Datorn går igång en sekund och startar sedan om. Defekt nätagg och moderkort?

Permalänk

Datorn går igång en sekund och startar sedan om. Defekt nätagg och moderkort?

Tjenare,

Min ena dator har vart igång några månaders tid utan problem (startat om den ibland) och förra veckan drog jag på semester och kopplade då ur min dator (ström och nätverkskabel). Igår när jag kom hem så kopplade jag in den igen och när jag trycker på startknappen så går allt igång (fläktarna börjar snurra) i ungefär 1 sekund och startar sedan om.. och så fortsätter det hela tiden. Ingenting alls är ändrat varken inuti eller utanför datorn, och eftersom allt var helt urkopplat så är det inget som tagit stryk av eventuell åska.

Komponenterna i datorn:

• Moderkort: Gigabyte GA-H97N-WIFI (socket 1150)

• CPU: Intel Core i3-4150 (socket 1150)

• CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo

• PSU: Corsair CX 430M

• RAM: Corsair Vengeance LP 2x4GB 1600MHz

Det är ju ett budgetnätagg och inte heller det dyraste moderkortet direkt.. så det finns väl en större chans att något gått sönder jämfört med om jag köpt dyrare saker. Men man kan ju hoppas på att saker och ting ska fungera ändå

Jag har testat allt som kan tänkas tror jag. Även läst en del på nätet om folk med samma fel men inget verkar hjälpa och vad man kan felsöka, men inget verkar hjälpa. Har säkert testat fler saker än det som är listat nedan också, men som jag inte kommer ihåg just nu.

• Testat att bara ha inkopplat 24-pin till moderkortet och 4-pin till CPU. Inga andra fläktar eller hårddiskar inkopplade.

• Jag har tagit ut allt ur chassit och lagt det ute på en kartong bara, men det blir samma fel där.

• Testat med bara ett minne åt gången, samt helt utan minnen, men det blir samma fel oavsett.

• Om jag bara kopplar in ström till nätagget och byglar pin 15 & 16 (svart & grön) på 24-pin kontakten och sedan mäter med voltmeter på alla pinnar i 24-pin och 4-pin kontakten, så visar det på korrekta värden överallt. Detta är ju dock när nätagget går på "tomgång" och inte belastas något.. så det betyder kanske inte så mycket.

• Testat det "trasiga" nätagget i en annan fungerande dator, och då händer ingenting.. inte ens fläktarna snurrar igång. LED'en på moderkortet lyser dock.

• Testat nätagget från min fungerande dator i den "trasiga" datorn, men då blir det samma fel som förut. Allt går igång ca 1 sekund och startar sedan om och fortsätter så hela tiden.

• Resettat CMOS via Clear CMOS Jumper, enligt moderkortets manual.

Det verkar som att både nätagg och moderkort är trasiga. Kanske att nätagget var trasigt först, och sedan gjorde det så att moderkortet strök med också? Jag har kollat runt på moderkortet samt det lilla jag kan se in i nätagget men kan inte hitta någon trasig kondensator eller någon annan krets som verkar bränd/trasig. Har ni någon mer idé vad man kan testa, eller är det bara skicka in nätagg och moderkort på garantin?

Ursäkta den långa texten. Mvh, Markus

Permalänk
Medlem

Några saker du gjort som du bör dubbelkolla.

Nollställ bios/CMOS igen. Ibland måste saker tas bort innan det fixar felet så därför vill man testa det igen efter att man tagit bort allt onödigt. Vad som ska bort varierar rejält mellan olika fel. Glöm inte att strömkabeln ska vara utdragen.

Kolla att du inte glömt ta bort mus, tangentbord, USB kablar, SATA kablar, kringutrustning mm som folk kan missa. Såna struntsaker/kablar och porten de kopplas till också är ökända för att orsaka fel.

Dra ur alla kablar som går från chassit till moderkortet och använd en skruvmejsel för att starta datorn som du rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta.

Då har du bara trasig moderkort kvar. CPU bruka man chansa att den är ok om man inte ser några skador, inga böjda pinnar och inte överklockat sönder den.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Några saker du gjort som du bör dubbelkolla.

Nollställ bios/CMOS igen. Ibland måste saker tas bort innan det fixar felet så därför vill man testa det igen efter att man tagit bort allt onödigt. Vad som ska bort varierar rejält mellan olika fel. Glöm inte att strömkabeln ska vara utdragen.

Kolla att du inte glömt ta bort mus, tangentbord, USB kablar, SATA kablar, kringutrustning mm som folk kan missa. Såna struntsaker/kablar och porten de kopplas till också är ökända för att orsaka fel.

Dra ur alla kablar som går från chassit till moderkortet och använd en skruvmejsel för att starta datorn som du rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta.

Då har du bara trasig moderkort kvar. CPU bruka man chansa att den är ok om man inte ser några skador, inga böjda pinnar och inte överklockat sönder den.

Hej, Tack för ditt svar.
Jag kan testa nollställa CMOS igen när allt är urkopplat. Jag gjorde bara en reset på det när allt inuti datorn var inkopplat, strömkabeln till nätagget var urkopplad givetvis.

Det sitter ingen kringutrustning till datorn överhuvudtaget, då den agerar server och manageras över nätverket med RDP/VNC (kanske glömde nämna detta innan). Jag har säkerställt att alla onödiga kablar inuti datorn (SATA-kablar, USB3-headern osv) är urkopplade, både när allt satt inuti chassit samt när jag gjorde "breadboarding", alltså testade allt utanför chassit på en bit kartong med endast 1 RAM-sticka, CPU & CPU-kylare, 24-pin och 4-pin CPU.

Jag har bara testat att använda Power SW kabeln från startknappen på chassit. Jag ska testa utan den och se om det hjälper att bara kortsluta pinnarna med en skruvmejsel. Det finns ingen Reset knapp på chassit (FD Node 304), så det finns ingen sån kabel ansluten som kan göra så att allt startas om hela tiden heller.

Känns som att moderkortet är trasigt, dels eftersom jag har testat med ett fungerande nätagg men datorn gick inte igång ändå.
Sen testade jag ju också det "eventuellt trasiga" nätagget i en annan dator (som fungerar i vanliga fall) och då gick inte den datorn igång, så verkar som att nätagget också pajat.
Jäkligt skumt att det helt plötsligt ska ha gått sönder dock, eftersom allt fungerade bra innan jag åkte på semester och alla utomstående kablar var utdragna (nätverkskabel och strömkabel), så det är ingen åska som kan ha förstört det under tiden jag var borta. Och sen när jag kommer hem och kopplar in strömkabeln så bara startar datorn om innan den ens kommit till POST.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Tjenare,

Min ena dator har vart igång några månaders tid utan problem (startat om den ibland) och förra veckan drog jag på semester och kopplade då ur min dator (ström och nätverkskabel). Igår när jag kom hem så kopplade jag in den igen och när jag trycker på startknappen så går allt igång (fläktarna börjar snurra) i ungefär 1 sekund och startar sedan om.. och så fortsätter det hela tiden. Ingenting alls är ändrat varken inuti eller utanför datorn, och eftersom allt var helt urkopplat så är det inget som tagit stryk av eventuell åska.

Komponenterna i datorn:

• Moderkort: Gigabyte GA-H97N-WIFI (socket 1150)

• CPU: Intel Core i3-4150 (socket 1150)

• CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo

• PSU: Corsair CX 430M

• RAM: Corsair Vengeance LP 2x4GB 1600MHz

Det är ju ett budgetnätagg och inte heller det dyraste moderkortet direkt.. så det finns väl en större chans att något gått sönder jämfört med om jag köpt dyrare saker. Men man kan ju hoppas på att saker och ting ska fungera ändå

Jag har testat allt som kan tänkas tror jag. Även läst en del på nätet om folk med samma fel men inget verkar hjälpa och vad man kan felsöka, men inget verkar hjälpa. Har säkert testat fler saker än det som är listat nedan också, men som jag inte kommer ihåg just nu.

• Testat att bara ha inkopplat 24-pin till moderkortet och 4-pin till CPU. Inga andra fläktar eller hårddiskar inkopplade.

• Jag har tagit ut allt ur chassit och lagt det ute på en kartong bara, men det blir samma fel där.

• Testat med bara ett minne åt gången, samt helt utan minnen, men det blir samma fel oavsett.

• Om jag bara kopplar in ström till nätagget och byglar pin 15 & 16 (svart & grön) på 24-pin kontakten och sedan mäter med voltmeter på alla pinnar i 24-pin och 4-pin kontakten, så visar det på korrekta värden överallt. Detta är ju dock när nätagget går på "tomgång" och inte belastas något.. så det betyder kanske inte så mycket.

• Testat det "trasiga" nätagget i en annan fungerande dator, och då händer ingenting.. inte ens fläktarna snurrar igång. LED'en på moderkortet lyser dock.

• Testat nätagget från min fungerande dator i den "trasiga" datorn, men då blir det samma fel som förut. Allt går igång ca 1 sekund och startar sedan om och fortsätter så hela tiden.

• Resettat CMOS via Clear CMOS Jumper, enligt moderkortets manual.

Det verkar som att både nätagg och moderkort är trasiga. Kanske att nätagget var trasigt först, och sedan gjorde det så att moderkortet strök med också? Jag har kollat runt på moderkortet samt det lilla jag kan se in i nätagget men kan inte hitta någon trasig kondensator eller någon annan krets som verkar bränd/trasig. Har ni någon mer idé vad man kan testa, eller är det bara skicka in nätagg och moderkort på garantin?

Ursäkta den långa texten. Mvh, Markus

haha de påminner lite om min gamla dator, men den ville inte riktigt vara avstängd.. när man stängde av den så gick de kanske 5-10min sen brummade den igång igen och sen dog den och startade o fortsatte tills man drog ur kontakten listade aldrig ut vad sjutton som va fel med den men ja var runt 10 år på den tiden så ja hade inga kunskaper om någonting heller men lycka till ja har inte en aning va bara en liten rolig påminnelse

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

Nu har jag testat reseta CMOS igen men det hjälpte inte. Det märks att reseten har gått igenom, för när datorn startar upp första gången efter reseten, så startar den om nästan omedelbart, precis som det brukar bli när man resetat BIOS/CMOS. Efter att den då har startat om en gång, så börjar den starta om var 1-2 sekund igen.

Jag testade också att använda en skruvmejsel för att starta datorn genom att kortsluta Power SW pinnarna. Blir samma fel, datorn startar och börjar starta om efter 1-2 sekunder.

CPU'n kan jag inte se något fel på heller. Jag tog ut den i förrgår, för att byta från Intels stock kylare till CM Hyper 212 (pga. att fläkten på stockkylaren hade stannat, fungerade inte ens när jag testade köra den med ett 9V batteri på sidan om). Då kontrollerade jag även CPU'n och sockeln, men det syntes ingenting konstigt. Så CPU'n är reseated, och den gled ner perfekt utan det minsta tryck. Även kontrollerat att det inte ligger nån kylpasta nånstans annat än på CPU'ns head spreader.

Jag har även testat med två fullt fungerande nätagg (tagna från fungerande datorer som jag dagligen använder) och den håller på att starta om hela tiden, så moderkortet är helt klart trasigt på något sätt. Tänkte att det skulle kunna vara något fel med 24-pin sloten på moderkortet, t.ex. att pin 8 (Power Good) eller 16 (Power On) är trasiga/böjda, men kan inte se något fel på dom.

Blir väl att skicka in på garanti och få det utbytt. Ska testa nätagget lite mer för att vara helt säker på om även det är kasst.

Skrivet av TheStudent:

haha de påminner lite om min gamla dator, men den ville inte riktigt vara avstängd.. när man stängde av den så gick de kanske 5-10min sen brummade den igång igen och sen dog den och startade o fortsatte tills man drog ur kontakten listade aldrig ut vad sjutton som va fel med den men ja var runt 10 år på den tiden så ja hade inga kunskaper om någonting heller men lycka till ja har inte en aning va bara en liten rolig påminnelse

Haha, fan va skumt! Roligt att man kunde ge liv till någon annans minnen då, antar jag

Tackar för er så länge. Om ni har fler idéer så är det bara hojta till