Samsung satsar på OLED-TV 2017

Permalänk
Melding Plague

Samsung satsar på OLED-TV 2017

Efter att i åratal ha avvaktat med OLED gör nya tillverkningstekniska genombrott att Samsung planerar slå sig in på marknaden under 2017.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Då kanske man dock skulle köpa någon billig LCD nu och vänta några år med OLED.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Äntligen?
2017 är inte imorgon direkt. LG har ohotat monopol fram tills 2017. Rätt illa kan jag tycka.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Äntligen?
2017 är inte imorgon direkt. LG har ohotat monopol fram tills 2017. Rätt illa kan jag tycka.

Wat, Panasonic lanserade ju en OLED TV förra veckan på IFA, CZ950.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Wat, Panasonic lanserade ju en OLED TV förra veckan på IFA, CZ950.

Jo med en LG-panel i sig, då tjänar ju LG ändå på den TV:n.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

LG och Samsung borde göra TV utan spyware.

Sen borde dom göra 4K och 8K TV med inbyggt Chromecast stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Jo med en LG-panel i sig, då tjänar ju LG ändå på den TV:n.

Tillverkade av LG Display ja, LG Electronics tillverkar TV apparaterna och äger "bara" 30% av LG Display.

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Fast innan har det ju verkat som att det "aldrig" skulle hända.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Tillverkade av LG Display ja, LG Electronics tillverkar TV apparaterna och äger "bara" 30% av LG Display.

Då tjänar ju LG på det? Eller har jag missat något? Jag sa aldrig hur mycket.

Edit: Verkar vara 37.9% som de äger av LG Display http://www.lgdisplay.com/eng/investor/stockholder

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Så 2020 är dom nere i svensson priser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Då tjänar ju LG på det? Eller har jag missat något? Jag sa aldrig hur mycket.

Visst, vet inte hur det fungerar mellan LGD och LGE så jag vågar väl inte påstå annat -- skulle bara klargöra att LG Display och LG Electronics är två olika företag men visst tjänar konglomeratet LG Corp på att Panasonic kränger TV apparater med paneler tillverkade av LG Display.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jussit:

Så 2020 är dom nere i svensson priser?

Då man redan nu kan få en 55" OLED för 18 kkr så skulle jag nog säga att de redan är nära svenssonpriser och det lär sjunka när det både blir bättre yields och mer konkurrens. Den viktigare frågan är snarare om tillverkarna kan komma till bukt med de tekniska problemen inom kort då tekniken inte känns helt färdig i de storlekarna.

Permalänk
Medlem

Jasså nu börjar alltså även Samsung komma på att OLED är bra
Än finns det hopp om framtiden

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jasså nu börjar alltså även Samsung komma på att OLED är bra
Än finns det hopp om framtiden

Har ju aldrig handlat om det utan att Samsung inte fått sin tillverkningstekniken att vara konkurrenskraftig prismässigt än.

Permalänk
Medlem

"Uppgifterna kommer från en direktör hos läkemedelsbolaget Merck, som är ledande inom material för OLED-skärmpaneler, och en viktig leverantör till LG."

Är det bara jag som har svårt att se kopplingen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

"Uppgifterna kommer från en direktör hos läkemedelsbolaget Merck, som är ledande inom material för OLED-skärmpaneler, och en viktig leverantör till LG."

Är det bara jag som har svårt att se kopplingen?

Skickades från m.sweclockers.com

De gör OLED skärmar av botemedlet för cancer.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur bra OLED kommer vara för tv, felfrekvens, blir det som LCD med ev. pixelfel eller problem av likartad karraktär försäljarna kommer förhålla sig efter. Yield problematiken pekar just på att det finns en felfrekvens som gör att man framställer för få tillräckligt bra skärmar. Sen misstänker jag att priset som med allt annat nytt kommer vara sjukt högt men några år senare kanske på mer humana nivåer.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

De gör OLED skärmar av botemedlet för cancer.

Snarare, de gör OLED-skärmar istället för att bota cancer

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

"Uppgifterna kommer från en direktör hos läkemedelsbolaget Merck, som är ledande inom material för OLED-skärmpaneler, och en viktig leverantör till LG."

Är det bara jag som har svårt att se kopplingen?

Skickades från m.sweclockers.com

Merck koncernen sysslar inte bara med läkemedel.
http://www.oled-info.com/tags/companies/merck

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Det har vi aaaaldrig hör förut.

Jämför innehållet med en nyhet från 2011

Upprepar med en dåres envishet att Samsung satsar på OLED så kommer man till slut få rätt (om nu inte Samsung konkar innan dess )

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag har väntat på en consumer OLED monitor sen 2004, fan va det ska vara trögt.

Permalänk
Medlem

OLED utvecklingen går ju så sjukt långsamt.
Tillverkarna verkar enbart vilka flexa med 100" 8k flex varianter när vi vill ha vanliga HD för vettiga priser.
LCD är gårdagens teknik och min nästa TV kommer till 100% vara OLED.
Tråkigt nog så får man ju betala flera månadslöner för att få en vettig variant.

Och varför inte OLED datorskärmar ?
Dom har ju allt man vill ha i en skärm.
Grym responstid, extrem kontrast och perfekta färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag undrar hur bra OLED kommer vara för tv, felfrekvens, blir det som LCD med ev. pixelfel eller problem av likartad karraktär försäljarna kommer förhålla sig efter. Yield problematiken pekar just på att det finns en felfrekvens som gör att man framställer för få tillräckligt bra skärmar. Sen misstänker jag att priset som med allt annat nytt kommer vara sjukt högt men några år senare kanske på mer humana nivåer.

Teknikmässigt är OLED en mer mogen teknik för övergången mot vanlig LED jämfört vad LED tekniken var när det tog över CRT.

OLED är ganska beprövad redan och använd flitigt i små format så som mobiler, svårigheten har varit större paneler och kostnaden.

Sen ska man understryka att OLED direkt slår ut LED på många punkter vad det gäller konsumentupplevelse (Kvalité, svärta, tunnhet) jämfört mot vad LED gjorde mot CRT där bildkvalitén var riktigt dålig i början.

Priserna är redan ganska ok, finns 55" OLED att köpa för under 20 000 SEK vilket inte är långt ifrån en High End LED TV i samma storlek som ligger runt 15 000 SEK.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Jag har väntat på en consumer OLED monitor sen 2004, fan va det ska vara trögt.

?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2664763

Är ju redan här

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av headphone.ninja:

Jag har väntat på en consumer OLED monitor sen 2004, fan va det ska vara trögt.

Bara att gå in på Komplett.se och titta vilka skärmar som säljer bäst så har du svaret.

Skrivet av PalmiNio:

Fast vem vill sitta med en 55-tummare på skrivbordet?
Var min första reaktion. Sen tänkte jag efter... Det är ju hur lätt som helst att få den där jätteskärmen skapligt stor. Sätt bara upp ett till skrivbord som du har närmast väggen. Då kan man skapa sig ett lämpligt avstånd.
Kan knappast bara vara jag som kläckt den idén. Problemet är bara att folk inte förmår att värdera sin tid framför datorn, de tittar på den nuvarande skärmen och säger "3000 kronor". Sen pekar de på OLED-skärmen och säger "20 000 kronor".
Och sen blir det ingenting mer.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

4K OLED eller så får det va 4K LCD. 10.000 MAX

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Teknikmässigt är OLED en mer mogen teknik för övergången mot vanlig LED jämfört vad LED tekniken var när det tog över CRT.

OLED är ganska beprövad redan och använd flitigt i små format så som mobiler, svårigheten har varit större paneler och kostnaden.

Sen ska man understryka att OLED direkt slår ut LED på många punkter vad det gäller konsumentupplevelse (Kvalité, svärta, tunnhet) jämfört mot vad LED gjorde mot CRT där bildkvalitén var riktigt dålig i början.

Priserna är redan ganska ok, finns 55" OLED att köpa för under 20 000 SEK vilket inte är långt ifrån en High End LED TV i samma storlek som ligger runt 15 000 SEK.

Låter bra men... Fick fortfarande inte höra något om pixelgaranti om vi skall jämföra med lcd och plasma och hur vanligt eller ovanligt det är med problem. Led är btw bara lcd fast annan bakgrundsbelysning, det är fortfarance lcd.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Teknikmässigt är OLED en mer mogen teknik för övergången mot vanlig LED jämfört vad LED tekniken var när det tog över CRT.

OLED är ganska beprövad redan och använd flitigt i små format så som mobiler, svårigheten har varit större paneler och kostnaden.

Sen ska man understryka att OLED direkt slår ut LED på många punkter vad det gäller konsumentupplevelse (Kvalité, svärta, tunnhet) jämfört mot vad LED gjorde mot CRT där bildkvalitén var riktigt dålig i början.

Priserna är redan ganska ok, finns 55" OLED att köpa för under 20 000 SEK vilket inte är långt ifrån en High End LED TV i samma storlek som ligger runt 15 000 SEK.

du glömde betrakningsvinklarna, responstid, färgåtergivning och ljusstyrka. Allt är bättre med OLED när det fungerar 100% LG2015.. not so much.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Hoppas Samsung slutar med sitt "curved" trams i samma veva också, helst tidigare. Fungerar bra på datorskärmar, not so much för TV.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

@Chris_Kadaver: Fast innan har det ju verkat som att det "aldrig" skulle hända.

Skrivet av Hardware guy:

Det har vi aaaaldrig hör förut.

Jämför innehållet med en nyhet från 2011

Upprepar med en dåres envishet att Samsung satsar på OLED så kommer man till slut få rätt (om nu inte Samsung konkar innan dess )

Dom har redan lanserat oled en gång, kom några samsung paneler till Sverige dock för det billiga priset av 55.000kr och uppåt Dock la dom ner tillverkningen rätt fort, yield var bara uppe på 50%, så gick inte med vinst precis.

LG dock bet ihop och lyckades få upp yield på 75% tack vare att använda bara vita och färgfilter (ska även förbättrat det ytterligare genom teknik för att väcka döda pixlar)

Men samsung aldrig skulle börja igen var inte så troligt, när dom kör nästan helt med oled på mobiler, svårare att skala upp till större paneler (som tidigare nämns).

Men kul att dom ska försöka igen, undrar om dom ska köra vidare med RGB eller vita. Problmet är att leds åldras och RGB blir värre än vita över tid. SEn inbränning är dom saker som bör fixas.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar