Apple tillkännager Ipad Pro – surfplatta på 12,9 tum med tangentbord och penna

Permalänk
Medlem

2GB minne när telefoner börjar komma upp i 6GB? Snålt av apple.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

2GB minne när telefoner börjar komma upp i 6GB? Snålt av apple.

Japp, specs är det enda som räknas.

https://www.youtube.com/watch?v=ymDVr1gMEIQ

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Patetiskt dom kopierar Microsoft

Det är inte en kopia av Surface.

Skrivet av MaLaD:

Pris verkar inte vara ett intressant diskussionsämne när det kommer till Apple-produkter.

Det är ju för att Apple köpare är en köpstark kategori av människor, som inte direkt bryr sig om en telefon kostar 2k eller 8k eller en dator kostar 10k eller 30k, så länge de får det de vill ha.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Och där kom Apples första produkt med penna 😊 Samsung fick härja friskt ensam om det ganska länge. 5 generationer med Galaxy Note. Ja det var ju skönt att Apple fick uppfinna detta till slut.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Och där kom Apples första produkt med penna 😊 Samsung fick härja friskt ensam om det ganska länge. 5 generationer med Galaxy Note. Ja det var ju skönt att Apple fick uppfinna detta till slut.

Skillnaden är väl att inte en jävel har brytt sig i vad Samsung gjort de senaste fem generationerna av Note eftersom att deras tablets är värdelösa. Sen har ju knappast Samsung-pennorna varit någon större hit rent tekniskt sett utan snarare ganska värdelösa de också.

Nu säger jag inte att Apple-pennan är varken bättre eller sämre än Samsung-pennorna men presterar den i klass med wacom-pennor eller bättre, ja då är det ingenting annat än grymt imponerande. Men det återstår ju att se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kufra:

Snabbare än 90% av dagens portabla PC's?? Yeah right. Beror de på att de finns miljontals netbooks i värden eller hur har de rökt ihop den siffran?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du på fullaste allvar att portabla workstations och gaming laptops utgör mer än 10% av totala mängden laptops därute? I så fall säger jag bara wow.

Permalänk
Medlem

Uppenbara likheter med ms surface. Personligen väljer jag tveklöst Windows över ios om jag ska göra ngt mer avancerat än att t.ex. surfa på bussen, eller skicka en dålig film till chromecasten.
Med det sagt så tvekar jag ändå inte en sekund på att fåren står i fållorna utanför butikerna några dagar innan release.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Uppenbara likheter med ms surface. Personligen väljer jag tveklöst Windows över ios om jag ska göra ngt mer avancerat än att t.ex. surfa på bussen, eller skicka en dålig film till chromecasten.
Med det sagt så tvekar jag ändå inte en sekund på att fåren står i fållorna utanför butikerna några dagar innan release.

Skickades från m.sweclockers.com

Är nyfiken, vad är det för avancerat du gör på din surface som inte går på en ipad? Missförstå mig inte, vill inte hetsa till diskussion men man hör ofta den kommentaren utan att få några konkreta exempel. Har aldrig känt mig begränsad av min ipad.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Skrivet av Husmus:

En ipad pro med 6gb eller i alla fall 4 hade varit mycket bättre än en ipad pro med 2, eller kan man ändå inte göra saker på den så att mer minne skulle hjälpa? Det går ju inte komma ifrån att bättre specs är bättre om man kör samma plattform på båda.
Och med tanke på prisklasserna dessa rör sig i känns det snålt med så lite.
Ex min lumia 640 xl kör jag med 1gb ram och det fungerar bra skulle den kört android hade den varit värdelös. Däremot hade min 640 xl varit mycket bättre med 2gb ram.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Skillnaden är väl att inte en jävel har brytt sig i vad Samsung gjort de senaste fem generationerna av Note eftersom att deras tablets är värdelösa. Sen har ju knappast Samsung-pennorna varit någon större hit rent tekniskt sett utan snarare ganska värdelösa de också.

Nu säger jag inte att Apple-pennan är varken bättre eller sämre än Samsung-pennorna men presterar den i klass med wacom-pennor eller bättre, ja då är det ingenting annat än grymt imponerande. Men det återstår ju att se.

Nu är det ju så att ända från den första Note-telefonen har Samsungs pennsystem varit från Wacom.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Finns det en källa till påståendet att iPad Pro har 2 GB minne? Eller är det bara spekulation? Apples site säger inget om saken, och det finns inga hands-on källor heller än. Så varifrån kommer påståendet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Har aldrig känt mig begränsad av min ipad.

Nu är ju detta snart potentiellt fixat men...

iPaden är totalt värdelös om du snabbt vill kunna navigera mellan två olika dokument / källor, eller två olika positioner i samma källa.

Ett annat vanligt problem är att när man backar ut från ett iPad program så tappas alla Undo states (vilket igen blir ett problem om du gör något, kollar källan, och upptäcker att du har gjort fel). Parat med detta är det mycket vanliga problemet att Safari behöver ladda om sidor. Att ladda om sidor betyder att du tappar state för den sidan. Dessa defekter orsakar regelbundet Dataloss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Dubbla GPU-prestandan och nästan dubbla CPU-prestandan plus massa annat.
Större skärm, är väl den "minsta" uppgraderingen.

Fast dubbel GPU-prestanda betyder inte mycket när det är nästan dubbelt så många pixlar också, om inte de menar dubbel prestanda efter att ha justerat för detta.

Skrivet av Barren Wuffet:

Tror du på fullaste allvar att portabla workstations och gaming laptops utgör mer än 10% av totala mängden laptops därute? I så fall säger jag bara wow.

Den kostar också mer än 90% av dagens portabla PCs så jag är inte förvånad heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Är nyfiken, vad är det för avancerat du gör på din surface som inte går på en ipad? Missförstå mig inte, vill inte hetsa till diskussion men man hör ofta den kommentaren utan att få några konkreta exempel. Har aldrig känt mig begränsad av min ipad.

Med tanke på att en Suface Pro 3 kör Windows så har den möjlighet att köra i stort sett allt du kör på din vanliga dator/laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Jaja dom börjar komma ikapp surface nu, tog bara 3 år.

Men varför kan dom inte ha widescreen skärmar som alla andra.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av Mr Mr:

Uppskattar man att 80-90% av alla laptops säljs med 4GB ram, varav Windows käkar 3GB. Så låter det fullt rimligt...

Ipad pro kostar ungefär 10k med tangentbort. Ge oss i alla fall 4GB. De flesta laptops över 6k har 6GB eller mer med ett få undantag.

Permalänk
Medlem

Äpple surface pro. Innovativt är det rätta ordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Husmus:

Är nyfiken, vad är det för avancerat du gör på din surface som inte går på en ipad? Missförstå mig inte, vill inte hetsa till diskussion men man hör ofta den kommentaren utan att få några konkreta exempel. Har aldrig känt mig begränsad av min ipad.

Surface är en dator.
Ipad pro är en platta med mobilt os låst till appstore.

Vad gör du på windows/i linux respektive din mobiltelefon?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

När man såg livestreamingen och de presenterade den så fick man direkt intrycket av att det var en konkurrent mot surface. Men den är dyrare än vad surface är som antagligen häst mycket mer prestanda och mycket lättare att arbeta och multitaska på.

Det roligaste var när de så att touch tangentbordet nu var full storlek så det var skönt att skriva på. Kändes inte riktigt rimligt då touch inte ersätter ett fysiskt tangentbord.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Sättet att ladda pennan på var ju lite sådär... Ha den utstickandes från en redan stor platta.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Stylus-jämförelsen kommer bli gammal fort. På den tiden var det en död pinne för att peta med på resistiv skärmteknik. Idag har Samsung, Microsoft, Wacom, ASUS m.fl. lämnat detta bakom sig för dynamiska pennor och nu ansåg väl Apple att sin egen teknik på temat var mogen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Husmus:

Är nyfiken, vad är det för avancerat du gör på din surface som inte går på en ipad? Missförstå mig inte, vill inte hetsa till diskussion men man hör ofta den kommentaren utan att få några konkreta exempel. Har aldrig känt mig begränsad av min ipad.

Nu har jag ingen surface ännu men kommer kanske snart skaffa en surface 4. Men jag skulle köra desktop-program, köra virtuella maskiner som kräver att ens maskin har minst 8GB ram etc.

Som någon skrev innan. Surface Pro är en persondator, iPad är en surfplatta som ska jämföras med den light versionen av Surface som ej längre tillverkas. I denna jämförelse hade dock iPad vunnit på allt. Men om Apple väljer att göra en lightversion av deras macbook air till en storlek av surfplatta och låter den köra hela MacOs så blir jämförelsen med Surface Pro bättre.

Beroende på vad man jobbar inom så har man dock olika behov, säljare, grafiker, grafiker, mäklare, personchef etc etc, så kanske en iPad Pro är bättre. För oss tekniker som kör en massa hårdvaror och ställer frågor som hur ska jag kunna kommunicera med en seriell modbus makapär från denna surfplatta har gjort fel val. (En wifi till rs232 adapter är väl bästa svaret)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Nu är ju detta snart potentiellt fixat men...

iPaden är totalt värdelös om du snabbt vill kunna navigera mellan två olika dokument / källor, eller två olika positioner i samma källa.

Ett annat vanligt problem är att när man backar ut från ett iPad program så tappas alla Undo states (vilket igen blir ett problem om du gör något, kollar källan, och upptäcker att du har gjort fel). Parat med detta är det mycket vanliga problemet att Safari behöver ladda om sidor. Att ladda om sidor betyder att du tappar state för den sidan. Dessa defekter orsakar regelbundet Dataloss.

Min ipad laddar aldrig om sidor om jag inte ber den att göra det. Jag jobbar ofta i två olika appar, läser från den ena och skriver i den andra. Funkar jättebra. Vet inte vad det är för "dataloss" du pratar om, men det drabbar inte mig iaf.

Skrivet av DanTheManSwe:

Med tanke på att en Suface Pro 3 kör Windows så har den möjlighet att köra i stort sett allt du kör på din vanliga dator/laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det jag missar då? Kan du ge något konkret?

Skrivet av lakej:

Surface är en dator.
Ipad pro är en platta med mobilt os låst till appstore.

Vad gör du på windows/i linux respektive din mobiltelefon?

Skickades från m.sweclockers.com

Konverterar filmer, redigerar filmer, spelar spel med mus och tangentbord, inget jag skulle vilja göra på en surfplatta då den varken har kapacitet eller mus och tangentbord. Så det är inget jag känner saknas.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

En ipad pro med 6gb eller i alla fall 4 hade varit mycket bättre än en ipad pro med 2, eller kan man ändå inte göra saker på den så att mer minne skulle hjälpa? Det går ju inte komma ifrån att bättre specs är bättre om man kör samma plattform på båda.
Och med tanke på prisklasserna dessa rör sig i känns det snålt med så lite.
Ex min lumia 640 xl kör jag med 1gb ram och det fungerar bra skulle den kört android hade den varit värdelös. Däremot hade min 640 xl varit mycket bättre med 2gb ram.

Fast apple fokuserar på användarupplevelsen och inte på specs, uppenbart i klippet jag skickade att dom inte gör fel. Jag bryr mig inte om det står 1kb eller 20gb i specen när det ändå går snabbare än konkurrenterna. Jag litar på att apple har bättre koll än både dig och mig när det är dags att stoppa i mer ram.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Jaja dom börjar komma ikapp surface nu, tog bara 3 år. http://www.engadget.com/2015/09/09/comic-predicted-ipad-pro-keyboard/

Men varför kan dom inte ha widescreen skärmar som alla andra.

Det skulle innebära sorgkanter på alla appar, som när dom förlängde iPhonen. Det är även orsaken till att det har blivit dubblingar av upplösning, det är lätt att skala om då...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag med min iPad 4 och tycker den fortfarande känns snabb nog :S

Permalänk
Medlem

När kommer stämningen mot Microsoft?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Fast apple fokuserar på användarupplevelsen och inte på specs, uppenbart i klippet jag skickade att dom inte gör fel. Jag bryr mig inte om det står 1kb eller 20gb i specen när det ändå går snabbare än konkurrenterna. Jag litar på att apple har bättre koll än både dig och mig när det är dags att stoppa i mer ram.

Ja, fast nu konkurrerar den inte med Nexus 9 utan Surface Pro 3(snart 4) och den verkar ganska mycket snabbare. Jag har en iPad Air 2 och den laddar ganska ofta om flikar i webbläsaren, inte för att det är något större problem, men om den kostar 9000:- och inte har särskilt mycket högre prestanda än iPad Air 2 samt samma mängd RAM, så är det inte särskilt imponerande.

Permalänk
Hedersmedlem

Vinstmarginalen på tangentbordet måste vara rekordhög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrillo:

Vi har ju ett svenskt företag som heter Anoto som gör digitala pennor och skärmar i toppklass, levererar till Pixar, Disney etc. (Om man spekulerar i aktier kan det kanske vara ett kap), så det är ju skoj att pennor och Stylus blir poppis bland den stora massan genom Apple också. Kommer dock inte få mig att köpa ett äpple.

Ja, ska bli spännande å se vad kursen blir nu efter öppning.