Skrivet av tooobe:
Ok. Hävdar fortfarande att den absoluta majoriteten klarar sig utmärkt med 16GB, och det faktum att du inte gör det bevisar inte motsatsen.
Jag är nödgad att hålla med.
Kan någon förklara problemet? Det existerar en modell med 16GB och det finns modeller med mer lagring.
Vill du ha mer lagring, köp mer lagring? Är 16GB för lite, så köp inte modellen med 16GB?
Det känns knepigt att kalla Apples billigaste mobil för "flaggskeppsmobil", är inte den häftigaste modellen flaggskeppsmobil? I så fall borde det väl vara deras 6s plus med 128GB lagring som är flaggskeppet?
Apple är inte dumma heller. Att sälja basmodellen med 16GB innebär att de inte kastar pengar i sjön för alla företagsmobiler de säljer (det är få företagsanvändare som måste ha 32GB för att kunna öppna webbläsaren, ta enstaka foton eller läsa mail). Det innebär också att kunderna är mer motiverade att göra uppköp till 64GB eller betala för apples molntjänster.
Det hade varit intressant om alla som tycker att man borde få 32GB för samma pris som 16GB-modellen kan motivera hur det ska gynna apple som företag. För det är inte så att apple sysslar med välgörenhet till oss, de vill leverera avkastning till aktieägare och gå med maximal vinst.
Jag vill tro att det är en försvinnande liten minoritet som helt skulle välja bort iPhone 6s till förmån för android eller windows phone bara för att basmodellen inte har 32GB.
Skrivet av Herr Andersson:
Fast väljer inte de flesta telefon efter OS och appar över hårdvara? Om jag vill ha en androidtelefon spelar det liksom ingen roll om det finns en iPhone eller Windowstelefon med bättre pappersspecifikation.
Skrivet av Christley:
för 10 år sedan kostade en bra mobil som mest typ 2000kr. internet och appfunktionen kostar då alltså ~6000-8000kr? för en mobil kostar inte många hundra att göra
Nej, för 10 år sen fick du en hyfsad mellanklassmobil för dryga 2000kr, det var absolut inga problem att hitta bra mycket dyrare mobiler än så. Eftersom många här är glömska, så körde även gamla knapptelefoner appar i form av Java och kunde också ansluta sig själva och laptopar till internet.
Själv körde jag internet över blåtand från min t68i (en t68 gick lös på $600 när det begav sig) någon gång under tidigt 2000-tal. Även t68i stödde appar, hade webbläsare (wapläsare) och kunde med tilläggsmoduler både fota och spela mp3.
När jag senare gick över till en T610 var det inga problem att köra "riktiga" java-appar, för att exempelvis chatta på msn, använda gmail eller kolla busstider.
Visst, marknaden var mycket mindre så webbläsare och appar höll inte alls lika hög kvalitet, men de fanns där. Det enda som har hänt är att det har förfinats något vansinnigt, hårdvaran har blivit så mycket mer kraftfull, men framförallt kreti och pleti har förstått att funktionerna finns och hur man använder dem.
Ska vi göra en rättvis jämförelse kan vi titta på en smart phone från 2005, Sony Ericsson P990.
"The pricing of the Sony Ericsson P990i at the time of this review was anywhere from $849 to $1,099"
Eller en riktig mainstreamtelefon från Sony Ericsson, W600, med ett tidigt pris på cirka $400.
Denna körde självklart mp3, foto, video, webbläsare, mail och java-appar.
Så med andra ord, nej, mobiler har inte blivit extremt mycket dyrare. Om något så är det enklare att få tag på en riktigt billig mobil nuförtiden. Det är inte appfunktionaliteten som är dyr heller, du betalar för att få den häftigaste hårdvaran och utseendet. Kollar du prisjakt är det absolut inga konstigheter att få tag på en androidmobil för en tusenlapp.