Datorn går igång en sekund och startar sedan om. Defekt nätagg och moderkort?
Tjenare,
Min ena dator har vart igång några månaders tid utan problem (startat om den ibland) och förra veckan drog jag på semester och kopplade då ur min dator (ström och nätverkskabel). Igår när jag kom hem så kopplade jag in den igen och när jag trycker på startknappen så går allt igång (fläktarna börjar snurra) i ungefär 1 sekund och startar sedan om.. och så fortsätter det hela tiden. Ingenting alls är ändrat varken inuti eller utanför datorn, och eftersom allt var helt urkopplat så är det inget som tagit stryk av eventuell åska.
Komponenterna i datorn:
Moderkort: Gigabyte GA-H97N-WIFI (socket 1150)
CPU: Intel Core i3-4150 (socket 1150)
CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo
PSU: Corsair CX 430M
RAM: Corsair Vengeance LP 2x4GB 1600MHz
Det är ju ett budgetnätagg och inte heller det dyraste moderkortet direkt.. så det finns väl en större chans att något gått sönder jämfört med om jag köpt dyrare saker. Men man kan ju hoppas på att saker och ting ska fungera ändå
Jag har testat allt som kan tänkas tror jag. Även läst en del på nätet om folk med samma fel men inget verkar hjälpa och vad man kan felsöka, men inget verkar hjälpa. Har säkert testat fler saker än det som är listat nedan också, men som jag inte kommer ihåg just nu.
Testat att bara ha inkopplat 24-pin till moderkortet och 4-pin till CPU. Inga andra fläktar eller hårddiskar inkopplade.
Jag har tagit ut allt ur chassit och lagt det ute på en kartong bara, men det blir samma fel där.
Testat med bara ett minne åt gången, samt helt utan minnen, men det blir samma fel oavsett.
Om jag bara kopplar in ström till nätagget och byglar pin 15 & 16 (svart & grön) på 24-pin kontakten och sedan mäter med voltmeter på alla pinnar i 24-pin och 4-pin kontakten, så visar det på korrekta värden överallt. Detta är ju dock när nätagget går på "tomgång" och inte belastas något.. så det betyder kanske inte så mycket.
Testat det "trasiga" nätagget i en annan fungerande dator, och då händer ingenting.. inte ens fläktarna snurrar igång. LED'en på moderkortet lyser dock.
Testat nätagget från min fungerande dator i den "trasiga" datorn, men då blir det samma fel som förut. Allt går igång ca 1 sekund och startar sedan om och fortsätter så hela tiden.
Resettat CMOS via Clear CMOS Jumper, enligt moderkortets manual.
Det verkar som att både nätagg och moderkort är trasiga. Kanske att nätagget var trasigt först, och sedan gjorde det så att moderkortet strök med också? Jag har kollat runt på moderkortet samt det lilla jag kan se in i nätagget men kan inte hitta någon trasig kondensator eller någon annan krets som verkar bränd/trasig. Har ni någon mer idé vad man kan testa, eller är det bara skicka in nätagg och moderkort på garantin?
Ursäkta den långa texten. Mvh, Markus