. I princip alla som tävlar i styrkelyft och som kör styrkelyft använder brygga och legdrive. jag tror ingen seriös bänkar förutom några väldigt få kör tungt utan legdrive.
Så nej detta är inte fusk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Varför focus på bänka mycket?
Träna kroppsvikt istället och bli tvär stark.

Hur blir man stark om man inte orkar mycket mer än sin kroppsvikt?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gainsgoblin:

Hur blir man stark om man inte orkar mycket mer än sin kroppsvikt?

https://www.youtube.com/watch?v=YMo_FdGWUbA

https://www.youtube.com/watch?v=sMeUu6xmDg0

https://www.youtube.com/watch?v=W0Wr7HsylE0

Mer?

Du sett gymnaster?
https://www.youtube.com/watch?v=e76Otksy-fA

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@tvelander: Det där är ju dock inte att vara stark. Det är starkt relativt till deras kroppsvikt men jag ser gärna dessa personer bära runt stålbalkar.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gainsgoblin:

@tvelander: Det där är ju dock inte att vara stark. Det är starkt relativt till deras kroppsvikt men jag ser gärna dessa personer bära runt stålbalkar.

Nej det är inte vara stark..........

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att bli stark i bänkpress är att undvika skador. Det som har hjälpt mig att kunna köra mycket bänkpress längre perioder är att köra med ett lite smalare grepp samt värma upp rotatorkuffarna ordentligt innan bänkträning. PB för mig är en 3:a på 120kg med en kv på cirka 85kg fördelat på 178cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej det är inte vara stark..........

Att träna med sin kroppsvikt är bra, men alla har olika mål med sin träning. Att träna med bara sin kroppsvikt gör inte att du kan ta mycket vikt i bänkpress, eller att du kan marklyfta 200kg. Om det är det man vill så är det rätt dumt att träna med hjälp av sin kroppsvikt.

Permalänk
Medlem

För mycket negativitet .. Shit.