Apple tillkännager Ipad Pro – surfplatta på 12,9 tum med tangentbord och penna

Permalänk
Medlem

Om IPad Pro ska köra iOS så känns det som att man jämför äpple och päron, en laptop kan man faktiskt jobba på, iallfall en som kör Windows(har ingen erfarenhet av xOS). Jag har 2 st IPads och för mig känns de mer som dyra leksaker, man kan surfa, spela och titta på film med jag skulle aldrig få för mig att jobba professionellt på dem, inte ens med en stylus kopia.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenn3SaataN:

Jag ställer mig också väldigt funderande kring till var de har fått de siffrorna på att den ska vara snabbare än 80/90% av dagens portabla PC's?

Finns ju en uppsjö av gaming laptops etc.

Finns ännu fler billiga laptops för 3000-5000 som är totalt värdelösa .

Permalänk
Medlem

Samma här. Har inga planer på att köpa ngn ny.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kofotsjanne:

Min ipad laddar aldrig om sidor om jag inte ber den att göra det. Jag jobbar ofta i två olika appar, läser från den ena och skriver i den andra. Funkar jättebra. Vet inte vad det är för "dataloss" du pratar om, men det drabbar inte mig iaf.

Vad är det jag missar då? Kan du ge något konkret?

Konverterar filmer, redigerar filmer, spelar spel med mus och tangentbord, inget jag skulle vilja göra på en surfplatta då den varken har kapacitet eller mus och tangentbord. Så det är inget jag känner saknas.

Du har antagligen aldrig sett en surface pro, eller vet vad de används till. Om du känner att en förvuxen mobil med iStylus är för dig så är det OK men det verkar som att du försöker dra igång något här. ***bort/moderator***

§1
Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Gissningsvis så gäller prestandaanspråken teoretisk prestanda, vilket inte är så svårt att få relativt hög på ARM. Nackdelen med ARM har dock aldrig varit dess teoretiska prestanda, utan dess praktiska prestanda för slutanvändaren. Gissar att de har flera kärnor numera och att de jämför med dualcores och Atom-processorer.
Sen att priset snarare tävlar mot i5-i7 baserade Surface Pro 3 som dessutom har massvis med mer RAM och mer lagring gör det ju bara pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Uppskattar man att 80-90% av alla laptops säljs med 4GB ram, varav Windows käkar 3GB. Så låter det fullt rimligt...

Windows 8 rullar fint på 2gb ram utan problem

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Inte en chans att skolor köper in iPad Pro till skolungdomar, på tok för dyrt. Eleverna får alltid det billigaste (Lägsta mängden minne, fjolårets modell) för att spara på budgeten, så en iPad Pro är helt utanför bilden. Jag vikarierar för skolor och jag kan lova de "nya" paddorna eleverna har fått nu på början av terminen är antingen iPad gen 4 eller iPad Air gen 1, båda med lägsta möjliga mängd minne. Aldrig sett en iPad Air gen 2.

Det finns en hel del annat inuti pennan, såsom två punkter inuti pennan som iPaden kan känna utan direkt kontakt, precis som Wacom-ritplattor, samt tryckkänslighet. Det här är inget kapacitivt, pennan är fullsmockad av teknologi.

Flera skolor i min kommun har köpt in MacBook Air till eleverna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Inte en chans att skolor köper in iPad Pro till skolungdomar, på tok för dyrt. Eleverna får alltid det billigaste (Lägsta mängden minne, fjolårets modell) för att spara på budgeten, så en iPad Pro är helt utanför bilden. Jag vikarierar för skolor och jag kan lova de "nya" paddorna eleverna har fått nu på början av terminen är antingen iPad gen 4 eller iPad Air gen 1, båda med lägsta möjliga mängd minne. Aldrig sett en iPad Air gen 2.

Jag vet inte vilka skolor du vikarierat för men det du säger stämmer absolut inte. Det finns många skolor som köper in betydligt dyrare grejer än det billigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Fast apple fokuserar på användarupplevelsen och inte på specs, uppenbart i klippet jag skickade att dom inte gör fel. Jag bryr mig inte om det står 1kb eller 20gb i specen när det ändå går snabbare än konkurrenterna. Jag litar på att apple har bättre koll än både dig och mig när det är dags att stoppa i mer ram.

De hade likagärna kunnat slänga in 3 eller 4 gb så produkten hade fått en längre livslängd. Jag är helt på din sida att specs ska komma i andrahand. Men för de pengarna man kommer få lägga på en ipadpro får den gärna vara framtidssäkrad och inte bli slö om 2-3år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av lakej:

Du har antagligen aldrig sett en surface pro, eller vet vad de används till. Om du känner att en förvuxen mobil med iStylus är för dig så är det OK men det verkar som att du försöker dra igång något här. ***bort/moderator***

Lite så kanske. Jag är bara så trött på att höra/läsa att ios är helt värdelöst och att man kan göra så mycke mer på konkurreternas produkter, men man får aldrig några konkreta exempel. Jag fattar också att det beror på vem användaren är och hur man jobbar. Ios passar mig perfekt och jag känner ytterst sällan att jag inte kan göra något som jag vill på paddan, och nästan alltid går det sjukt smidigt också. Förstår inte varför det är så jobbigt för vissa att acceptera att ios passar perfekt för många användares behov

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Om IPad Pro ska köra iOS så känns det som att man jämför äpple och päron, en laptop kan man faktiskt jobba på, iallfall en som kör Windows(har ingen erfarenhet av xOS). Jag har 2 st IPads och för mig känns de mer som dyra leksaker, man kan surfa, spela och titta på film med jag skulle aldrig få för mig att jobba professionellt på dem, inte ens med en stylus kopia.

Längesedan jag gav mig in i en diskussion nu men jag måste fråga, varför skulle du inte kunna tänka dig det?

Jag har två datorer atm, en Asus G751 för spelandet/krävande grejer och sen har jag en Macbook Retina från 2012 som allmän maskin(innan asusen var det min huvudburk). Har dock ingen surfplatta just nu.

Jag har varit och tittat på Surface pro 3 och tycker det är en riktigt ärtig liten maskin och funderar på att införskaffa mig en sådan. Måste också säga att jag tycker att den nya iPaden ser väldigt trevlig ut.

Det här argumentet att man inte kan arbeta med en surfplatta tycker jag inte verkar stämma speciellt bra längre.

Självklart så är väldigt krävande program något som man fortfarande måste göra på en stationär eller släpbar dator. Men för alla gånger man inte behöver den råa prestandan så ser jag inte riktigt problemet.

Office, iWork, Mail finns på plattorna idag och det kommer bara mer och mer bra appar. Själv så jobbar jag en del med CAD och det börjar komma riktigt bra program för det. Jag menar är du kreatör så kommer du inte ifrån en arbetshäst, men den är då i regel stationär. 3D, video, Foto, Musik kräver sina maskiner. För allt där mellan så funkar en platta exemplariskt.

Hellre då att jag skrotar min ASUS, köper en stationär och har en platta till allt det andra.

Permalänk
Datavetare

@Aleshi: exakt!

Intels Silvermont design är ju 2.5 år gammal, systemkretsen Z3560 lanserades för 1.5 år sedan och används bl.a. i ASUS ZenFone 2.

Enligt Geekbench är Z3560 hopplöst efter Samsungs Exynos 7420 som bl.a. sitter i S6/S6 Edge.

Tittar man däremot på PC Mark som lite mer kör "riktiga" program jämfört med Geekbench som kör mikrobenchmarks (och där test av RAM fokuserar på bandbredd i stället för det betydligt viktigare latens) så kan man notera att Z3560, som redan från start riktades mot $200-300 modeller något som bl.a. syns i val av GPU, är snabbare än Exynos 7420 som dels lanserades ett år senare och riktar sig mot >$500 marknaden.

Nu tänker jag inte säga något tvärsäkert innan det gjorts lite tester och analyser på A9/A9X, men har överhuvudtaget inga tvivel om att den kan presterar riktigt bra i tester som SunSpider (som för övrigt är mer ett JS-motor test än ett CPU-test), GeekBench och liknande. Där kan A9X mycket väl få ett bättre värde än 90% av förra årets laptops. I "riktiga" desktop-program skulle jag bli mäkta imponerad om A9X ens når upp till den långsammaste Haswell-baserade i3 och är helt övertygad om att man är chanslös mot Core M.

Detta betyder inte att Apple designar dåliga CPUer, tvärt om är de otroligt duktiga (skulle säga bäst just nu) på att göra en CPU-design som är optimal för den typ av applikationer som körs på smarta mobiler: relativt enkla applikationer där den överlägset viktigaste faktor är perf/W och snabba svarstider på stimuli från användare (d.v.s. hög enkeltrådprestanda).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kofotsjanne:

Lite så kanske. Jag är bara så trött på att höra/läsa att ios är helt värdelöst och att man kan göra så mycke mer på konkurreternas produkter, men man får aldrig några konkreta exempel. Jag fattar också att det beror på vem användaren är och hur man jobbar. Ios passar mig perfekt och jag känner ytterst sällan att jag inte kan göra något som jag vill på paddan, och nästan alltid går det sjukt smidigt också. Förstår inte varför det är så jobbigt för vissa att acceptera att ios passar perfekt för många användares behov, nej då är det hjärntvättade fårskallar.

Som försvar säger jag då att jag har en Nexus 10 platta och har prövat ett 20tal plattor, android och ipads. Har funnit noll användning för dem.

Det går inte att multitaska ordentligt. Skriva på touch fungerar bättre på en mobiltelefon av rimlig storlek. Min personliga åsikt är att allt en pekplatta gör kan en mobil göra bättre. Förutom kanske kolla på film då yta spelar roll.

En Surface är dock inte en förvuxen mobiltelefon. Den är inte jämförbar med iPad eller Androidplattor. Den klarar _allt_ som en fullvärdig dator klarar av, för det är en dator.

Om iPad Pro hade kommit med desktop OS skulle den va intressant. Nu är det ännu en gimmick pryl.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerade i enlighet med §1*

Vänligen håll en trevlig ton.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tror inte detta kommer slå mot SurfacePro och liknande plattor, det är i ett helt annat segment och slåss snarare mot Macbook Air. Detta är bara en lite ballare ipad. Köper du ett eget tangentbord och stylus till din befintliga ipad så blir det i princip samma sak, fast med lite mindre skärm. Dett blir väldigt nischat tror jag. Apple kommer se mariginell förbättring av Ipad försäljningen som dalat sista tiden. Laptops och smartphones täcker helt enkelt upp anävndningområden där ipad försöker klämma sig in.

Tror apple kommer krypa till korset förr eller senare och släppa en macbook air med avtagbar skärm och fullfjädrat OsX eller ett läge där den kan växla mellan osx och ios.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Lite så kanske. Jag är bara så trött på att höra/läsa att ios är helt värdelöst och att man kan göra så mycke mer på konkurreternas produkter, men man får aldrig några konkreta exempel. Jag fattar också att det beror på vem användaren är och hur man jobbar. Ios passar mig perfekt och jag känner ytterst sällan att jag inte kan göra något som jag vill på paddan, och nästan alltid går det sjukt smidigt också. Förstår inte varför det är så jobbigt för vissa att acceptera att ios passar perfekt för många användares behov, nej då är det hjärntvättade fårskallar.

IOS och Android är inte särskilt bra operativsystem för arbete. Apparna för iOS och Android har oftast ett avskalat gränssnitt som kräver mer letande i menyer när man ska hitta en funktion i appen, jämfört med motsvarande program för Windows, Linux eller OSX. Multitasking är också betydligt sämre. Tar oftast cirka 2 sekunder att byta mellan två appar, även om de har fixat det med IOS 9. Finns inte heller någon bra översikt över alla öppna appar. Med dubbelklick på hemknappen hamnar man i en vy där man måste scrolla ganska mycket för att komma till appen man letar efter, det är dessutom omöjligt att se vilka appar som är kvar i ram och vilka som har stängts, hade helst sett ett system där RAM helt enkelt blir fullt (och man får stänga några) istället för att den stänger appar på måfå automatiskt.

Att vissa användare kan klara sig på IOS förnekar jag inte. Dock är målgruppen som klarar sig på IOS men inte klarar sig på vanliga iPad Air 2 nog ganska liten. 9000:- är också ett ganska högt pris för en såpass begränsad enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Längesedan jag gav mig in i en diskussion nu men jag måste fråga, varför skulle du inte kunna tänka dig det?

Jag har två datorer atm, en Asus G751 för spelandet/krävande grejer och sen har jag en Macbook Retina från 2012 som allmän maskin(innan asusen var det min huvudburk). Har dock ingen surfplatta just nu.

Jag har varit och tittat på Surface pro 3 och tycker det är en riktigt ärtig liten maskin och funderar på att införskaffa mig en sådan. Måste också säga att jag tycker att den nya iPaden ser väldigt trevlig ut.

Det här argumentet att man inte kan arbeta med en surfplatta tycker jag inte verkar stämma speciellt bra längre.

Självklart så är väldigt krävande program något som man fortfarande måste göra på en stationär eller släpbar dator. Men för alla gånger man inte behöver den råa prestandan så ser jag inte riktigt problemet.

Office, iWork, Mail finns på plattorna idag och det kommer bara mer och mer bra appar. Själv så jobbar jag en del med CAD och det börjar komma riktigt bra program för det. Jag menar är du kreatör så kommer du inte ifrån en arbetshäst, men den är då i regel stationär. 3D, video, Foto, Musik kräver sina maskiner. För allt där mellan så funkar en platta exemplariskt.

Hellre då att jag skrotar min ASUS, köper en stationär och har en platta till allt det andra.

Allt handlar om vad man har för krav givetvis, ex så skulle jag inte vilja ha en bärbar dator som permanent lösning för att spela på, varför? För att det krävs tung hårdvara för att få bra snurr på moderna spel. Visst kan hårdvaran se imponerande ut på bärbara men jag vet av erfarenhet att det är en sanning med modifikation. Man måste inse att så fort man ska trycka in högpresterande komponenter i en mindre släpbar så kommer man få ta genvägar. Sen har vi såklart en ergonomiska biten, sitta 8 timmar framför en bärbar är troligen inte bra för de flesta, visst kan man koppla till tangentbord, mus och skärm men då frågar man sig, varför betala så mycket extra om man ändå ska koppla in den till en stationär station? Ja man kanske reser mycket, ja man kanske vill spela on the fly men då får man också sänka sina krav, som tur är så befinner jag inte mig i sådan situation.

Ska man se behöva ha 2 datorer, en för spel och en för annat så känns det som att man ändå har krav som är viktiga för en, tänk dock på att de kraven delar man troligen inte med allmänheten då 2 laptops inte är en självklarhet.

Så kommer vi till jobb, vad är det för jobb vi utför? Jag tänker mig programmering, grafisk design eller något åt det hållet. Vill man programmera på en platta? Knappast, varför? Det mest uppenbara är såklart operativsystemet, pratar vi ex iOS så lär man vara starkt begränsad minst sagt, pratar vi Windows så har vi såklart lite mer valmöjligheter. Sen var vi då utförandet av jobbet, vill man koda på en 10" platta? Vill man koda på ett 10" tangentbord? Vill man koda utan mus? Visst vi kan koppla in den till en stationär station men då vill man genast jämföra med en stationär och hur tror du en surfplatta står sig mot en modern stationär dator? Vi utvecklade tidigare på finare bärbara datorer, de satt så gott som alltid i den stationära stationen så skärm, tangentbord och liknande var inga större problem, visst upplösningen är inte wow men det går. Efter par år insåg vi att det inte går, hårdvara är på tok för slö trotts att den på pappret ser bra ut, så snart vi går över till stationära för bra mycket billigare pengar så märker vi stor skillnad. Tar några sekunder att kompilera istället för minuter o.s.v

Sen har vi såklart image, vem vill säga att vi utvecklar er applikation på denna surfplattan? Hur stort förtroende får man tror du?

Det finns mängder med saker som talar för att en surfplatta endast ska användas för enklare saker, enkla spel, enkelt arbete så som mail och mindre dokument skrivande.

Fundera över vad plattan är tänkt att fylla för funktion från början, tror du att tanken var att den skulle ta över det riktiga jobbet? Eller var den kanske tänkt för enkla saker som mail, facebook, surf, enkla spel m,m?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Den här serietrippen från 2012 som tangerar lite på temat tyckte jag var rätt kul.

Källa:

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

http://www.samsung.com/uk/consumer/mobile-devices/tablets/oth... är en likadan fast med ett koreanskt namn på..och ett par tum mindre.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@lakej:

Håller med om att ett desktop-OS hade varit mer intressant på iPad Pro. Men noll användning för surfplattor? Det jag framför allt använder min iPad 3 till är Readly (lycka till på telefonen), eböcker, viss slösurf samt aktiehandel de dagar då jag inte orkar lämna sängen när börsen öppnar. Har otroligt svårt att se hur någon av dessa sysslor skulle fungera bättre på en telefon.

iPad är för mig till för att konsumera media. Min windowsplatta (med wacom-penna) känns många gånger mer anpassad för produktivitet/kreativitet, tyvärr är skärmen lite liten. Hade gärna bytt ut plattorna mot en Surface Pro och en iPad Mini, optimala komplementet till en vettig stationär dator imho.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 32GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Skrivet av Hellspawned:

Fast dubbel GPU-prestanda betyder inte mycket när det är nästan dubbelt så många pixlar också, om inte de menar dubbel prestanda efter att ha justerat för detta.

Den kostar också mer än 90% av dagens portabla PCs så jag är inte förvånad heller...

Precis, vore kul och se hur många laptops den spöar i samma prisklass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Nu säger jag inte att Apple-pennan är varken bättre eller sämre än Samsung-pennorna men presterar den i klass med wacom-pennor eller bättre, ja då är det ingenting annat än grymt imponerande. Men det återstår ju att se.

Umm, Samsung-pennorna ÄR wacom-pennor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är inte en kopia av Surface.

Jo, tangentbordet är det

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Säga vad man vill om Ipad Pro, men jag tycker det här är hyfsat roligt och nästa lite spåkule-nivå. Hoppas även mer Apple-kära kan stämma in i fnissandet.
http://hijinksensue.com/wp-content/uploads/2013/08/2012-06-19-surface-tension.jpg

http://hijinksensue.com/comic/surface-tension/

Fast om du missat det som samarbetar Apple och Microsoft rätt mycket och har gjort sedan 80-talet.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

Umm, Samsung-pennorna ÄR wacom-pennor.

Nähä? Det menar du inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Uppskattar man att 80-90% av alla laptops säljs med 4GB ram, varav Windows käkar 3GB. Så låter det fullt rimligt...

Känner mig lite manad att påpeka att minimum req för Win10 32-bit är 1GB. 64-bitars 2 GB. Samma för Win 8.1.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Är nyfiken, vad är det för avancerat du gör på din surface som inte går på en ipad? Missförstå mig inte, vill inte hetsa till diskussion men man hör ofta den kommentaren utan att få några konkreta exempel. Har aldrig känt mig begränsad av min ipad.

Jag kodar i Visual Studio på väg till och hem från jobbet. Fast jag är inte en vanlig användare, men det är nog inte de flesta här på sweclockers.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Som någon skrev innan. Surface Pro är en persondator, iPad är en surfplatta som ska jämföras med den light versionen av Surface som ej längre tillverkas. I denna jämförelse hade dock iPad vunnit på allt. Men om Apple väljer att göra en lightversion av deras macbook air till en storlek av surfplatta och låter den köra hela MacOs så blir jämförelsen med Surface Pro bättre.

Jag tycker nog att man kan göra det. En surfplatta har en processor, ram, os, o.s.v. Att den har ett OS som inte är lika kapabelt som ett desktop OS är en sak. Och båda har ett pris. Du kan få en Surface Pro 3 för runt samma pris. Dock så har den ju ett år på nacken. Vi får se vad som finns i Surface Pro 4!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det klart att man skall jämföra iPad Pro och Microsoft Surface med varandra! De närmar ju sig liknande köparkategorier till ett likartat pris.
För mig framstår de som ganska likvärdiga, fast med klart olika smak.
De har båda rejäl prestanda, realistiskt sett tillräckligt för att köra alla applikationer som är relevanta för respektive plattform.
IPad Pro har fördelar i skärmupplösning/kvalitet, storlek/vikt och batteritid och i att den har ett gigantiskt och växande bibliotek av applikationer som är direkt kodat för plattformen och touch-interface.
Surface Pro har fördelen att den är kompatibel med ett gigantiskt bibliotek av Windowsapplikationer för desktop.

Hade jag inte haft behov av någon specifik Windows desktop applikation hade jag valt iPad Pro. Den är helt enkelt en bättre tablet, med ett mjukvarubibliotek som är helt tänkt för touch interface (och snart penna).
Hade jag å andra sidan haft något program som körde under Windows och där det vore praktiskt att kunna köra samma program på plattan, ja då hade naturligtvis Surface Pro varit det självklara valet.

Så även om produkterna liknar varandra och bör jämföras, så kanske överlappet inte är så himla stort.
Det skall bli väldigt intressant att jämföra försäljningsvolymer, inte bara mellan iPad Pro och Surface Pro (iOS vs Windows 10), utan också iPad Pro och nya MacBook (iOS vs OSX).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Är nyfiken, vad är det för avancerat du gör på din surface som inte går på en ipad? Missförstå mig inte, vill inte hetsa till diskussion men man hör ofta den kommentaren utan att få några konkreta exempel. Har aldrig känt mig begränsad av min ipad.

Här får du några exempel:

* Riktiga fullversioner av alla program jag behöver, ex. Photoshop.
* Riktiga spel där man inte spränger karameller och blir ständigt påmind om att köpa karamellbonus för att bli extra l33t i 10 minuter.
* Ett riktigt filsystem där man själv har kontroll.
* Möjlighet att koppla in en extern monitor och själv välja vad som ska visas på den.
* Möjlighet att koppla in vilka tillbehör man vill, ex mus och valfritt tangentbord.
* Riktig multitasking där data från applikation 1 inte släpps ur minnet för att applikation 2 och 3 har vart igång.

iOS är som Windows handikappade kusin. Det kan göra många av sakerna Windows gör men det mesta blir av en enklare karaktär.
Det är skapat med väldigt mycket vikt på ease of use och tar mycket av kontrollen från användare. Då blir det svårt att göra power users nöjda.
Jag har iPhone och iPad genom jobbet (om än motvilligt) och tycker att iOS hanterar de flesta enklare uppgifterna bra.