Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Jag fyndade nyligen ett par Philips Fidelio X2. Jag gillar lurarna skarpt men kabeln som medföljde är alldeles för lång (3 m). Någon som kan tipsa om en liknande kabel som är ungefär 1,5 meter?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Skrivet av MrPhilicorda:

De är 32 ohm vilket betyder att de borde kunna drivas till och med med en mobiltelefon, tror inte att en förstärkare skulle göra en avsevärd ändring. Grado-lurar (iaf SR80 modellen) är kända för att vara ganska basfattiga med förhöjd diskant så ifall det är problemet du vill åtgärda så borde du kanske titta på ett par andra hörlurar.

Jag köper dessa lurar pågrund utav diskanten och deras mids, så nej vill inte ändra på det utan bara undrade om det var värt att kolla upp någon

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Skrivet av jpsnubben:

Jag köper dessa lurar pågrund utav diskanten och deras mids, så nej vill inte ändra på det utan bara undrade om det var värt att kolla upp någon

Ok, hehe. Aldrig ägt ett par Grados men varit lite nyfiken och läst om dom. Som vanligt finns det ju folk som påstår att de absolut inte behöver en förstärkare medan andra säger att det kan ha tydliga fördelar. Här är en tråd på Head-Fi där just denna fråga diskuteras:

http://www.head-fi.org/t/636315/amp-for-grado

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jpsnubben:

Hej jag har just köpt ett par Grado sr80e, jag har läst runt lite att dom är lättdrivna. Men kan en förstärkare förbättra ljudet avsevärt?

Skrivet av MrPhilicorda:

De är 32 ohm vilket betyder att de borde kunna drivas till och med med en mobiltelefon, tror inte att en förstärkare skulle göra en avsevärd ändring. Grado-lurar (iaf SR80 modellen) är kända för att vara ganska basfattiga med förhöjd diskant så ifall det är problemet du vill åtgärda så borde du kanske titta på ett par andra hörlurar.

Skrivet av MrPhilicorda:

Ok, hehe. Aldrig ägt ett par Grados men varit lite nyfiken och läst om dom. Som vanligt finns det ju folk som påstår att de absolut inte behöver en förstärkare medan andra säger att det kan ha tydliga fördelar. Här är en tråd på Head-Fi där just denna fråga diskuteras:

http://www.head-fi.org/t/636315/amp-for-grado

Det är nog impedansförhållandet som påverkar mest, desto lägre impedans en lur har desto större risk att det blir en påverkan av frekvensgången om lurdrivaren inte har låg utimpedans, den ska vara max 1/8 del av lurens för att inte fungera som en tonkontroll.
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-impedance-explai...
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tips på kortare kablar till HD650 än standard som gärna är lite mer diskreta i utseende än t.ex. Best in the verse? Jag gillar hur Cardas kabel ser ut, men den kostar på tok för mycket.

Permalänk

Så nu har jag fått hem mina Sr80e och testat dom på mobilen. Ja måste ha ett snepp ifrån högsta volum på min samsung galaxy s3, detta leder till att ljudet får massa brus i bakgrunden. Tror ni att det hjälper med en förstärkare nu då? (förövrigt är ljuden fenomenalt

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jpsnubben:

Så nu har jag fått hem mina Sr80e och testat dom på mobilen. Ja måste ha ett snepp ifrån högsta volum på min samsung galaxy s3, detta leder till att ljudet får massa brus i bakgrunden. Tror ni att det hjälper med en förstärkare nu då? (förövrigt är ljuden fenomenalt

Japp, förstärkare hjälper väldigt mycket. Hade själv en Fiio E6 när jag körde Galaxy S3 + SR60i ett par år sedan, utan en förstärkare är lurarna väldigt tysta. Dock så stör dem omgivningen väldigt mycket pga läckage, jag blev tillsagd två gånger på en och samma dag och sedan dess har de legat hemma. Grado är därför inget att rekommendera som dina daily-wear-hörlurar.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Köpte ett par Steelseries H Wireless. Helt fantastiska. Enda nackdelen är när det är tyst och dom är nystartade är där ett tyst brummande ljud. Det försvinner dock. Att ha ett par lurar som är trådlösa är det bästa som hänt sen hjulet enligt mig.

Permalänk

@jpsnubben: Förstärkare hjälper ordentligt. Jag har själv ett par Grado PS500. Suveränt ljud! Grattis till ett suveränt val!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Skrivet av Helionart:

@jpsnubben: Förstärkare hjälper ordentligt. Jag har själv ett par Grado PS500. Suveränt ljud! Grattis till ett suveränt val!

Av ren nyfikenhet: hur påverkas ljudet exakt med/utan förstärkare?

Edit: menar alltså ifall det påverkas på något annat sätt än att man får högre volym.

Permalänk

@MrPhilicorda: Jag tycker att basen förstärktes, och att allting kändes mer fylligt och varmare. Roligare helt enkelt!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

@MrPhilicorda: Jag tycker att basen förstärktes, och att allting kändes mer fylligt och varmare. Roligare helt enkelt!

Kan intyga att detta stämmer mycket bra (hade ett par SR80 för några år sedan).
Förbannat prisvärda lurar men inget man kan använda på tåg/buss etc

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

+1 Jag är själv rätt skeptisk till mycket inom HiFi-världen, med kabelstöd, elrenare och allt därtill. Men hör folk skillnad på det, och inte försöker trycker ner sina åsikter om det i folks hals, så är det bara att gratulera.

Så mycket "orm olja" som det finns inom Hi-Fi har jag aldrig stött på någon annan stans och folk köper det med hull och hår. Har man verkliga problem med sitt el så köper man för böveln en UPS med online funktion så har man all ren el man kan tänka sig.

Åter till topic, har en Magni2 Uber / Modi2 Uber stack inkommande, skall bli kul att får lite kräm i mina HD650.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Får man med RCA-kablar om man beställer en O2 AMP?

edit: från HeadnHifi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Matheeeew:

Får man med RCA-kablar om man beställer en O2 AMP?

edit: från HeadnHifi

Nej du får exakt det du beställer, signalkabel ingår inte. (såvida det inte ändrats nyligen)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Tips på kortare kablar till HD650 än standard som gärna är lite mer diskreta i utseende än t.ex. Best in the verse? Jag gillar hur Cardas kabel ser ut, men den kostar på tok för mycket.

Jag upplevde samma sak med mina hd650. För att dryga ut plånboken flätade jag istället kabeln. Här är en liten guide och det tar max 5 minuter:

http://lifehacker.com/braid-long-cords-for-better-cable-manag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Tips på kortare kablar till HD650 än standard som gärna är lite mer diskreta i utseende än t.ex. Best in the verse? Jag gillar hur Cardas kabel ser ut, men den kostar på tok för mycket.

Kolla med James på PexonPCs (http://pexonpcs.co.uk/).
Kostar nog runt 40£ för en kabel på 1-1.5m.
Finns en uppsjö av alternativ för kabelmaterial, sleeving etc.

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Får man med RCA-kablar om man beställer en O2 AMP?

edit: från HeadnHifi

Nej. Beställder du en med DAC så får du dock med USB-kabel.
Strömadapter ingår alltid.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag tänkte gå från att använda billiga in ear hörlurar till att köpa ett par dyrare hörlurar. Har ingen aning om vad man ska satsa på egentligen.
Har kollat mycket på Sennheiser (Urbanite och Momentum). Finns det några bättre hörlurar i samma prisklass, eller vad är det som gäller? Dom kommer användas till min Android telefon, kommer resta mycket med dom. Mycket buss och bilresor osv. Vad rekommenderar ni? Kan absolut max sträcka mig till 2000kr, men helst mycket mindre.

Musiken jag spelar om det spelar någon roll är Techno, old school hiphop. Men även diverse blandad musik, lite rock också.

Permalänk
Skrivet av ralle97:

Jag tänkte gå från att använda billiga in ear hörlurar till att köpa ett par dyrare hörlurar. Har ingen aning om vad man ska satsa på egentligen.
Har kollat mycket på Sennheiser (Urbanite och Momentum). Finns det några bättre hörlurar i samma prisklass, eller vad är det som gäller? Dom kommer användas till min Android telefon, kommer resta mycket med dom. Mycket buss och bilresor osv. Vad rekommenderar ni? Kan absolut max sträcka mig till 2000kr, men helst mycket mindre.

Musiken jag spelar om det spelar någon roll är Techno, old school hiphop. Men även diverse blandad musik, lite rock också.

Frågan är vad du är ute efter för ljudsignatur. Vill du ha en korrekt och detaljrik ljudbild eller basmonster?

Efter mycket research och några onödiga felköp har jag själv nyligen skaffat mig ett par Audio Technica ATH M40x hörlurar som jag är otroligt nöjd med. I audiofil-kretsar är de högt ansedda och sägs slå det mesta i sin prisklass och även många mycket dyrare lurar. De har alltså en mer neutral ljudbild där hela frekvensspektrumet, från bas till diskant, återges på ett relativt korrekt sätt. Basen är stadig och kraftfull, men de är inga basmonster (vilket jag personligen ser som en stor fördel). De är ihopvikbara och kan transporteras i en liten medföljande påse. Pris 800 kr.

Är det så att man gillar mer bas kan man titta på "storebror" M50x som är lite dyrare. Dock har de inte en lika neutral ljudbild men gillar man mycket bas så är de såklart att föredra.

Edit: Här är en bild på mina som är pimpade med ett par väldigt sköna Sound Professionals sammetsöronkuddar.

Permalänk
Medlem

@MrPhilicorda: Tack för tipset, kanske ska överväga mitt beslut om Sennheiser då och kolla på Technica istället. Skulle dock gärna även få någon annans åsikt om detta. Om det är värt att betala lite mer för Sennheiser, eller om jag som "nybörjare" inte kommer märka av sådan stor skillnad. Jag gillar bas, speciellt när man lyssnar på lite mörk techno. Så kanske kör för de lite dyrare isåfall. Enda nackdelen jag såg med dom var att de inte såg så bra ut i min mening. Annars verkade de kanon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej du får exakt det du beställer, signalkabel ingår inte. (såvida det inte ändrats nyligen)

Skrivet av Kalium:

Nej. Beställder du en med DAC så får du dock med USB-kabel.
Strömadapter ingår alltid.

Tack för svar! Ett par RCA-kablar för 200-lappen på Kjell & Co bör väl fungera bra nog?

Permalänk
Skrivet av ralle97:

@MrPhilicorda: Tack för tipset, kanske ska överväga mitt beslut om Sennheiser då och kolla på Technica istället. Skulle dock gärna även få någon annans åsikt om detta. Om det är värt att betala lite mer för Sennheiser, eller om jag som "nybörjare" inte kommer märka av sådan stor skillnad. Jag gillar bas, speciellt när man lyssnar på lite mörk techno. Så kanske kör för de lite dyrare isåfall. Enda nackdelen jag såg med dom var att de inte såg så bra ut i min mening. Annars verkade de kanon!

Jag skulle nästan våga påstå att M40x rent objektivt sett är på en helt annan nivå än ett par Momentums. Som du poängterade, de vinner inga priser i sexighet, men de är å andra sidan byggda för studiobruk och då betalar man inte för design och exklusiva material utan bra funktion och ljud. Spenderade tex. själv skitmycket på ett par Harman Kardon BT lurar (2500 kr på Prisjakt just nu) för jag tyckte de var så snygga men det lät för jävligt. Audio Technica sopar mattan med dom.

Obs: Nu utgår jag såklart från mina egna preferenser, min måttstock är lurar för studiobruk och de fokuserar ofta på en detaljrik ljudbild snarare är "fläskigt" sound. Audio Technicas M-serie tycker jag dock funkar mycket bra som portabla lurar.

Men du kommer säkert att få fler rekommendationer! Idealet är såklart när det är både snyggt & bra.

PS. M50x finns i helvitt utförande också, samt i en brun-svart variant.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Matheeeew:

Tack för svar! Ett par RCA-kablar för 200-lappen på Kjell & Co bör väl fungera bra nog?

Ja det lär de göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@MrPhilicorda: En fråga, hur mycket läcker dessa hörlurar? Och tror du det någon skillnad mot storebrodern M50X i läckhet? Skulle man kunna använda dessa på bussen eller i klassrummet utan att folk skulle höra så mycket?

Permalänk
Skrivet av ralle97:

@MrPhilicorda: En fråga, hur mycket läcker dessa hörlurar? Och tror du det någon skillnad mot storebrodern M50X i läckhet? Skulle man kunna använda dessa på bussen eller i klassrummet utan att folk skulle höra så mycket?

M40x läcker väldigt lite, det var en viktigt poäng för mig också eftersom jag ska använda dom på jobbet och på tunnelbanan. Har inte testat M50x men skulle tro att de har samma grunkonstruktion och öronkuddar så då borde de vara identiska på den fronten.

Permalänk
Medlem

@MrPhilicorda: Okej, tack för svar. Blir kanske att beställa ett par sådana om jag inte hittar ett bättre erbjudande innan jag får min nya telefon!

Permalänk
Skrivet av ralle97:

@MrPhilicorda: Okej, tack för svar. Blir kanske att beställa ett par sådana om jag inte hittar ett bättre erbjudande innan jag får min nya telefon!

Ja, lägg dem på minnet. Bra såklart ifall du får fler tips, alltid bra med fler synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Tack för svar! Ett par RCA-kablar för 200-lappen på Kjell & Co bör väl fungera bra nog?

200kr låter lite dyrt tycker jag...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

@Kalium: 20kr på traderq😉http://www.tradera.com/item/301845/239386258/rea-2-rca-hane-till-2-rca-hane-dual-stereo-av-kabel-3-m-ord-pris-69-kr