Någon har flyttat in i lägenheten under min uppsägningstid! (Dubbelsålt?)

Permalänk
Medlem

Någon har flyttat in i lägenheten under min uppsägningstid! (Dubbelsålt?)

Har en klurig situation just nu..

Bakgrundsinfo: Tömde och flyttade ut ur min lägenhet den 25 juli i en stad som det är ett enormt tryck på lägenheter. Jag hade 3 månaders uppsägningstid. Min hyresvärd är den typiske sura gubben.. Jag förklarade för honom att jag ville helst slippa betala 3 månaders hyra då det antagligen skulle vara enkelt att hitta en ny värd och mycket riktigt så hade han någon som stod i "kö". En till sak som ni behöver veta är att jag bor nu väldigt långt ifrån lägenheten och detta vet hyresvärden om, så jag kan inte bara åka dit helt random..

28 juli meddelar han att han dom tagit lägenheten och kommer att flytta in den 1 september så jag får betala hela augusti månad (4000kr).

29 juli kollar jag av okänd anledning på ratsit och ser att någon person redan har skrivit sig på just min lägenhet. Börjar misstänka att hyresvärden fifflar och tar ut dubbel hyra för augusti månad. Personen som är skriven på min adress är okontaktbar (inget nummer och verkar helt oaktiv på facebook)

12 Augusti efter att jag ljugit en massa om att jag behövde använda lägenheten några dagar pga oavslutade ärenden så kryper det fram från hyresvärden att denna person ville ha ett tidigare inflyttningsdatum. Den 16 augusti påstår värden att denne ville flytta in. Som sagt så hade jag redan sett att någon skrivit sig på min adress redan den 29 juli.

Jag själv tycker att jag borde ha rätt att få tillbaka halva hyran för augusti månad eftersom jag inte ens kunde använda lägenheten som jag betalat för? Hyresvärden däremot säger att han INTE tänker betala tillbaka något och att han "hade kunnat kräva mig på två månader till"

Vad gäller här egentligen? Jag har absolut inte lust att bjussa denna surgubbe som säkerligen har gått om pengar på 2000kr..

ps. om jag kunnat så hade jag kontaktat den som flyttat in i lägenheten efter mig men som jag nämnde tidigare så är denne helt okontaktbar..

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du har betalat hyran så är lägenheten din.

Du kanske kan kolla med Hyresnämnden, alternativet kan du "stämma" honom i en så kallad Förenklat tvistemål.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mSebbe:

Har en klurig situation just nu..

Bakgrundsinfo: Tömde och flyttade ut ur min lägenhet den 25 juli i en stad som det är ett enormt tryck på lägenheter. Jag hade 3 månaders uppsägningstid. Min hyresvärd är den typiske sura gubben.. Jag förklarade för honom att jag ville helst slippa betala 3 månaders hyra då det antagligen skulle vara enkelt att hitta en ny värd och mycket riktigt så hade han någon som stod i "kö". En till sak som ni behöver veta är att jag bor nu väldigt långt ifrån lägenheten och detta vet hyresvärden om, så jag kan inte bara åka dit helt random..

28 juli meddelar han att han dom tagit lägenheten och kommer att flytta in den 1 september så jag får betala hela augusti månad (4000kr).

29 juli kollar jag av okänd anledning på ratsit och ser att någon person redan har skrivit sig på just min lägenhet. Börjar misstänka att hyresvärden fifflar och tar ut dubbel hyra för augusti månad. Personen som är skriven på min adress är okontaktbar (inget nummer och verkar helt oaktiv på facebook)

12 Augusti efter att jag ljugit en massa om att jag behövde använda lägenheten några dagar pga oavslutade ärenden så kryper det fram från hyresvärden att denna person ville ha ett tidigare inflyttningsdatum. Den 16 augusti påstår värden att denne ville flytta in. Som sagt så hade jag redan sett att någon skrivit sig på min adress redan den 29 juli.

Jag själv tycker att jag borde ha rätt att få tillbaka halva hyran för augusti månad eftersom jag inte ens kunde använda lägenheten som jag betalat för? Hyresvärden däremot säger att han INTE tänker betala tillbaka något och att han "hade kunnat kräva mig på två månader till"

Vad gäller här egentligen? Jag har absolut inte lust att bjussa denna surgubbe som säkerligen har gått om pengar på 2000kr..

ps. om jag kunnat så hade jag kontaktat den som flyttat in i lägenheten efter mig men som jag nämnde tidigare så är denne helt okontaktbar..

Har du sagt upp lägenheten, lämnat igen nycklar etc så är det nog inte mycket du kan göra åt det.

Se ex:
http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Om-jag-hitt...

http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Jag-har-ord...

Som sagt ring Hyresgästföreningen och rådfråga dem på 0771-443 443, även om du inte är medlem så kan de nog ge svar på om du kan göra något åt det hela, annars får du se det som en "läropeng" att du nästa gång ska vara mer på dig (ex inte lämna igen nycklar etc fören sista dagen), eller få på papper att en ny hyresgäst anländer och att du då slipper betala uppsägningstiden.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag tycker defintivt att du ska kontakta hyresgästföreningen i ärendet, det känns mycket riktigt som om han dubbelsålt lägenheten under denna tid, vilket säkerligen är både olagligt och straffbart.

Vill du bara ha dina pengar tillbaka så skulle jag i alla fall försöka mig på en fint, skriv att du märkt att en ny person skrivit sig på lägenheten - och att du av en slump hade vägarna förbi och plingade på dörren och frågade om du kunde få hämta något litet du glömt kvar, eller något åt det hållet. Sedan kan du ju även hitta på att du fick veta att personen kom dit betydligt tidigare än 16e Augusti som värden påstår.

Om du lägger fram det som om du blivit bedragen och överväger att kontakta hyresgästföreningen, då har du säkerligen pengarna dagen efter

Kom även ihåg att en uppsägningstid om tre månader är ömsesidig, under den tiden du betalar är det bara du som ska ha tillträde till lägenheten i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Har du sagt upp lägenheten, lämnat igen nycklar etc så är det nog inte mycket du kan göra åt det.

Se ex:
http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Om-jag-hitt...

http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Jag-har-ord...

Som sagt ring Hyresgästföreningen och rådfråga dem på 0771-443 443, även om du inte är medlem så kan de nog ge svar på om du kan göra något åt det hela, annars får du se det som en "läropeng" att du nästa gång ska vara mer på dig (ex inte lämna igen nycklar etc fören sista dagen), eller få på papper att en ny hyresgäst anländer och att du då slipper betala uppsägningstiden.

Är det alltså så att trots att det redan flyttat in en ny person i lägenheten så skulle han kunna kräva mig på två månader till? Det kan väl inte stämma..

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Jag tycker defintivt att du ska kontakta hyresgästföreningen i ärendet, det känns mycket riktigt som om han dubbelsålt lägenheten under denna tid, vilket säkerligen är både olagligt och straffbart.

Vill du bara ha dina pengar tillbaka så skulle jag i alla fall försöka mig på en fint, skriv att du märkt att en ny person skrivit sig på lägenheten - och att du av en slump hade vägarna förbi och plingade på dörren och frågade om du kunde få hämta något litet du glömt kvar, eller något åt det hållet. Sedan kan du ju även hitta på att du fick veta att personen kom dit betydligt tidigare än 16e Augusti som värden påstår.

Om du lägger fram det som om du blivit bedragen och överväger att kontakta hyresgästföreningen, då har du säkerligen pengarna dagen efter

Kom även ihåg att en uppsägningstid om tre månader är ömsesidig, under den tiden du betalar är det bara du som ska ha tillträde till lägenheten i fråga.

Jag skulle nöja mig med 2000kr tillbaka som jag begärt av honom. Jag kan inte säkert säga att denna person flyttat in mycket tidigare än datumet som värden erkänt (16 augusti) för det namn som kommer upp på ratsit är en kvinna medans hyresvärden säger att det är en "kille". Ytterst knepig situation.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Är det alltså så att trots att det redan flyttat in en ny person i lägenheten så skulle han kunna kräva mig på två månader till? Det kan väl inte stämma..

Ingen av de där länkarna är relevanta för vad som hänt i ditt fall. Ring bara Hyresgästföreningen i morgon.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Om du betalat hyran för den månaden så har du rätt att utnyttja lägenheten tills förfallodatumet.
Dock Slipper du jue 2 månadshyror som du egentligen skulle ha betalt om det stod i avtalet att att det är 3 månaders uppsägningstid som det brukar vara hos de flesta hyresvärdarna.
Jag skulle inte bråka för mycket om det då du enligt avtal har 3 månaders uppsägningstid troligen.
Men visst det är fult av Hyresvärden om det nu är så att hyresgäst redan har flyttat in.
Personen kan jue ha skrivit sig där men flyttar in den 16:e som hyresvärden säger.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Ingen av de där länkarna är relevanta för vad som hänt i ditt fall. Ring bara Hyresgästföreningen i morgon.

Ska nog ta och göra det.

Skrivet av TobaWan:

Om du betalat hyran för den månaden så har du rätt att utnyttja lägenheten tills förfallodatumet.
Dock Slipper du jue 2 månadshyror som du egentligen skulle ha betalt om det stod i avtalet att att det är 3 månaders uppsägningstid som det brukar vara hos de flesta hyresvärdarna.
Jag skulle inte bråka för mycket om det då du enligt avtal har 3 månaders uppsägningstid troligen.
Men visst det är fult av Hyresvärden om det nu är så att hyresgäst redan har flyttat in.
Personen kan jue ha skrivit sig där men flyttar in den 16:e som hyresvärden säger.

Jo, det är bra att jag slipper betala resterande två månader. Samtidigt så är trycket enormt på lägenheter (studentstad med ca 3 års väntetid. Min lägenhet var dessutom en central 1:a)

Sämre var ju att nu hade jag ju varit tvungen att ta in på hotell för att göra mina ärenden trots att jag hade en lägenhet jag betalat för. Värden sa bokstavligen "nej det går inte, dom har redan flyttat in då" när jag sa att jag behövde använda lägenheten mellan den 26-29 augusti. Då frågade jag om tidigare datum, det var då det till slut kröp fram att inflyttning skulle ske den 16 augusti.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mSebbe:

Är det alltså så att trots att det redan flyttat in en ny person i lägenheten så skulle han kunna kräva mig på två månader till? Det kan väl inte stämma..

Som sagt, ta det med Hyresgästföreningen.
Men troligen så har du inte mycket att hämta, och blir säkert tvungen att betala hela uppsägningstiden ut då det är avtalat så, och du har lämnat igen nycklar mm.

Det är skillnad om du hade behållit nycklarna, och värden bytt lås då hade ju värden låst dig ute, men nu när du självmant lämnat igen nycklarna i förväg så har du satt dig i en knepig situation, då du enligt avtalet ska betala hela uppsägningstiden ut, och självmant lämnat lägenheten i förväg.

Dock så är det fult gjort av hyresvärden att inte säga till dig typ "Jag har en ny hyresgäst, du får tillbaka xxxx kronor för augusti och slipper att betala för resterande tiden enligt din uppsägningstid".

Skrivet av mSebbe:

Jag skulle nöja mig med 2000kr tillbaka som jag begärt av honom. Jag kan inte säkert säga att denna person flyttat in mycket tidigare än datumet som värden erkänt (16 augusti) för det namn som kommer upp på ratsit är en kvinna medans hyresvärden säger att det är en "kille". Ytterst knepig situation.

Bara för att någon skriver sig på adressen behöver det inte betyda att det är den dagen de flyttade in.

Skrivet av mSebbe:

Ska nog ta och göra det.

Jo, det är bra att jag slipper betala resterande två månader. Samtidigt så är trycket enormt på lägenheter (studentstad med ca 3 års väntetid. Min lägenhet var dessutom en central 1:a)

Sämre var ju att nu hade jag ju varit tvungen att ta in på hotell för att göra mina ärenden trots att jag hade en lägenhet jag betalat för. Värden sa bokstavligen "nej det går inte, dom har redan flyttat in då" när jag sa att jag behövde använda lägenheten mellan den 26-29 augusti. Då frågade jag om tidigare datum, det var då det till slut kröp fram att inflyttning skulle ske den 16 augusti.

Som sagt, fult gjort av hyresvärden, men du har nog inte mycket att hämta där då du lämnat tillbaka lägenheten/nycklar etc.
Men som sagt, ta det med Hyresgästföreningen och se vad de säger, om det är tillåtet (lagligt) eller inte, och om det inte är lagligt vad du kan göra åt det, ska du gå in i en rättslig tvist med hyresvärden (och du inte varit medlem i Hyresgästföreningen så att de åtar sig att driva ärendet i rätten) eller att du kan få det täckt via hemförsäkring eller liknande så kommer det "kosta mer än det smakar", även om du vinner i slutänden så har du stora utgifter som du kanske inte alls får igen.

Edit:
Här är ett bra exempel på fråga / svar:

"Som hyresgäst har man rätt att bo kvar i bostaden under uppsägningstiden, fram till periodens sista dag enligt 12:7 JB. I ert fall flyttade ni när det återstod två månader av uppsägningstiden, under vilken tid ni alltså fortfarande hade all rätt att bo kvar i bostaden. Om ni hade valt att fortsätta bo kvar i huset eller att nyttja det sporadiskt under avflyttningstiden så hade hyresvärden inte kunnat motsätta sig detta, så länge ni lämnat bostaden vid uppsägningstidens slut."

"Det finns emellertid ingen bestämmelse i hyreslagen som uttryckligen hindrar hyresvärden från att göra på detta vis och erbjuda bostaden till en ny hyresgäst. Om ni hade gjort anspråk på att fortsätta bo i huset under hela uppsägningstiden så hade hyresvärden inte kunnat neka er och därmed inte kunnat erbjuda huset till de nya hyresgästerna, och ni hade då inte betalat för någon annan än er själva. Nu när det ändå har skett så finns det dessvärre ingen bestämmelse i hyreslagen som kan befria er från er skyldighet att erlägga hyra för hela uppsägningstiden, trots att en annan hyresgäst vistades i huset under tiden."

Se hela svaret på länken: http://lawline.se/answers/skyldighet-att-betala-hyra-under-up...

Så ja, du har rätt att använda lägenheten tills din uppsägningstid löper ut, oavsett om du flyttar ut dag 1 eller sista dagen up din uppsägningstid, och bara är där någon enstaka gång eller bara har kvar lite saker, eller helt tom.

Lade till info från Lawline
Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Orka tjafsa om en halv månad. Hade han velat jävlas så hade han begärt 3 månadshyror, du kom undan med bara en. Har du dessutom lämnat nyckeln tycker jag absolut inte det är något å stojja för. Hur många gånger har inte människor fått flytta in tidigare än kontraktet börjar

"lägenheten är tom och f.d. ägaren har lämnat nyckeln, ni kan börja flytta"

Det är faktiskt inte säkert att han tagit betalt dubbelt bara för att dom fått flytta in tidigare. Hade personen ingen bostad innan så är han säkert jävligt snabb att skriva in sig där.

Lägenheten tom och lämnat in nyckeln så får man fan se det som att du inte tänker förbruka den mer, skitsamma om ägaren tjänat en månadshyra eller inte. Visst kan du säkert driva det vidare å lägga ner någon månads arbete på det å få igen 2000kr.

Nog aldrig hört talas om någon som lämnar igen nyckeln för att sedan vilja ha tillbaka den för att nyttja lägenheten igen, den e la tom ? sova på golvet eller? Och ska ägaren behöva springa runt så du får nycklarna när du känner för det ?

Bara att bjyssa på dom pengarna, 2000kr. Se det som en läxa och lämna inte nycklarna om du vill undvika sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Är det alltså så att trots att det redan flyttat in en ny person i lägenheten så skulle han kunna kräva mig på två månader till? Det kan väl inte stämma..

Absolut inte, ignorera powernet. De flesta av hans kommentarer i konsumenträtt är helt vilse.

TS bara säga att du vill använda lägenheten imorgon eller så får han betala tillbaks din hyra. Du har fortfarande rätt att nyttja den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Absolut inte, ignorera powernet. De flesta av hans kommentarer i konsumenträtt är helt vilse.

TS bara säga att du vill använda lägenheten imorgon eller så får han betala tillbaks din hyra. Du har fortfarande rätt att nyttja den.

Bättre att ignorera dig, än att sprida dynga.

Och som jag sade så har han rätt att nyttja lägenheten hela uppsägningstiden, och vill han ha återbetalning så får det dras via domstol (stämning) vilket kostar pengar, och då är det knappast värt det om TS förlorar på det hela, eller inte kan få kostnaderna för ombud etc täckta via antingen hemförsäkring (rättsskydd) eller via Hyresgästföreningen.

Den som är vilse är nog du om någon.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||