Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Nu orkar jag inte Windows längre, blir Linux till helgen.

Ja, det är väl det enda som är bättre än Windows 10 (enligt mig).

Från bäst till sämst enligt mig:

(valfritt) Linux > Windows 10 > Windows 8.1 Update 1 med Classic Shell > Windows 7 SP1 > Windows Vista SP2 > Windows XP SP3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Nu orkar jag inte Windows längre, blir Linux till helgen.

Om man bara kunde spela sina spel hade Linux varit bra.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kskolle:

Jaha, då var det dags att backa tillbaka på dator nr: 3. Denna gång är det betald Stream som hackar och lever. Sambon är vansinnig på 10:an. 3 datorer kvar med 10 men de fungerar skapligt tycker jag fast kan bero p att de inte har touchskärm som verkar ställa till även andra problem i Windows 10.

Har du testat att kontakta Microsoft? Alla som har uppgraderat till Windows 10 får gratis support under en viss tid. Testa den inbyggda appen "Kontakta Support". Den verkar dock inte ge så mycket fler möjligheter i Sverige än ett telefonnummer som man kan ringa.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cooling23:

Om man bara kunde spela sina spel hade Linux varit bra.

Ja, det är väl där det faller, även om många spel på steam finns till linux

Permalänk
Medlem

Ska också installera linux till helgen på den nya SSD:n. Får bli dualboot med Windows 8.1 för de få gånger jag spelar något.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

För mig har Win 10 funkat utmärkt när jag väl fick det installerat.

Fick felmeddelande vid försök av uppgradering från 8.1 där bootdisken inte hittades. Beror antagligen på att jag kör en Intel 750 NVMe PCIe SSD som bootdisk på ett X99-system. Köpte en billig Win 10 Pro-licens på Ebay och installerade från scratch utan problem.

Märker inte direkt någon skillnad jämfört med 8.1 men allt som jag testat fungerar och startmenyn och det grafiska tilltalar mig.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Om man bara kunde spela sina spel hade Linux varit bra.

Beror på såklart vad man spelar. Wine + Steam täcker en stor del men tyvärr är det en del AAA spel som är efter. Dock personligen bryr jag mig inte så mycket om AAA, har Windows 10 installation med allt avstängt för senaste GTA.

(Kör själv bara i stort sätt CSGO Dota 2 Reborn EVE med Wine och sedan Bioshock infinite, Hand of fate, Metro 2033/LL Redux, Shadow Warror, UT4 samt olika indie spel när suget kommer.)

Har dock fixat en Windows 7 Headless Gaming PC i garderoben som streamar spel så Windows 10 kommer förmodligen att försvinna helt från min huvud dator. Förhoppningsvis tar Vulkan och Linux någon del av marknaden att det blir mer relevant att porta innan Windows 7 supporten går ut.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade i går en nyinköpt platta från Windows 8.1 till Windows 10 för att tian skulle vara bättre på touch.
Jag hade aldrig fått någon nag-ikon i taskbar. Jag prövade först wuauclt.exe-tricket men det funkade inte. Jag laddade sen ner Media Creation Tool, valde "Upgrade this PC Now" och då gick allt bra.

Touch-gränssnittet är lite halvdant i Windows 8.1 - man är fortfarande beroende av mus eller penna för många saker, t.ex filhantering, installera program, kontrollpanelen etc.. Om plattan inte hade hade stött penna så hade jag blivit galen.
Windows 10 är bättre än 8.1 på touch, helt klart, men någon radikal förbättring är det inte.
Det mesta (men inte allt) i kontrollpanelen går att använda i touchläge nu. Det finns program som är likadana i touch och mus-läge (t.ex. Edge) och som jag tycker funkar bra i båda. Edge är en stor förbättring mot touch-varianten av IE.

Skärmtangentbordet är inte alltid tillgängligt i touch-läge. I de flesta program så dyker den upp automatiskt.
I desktop-läge har den en ikon i task-bar men den ikonen göms automatiskt i touchläge trots att den ibland behövs.
I touch-läge tar det en massa extra tid att öppna vissa program därför att de först öppnas i fönster och sedan maximeras... vilket tar ett par extra sekunder flimmer innan man kan göra något.
Och Utforskaren har fortfarande ingen touch-motsvarighet, så jag är fortfarande väldigt beroende av pennan.

Jag tycker att vissa saker är långsammare. Det tar mer tid att öppna Utforskaren t.ex.

Rullning i listor/menyer är inkonsekvent. De flesta listor ser likadana ut med en scrollbar till höger. I vissa listor så är det "flick" med fingret som gäller och scrollbar går inte att dra - men i andra fungerar inte "flick" och man måste använda scrollbar.
Det finns modala popup-dialoger i vissa touch-appar, som inte ser ut som modala dialogrutor. Touch-appar ska ju inte ha överlappande fönster, och de ritas inte som överlappande. Jobbigt när man försöker toucha på något och det inte går.
Popup-menyer med rullande listor i touch-appar ritades ofta fel i Windows 8.1.. och det gör de fortfarande i Windows 10. Dåligt, Microsoft!

Det jag ogillar mest med Windows som platt-OS är att man inte kan koppla in den till en PC via USB och komma åt filerna från PC:n. På telefoner, iPad och Android går det att administrera vad man har på plattan från en PC eller Mac, men inte så på en Windows-platta.
För Windows-plattor är ju PC ... *suck*. Man är tvungen att konfigurera fildelning a'la Windows med Workgroups/Hemgrupper och allt vad det heter, eller använda USB-sticka eller SD-kort.
Den platta jag har finns i både Android och Windows-version så detta är bara en begränsning i mjukvara. Efter lite efterforskande på nätet upptäckte jag att det var så på alla Windows-plattor och inte bara på min, så begränsningen ligger alltså i Windows och inte endast i mina drivrutiner.

Skrivet av Skinnsoffa:

Men har alla drivrutiner försvunnit? Jag kan till exempel inte öka storleken på bilden, jag är fast i 1024x768, och alternativet för att ändra storlek är gråad, så kommer ingen vart.

Jag hade något liknande. Skärmen var i full upplösning men alla animationer i användargränssnittet var långsamma eller flimrade. Jag öppnade bildskärmsinställningarna och såg att jag bara hade en generisk drivrutin. Jag hittade en knapp för att "Uppdatera drivrutin". Efter att en ny drivare installerats blev det OK.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Det jag ogillar mest med Windows som platt-OS är att man inte kan koppla in den till en PC via USB och komma åt filerna från PC:n. På telefoner, iPad och Android går det att administrera vad man har på plattan från en PC eller Mac, men inte så på en Windows-platta.
För Windows-plattor är ju PC ... *suck*. Man är tvungen att konfigurera fildelning a'la Windows med Workgroups/Hemgrupper och allt vad det heter, eller använda USB-sticka eller SD-kort.
Den platta jag har finns i både Android och Windows-version så detta är bara en begränsning i mjukvara. Efter lite efterforskande på nätet upptäckte jag att det var så på alla Windows-plattor och inte bara på min, så begränsningen ligger alltså i Windows och inte endast i mina drivrutiner.

Det är för att en platta med Windows är en dator i fler bemärkelser än en enhet med Android eller IOS. Du kopplar en Android (eller Ipad) till en dator för att göra en del saker men en Windowsenhet är datorn själv så du kan och ska göra de sakerna direkt på enheten. Du kan förstås se det som en begränsning om du vill men i mina ögon är det precis tvärtom, du behöver inte ha en dator med en Windowsplatta utan den är ju en dator och du kan göra allt på den som du kan göra på en dator (så länge prestandan räcker till).

För att flytta filer så fungerar den precis som en dator också. Du kan flytta filer via nätet till exempel genom OneDrive som du har inbyggt i plattan redan, via nätverksdelningar, via exempelvis en direkt Wifi-koppling eller med hjälp av ett USB-minne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

1... Touch-gränssnittet är lite halvdant i Windows 8.1 - man är fortfarande beroende av mus eller penna för många saker, t.ex filhantering, installera program, kontrollpanelen etc..

2...Skärmtangentbordet är inte alltid tillgängligt i touch-läge. I de flesta program så dyker den upp automatiskt.
I desktop-läge har den en ikon i task-bar men den ikonen göms automatiskt i touchläge trots att den ibland behövs.

3....att man inte kan koppla in den till en PC via USB och komma åt filerna från PC:n. På telefoner, iPad och Android går det att administrera vad man har på plattan från en PC eller Mac, men inte så på en Windows-platta.

1 och 2 håller jag med om.
3 tycker jag är smidigare med Windows platt OS. Bara dela i sitt nätverk och slipper usb-sladdar. Precis som med en vanlig dator.

Sedan kan man installera TeamViewer och fjärrsköta sin platta på ett enkelt sätt från annan dator. Går även med Android och IOS men de är ju inte skapta för att handhava med TB+Mus.

Ska prova Windows 10 igen på min platta (har uppdateringsikonen) och se om touchen fungerar denna gång. Fast gillar W8.1 skarpt på platta men gillar att testa saker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kskolle:

1 och 2 håller jag med om.
3 tycker jag är smidigare med Windows platt OS. Bara dela i sitt nätverk och slipper usb-sladdar. Precis som med en vanlig dator.

Sedan kan man installera TeamViewer och fjärrsköta sin platta på ett enkelt sätt från annan dator. Går även med Android och IOS men de är ju inte skapta för att handhava med TB+Mus.

Nja, det där beror väl helt på vilket alternativ du väljer och vad du ska göra. Varför inte t ex använda AirDroid? Det finns flera alternativ som är helt anpassade till tangentbord och mus. Det finns inget som gör att Android i sig inte är "skapt" för sådan användning. Det går att anpassa Android till att bli vad som. Vad du sen föredrar är en annan fråga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kskolle:

1 och 2 håller jag med om.
3 tycker jag är smidigare med Windows platt OS. Bara dela i sitt nätverk och slipper usb-sladdar. Precis som med en vanlig dator.

Sedan kan man installera TeamViewer och fjärrsköta sin platta på ett enkelt sätt från annan dator. Går även med Android och IOS men de är ju inte skapta för att handhava med TB+Mus.

http://s6.postimg.org/mlne1mamp/tw_platta.jpg

Ska prova Windows 10 igen på min platta (har uppdateringsikonen) och se om touchen fungerar denna gång. Fast gillar W8.1 skarpt på platta men gillar att testa saker.

Om touchen slutar fungera när du uppdaterar till Windows 10 tycker jag att du ska anmäla det i den inbyggda feedback-appen om du inte redan har gjort det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

@strejf:
Gjorde det och nu efter att uppdaterat på det sätt MS vill med att få ett meddelande funkar den.
Halverad batteritid i viloläge men annars inget att klaga på så länge. Får dock ta bort windows_old för att knökad hårddisk segar ner rätt rejält. Alltså ingen chans att återställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är för att en platta med Windows är en dator i fler bemärkelser än en enhet med Android eller IOS.

Ja, en platta med Windows är både en laptop utan tangentbord och en serfplatta, inte endast det ena eller det andra. Och det är precis vad konsumenterna förväntar sig.

Jag tycker att Microsoft borde ha satsat på att göra båda delarna lika bra istället för att göra något halvdant mittemellan.
Det verkar som att touch-plattor mest är något som Microsoft slängt ihop för att mota konkurrensen från serfplattor från Apple eller med Android istället för något som de vill satsa på att göra bra.

Jag sur över att Windows-plattor brukar ha bara en USB-port - oftast en som används för allt, precis som på en iPad.
Intel och Microsoft är de som dikterar vad en Windows-platta kan ha för egenskaper. En riktig laptop har stöd för en extern skärm, och har minst USB-portar förutom strömförsörjning, Wifi och Bluetooth.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Finner att 10 verkar rulla på rätt ok.
Datorn känns ibland möjligen lite seg då man ska starta Ps CC, men har läst att de
verkar finnas lite strul med win 10 och Adobe.
Gläds även över att man erhöll ca 40 gb mer utrymme då man gjorde en ren installation,
vilket väger rätt tungt på en laptop, men jag vet inte om jag kommer installera win 10
på stationära.

Men, det som stör mig mest må nog vara att var gång man öppnar utforskaren så öppnas den
till 98% överst på skärmen, aldrig nederst där man lämnade den sist, som i win 7.
Vet inte om det finns en lätt lösning för det, men det är iaf inget som jag funnit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Ja, en platta med Windows är både en laptop utan tangentbord och en serfplatta, inte endast det ena eller det andra.
Jag tycker att Microsoft borde ha satsat på att göra båda delarna lika bra istället för att göra något halvdant mittemellan.

Det är förstås det de försöker göra. Jag tycker de har lyckats ganska bra för det mesta men inte med allt förstås. Dock finns det ju vissa fundamentala skillnader mellan en enhet med Windows och en med Android eller IOS. En enhet med Windows ligger liksom högst upp i hierarkin och är inte ett tillbehör till en annan enhet. En Android (eller Ipad) är fortfarande det på flera sätt. Du kan inte koppla in din Windowsplatta direkt till din dator för att plattan är din dator liksom, däremot kan du koppla in dina Android- eller IOS-enheter direkt till den.

Hade du köpt en ny laptop så hade du inte förväntat dig att kunna koppla den direkt till din befintliga dator för överföring av filer och så utan du hade behövt antingen använda någon form av tjänst, som molnlagring eller någon form av nätverksdelning, eller så hade du fått föra över filerna via en masslagringsenhet. Samma sak med din Windowsplatta. Vill du få över ditt Itunes-bibliotek från din Macbook så är det enklast att bara installera Itunes på plattan och synka liksom, och är det mer blandade filer så fungerar exempelvis OneDrive, som redan är installerat på plattan, utmärkt antingen genom att du installerar det på datorn du vill överföra från eller så använder du webbtjänsten för att ladda upp filerna till molnet utan någon programvara på datorn. Eller så använder du ett USB-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är förstås det de försöker göra.
Jag tycker de har lyckats ganska bra för det mesta men inte med allt förstås. Dock finns det ju vissa fundamentala skillnader mellan en enhet med Windows och en med Android eller IOS. En enhet med Windows ligger liksom högst upp i hierarkin och är inte ett tillbehör till en annan enhet.

Astroturfar du?

Men Windows-plattor är inte riktiga PC. Microsoft har förlamat dem, iom att det är de som bestämmer spec:arna för tillverkarna.
En riktig laptop - även de minsta netbooks - har display ut och minst två USB-portar förutom strömförsörjning, Wifi och Bluetooth. Windows-plattor har högst en USB-port när strömsladden är i.
Och har du försökt att ställa in fildelning på en Windows-platta genom att använda endast fingrarna? Gränssnittet är gjort för mus och tangentbord - det är för litet. Det går inte.

Nej, Windows-plattor är något som Microsoft mest har slängt ihop för att mota konkurrensen från iPads och Android-plattor. De kunde ha gjort något bra, men de har gjort bort sig.
Konsumenterna vill ändå ha plattor - men de vill ha plattor som fungerar: De vill ha enheter som fungerar både fullt ut som laptops och fullt ut som plattor.
Konsumenter vill ha och förväntar sig att plattor ska ha fildelning över USB. Om du tittar efter den frågan på forum så kommer du att hitta hundratals inlägg om det.
Det bryter också mot användarmodellen för USB-portar att inte kunna använda en enhet med micro-B - port som en USB-enhet, särskilt som enheten tar ström från den. Jag har lärt mig från mina universitetskurser i användargränssnitt att det viktigaste i design är att förmedla modeller till användaren och implementera dem konsekvent.
Det finns inga egentliga tekniska hinder för att ge en stor grupp användare vad de vill ha.
Det enda lilla hindret jag skulle kunna se är att det vore en säkerhetsrisk att ge värddatorn tillgång till "disken" på plattan, men ge värddatorn tillgång till endast en delmängd då, liksom ett chroot precis som delade mappar. Om mobiltelefoner kan göra så, så borde Windows som "är på en högre nivå" kunna göra så eller hur?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Astroturfar du?

Jag är inte betald av MS bara för att du inte håller med mig.

Citat:

Men Windows-plattor är inte riktiga PC. Microsoft har förlamat dem, iom att det är de som bestämmer spec:arna för tillverkarna.

Nej.

Citat:

En riktig laptop - även de minsta netbooks - har display ut och minst två USB-portar förutom strömförsörjning, Wifi och Bluetooth. Windows-plattor har högst en USB-port när strömsladden är i.

Igen: Nej. Det står alla tillverkare fritt att bygga plattor med Windows med så många USB-portar de vill precis som för laptops eller andra datorer. Se exempelvis Thinkpad Tablet 2.

Citat:

Och har du försökt att ställa in fildelning på en Windows-platta genom att använda endast fingrarna? Gränssnittet är gjort för mus och tangentbord - det är för litet. Det går inte.

Tur att alla Windowsplattor stöder mus och tangentbord då. Sen behöver man inte ställa in så mycket alls om man använder OneDrive utan det är bara att spara det i OneDrive på datorn så finns det på surfplattan.

Citat:

Nej, Windows-plattor är något som Microsoft mest har slängt ihop för att mota konkurrensen från iPads och Android-plattor. De kunde ha gjort något bra, men de har gjort bort sig.

Slängt ihop håller jag inte riktigt med om men visst är det en reaktion på vart marknaden var på väg. Många anser att de har gjort något bra och att deras plattor är något helt annat än de förväxta telefoner utan telefonfunktion som Android och Ipad är.

Citat:

Konsumenterna vill ändå ha plattor - men de vill ha plattor som fungerar: De vill ha enheter som fungerar både fullt ut som laptops och fullt ut som plattor.

Tja, kanske skulle jag vilja säga. Surface Pro är enheter som fungerar ypperligt som datorer och dugligt som plattor men de säljer ju sådär. Jag hade kunnat ersätta min jobbdator med en Surface Pro och det enda som skulle vara sämre rent hårdvarumässigt är att den stöder max 8GB minne när min laptop har 16. Annars är det samma processor osv. Och den hade fungerat bra som en surfplatta om än lite tung och med lite sämre batteritid än en dedikerad sådan. Inte så bra att ha i knät som en laptop dock men det har inte så stor betydelse för de flesta. Alla enheter innebär ju begränsningar i någon form och det är ju upp till en själv som konsument att inte köpa en som begränsar en på områden där man inte är villig att kompromissa eller bli begränsad. Sen är det klart att man hellre vill ha enheter som inte innebär några kompromisser men sådana finns inte så det går inte.

Citat:

Konsumenter vill ha och förväntar sig att plattor ska ha fildelning över USB. Om du tittar efter den frågan på forum så kommer du att hitta hundratals inlägg om det.

Jo, men då har man ju köpt fel enhet om man har köpt en platta med Windows. Förväntar man sig en enhet med en massa begränsningar som kan agera masslagringsenhet så har man betalt mycket för fel pryl. En platta med Windows är en dator och inte en förväxt telefon och kan därmed göra väldigt mycket mer än en sådan, men samtidigt inte riktigt allt som den kan göra.

Citat:

Det bryter också mot användarmodellen för USB-portar att inte kunna använda en enhet med micro-B - port som en USB-enhet, särskilt som enheten tar ström från den. Jag har lärt mig från mina universitetskurser i användargränssnitt att det viktigaste i design är att förmedla modeller till användaren och implementera dem konsekvent.

Det är upp till tillverkarna om de vill följa standarder eller ej. MS har mig veterligen inte släppt någon surfplatta med micro-USB utan deras enheter laddas via en dedikerad kontakt. Däremot kan jag hålla med om att andra tillverkare har tänkt lite fel. Å andra sidan har micro-USB blivit standard för laddning av enheter som inte kräver så mycket, och det är ju positivt att man kan ladda sin platta med exempelvis sin telefonladdare. USB typ C innebär dock att det problemet är ur världen snart.

Citat:

Det finns inga egentliga tekniska hinder för att ge en stor grupp användare vad de vill ha.

Det finns tekniska hinder på flera områden, att du inte känner till dem betyder inte att de inte finns. Att det är en stor grupp användare som vill ha det är bara ett antagande från dig för att du vill ha det och de flesta som köpt en Surface Pro vet precis vad de har köpt och vilka möjligheter och begränsningar det innebär i förhållande till en traditionell surfplatta. Annars hade de inte lagt minst dubbla pengarna för en sådan liksom.

Citat:

Det enda lilla hindret jag skulle kunna se är att det vore en säkerhetsrisk att ge värddatorn tillgång till "disken" på plattan, men ge värddatorn tillgång till endast en delmängd då, liksom ett chroot precis som delade mappar. Om mobiltelefoner kan göra så, så borde Windows som "är på en högre nivå" kunna göra så eller hur?

Men det är inte så man gör med en dator. Du ansluter inte den som en extern disk till en annan dator utan du för över filerna med datorns funktioner för det. Om du vill ha en förväxt telefon så köp en förväxt telefon och inte en dator som råkar ha formen av en surfplatta.

Permalänk
Medlem

Efter en månad på w10:

+ Snabbt och Minimalist
+ Windows knappen och bara söka (skriv direkt) är smidigt så in i
+ Enklare att "döda" tyngre spel
+ Allt tab ser ut som Gnome (linux desktop environment), Snyggt och snabbt
+ Trimmar SSD automatiskt

- Task Manager (ctrl alt del) är långt ifrån smidig
- Följer med nått så otroligt mycket CRAP
- Hela träd av menyer för att stänga av all profilering / Loggning (plus mera om du vill bli av med allt)
- Ser ut som Windows 3.1 med extrem vita rutor om man inte ändrar tema
- Windows trilskas med att starta saker du har stängt av t.ex. Windows Defender

=
Drar ändå slutsatsen att Windows 10 faktiskt är helt okej
Det krävs lite pill och tid men när det är klart så är det klart godkänt.

Kan rekommendera http://winaero.com/ , För dig som vill byta färger eller allmänt "modda" w10.
Att få tillbaka Task Manager ifrån w7 var helt underbart då jag och den nya inte alls kommer överens.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Efter en månad på w10:

+ Snabbt och Minimalist
+ Windows knappen och bara söka (skriv direkt) är smidigt så in i
+ Enklare att "döda" tyngre spel
+ Allt tab ser ut som Gnome (linux desktop environment), Snyggt och snabbt
+ Trimmar SSD automatiskt

- Task Manager (ctrl alt del) är långt ifrån smidig
- Följer med nått så otroligt mycket CRAP
- Hela träd av menyer för att stänga av all profilering / Loggning (plus mera om du vill bli av med allt)
- Ser ut som Windows 3.1 med extrem vita rutor om man inte ändrar tema
- Windows trilskas med att starta saker du har stängt av t.ex. Windows Defender

=
Drar ändå slutsatsen att Windows 10 faktiskt är helt okej
Det krävs lite pill och tid men när det är klart så är det klart godkänt.

Kan rekommendera http://winaero.com/ , För dig som vill byta färger eller allmänt "modda" w10.
Att få tillbaka Task Manager ifrån w7 var helt underbart då jag och den nya inte alls kommer överens.

Byta färger m.m. är på gång och finns redan från och med Windows 10 Insider Preview build 10525.

http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/08/18/announcin...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Byta färger m.m. är på gång och finns redan från och med Windows 10 Insider Preview build 10525.

http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/08/18/announcin...

Må så vara men jag hittade då inga inställningar för genomskinlighet, aero eller möjlighet att ändra färg på bara "borders" så tycker gratis programmet var klockrent. Lite Tweak är ju aldrig fel

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

1 och 2 håller jag med om.
3 tycker jag är smidigare med Windows platt OS. Bara dela i sitt nätverk och slipper usb-sladdar. Precis som med en vanlig dator.

Sedan kan man installera TeamViewer och fjärrsköta sin platta på ett enkelt sätt från annan dator. Går även med Android och IOS men de är ju inte skapta för att handhava med TB+Mus.

http://s6.postimg.org/mlne1mamp/tw_platta.jpg

Ska prova Windows 10 igen på min platta (har uppdateringsikonen) och se om touchen fungerar denna gång. Fast gillar W8.1 skarpt på platta men gillar att testa saker.

Kommer få mer plats på din C med win 10

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Win 10... Hade mina funderingar och hade väl inte så höga förväntningar på det men efter ca en månads användande så måste jag säga att det funkar väldigt bra, lättanvänt och lätt att förstå.

Nu har jag Pro så jag kan ju rodda lite mer och det behövs.

Men nöjd, absolut! lägger in det på bärbara nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Efter en månad på w10:

+ Snabbt och Minimalist
+ Windows knappen och bara söka (skriv direkt) är smidigt så in i
+ Enklare att "döda" tyngre spel
+ Allt tab ser ut som Gnome (linux desktop environment), Snyggt och snabbt
+ Trimmar SSD automatiskt

- Task Manager (ctrl alt del) är långt ifrån smidig
- Följer med nått så otroligt mycket CRAP
- Hela träd av menyer för att stänga av all profilering / Loggning (plus mera om du vill bli av med allt)
- Ser ut som Windows 3.1 med extrem vita rutor om man inte ändrar tema
- Windows trilskas med att starta saker du har stängt av t.ex. Windows Defender

=
Drar ändå slutsatsen att Windows 10 faktiskt är helt okej
Det krävs lite pill och tid men när det är klart så är det klart godkänt.

Kan rekommendera http://winaero.com/ , För dig som vill byta färger eller allmänt "modda" w10.
Att få tillbaka Task Manager ifrån w7 var helt underbart då jag och den nya inte alls kommer överens.

Tack för länken!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

Efter en månad på w10:

+ Snabbt och Minimalist
+ Windows knappen och bara söka (skriv direkt) är smidigt så in i
+ Enklare att "döda" tyngre spel
+ Allt tab ser ut som Gnome (linux desktop environment), Snyggt och snabbt
+ Trimmar SSD automatiskt

- Task Manager (ctrl alt del) är långt ifrån smidig
- Följer med nått så otroligt mycket CRAP
- Hela träd av menyer för att stänga av all profilering / Loggning (plus mera om du vill bli av med allt)
- Ser ut som Windows 3.1 med extrem vita rutor om man inte ändrar tema
- Windows trilskas med att starta saker du har stängt av t.ex. Windows Defender

=
Drar ändå slutsatsen att Windows 10 faktiskt är helt okej
Det krävs lite pill och tid men när det är klart så är det klart godkänt.

Kan rekommendera http://winaero.com/ , För dig som vill byta färger eller allmänt "modda" w10.
Att få tillbaka Task Manager ifrån w7 var helt underbart då jag och den nya inte alls kommer överens.

Task managern i Windows 10 (och 8) är ju asbra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Må så vara men jag hittade då inga inställningar för genomskinlighet, aero eller möjlighet att ändra färg på bara "borders" så tycker gratis programmet var klockrent. Lite Tweak är ju aldrig fel

http://i.imgur.com/jEBYatk.png

Ännu mer UI förfiningar på gång.

http://www.neowin.net/news/microsoft-is-tweaking-the-ui-and-b...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Underbart, Originalet är så vitt att sitta vid burken på kvällen så svider det lagom i ögonen..
Saknar dok helt AERO ifrån w7, det funkade ju galant..

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Är den bilden till vänster, så ser det ju bättre ut.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Men det som är viktigt verkar ju inte vara med, typ att det ska gå att skilja på olika fönster på ett tydligt sätt, vem bryr sig om sånt trams som animeringar när man öppnar och stänger appar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är den bilden till vänster, så ser det ju bättre ut.

Anledningen till att sitta kvar med Windows 8.1.1 ett tag till som primärt OS

Följer med spänning utvecklingen av Windows 10 på min lekdator. Jag vet att det är Windows as a Service, men något mer ofärdigt än 10:an är svårt att hitta.

Vi ska snart rulla ut Windows 10 på ett gäng datorer på jobbet. Det ska bli spännande att se hur det tas emot

Skrivet av mrqaffe:

Men det som är viktigt verkar ju inte vara med, typ att det ska gå att skilja på olika fönster på ett tydligt sätt, vem bryr sig om sånt trams som animeringar när man öppnar och stänger appar.

Jag stängde av skuggorna i Windows 10 för att "sida vid sida" skulle fungera hjälpligt. Var inte så lyckat när den feta skuggan täcker ena fönstret och gör det svårare att läsa innehållet. Men tydligen klagade folk på att skuggorna var för otydliga i 8:an.