Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jobbar du i Kyoto?

Nej, Sverige. Var däremot i Kyoto när jag skapade kontot, och har kvar det för nostalgin

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Det ligger ingen politisk värdering i beskrivningen - jag påstår här varken att det är bra eller dåligt att det ligger till på detta vis, och jag ser således inte hur det blir "vänsterskitsnack". Jag bara konstaterar att det inte är så systemet fungerar. Arbetsgivaravgifterna ingår inte i din lön, utan är en gruppering av skatter och avgifter som arbetsgivare betalar i proportion till sina lönekostnader. Det är givetvis så att pengar som skickas iväg i arbetsgivaravgifter är pengar som inte kan användas till lönehöjningar, men det gäller ju som sagt också pengar som går till lokalkostnader, licensavgifter och andra typer av kringkostnader.

Jag invänder dock inte alls mot påståendet att ett givet lands lönenivåer är relaterade till levnadskostnaderna i landet. Har man ett socialförsäkringssystem som i hög grad är baserat på individuella försäkringslösningar ökar ju levnadskostnaderna för individen, och det driver också på lönenivåerna eftersom det påverkar arbetstagarens reservationspris.

Sorry, jag var lite extra på krigsstigen efter de senaste dagarnas artiklar i DI.
Men jo, arbetsgivaravgifter är en del av din lön, som ska täcka välfärd och pension.
Du har dock rätt i att det inte är så att du hade fått exakt så mycket extra i lön utan det svenska välfärdssystemet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Det ligger ingen politisk värdering i beskrivningen - jag påstår här varken att det är bra eller dåligt att det ligger till på detta vis, och jag ser således inte hur det blir "vänsterskitsnack". Jag bara konstaterar att det inte är så systemet fungerar. Arbetsgivaravgifterna ingår inte i din lön, utan är en gruppering av skatter och avgifter som arbetsgivare betalar i proportion till sina lönekostnader. Det är givetvis så att pengar som skickas iväg i arbetsgivaravgifter är pengar som inte kan användas till lönehöjningar, men det gäller ju som sagt också pengar som går till lokalkostnader, licensavgifter och andra typer av kringkostnader.

Jag invänder dock inte alls mot påståendet att ett givet lands lönenivåer är relaterade till levnadskostnaderna i landet. Har man ett socialförsäkringssystem som i hög grad är baserat på individuella försäkringslösningar ökar ju levnadskostnaderna för individen, och det driver också på lönenivåerna eftersom det påverkar arbetstagarens reservationspris.

Fast det är ju ganska självklart att om ett företag behöver betala arbetsgivaravgift för att anställa en person så finns det mindre utrymme att ge personen högre lön. Det är ju en av många anledningar till varför vi har så katastrofalt låga löner för högutbildade i det här landet. Ett företag väger ju totalkostnad per anställd mot det upplevda värdet personen skapar är, har man då höga extraskatter som faller på arbetsgivaren krymper ju löneutrymmet för den anställda.

Permalänk

32 333 brutto, anställd hos försvarsmakten.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoi:

Eftersom det i Sverige är så känsligt att prata om vad man har i lön ställer jag frågan här till er där alla kan vara anonyma (om ni vill).

Själv jobbar jag som elektriker och får ut 17 000 i månaden (netto)

Vad har ni?

Servicetekniker inom IT, 08 - 17 har en månadslön på 19000 innan skatt

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genomresa:

Arbetsgivaravgifterna är ju dock inte en del av din lön, utan en andel av arbetsgivarens lönekostnader som betalas (huvudsakligen) till socialförsäkringssystemet. Du skulle inte nödvändigtvis få de pengarna i handen om arbetsgivaravgifterna försvann. Snarare är det ytterst sannolikt att du inte skulle det, på samma sätt som din lön inte blir högre för att arbetsgivaren skär ned på lokalkostnaderna - trots att friutrymmet tekniskt sett då ökar, och skulle kunna användas till lönehöjningar.

Du är förd bakom sosseslöjan. Visst bolagen kanske inte skulle ge dig hela mellanskillnaden men det är ju upp till var och en och förhandla sin lön

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu får ni fan starta en egen tråd om sociala avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det är ju ganska självklart att om ett företag behöver betala arbetsgivaravgift för att anställa en person så finns det mindre utrymme att ge personen högre lön.

Visst. Men de sociala avgifterna, samt olika pensionssystem är en kostnad du som löntagare slipper bära, i exakt samma utsträckning. Lönen hade sett större ut, men dina utgifter hade ökat i samma utsträckning. En del i form av ännu högre skatt på arbete, pengarna ska ju fortfarande in för att staten ska vara nöjd, se bara till motiveringarna för den senaste skattehöjningen på drivmedel... Men även i form av större privat "sparande" för att trygga pensionen, osv.

Skrivet av CyberVillain:

Du är förd bakom sosseslöjan. Visst bolagen kanske inte skulle ge dig hela mellanskillnaden men det är ju upp till var och en och förhandla sin lön

Jag ser inte riktigt hur sosseslöjan påverkar. I verkligheten är det politisk girighet, och inte partifärg som styr landet. De vid köttgryterna skiter i om det är bra för dig, eller inte, bara de har det bra. Härskar klassen vs arbetarna. De ljuger så att du röstar på något, för att upprätthålla skenet av att allt är som det ska, sen skiter de i utfästelserna de gjort, och kör sitt eget race i alla fall. Ovanpå allt ihop, skulle de förlora ett val har det ingen egentlig betydelse för deras ersättning i alla fall. Merparten av deras ersättning förblir oförändrad.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jobbar som fritidsledare/föreståndare i en förort till Sthlm, gjort så i lite över 18 år. Strax över 23.000:- +ob före skatt.

Stundtals lite svårt att få ihop sportbilsintresse samt leka wannabe rockstar 😂

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag ser inte riktigt hur sosseslöjan påverkar. I verkligheten är det politisk girighet, och inte partifärg som styr landet. De vid köttgryterna skiter i om det är bra för dig, eller inte, bara de har det bra. Härskar klassen vs arbetarna. De ljuger så att du röstar på något, för att upprätthålla skenet av att allt är som det ska, sen skiter de i utfästelserna de gjort, och kör sitt eget race i alla fall. Ovanpå allt ihop, skulle de förlora ett val har det ingen egentlig betydelse för deras ersättning i alla fall. Merparten av deras ersättning förblir oförändrad.
B!

Hyffsat sant. Vi hade en regering som uppfyllde nästan allt de lovade, sen fick vi en regering som bryter i stort sett allt de lovat.
Och utöver de i toppen så spelar ju valresultat roll för hur många som får den fina ersättningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vi hade en regering som uppfyllde nästan allt de lovade, sen fick vi en regering som bryter i stort sett allt de lovat.

Tittar man på vallöftena, så bröt moderaterna nästan vart eviga ett. Vilket är exakt samma som för sossarna. Faktum är att BÅDA gick till val på att man absolut inte skulle höja skatten på drivmedel, och BÅDA höjde skatten på drivmedel i alla fall...

Skrivet av Json_81:

Och utöver de i toppen så spelar ju valresultat roll för hur många som får den fina ersättningen.

I princip alla som har en chans att hamna i regeringen, och alltså uppbär "lön" för det, får interna uppdrag av partiet när valen inte går deras väg, och får ersättning i alla fall. Som stab åt de som fick riksdagsplats, eller rent interna arbetsuppgifter, eller rent av uppdrag från riksdagen för att "utvärdera" ett eller annat. Skillnaden är möjligen hur mycket de behöver jobba för att få sina pengar, och där arbetsinsatsen är större när de inte sitter i riksdagen. Hela pengacirkusen där uppe består av folk som kliar varandra på ryggen, för att trygga varandras tillvaro.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det är ju ganska självklart att om ett företag behöver betala arbetsgivaravgift för att anställa en person så finns det mindre utrymme att ge personen högre lön. Det är ju en av många anledningar till varför vi har så katastrofalt låga löner för högutbildade i det här landet. Ett företag väger ju totalkostnad per anställd mot det upplevda värdet personen skapar är, har man då höga extraskatter som faller på arbetsgivaren krymper ju löneutrymmet för den anställda.

Jag skriver som sagt helt under på att pengar som skickas iväg i arbetsgivaravgifter är pengar som inte kan användas till löneökningar - men det gäller alla kostnader som inte är löner, inte bara arbetsgivaravgifterna. I relation till ditt exempel så fungerar det ju åter utmärkt att byta ut "extraskatter" mot kostnader för kontorsutrymme, datorutrustning, licenskostnader och så vidare. Anställer du någon måste denne person ha någonstans att sitta och jobba och en drös med arbetsredskap.

Ser du också ditt kontor som en del av din lön?

För tydlighetens skull: Jag invänder alltså inte mot att arbetsgivaravgifterna, precis som alla andra kostnader, påverkar löneutrymmet. Jag invänder mot att arbetsgivaravgifterna skulle vara en direkt komponent av din lön.

Skrivet av SUMITOMO:

Nu får ni fan starta en egen tråd om sociala avgifter.

Jag förstår synpunkten, men jag tycker nog att det är relaterat. Det handlar ju om hur lönen bör redovisas i tråden (brutto, netto eller inkl. arbetsgivaravgifter).

Permalänk
Medlem

Miljöarbetare, extraknäcker bredvid studier 2 dagar/mån
Får ca 2400:- brutto/mån, och har endast 12% skatt

Har även garanterat sommarjobb 5v/år samt 1-2v vid jul

Fint att ha en liten boost på studiebidraget.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Nej, Sverige. Var däremot i Kyoto när jag skapade kontot, och har kvar det för nostalgin

Kan man ju inte klandra dig för... var där för lite mer än en månad sen, en av de mysigaste städerna jag har besökt

Permalänk
Medlem

Jobbar som slaktare och tjänar 29 före skatt, är 19 år.

Permalänk

Bergkonsult. 3 årig högskoleutbildning. 32 800.- (brutto) grundlön.

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit anställd Några timmar på börsen varje vecka sen är jag ledig.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

IT-konsult (i Norge/Sverige), ca 70-80 000 NOK brutto (beroende på årsbonus)

Får man fråga vad du jobbar med? Dvs. vad pillar du med på daglig basis, sysadmin/nätverk/programmering/storage/osv.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tittar man på vallöftena, så bröt moderaterna nästan vart eviga ett. Vilket är exakt samma som för sossarna. Faktum är att BÅDA gick till val på att man absolut inte skulle höja skatten på drivmedel, och BÅDA höjde skatten på drivmedel i alla fall...

I princip alla som har en chans att hamna i regeringen, och alltså uppbär "lön" för det, får interna uppdrag av partiet när valen inte går deras väg, och får ersättning i alla fall. Som stab åt de som fick riksdagsplats, eller rent interna arbetsuppgifter, eller rent av uppdrag från riksdagen för att "utvärdera" ett eller annat. Skillnaden är möjligen hur mycket de behöver jobba för att få sina pengar, och där arbetsinsatsen är större när de inte sitter i riksdagen. Hela pengacirkusen där uppe består av folk som kliar varandra på ryggen, för att trygga varandras tillvaro.
B!

Vi borde nog inte dra diskussionen till politik, men du har fel.
Visst höll inte alliansregeringarna 2006 och 2010 allt de lovade, men utan att googla fram statistiken så är de i topp på att hålla vallöften.
Nuvarande regering misstänker jag hamnar sist på den listan.

För andra stycket, ja, tyvärr är det väl så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Får man fråga vad du jobbar med? Dvs. vad pillar du med på daglig basis, sysadmin/nätverk/programmering/storage/osv.

Absolut, inga problem. Har tidigare i karriären jobbat med i princip allt det du räknar upp (och har nära kollegor som gör det idag), men inte längre själv direkt de sista tio åren.

Jobbat de senaste tio åren med lite annat gott&blandat inom IT/konsultverksamhet (mest beroende på uppdrag, och lite beroende på vad jag själv känner för); IT-arkitekt/verksamhetsarkitekt, managementkonsult, projektledare, portföljhantering, verksamhetsanalytiker och rådgivare/IT-strateg.

För närvarande (sedan ca 1-1,5 år) som konsult hos ett nordiskt industriföretag, och inhyrd som verksamhets/IT-analytiker och rådgivare/arkitekt inom IT.

Där är jag numera primär verksamhetsanalytiker och ansvarig för deras IT-portfölj inom HR, HSEQ (hälsa, miljö, säkerhet och kvalitet), LCI (teknisk information för oljeplattformar/installationer under havet) och verksamhetsprocesser (styrning och ledning).

Inte speciellt svårt egentligen. Ganska enkelt jobb faktiskt (och betydligt mindre stressigt än att tex vara projektledare), men kul och intressant.

Annars så tycker jag nog att det mesta inom IT och affärsverksamhet är intressant, så kan alltid tänka mig att göra lite av varje.

Mest nytta gör jag nog dock just i gränssnittet emellan IT och verksamheten, då jag kan "språket" och kulturen hyfsat bra på bägge sidorna.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Absolut, inga problem. Har tidigare i karriären jobbat med i princip allt det du räknar upp (och har nära kollegor som gör det idag), men inte längre själv direkt de sista tio åren.

Jobbat de senaste tio åren med lite annat gott&blandat inom IT/konsultverksamhet (mest beroende på uppdrag, och lite beroende på vad jag själv känner för); IT-arkitekt/verksamhetsarkitekt, managementkonsult, projektledare, portföljhantering, verksamhetsanalytiker och rådgivare/IT-strateg.

För närvarande (sedan ca 1-1,5 år) som konsult hos ett nordiskt industriföretag, och inhyrd som verksamhets/IT-analytiker och rådgivare/arkitekt inom IT.

Där är jag numera primär verksamhetsanalytiker och ansvarig för deras IT-portfölj inom HR, HSEQ (hälsa, miljö, säkerhet och kvalitet), LCI (teknisk information för oljeplattformar/installationer under havet) och verksamhetsprocesser (styrning och ledning).

Inte speciellt svårt egentligen. Ganska enkelt jobb faktiskt (och betydligt mindre stressigt än att tex vara projektledare), men kul och intressant.

Annars så tycker jag nog att det mesta inom IT och affärsverksamhet är intressant, så kan alltid tänka mig att göra lite av varje.

Mest nytta gör jag nog dock just i gränssnittet emellan IT och verksamheten, då jag kan "språket" och kulturen hyfsat bra på bägge sidorna.

Tack för utförligt svar! Ganska intressant hur bred variation det är i IT-världen.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Måste haft riktigt bra kontakter eller? oftast blir man inte IT-konsult utan utbildning, eller så kanske du titulerar dig finare än vad jobbet egentligen är.

Yes jobbet jag har nu är via kontaktakter. Eller så har man jobbat och visat framfötterna att man vill lära sig. T.ex har jag gått från servicedesk tekniker till paketerare. Nu sitter jag med uppdrag för paketering/applikationstestning så IT Konsult är för mig en korrekt titel då jag inte enbart jobbar med paketering av mjukvara utan även testning för nytt os hos den kund jag jobbar hos nu.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Avstängd

Största nackdelen med att jobba i Norge är väl att det är den sista kommuniststaten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har 2 jobb, donken och lager. Jag får ut mellan 17-20k efter 31% skatt. Inga lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Arbetsgivaravgifterna är ju dock inte en del av din lön, utan en andel av arbetsgivarens lönekostnader som betalas (huvudsakligen) till socialförsäkringssystemet. Du skulle inte nödvändigtvis få de pengarna i handen om arbetsgivaravgifterna försvann. Snarare är det ytterst sannolikt att du inte skulle det, på samma sätt som din lön inte blir högre för att arbetsgivaren skär ned på lokalkostnaderna - trots att friutrymmet tekniskt sett då ökar, och skulle kunna användas till lönehöjningar.

Äsch, det är en skatt som heter någonting annat för att lura folk att tro att de betalar mindre skatt än vad de i själva verket gör. Det bokförs till och med som en indirekt skatt i statsbudgeten. Det gör ingen skillnad vem som betalar skatten, det är löntagarna som straffas i form av uteblivna möjligheter att höja lönen.

Det är högst troligt, enligt rådande nationalekonomisk teori, att den allra största delen (runt 85% om jag minns rätt) av pengarna skulle tillfalla löntagaren om arbetsgivaravgiften togs bort. Diskuterade exakt detta på en lektion i kursen resursfördelningsteori (NEK B) under tiden jag studerade nationalekonomi. Arbetsgivaravgiften kan alltså i princip ses som en del av din lön, det är extremt lite som skiljer den från den vanliga skatten.

Det är fel att se det som typ avgift för ditt kontor eller liknande. Det är inte alls samma sak.

Permalänk
Medlem

Det är en kostnad som belastar företaget precis som allt annat. Att det hamnar i någons ficka är nog helt korrekt men det är naivt att tro att det skulle vara våra (vi vanliga anställda) fickor. I den bemärkelsen skiljer det sig inte alls från till exempel lokalkostnastnader. Lönen i sig är bara ytterligare en kostnad.

Lönerna skulle förmodligen öka precis lika mycket som levnadskostnaderna på sikt. Vi skulle lägga mer pengar på sjukvårdsförsäkringar och liknande och ha lika mycket kvar i plånboken som idag. Något annat gagnar inte den som betalar lönen.

Jag ser det som en försäkring det ändå hade varit krav på att ha. Vem som betalar den är rätt ointressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Hedersmedlem

*** tillsägelse ***

Jag ber er respektera trådens titel. Om TS önskat ha en diskussion om politik och skattefrågor hade denne i så fall uttryckligen bett om det. Istället för att "brutalt" radera inlägg vill jag ge er chansen att upphöra med sidodiskussionerna.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Jobbar som B2B-säljare på ett dotterbolag till Eniro. Tjänar väldigt olika då en del av min lön är provisionsbaserad, minimilönen min är 19000 före skatt och som mest har jag fått 50 000 före skatt!

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk

1 line support på stort teleföretag. Landar mellan 18 - 23 efter skatt .Ingen högskoleutbildning, haft tidigare servicejobb som drar upp lönen.

Permalänk
Medlem

Larm installatör/tekniker för Verisure, får ut ca 19 000 till 30 000 i månaden innan skatt, men har kollegor som tjänar bra mycket mer iom att det är provition/ackord

inte så mycket förmåner förutom 2250kr i friskvård per år samt en hel del aktiviteter vi gör med firman

Visa signatur

here we go!