Morsan tackar ja till blufföretag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Företag som du varit kund hos och deras "samarbetspartners" får ändå ringa dig, och resten av företagen verkar skita i Nix.

Nej företag du inte längre är kund hos får inte lov att ringa upp dig så vidare man inte är dum nog att inte bryta den kontakten.
Och alla seriösa företag har att man kan gå ur att bli informerad av kampanjer och delar dom din information med samarbetspartners så undrar jag mer varför man ens är en kund hos det företaget än att dom ringer upp en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Nej inte konstigt, och visst man kan tycka det borde vara förbjudet.

Men min poäng var att bara för det finns många som säljer bluff "gratis" strump-abonnemaning via telefon så betyder det inte att alla som ringer är så oseriösa...

Många säljer saker du i princip måste ha idag så som el eller internet från rätt sereiösa leverantörer och försöker inte bluffa dig och är ärliga med villkor osv. Skriker du summariskt i luren till alla försäljare så skriker du även åt dessa ungdommar som inte kunnat hitta något annat jobb.

Jag brukar antingen säga nej direkt och lugnt, eller om jag är på hummör lyssna på vad de har att sälja + ställa relevanta följdfrågor om abonnemang osv, för att sedan avgöra hur seriösa eller ohyfsade/pushiga säljaren som person är, och om de gjort sig förtjänta av det skälla ut dem efter noter.

Nu behöver jag inte gorma på dessa, då inga telesäljare når mig

El och ISP ringer sällan direkt, utan dessa lägger ut detta på callcenter, men oftast hyfsat seriösa jo.

Men det finns avarter där det verkar som det är från ett elbolag, men egentligen är nått helt annat, tex tjänster som jämför olika elbolag och du tecknar dig egentligen för denna tjänst, som hävdar att du alltid ska få billigaste elavtal osv.
Känner några som fått ångra detta att dom sa ja till nått dom inte riktigt förstod vad det var med höga kostnader som följd.

Skrivet av Mimematis:

Skriv upp er på NIX så slipper ni garanterat att störas av telefonförsäljare.
http://nixtelefon.org/

Hjälper bara delvis, förespråkar metoden med att man måste göra opt in, istället för som med nix opt out.
Eller bara totalförbjuda telefonförsäljning i lag om det inte funkar, för idag så fungerar inte denna bransch på ett vettigt sätt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag svarar aldrig på okända nummer eftersom NIX inte hjälper. Exempelvis alla nummer som börjar på 08 ignorerar jag totalt. Även utlandsnummer ignoreras. Visst kanske missar jag något viktigt samtal men då får de väl skicka brev istället...

Ibland går jag igenom listan på "missade samtal" efteråt för att kolla om det möjligen kan vara någon jag känner men då visar tjänster som "vemringde" att det är säljare i 99% av fallen och övriga får man väl ringa upp och säga att man inte kände igen numret...

Nu har jag ingen smartphone men min mobil har ett litet register på nummer man kan spärra. Tyvärr är registret fullt vilket får mig att fundera på att skaffa ny telefon. Ofta ger de sig ju inte efter första försöket utan fortsätter ringa 20 gånger till även om man aldrig svarar. Så bäst att blocka alla nummer som man inte känner igen direkt när de har ringt.

En gång i tiden behövde man aldrig tänka på sådant här för de enda som ringde var vanliga personer man ville prata med. Men numera är telefoni ett dött sätt att kommunicera med andra än de man redan känner eftersom ingen längre svarar på okända nummer. Det är telefonförsäljarnas fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

@Friterad: Distansköpslagen gäller bara privatpersoner så om din mor är egenföretagare är det mycket svårare att slinka ur en affär där hon tackat ja. Dessa skumraskföretag brukar ofta sikta in sig på folk som har egen firma och hävda att avtalet är tecknat med företaget för att slippa distansköpslagen.

Lycka till.

Hon äger inte/har inte ägt någon egen firma.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

De som jobbar hos bluff-företag och försöker sälja deras produkter skulle jag klassa som pest

Ganska hårt uttalande. Visst, det finns faktiskt säljare som är oerhört "på" och ibland rent otrevliga, men de flesta som jobbar med telefonförsäljning vet inte ens att företaget de jobbar hos bluffar. Har egen erfarenhet av det som telefonförsäljare. Jobbade i 2-3 månader innan jag insåg hur de egentligen behandlade sina kunder.

Som telefonsäljare får man sällan någon inblick i administrationen. Man är där för att sälja, inte hjälpa de få som tackat ja till vad det nu än är. Det sköter andra personer i oftast ett annat kontorsrum (så att man inte hör eller ser de som ringer in för att klaga eller säga upp sig), och på så sätt vet man alltså egentligen inte om företaget är seriöst. Man får ett manus som man ska följa, sen får man till viss del själv lista hur företaget jobbar med sin tjänst de erbjuder.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Hon hade ringt och sagt att hon inte ville ha det, verkade inte vara några problem. Men nu har det kommit ett brev där det står att hon har gått med på ett avtal på 24 månader, som dom inte nämnde överhuvudtaget. Alltså detta är ju helt sjukt. Hon ska ringa tillbaka igen, vad ska man göra? Polisanmäla?

Edit: Möjligt att dom redan hade hunnit skicka brevet, dock konstigt att dom säger att det tar 2 veckor men man får det redan nu. Återkommer om det blir problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jo, men ljuger man och försöker luras så spelar det ingen roll om man bara gör sitt jobb.
----
Hon sa att dom hade sagt till henne att dom spelar in samtalet. Något som hon borde göra också när det blir dags att ringa tillbaka.

luras ska man fan inte

jadu, om de spelar in samtalet är jag imponerad, framförallt med tanke på hur många samtal de gör, är nog snarare skrämseltaktik från cheferna gentemot henne än något de faktiskt gör, enligt egna erfarenheter från folket/branshen.

hoppas du slipper ifrån den framöver iaf

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hon hade ringt och sagt att hon inte ville ha det, verkade inte vara några problem. Men nu har det kommit ett brev där det står att hon har gått med på ett avtal på 24 månader, som dom inte nämnde överhuvudtaget. Alltså detta är ju helt sjukt. Hon ska ringa tillbaka igen, vad ska man göra? Polisanmäla?

Edit: Möjligt att dom redan hade hunnit skicka brevet, dock konstigt att dom säger att det tar 2 veckor men man får det redan nu. Återkommer om det blir problem

spelade ni in samtalet?

"öööh, vi har inte fått något samtal om uppsägning, däremot har vi en anteckning att hon ringde upp någon dag efter för att bekräfta och få lite mer information.."

ordna bevis på vad som är sagt mm, få dem att bekräfta det osv. att hon vill ha ett mail som bekräftar att tjänsten är uppsagd osv osv.

ta inte deras "goda vilja" förgiven, framförallt inte om det är ett bluffföretag.

----
fixa bevis på att ni sagt upp, få dem att bekräfta att det inte ska vara några mer skulder,
skickar de faktura, vägra betala, polisanmäl, betala inte fakturan,
går de till kronofogden så bestrid den, då måste de gå via tingsrätt för att få igenom det, såfort du bestrider lägger kronofogden ner fordringen.

ta även kontakt med ARN, ifall det skulle bli något, men allt hänger på om ni sagt upp i tid (2veckor) så se till att ha bevis på det.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Friterad:

Hon hade ringt och sagt att hon inte ville ha det, verkade inte vara några problem. Men nu har det kommit ett brev där det står att hon har gått med på ett avtal på 24 månader, som dom inte nämnde överhuvudtaget. Alltså detta är ju helt sjukt. Hon ska ringa tillbaka igen, vad ska man göra? Polisanmäla?

Edit: Möjligt att dom redan hade hunnit skicka brevet, dock konstigt att dom säger att det tar 2 veckor men man får det redan nu. Återkommer om det blir problem

Man har ofta inte ångerrätt på tjänster eftersom det går att avtala bort och det brukar denna typ av företag alltid skriva in i avtalen.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Undantag från ångerrätten

11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten
uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras
och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när
tjänsten har fullgjorts,

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfat...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man har ofta inte ångerrätt på tjänster eftersom det går att avtala bort och det brukar denna typ av företag alltid skriva in i avtalen.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Undantag från ångerrätten

11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten
uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras
och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när
tjänsten har fullgjorts,

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfat...

Det har dom dock inte gjort, hon tackade ja till tjänsten utan att få någon information mer än att det skulle vara billigare. Sedan står det på papperet (som dom skickade) att man har ångerrätt så länge man inte är företagare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Friterad:

Det har dom dock inte gjort, hon tackade ja till tjänsten utan att få någon information mer än att det skulle vara billigare. Sedan står det på papperet (som dom skickade) att man har ångerrätt så länge man inte är företagare

Använd ångerrätten i så fall om den är tillämplig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Ingetledigtnamn:Nu finns Nix även till mobiltelefoner, det fungerar ,slipper jobbiga försäljare nu

Permalänk
Medlem

@zeleni: Såklart du kan få bra erbjudanden.

Vet att Borås Energi gav en el till spotpris i ett år utan extra kostnader. Alltså inga avi-kostnader eller månadsavgifter.
Mao. så har jag helt klart ett mer fördelaktigt avtal än många andra.

Kärnkraft samt förnyelsebar, vilket jag står bakom med.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Yes, det sa hon själv efteråt, att det var dumt. Problemet är när hon är stressad och hon kan svara ja till vadsomhelst. Ringer en säljare så ska man säga tack och hej och lägga på

Men lägg av/stäng av telefonen då.

Hon måste inte svara. Stressar det henne så mycket att behöva svara i telefonen så kanske det är bra ide att göra den tyst och inte störande, så hon kan koppla av.
Min mor hade samma problem. Vi kunde sitta och prata, äta middag eller vad som helst. Plötsligt ringer telefonen, och hon far upp och ska svara... flertalet gånger ryckte jag ur telefonen ur jacket, eller batteriet från bärbar/mobilen, så hon skulle sluta.

Man måste inte... verken svara i telefon, eller säga "ja". Påminn henne att det är bara hon själv som stressar sig själv när hon låter sånt styra henne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Lättaste draget är väl att Nixa både hemnumret och mobilnumret.

Det funkar ju inte, hade mitt gamla mobilnr nixat men det ringde ju hela tiden.
Det enda som funkar är att byta till ett oregistrerat nummer, det gjorde jag vid nyår och inte en enda försäljare har ringt sen dess.
Det är så grymt skönt, varje gång det ringer så är det nån som man vill prata med

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaya:

Det funkar ju inte, hade mitt gamla mobilnr nixat men det ringde ju hela tiden.
Det enda som funkar är att byta till ett oregistrerat nummer, det gjorde jag vid nyår och inte en enda försäljare har ringt sen dess.
Det är så grymt skönt, varje gång det ringer så är det nån som man vill prata med

Nix funkar mot allt utom rena blufföretag och de du gett tillåtelse att ringa, men företaget får ringa upp till ett år efter att du haft affärer med dem innan de är förbjudna att ringa.

Etablerat kundförhållande – kontroll mot NIX-Telefon krävs inte
Om det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten strider det inte mot god marknadsföringssed att ringa konsumenten för att lämna erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster, inte ens om konsumentens telefonnummer finns i spärregistret NIX-Telefon. Ett kundförhållande enligt ovan ska anses bestå även en tid efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts, normalt minst sex månader därefter men inte mer än ett år om inte särskilda skäl föreligger. Särskilda skäl ska tolkas restriktivt. För avtal som periodiskt förnyas, t.ex. om prenumeration eller försäkring, ska denna tid anses motsvara den senaste avtalsperiodens längd, men inte vara längre än ett år om inte särskilda skäl föreligger. Även medlemskap i en insamlingsorganisation eller avtal om återkommande bidragsgivning ska anses utgöra ett kundförhållande enligt ovan.

Konsumenten har lämnat personuppgifter – kontroll mot NIX-Telefon krävs inte i vissa fall
I samband med att personuppgifter inhämtas direkt från en konsument strider det inte mot god marknadsföringssed att ringa till denne fast än dennes telefonnummer finns i spärregistret NIX-Telefon om följande krav är uppfyllda:

konsumenten informeras om vilka kontaktvägar (brev, telefon, etc.) som marknadsföraren kan önska använda.
http://nixtelefon.org/nix-telefons-regler/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@kaya: Är numret nixat och de ringer ändå så är det pga TM lagarna som tillåter marketing mot kunder i kundregistret, t ex är du kund hos bonnier så får de ringa dig kring en annan tidning.

Lättast är att bara be dem ta bort dig från TM registret och säga att de inte får kontakta dig via telefon.

Jag har Hemligt nummer (går inte hitta på hitta/eniro) men man ser nummret i nummerpresentatören om man blir ringd av mig.
Detta gör att ingen ringer mig om de inte får mitt nummer, sedan är jag ju nixad med såklart då jag finns med i bland annat mecenats register.
Har tidigare jobbat inom TM-branchen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@kaya: Är numret nixat och de ringer ändå så är det pga TM lagarna som tillåter marketing mot kunder i kundregistret, t ex är du kund hos bonnier så får de ringa dig kring en annan tidning.

Lättast är att bara be dem ta bort dig från TM registret och säga att de inte får kontakta dig via telefon.

Jag har Hemligt nummer (går inte hitta på hitta/eniro) men man ser nummret i nummerpresentatören om man blir ringd av mig.
Detta gör att ingen ringer mig om de inte får mitt nummer, sedan är jag ju nixad med såklart då jag finns med i bland annat mecenats register.
Har tidigare jobbat inom TM-branchen.

Skulle bara finnas något liknande NIX för alla terrorister som ringer angående marknadsundersökningar också. För säg vad man vill men tycker det är smidigt att vettigt folk kan hitta mitt nummer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Bara jag som skriker åt telefonförsäljare att dra åt helvete och är skitarg o svär, inte ringt en enda varken på hemtelefon eller mobilen på ca 8mån xD

Har jobbat som telefonförsäljare i tre år, ålder 16-19, och jag kan innerligt från botten av mitt hjärta säga till dig och alla som är som du att Ni ska dra åt helvete Det är en människa på andra sidan telefonen, en människa som försöker skrapa ihop pengar. Nästan ingen vill jobba som telefonförsäljare, man gör det för att man är illa tvungen, och de som blir bra på försäljning säljer mycket större saker än skitsaker över telefon.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Har jobbat som telefonförsäljare i tre år, ålder 16-19, och jag kan innerligt från botten av mitt hjärta säga till dig och alla som är som du att Ni ska dra åt helvete Det är en människa på andra sidan telefonen, en människa som försöker skrapa ihop pengar. Nästan ingen vill jobba som telefonförsäljare, man gör det för att man är illa tvungen, och de som blir bra på försäljning säljer mycket större saker än skitsaker över telefon.

Vad spelar det för roll att dom bara försöker tjäna pengar och att dom är människor när många blåser kunder osv? En del stjäl för att få mat på bordet men det är inte rätt för det. Även om handlingen inte är densamme så kan man lura folk på tusentals

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vad spelar det för roll att dom bara försöker tjäna pengar och att dom är människor när många blåser kunder osv? En del stjäl för att få mat på bordet men det är inte rätt för det. Även om handlingen inte är densamme så kan man lura folk på tusentals

Tja, våra åsikter skiljer sig grovt. Jag ser inga problem i att stjäla mat om alternativet är att du dör dagen efter.

Sedan är det väldigt, väldigt, väldigt fel att anta att varenda telefonförsäljare försöker "blåsa kunder". Att du ens säger att "många blåser kunder" visar ju bara på vilken felaktig fördomsfullhet du har för yrket och människorna bakom. Har jobbat länge och mycket i branschen och vet av egen erfarenhet att de som "lurar folk på tusentals" är en väldigt liten grupp av telefonförsäljarna. De får dessutom inte ofta ut något av det pga. 14-dagars ångerrätt. Största majoriteten av telefonförsäljare där ute gör inget annat än att försöka göra sitt jobb, och försöker inte alls att luras eller blåsa folk.

Däremot är det tyvärr många, många kunder som har samma inställning som du, och antigen svär ut en så fort man ringer och/eller skäller ut en för att man försöker "blåsa och lura" folk utan att man ens har hunnit öppna käften än.

Tyvärr tänker inte människor som du längre än vad näsan räcker och inser inte exakt hur jobbigt det är att jobba med att alltid bli utskälld. Det är en riktig människa med riktiga känslor på andra sidan luren, och med 95% säkerhet kan du anta att han inte tänker blåsa dig eller lura dig. Behandla hen som en människa också.

edit: I ditt fall kan du ju definitivt inte tala om att ha blivit lurad eller blåst, eftersom din morsa har tackat JA till allt. Det är väl fan hennes eget fel att hon har tackat ja, inte försäljarnas.

edit2: Det ska vara underförstått att vi talar om telefonförsäljare på "riktiga" försäljningsföretag. Bluff-företag med bluff-fakturor och bluff-försäljare räknas såklart inte in till denna kategorin, just eftersom det är en bluff.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tja, våra åsikter skiljer sig grovt. Jag ser inga problem i att stjäla mat om alternativet är att du dör dagen efter.

Sedan är det väldigt, väldigt, väldigt fel att anta att varenda telefonförsäljare försöker "blåsa kunder". Att du ens säger att "många blåser kunder" visar ju bara på vilken felaktig fördomsfullhet du har för yrket och människorna bakom. Har jobbat länge och mycket i branschen och vet av egen erfarenhet att de som "lurar folk på tusentals" är en väldigt liten grupp av telefonförsäljarna. De får dessutom inte ofta ut något av det pga. 14-dagars ångerrätt. Största majoriteten av telefonförsäljare där ute gör inget annat än att försöka göra sitt jobb, och försöker inte alls att luras eller blåsa folk.

Däremot är det tyvärr många, många kunder som har samma inställning som du, och antigen svär ut en så fort man ringer och/eller skäller ut en för att man försöker "blåsa och lura" folk utan att man ens har hunnit öppna käften än.

Tyvärr tänker inte människor som du längre än vad näsan räcker och inser inte exakt hur jobbigt det är att jobba med att alltid bli utskälld. Det är en riktig människa med riktiga känslor på andra sidan luren. Behandla dem som det också.

Tänk om man stjäl mat från någon som behöver det lika mycket?

Jag antog aldrig att alla säljare blåser kunder, du själv citerar ju min text där det inte alls står att alla gör det utan att många gör det. Hur är det fördomsfullt? Även om det är en minoritet kan det fortfarande vara många, och din personliga erfarenhet säger ingenting alls då folk anmäler att dom blivit lurade hela tiden. Det är ju förresten du som är "fördomsfull" om någon då du påstår att jag svär åt säljare eller skäller ut dom utan någon grund överhuvudtaget. Du blir upprörd över att en del får ha det jobbigt som telefons´försäljare men du verkar inte direkt bry dig om att folk blir lurade på pengar som dom inte ens har råd att betala. Låt mig gissa, det är för att du jobbat som en själv?

Om du inte har lurat kunder så behöver du inte bry dig eller känna att folk anklagar dig för något, för det gör vi inte.

Edit:

I ditt fall kan du ju definitivt inte tala om att ha blivit lurad eller blåst, eftersom din morsa har tackat JA till allt. Det är väl fan hennes eget fel att hon har tackat ja, inte försäljarnas.

Läste du tråden? För det första finns ångerrätten, för det andra så ljög dom om priserna. Riktigt äckligt om du faktiskt försvarar dom

Det ska vara underförstått att vi talar om telefonförsäljare på "riktiga" försäljningsföretag. Bluff-företag med bluff-fakturor och bluff-försäljare räknas såklart inte in till denna kategorin, just eftersom det är en bluff.

Nu vet jag inte hur "riktiga" dessa försäljare är, men du kanske vet var gränsen går? Sen finns det definitivt mycket otrevliga säljare på "riktiga" företag också som dessutom kan ljuga. "Riktiga" företag ljuger ju hela tiden, borde dom flesta som är aktiva på detta forumet veta

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Mithras:

Tja, våra åsikter skiljer sig grovt. Jag ser inga problem i att stjäla mat om alternativet är att du dör dagen efter.

Sedan är det väldigt, väldigt, väldigt fel att anta att varenda telefonförsäljare försöker "blåsa kunder". Att du ens säger att "många blåser kunder" visar ju bara på vilken felaktig fördomsfullhet du har för yrket och människorna bakom. Har jobbat länge och mycket i branschen och vet av egen erfarenhet att de som "lurar folk på tusentals" är en väldigt liten grupp av telefonförsäljarna. De får dessutom inte ofta ut något av det pga. 14-dagars ångerrätt. Största majoriteten av telefonförsäljare där ute gör inget annat än att försöka göra sitt jobb, och försöker inte alls att luras eller blåsa folk.

Däremot är det tyvärr många, många kunder som har samma inställning som du, och antigen svär ut en så fort man ringer och/eller skäller ut en för att man försöker "blåsa och lura" folk utan att man ens har hunnit öppna käften än.

Tyvärr tänker inte människor som du längre än vad näsan räcker och inser inte exakt hur jobbigt det är att jobba med att alltid bli utskälld. Det är en riktig människa med riktiga känslor på andra sidan luren, och med 95% säkerhet kan du anta att han inte tänker blåsa dig eller lura dig. Behandla hen som en människa också.

edit: I ditt fall kan du ju definitivt inte tala om att ha blivit lurad eller blåst, eftersom din morsa har tackat JA till allt. Det är väl fan hennes eget fel att hon har tackat ja, inte försäljarnas.

edit2: Det ska vara underförstått att vi talar om telefonförsäljare på "riktiga" försäljningsföretag. Bluff-företag med bluff-fakturor och bluff-försäljare räknas såklart inte in till denna kategorin, just eftersom det är en bluff.

Hej nu har vi supererbjudande på COmviq abonnemang xxx xxx kollar direkt på internet o de säljer det dyrare än det faktiskt är? Nee allt med telefonförsäljare är legit, Aldrig i helvete har jag mött på något någon i telefon ska sälja till mig som är billigare än om jag bara skulle beställa det själv. Eller ja varför inte försöka sälja en 4g sticka som e superdupermktsnabbare än vårat fiber här hemma? Tur att jag haft kurs med farsan min.....

Och om det gäller mat på bordet så skulle jag aldrig bli telefonförsäljare åt något bolag som random ringer upp folk går hellre till socialen

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Värt att tillägga som jag själv inte visste först: Den fasta telefonen (abonnemanget) står inte ens på min mammas namn, utan på farsans...

Permalänk

En lösning som kan kosta mer en vad den smakar men ger möjlighet till sinnesro Truecaller för hemtelefonen med Android

En lösning som kan kosta mer en vad den smakar men ger möjlighet till sinnesro Truecaller för hemtelefonen med Android, ger även möjlig het till övriga möjligheter Android och nackdelar blir som en slö standard mobil men om man bara har funktioner för telefoni så bör det vara ok

Hemtelefonen blir dyrare men bara i inköp kostar som en budget mobil och har lägre prestanda.

Skrivet av ggustavsson:

Nu behöver jag inte gorma på dessa, då inga telesäljare når mig

El och ISP ringer sällan direkt, utan dessa lägger ut detta på callcenter, men oftast hyfsat seriösa jo.

Men det finns avarter där det verkar som det är från ett elbolag, men egentligen är nått helt annat, tex tjänster som jämför olika elbolag och du tecknar dig egentligen för denna tjänst, som hävdar att du alltid ska få billigaste elavtal osv.
Känner några som fått ångra detta att dom sa ja till nått dom inte riktigt förstod vad det var med höga kostnader som följd.

Hjälper bara delvis, förespråkar metoden med att man måste göra opt in, istället för som med nix opt out.
Eller bara totalförbjuda telefonförsäljning i lag om det inte funkar, för idag så fungerar inte denna bransch på ett vettigt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men lägg av/stäng av telefonen då.

Hon måste inte svara. Stressar det henne så mycket att behöva svara i telefonen så kanske det är bra ide att göra den tyst och inte störande, så hon kan koppla av.
Min mor hade samma problem. Vi kunde sitta och prata, äta middag eller vad som helst. Plötsligt ringer telefonen, och hon far upp och ska svara... flertalet gånger ryckte jag ur telefonen ur jacket, eller batteriet från bärbar/mobilen, så hon skulle sluta.

Man måste inte... verken svara i telefon, eller säga "ja". Påminn henne att det är bara hon själv som stressar sig själv när hon låter sånt styra henne.

Min farsa är sån. Han blir helt hysterisk när min telefon ringer och antingen vrålar till mig att svara eller tar telefonen och ger den till mig, till och med om jag sitter på muggen...

Skrivet av ronnylov:

Jag svarar aldrig på okända nummer eftersom NIX inte hjälper. Exempelvis alla nummer som börjar på 08 ignorerar jag totalt. Även utlandsnummer ignoreras. Visst kanske missar jag något viktigt samtal men då får de väl skicka brev istället...

Ibland går jag igenom listan på "missade samtal" efteråt för att kolla om det möjligen kan vara någon jag känner men då visar tjänster som "vemringde" att det är säljare i 99% av fallen och övriga får man väl ringa upp och säga att man inte kände igen numret...

Nu har jag ingen smartphone men min mobil har ett litet register på nummer man kan spärra. Tyvärr är registret fullt vilket får mig att fundera på att skaffa ny telefon. Ofta ger de sig ju inte efter första försöket utan fortsätter ringa 20 gånger till även om man aldrig svarar. Så bäst att blocka alla nummer som man inte känner igen direkt när de har ringt.

En gång i tiden behövde man aldrig tänka på sådant här för de enda som ringde var vanliga personer man ville prata med. Men numera är telefoni ett dött sätt att kommunicera med andra än de man redan känner eftersom ingen längre svarar på okända nummer. Det är telefonförsäljarnas fel.

Skrivet av kaya:

Det funkar ju inte, hade mitt gamla mobilnr nixat men det ringde ju hela tiden.
Det enda som funkar är att byta till ett oregistrerat nummer, det gjorde jag vid nyår och inte en enda försäljare har ringt sen dess.
Det är så grymt skönt, varje gång det ringer så är det nån som man vill prata med

Oregistrerat kontantkort sedan 2001, inte en enda försäljare har ringt

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Så fort jag hör att det är en säljare så lägger jag bara på och spärrar numret i telefonen. Att skrika och hetsa upp sig är inte bra för hjärtat, det finns viktigare saker i livet än att spräcka en åder.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tänk om man stjäl mat från någon som behöver det lika mycket?

Jag antog aldrig att alla säljare blåser kunder, du själv citerar ju min text där det inte alls står att alla gör det utan att många gör det. Hur är det fördomsfullt? Även om det är en minoritet kan det fortfarande vara många, och din personliga erfarenhet säger ingenting alls då folk anmäler att dom blivit lurade hela tiden. Det är ju förresten du som är "fördomsfull" om någon då du påstår att jag svär åt säljare eller skäller ut dom utan någon grund överhuvudtaget. Du blir upprörd över att en del får ha det jobbigt som telefons´försäljare men du verkar inte direkt bry dig om att folk blir lurade på pengar som dom inte ens har råd att betala. Låt mig gissa, det är för att du jobbat som en själv?

Om du inte har lurat kunder så behöver du inte bry dig eller känna att folk anklagar dig för något, för det gör vi inte.

Edit:

I ditt fall kan du ju definitivt inte tala om att ha blivit lurad eller blåst, eftersom din morsa har tackat JA till allt. Det är väl fan hennes eget fel att hon har tackat ja, inte försäljarnas.

Läste du tråden? För det första finns ångerrätten, för det andra så ljög dom om priserna. Riktigt äckligt om du faktiskt försvarar dom

Det ska vara underförstått att vi talar om telefonförsäljare på "riktiga" försäljningsföretag. Bluff-företag med bluff-fakturor och bluff-försäljare räknas såklart inte in till denna kategorin, just eftersom det är en bluff.

Nu vet jag inte hur "riktiga" dessa försäljare är, men du kanske vet var gränsen går? Sen finns det definitivt mycket otrevliga säljare på "riktiga" företag också som dessutom kan ljuga. "Riktiga" företag ljuger ju hela tiden, borde dom flesta som är aktiva på detta forumet veta

1) "Även om det är en minoritet kan det fortfarande vara många" - Jag tolkar ordet "många" som minst en majoritet. Eftersom ordet är väldigt svagt och subjektivt tolkat så bör vi lämna den delen. Det är dock fortfarande en fördom - du dömer i förväg "många" telefonförsäljare.

2) Nej, läste inte hela tråden. Läste första inlägget, där du påstod att hon blivit lurad fastän hon har tackat ja. Känns för mig som att ingen människa som faktiskt tackar ja till ett erbjudande "för att hon är stressad" sedan kan gnälla. Sedan försvarar jag absolut inte folk som ljuger om priserna, precis som jag har skrivit: "Största majoriteten av telefonförsäljare där ute gör inget annat än att försöka göra sitt jobb, och försöker inte alls att luras eller blåsa folk." - dvs de flesta ljuger inte. Sedan är det en självklarhet att det finns en hel del som ljuger - det finns det i alla branscher och speciellt i alla försäljningsbranscher, ta bara en titt på mäklarbranschen och vilka extrema lögner de kan dra och drar för sina kunder.

3) Vet inte vilka "vi" är, men jag känner mig definitivt inte anklagad för något. Försöker påpeka för dig, och andra i tråden, att ni faktiskt måste ha i åtanke när det ringer en försäljare att det är en människa på andra sidan. Detta går specifikt ut till den som jag citerade först som sa att hen "alltid ber dem att dra åt helvete".

4) Det borde vara ganska tydligt var gränsen går för "riktiga" försäljare och bluff försäljare. Företag vars enda syfte är att skicka ut bluff fakturor och bluff produkter har bluff försäljare, rätt uppenbart. Små företag som försöker konkurrera med de stora, och gör det genom försäljning, är "äkta" företag. Finns ett antal små företag som på riktigt är billigare än Comviq, Tele2, Telia etc. och försöker sälja deras produkter via telefonförsäljning. Att sedan riktiga företag också ljuger är väl en annan fråga, man kan aldrig förvänta sig full ärlighet från någon, varken juridiska eller privata personer.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Hej nu har vi supererbjudande på COmviq abonnemang xxx xxx kollar direkt på internet o de säljer det dyrare än det faktiskt är? Nee allt med telefonförsäljare är legit, Aldrig i helvete har jag mött på något någon i telefon ska sälja till mig som är billigare än om jag bara skulle beställa det själv. Eller ja varför inte försöka sälja en 4g sticka som e superdupermktsnabbare än vårat fiber här hemma? Tur att jag haft kurs med farsan min.....

Och om det gäller mat på bordet så skulle jag aldrig bli telefonförsäljare åt något bolag som random ringer upp folk går hellre till socialen

Sant, oftast är det billigare att handla via nätet än via en faktiskt människa. Detta gäller i princip allt, det finns nästan ingen vara i världen som är billigare än via internet. Till och med Inet har "webbpris" vs "butikspris" och ibland kan det skilja sig upp emot hundralappen (jag betalade 100 kr extra för att gå till Inet hötorget och köpa GTX 980 vid lansering snarare än att vänta in den i posten).

Detta ger dig dock inte rätten att börja svära och skrika och be försäljarna att dra åt helvete. Det räcker med att säga nej tack och lägga på. Det är faktiskt människor på andra sidan luren, och det du säger till dem har en påverkan på dem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

1) "Även om det är en minoritet kan det fortfarande vara många" - Jag tolkar ordet "många" som minst en majoritet. Eftersom ordet är väldigt svagt och subjektivt tolkat så bör vi lämna den delen. Det är dock fortfarande en fördom - du dömer i förväg "många" telefonförsäljare.

2) Nej, läste inte hela tråden. Läste första inlägget, där du påstod att hon blivit lurad fastän hon har tackat ja. Känns för mig som att ingen människa som faktiskt tackar ja till ett erbjudande "för att hon är stressad" sedan kan gnälla. Sedan försvarar jag absolut inte folk som ljuger om priserna, precis som jag har skrivit: "Största majoriteten av telefonförsäljare där ute gör inget annat än att försöka göra sitt jobb, och försöker inte alls att luras eller blåsa folk." - dvs de flesta ljuger inte. Sedan är det en självklarhet att det finns en hel del som ljuger - det finns det i alla branscher och speciellt i alla försäljningsbranscher, ta bara en titt på mäklarbranschen och vilka extrema lögner de kan dra och drar för sina kunder.

3) Vet inte vilka "vi" är, men jag känner mig definitivt inte anklagad för något. Försöker påpeka för dig, och andra i tråden, att ni faktiskt måste ha i åtanke när det ringer en försäljare att det är en människa på andra sidan. Detta går specifikt ut till den som jag citerade först som sa att hen "alltid ber dem att dra åt helvete".

4) Det borde vara ganska tydligt var gränsen går för "riktiga" försäljare och bluff försäljare. Företag vars enda syfte är att skicka ut bluff fakturor och bluff produkter har bluff försäljare, rätt uppenbart. Små företag som försöker konkurrera med de stora, och gör det genom försäljning, är "äkta" företag. Finns ett antal små företag som på riktigt är billigare än Comviq, Tele2, Telia etc. och försöker sälja deras produkter via telefonförsäljning. Att sedan riktiga företag också ljuger är väl en annan fråga, man kan aldrig förvänta sig full ärlighet från någon, varken juridiska eller privata personer.

Nej det är inte en fördom att säga att många gör det. Att man har fördomar är om man generaliserar (påstår att alla gör det) eller att det är det första man tänker på när en säljare ringer. Det är inte en fördom att man säger att en viss mängd gör det. Då har du inte greppat ordet riktigt. Sen ska du akta dig för anklagelser, varenda människa, både du och jag och resten av dom 7 miljarderna har fördomar, något som händer omedvetet. Om en person har en viss typ av klädstil eller hårfärg, hurivida personen är brutalt överviktig eller går runt med minimalt med kläder en vinternatt.

Vet inte vad du hade för svensklärare men många är inte en specifik mängd. Om 1/10 i landet är kriminella hade inte du tyckt det var många då? Anklaga inte mig eller någon annan utefter din egen tolkning av ord.

Vad är din poäng? Att bara för att man ljuger inom andra branscher så ska man inte klaga? Varken jag eller min mor har påstått att hon inte gjorde fel, det var ju därför han sa till mig från första början. Det betyder inte att det inte är fel av säljaren att komma med såna sjuka påståenden och rena lögner. Att företag ljuger, även dom legitima har jag redan påpekat dessutom.

Du är inte ensam om att ha sagt det och du har sagt det flera gånger. Alla vet nog att det är en riktig människa bakom luren, och det är kanske inte precis i trevligaste laget att be någon fara och flyga men jag förstår varför. Säljare som ringer upp även om man bett dom sluta och som helt enkelt stör.

Har inte sagt att större "legitima" företag inte ljuger, snarare tvärtom. I det här fallet dock handlar det om ett företag som jag aldrig hört talas om som fått mängder av anmälningar från kunder som känner sig lurade, samt ett flertal artiklar från olika nyhetssajter/webbtidningar, kanske även fysiska tidningar men det vet jag inte riktigt då jag inte läser dom. Även om t.ex Tele2 också kan komma med felaktiga uppgifter och ljuga så litar jag betydligt mer på dom än på detta företag

Detta ger dig dock inte rätten att börja svära och skrika och be försäljarna att dra åt helvete. Det räcker med att säga nej tack och lägga på. Det är faktiskt människor på andra sidan luren, och det du säger till dem har en påverkan på dem.

Sa han att det är vad han gör?