Apple lanserar Iphone 6S och Iphone 6S Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag ser främst två anledningar till varför Apple kör på 16 GB i stället för 32. Dels är det för att de ska kunna kränga på Icloud-prenumerationer. Men också för att det troligtvis finns ett överskott av billiga 16 GB kretsar som ligger och samlar damm på något lager eftersom att allt fler konkurrenter satsar på 32 GB.

Jag har alltid tänkt mig att det har att göra med en eventuell sweetspot. Den mängd lagring flest användare behöver. Om man ökar minimum till 32 GB, kommer antalet som uppgraderar till 64 minska markant tror jag. Jag t.ex hade inte skaffat 64GB versionen om jag fått 32 som standard.

Permalänk

LG G5 kommer att bli mycket bättre än denna skiten.

http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Diskussionen handlade om huruvida iPhone 6S borde lanseras med 16 eller 32 GB som minsta utrymme. Inte om det har varit ett problem för "många år sedan" (det har det). iPhone 6S levereras med iOS 9. Alltså är argumentet irrelevant. Ledsen om jag trampade på en tå.

Min kommentar var till han jag citerade som klarade sig bra på 16GB i dagsläget. Jag kommenterade inte som svar i den övriga diskussionen, då hade jag citerat därifrån.

Du har då inte trampat på någon tå men du betedde dig som forumets egna Kim jong un

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Hur det än är så det snålt och dåligt hur man än vrider på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Så här har Apple alltid varit. Den billigaste modellen är oftast underpresterad på något sätt för att locka kunderna till att köpa något dyrare, och i regel så är en sån uppgradering dyrare än vad det borde vara.

Jag var inte ute efter att försvara Apples strategi, utan ville bara framföra att 16 GB räcker för väldigt många av Apples kunder. Jag tycker också att de lika väl hade kunnat skrota 16 GB och istället satsa på 32 GB, men ser man det ur deras perspektiv som ett vinstdrivande företag så hade de förmodligen tappat en hel del Icloud-prenumeranter på ett sånt beslut.

Istället för att sälja en 32 GB telefon för 6400kr så kan de sälja en 16 GB telefon för samma pris och samtidigt få in pengar från de som är i behov av mer utrymme genom Icloud där priserna är från 9kr/mån upp till 179kr/mån beroende på storlek. Apple är som de flesta av oss vet experter på att ta ut så mycket pengar som möjligt för så lite som möjligt, och det är mycket tack vare detta som de är världens högst värderade företag. Sen så ska man ju så klart inte vända blicken ifrån det faktum att de kan konsten att tillverka imponerande produkter. Det de drar ner på rent hårdvarumässigt kompenserar de oftast med användarupplevelse. Apple är nog ett av få företag som skulle lyckas med att sälja sand i Sahara.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Fade:

Min kommentar var till han jag citerade som klarade sig bra på 16GB i dagsläget. Jag kommenterade inte som svar i den övriga diskussionen, då hade jag citerat därifrån.

Du har då inte trampat på någon tå men du betedde dig som forumets egna Kim jong un

Ok. Hävdar fortfarande att den absoluta majoriteten klarar sig utmärkt med 16GB, och det faktum att du inte gör det bevisar inte motsatsen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Ok. Hävdar fortfarande att den absoluta majoriteten klarar sig utmärkt med 16GB, och det faktum att du inte gör det bevisar inte motsatsen.

Och inte att du hävdar det heller

Men i och med IOS9 så gör nog betydligt fler det iaf.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Ok. Hävdar fortfarande att den absoluta majoriteten klarar sig utmärkt med 16GB, och det faktum att du inte gör det bevisar inte motsatsen.

Jag är nödgad att hålla med.

Kan någon förklara problemet? Det existerar en modell med 16GB och det finns modeller med mer lagring.
Vill du ha mer lagring, köp mer lagring? Är 16GB för lite, så köp inte modellen med 16GB?

Det känns knepigt att kalla Apples billigaste mobil för "flaggskeppsmobil", är inte den häftigaste modellen flaggskeppsmobil? I så fall borde det väl vara deras 6s plus med 128GB lagring som är flaggskeppet?

Apple är inte dumma heller. Att sälja basmodellen med 16GB innebär att de inte kastar pengar i sjön för alla företagsmobiler de säljer (det är få företagsanvändare som måste ha 32GB för att kunna öppna webbläsaren, ta enstaka foton eller läsa mail). Det innebär också att kunderna är mer motiverade att göra uppköp till 64GB eller betala för apples molntjänster.

Det hade varit intressant om alla som tycker att man borde få 32GB för samma pris som 16GB-modellen kan motivera hur det ska gynna apple som företag. För det är inte så att apple sysslar med välgörenhet till oss, de vill leverera avkastning till aktieägare och gå med maximal vinst.

Jag vill tro att det är en försvinnande liten minoritet som helt skulle välja bort iPhone 6s till förmån för android eller windows phone bara för att basmodellen inte har 32GB.

Skrivet av Herr Andersson:

LG G5 kommer att bli mycket bättre än denna skiten.

http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile...

Fast väljer inte de flesta telefon efter OS och appar över hårdvara? Om jag vill ha en androidtelefon spelar det liksom ingen roll om det finns en iPhone eller Windowstelefon med bättre pappersspecifikation.

Skrivet av Christley:

för 10 år sedan kostade en bra mobil som mest typ 2000kr. internet och appfunktionen kostar då alltså ~6000-8000kr? för en mobil kostar inte många hundra att göra

Nej, för 10 år sen fick du en hyfsad mellanklassmobil för dryga 2000kr, det var absolut inga problem att hitta bra mycket dyrare mobiler än så. Eftersom många här är glömska, så körde även gamla knapptelefoner appar i form av Java och kunde också ansluta sig själva och laptopar till internet.

Själv körde jag internet över blåtand från min t68i (en t68 gick lös på $600 när det begav sig) någon gång under tidigt 2000-tal. Även t68i stödde appar, hade webbläsare (wapläsare) och kunde med tilläggsmoduler både fota och spela mp3.

När jag senare gick över till en T610 var det inga problem att köra "riktiga" java-appar, för att exempelvis chatta på msn, använda gmail eller kolla busstider.

Visst, marknaden var mycket mindre så webbläsare och appar höll inte alls lika hög kvalitet, men de fanns där. Det enda som har hänt är att det har förfinats något vansinnigt, hårdvaran har blivit så mycket mer kraftfull, men framförallt kreti och pleti har förstått att funktionerna finns och hur man använder dem.

Ska vi göra en rättvis jämförelse kan vi titta på en smart phone från 2005, Sony Ericsson P990.
"The pricing of the Sony Ericsson P990i at the time of this review was anywhere from $849 to $1,099"

Eller en riktig mainstreamtelefon från Sony Ericsson, W600, med ett tidigt pris på cirka $400.
Denna körde självklart mp3, foto, video, webbläsare, mail och java-appar.

Så med andra ord, nej, mobiler har inte blivit extremt mycket dyrare. Om något så är det enklare att få tag på en riktigt billig mobil nuförtiden. Det är inte appfunktionaliteten som är dyr heller, du betalar för att få den häftigaste hårdvaran och utseendet. Kollar du prisjakt är det absolut inga konstigheter att få tag på en androidmobil för en tusenlapp.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Haha jag fullkomligt älskar alla fanboys som tror att hårdvara är allt och kommer med sköna taglines som "sköna specs om det hade varit 2013", eller "wääwää 1080p wää androidlurar har passerat det för länge sedan".

Klart som tusan att det behövs kraftfull hårdvara för att driva ett sämre optimerat operativsystem, och nej det är absolut inget fel på android men sorry to break it to you era snuttar, det går inte att få det lika optimerat som Apple får iOS eftersom Apple plockar ihop både mjukvara och hårdvara.
Android är grymt (om man bortser det faktum att du får betala för det med din själ) men det kommer ALLTID behövas kraftfullare hårdvara för att driva det om ens i närheten lika flytande som iOS så länge det ska funka på så många olika telefoner.

Om det nu gör er så tårögda att iPhone har så "klen" hårdvara så behöver ni inte köpa den.
Jag lovar, inget kommer hända.

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Fast väljer inte de flesta telefon efter OS och appar över hårdvara? Om jag vill ha en androidtelefon spelar det liksom ingen roll om det finns en iPhone eller Windowstelefon med bättre pappersspecifikation.

Android är det bästa operativsystemet för smartphones så varför välja något annat?

Permalänk
Medlem

Måste kännas skönt att få "3d touch", något som Android haft api för sedan 2.0

Men Apple folk är Applefolk, uppväxt med skiten o skyr dem som pesten, köper man saker på "känsla" och "för att det fungerar" och inbillar sig att man inte har något alternativ då man redan står upp till knäna i ekosystemet är det bara synd om en.
Motargumenten mot Android i 99 fall av 100 saker som fixats för flera år sedan, men bor man i bubblan vet man ju inte det o tror att Android är skit, så kommer man inte ändra sig, o inte jag heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Måste kännas skönt att få "3d touch", något som Android haft api för sedan 2.0

Men Apple folk är Applefolk, uppväxt med skiten o skyr dem som pesten, köper man saker på "känsla" och "för att det fungerar" och inbillar sig att man inte har något alternativ då man redan står upp till knäna i ekosystemet är det bara synd om en.
Motargumenten mot Android i 99 fall av 100 saker som fixats för flera år sedan, men bor man i bubblan vet man ju inte det o tror att Android är skit, så kommer man inte ändra sig, o inte jag heller.

Fast i Apples fall handlar det ju om faktiska sensorer som även ger haptisk feedback i form av vibrationer, Googlevarianten bygger väl på att du kalibrerar enheten efter hur stor del av fingret som trycker på skärmen? I så fall är det inte ens samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Måste kännas skönt att få "3d touch", något som Android haft api för sedan 2.0

Men Apple folk är Applefolk, uppväxt med skiten o skyr dem som pesten, köper man saker på "känsla" och "för att det fungerar" och inbillar sig att man inte har något alternativ då man redan står upp till knäna i ekosystemet är det bara synd om en.
Motargumenten mot Android i 99 fall av 100 saker som fixats för flera år sedan, men bor man i bubblan vet man ju inte det o tror att Android är skit, så kommer man inte ändra sig, o inte jag heller.

Det var som tusan, vilken var den första Androidluren som hade motsvarande 3d-touch? Länka gärna för det har jag faktiskt missat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av All3z:

En stor del personer inte förstår hur lite 16gb är och sedan måste radera massa foton och appar när en uppdatering släpps.

Det är dessutom extra svinigt när nästa steg är 64, sedan 128. Kör 32gb basmodell istället med samma uppgraderingar.

Att erbjuda 16, 64, 128 är inget annat än att ha en basmodell som är sämre än den borde vara för att få ner ingångspriset när det verkliga priset är mycket högre om man faktist vill ha en telefon som är avändbar.

16 gb har varit lite väldigt länge. Nu med 4K video och fler MP på kameran så kommer det ju vara slut innan man hunnit blinka.

Det är möjligt att det fungerar prima. Men det är inget "flaggskepp" släppt 2015, eller hur?

Sen kan man ju inte expandera på iPhones. Färre och färre Android-flaggskepp tillåter SD-kort.

32gb borde vara minimum expanderbar lagring finns. Expanderbar lagring är ett komplement till intern lagring, inte en ersättning.

Fast om du har en telefon som tar bilder med 12MP, filmar i 4K. Så krävs det inte mycket för att fylla 16gb, eller de dryga 11 som är tillgängliga. Min Z3a filmar också 4K. 55 sekunder tog upp 366 MB. Lite snabbt räknat är det 30 st likadana filmer. Säger inte att det enda alla gör är att filma i 4K. Men om har ett par st 4k videor och några appar. Kanske har du Spotify och inte vill dränera din datakvot första veckan varje månad? Ska du ha ett par spellistor i Offline mode så är det minst 1 gb.

Men visst, självklart går det att hålla på och föra över till dator, använda iCloud, radera. Vad man nu vill. Men ska man verkligen behöva det om man betalar 8000kr+ för en telefon? Det fungerar. Men det ska inte behövas när man betalar så mycket.

Jag fattar att du kanske inte använder telefonen på det viset. Men du verkar vara långt ifrån medelsnitts-användaren.

Nej, inget flaggskepp från 2015, men ett flaggskepp från 2013.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sn0w:

Det var som tusan, vilken var den första Androidluren som hade motsvarande 3d-touch? Länka gärna för det har jag faktiskt missat.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är Huawei Mate S som du har missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Det är Huawei Mate S som du har missat.

Denna?

Citat:

Unfortunately, it seems like Huawei’s most anticipated, most hyped feature could easily be its most crippling downfall. At the press conference, Force Touch had more time spent lauding its potential and how ‘innovative’ its inception was than any other aspect of the device, and yet, just as pricing and storage options were detailed, a small asterisk promised to ruin everything. The short sentence it led to informed the hungry journalists present that Force Touch was only going to be available on the ‘premium’ version that came with 128GB of storage. There is no confirmed release date at the time of writing for this model, but when it does finally appear, you can bet that its abundance of memory will help to boost prices to the roof.

Secondly, the feature-set is a little limited at this point, so much so that Huawei provided a way to send in suggestions for further uses of the technology during the conference itself. This simply served to provide the impression that the technology had been rushed to market in an attempt to be the first (read: before Apple) to flaunt it, with only minimal R&D time taken to find practical applications for it. What the Chinese company haven’t done however, is provide an API for Force Touch, meaning that developers cannot experiment with it to find better uses than have been so far. This, added to the lofty price tag and vague availability ensures that the there’s almost no incentive to develop ideas for this device, and therefore, little chance of Force Touch evolving meaningfully in the coming months. Even the models that were made available to testers and journalists at IFA were lacking the capability, and therefore, the only experimentation made possible was on the permanently-attached display models.

- http://www.xda-developers.com/3-days-with-the-huawei-mate-s/

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av pi:

Visst, ser väl fin ut. Men nästan 200g är lite i tyngsta laget tycker jag... Hmmm. Kör Android just nu men väntar nog till 7 än och provar Apple då.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara gött med lite mer tyngd imo ser det som positivt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Det är Huawei Mate S som du har missat.

Jaha, trodde det fanns något liknande redan i dag som inlägget jag citerade verkade påstå.
Denna lär ju dessutom komma efter iPhone 6s.

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nombah:

@H_Bozz: Jag har 16GB versionen och jag har inte ens fyllt hälften. Mycket beror dock på att jag inte laddar ner massa spel eller spelar in filmer eller liknande jag använder mer mobilen för vad det är skapt för. Förstår mig verkligen inte på alla som känner ett starkt behov av att ha 1000 bilder + filmer ständigt lagrat på mobilen.

Så varför betala så jäkla mycket för att enbart använda telefonfunktionaliteten enbart?................................

Permalänk

Stort plus att den inte böjer sig så lätt iallafall

Permalänk
Medlem

ska definitivt kör 6S men.. jag joggar med en 5S. Hur i fasiken kan man jogga med et 6 ?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JZ0NiC:

iOS 9 ligger bara på 1,3gb VS iOS 8 som låg på 4gb.
http://fortune.com/2015/06/23/apple-ios-update/

Man får väl köpa efter behov? På vissa låter det ju som att folk inte köper annat än 16... Men det är ju inte sant.

Har en 32gb 5s, använder 18gb. Har 4800 bilder och 172 videoklipp, några offline playlists och 150 appar.
Men bilder/video är komprimerat och originalet uppladdat till iCloud, laddar hem originalet vid behov automatiskt och har 20gb data i månaden på abonnemanget. Ser faktiskt att behovet av lokal lagring minskar nu när man får tillgång till mer och billigare datatrafik och allt hamnar i molnet, men alla är väl olika vad man föredrar, så också ens behov av lokal lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

150?! Herrejesus, vad gör du på telefonen?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

150?! Herrejesus, vad gör du på telefonen?

Det vanliga antar jag?
Spel, surf, sociala media, jobb,photo-appar, snapchat+relaterade, instagram+relaterade, dejting appar, play-appar osv osv. Inget konstigt.

Edit: Använder dock inte alla, många borde jag nog kunna rensa bort
Men du vet, latsidan slår till. Skapligt osorterat med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Måste kännas skönt att få "3d touch", något som Android haft api för sedan 2.0

Men Apple folk är Applefolk, uppväxt med skiten o skyr dem som pesten, köper man saker på "känsla" och "för att det fungerar" och inbillar sig att man inte har något alternativ då man redan står upp till knäna i ekosystemet är det bara synd om en.
Motargumenten mot Android i 99 fall av 100 saker som fixats för flera år sedan, men bor man i bubblan vet man ju inte det o tror att Android är skit, så kommer man inte ändra sig, o inte jag heller.

Haft android och inte fasiken är det bättre än Apple. Finns nog många som haft både och och inser att båda har för och nackdelar. Apple är enkelt fast med en del låsningar medan android känns så ofärdigt och i mellanåt ostrukturerat beroende på vilken android telefon man väljer, däremot fler funktioner. Har inget emot iPhone, det enda jag saknar är Firefox, som kanske får iOS godkännande beroende på om mozilla får använda sin gecko motor. Senaste vanliga iPhone känns för stor för mina behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så de lyckades inte göra den tunnare än förra modellen, hmm vad hände?

Visa signatur

Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3200MHz 2x8GB | MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Crucial MX300 750GB | Cooler Master Hyper 212 LED | Cooler Master V700 | NZXT H440W Silent Ultra New Edition Black/Red Window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

LG G5 kommer att bli mycket bättre än denna skiten.

http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile...

Och iPhone 7 kommer bli bättre än den ... Djupt insiktsfullt att poängtera att senare modeller är snabbare än äldre.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av darrenj:

ska definitivt kör 6S men.. jag joggar med en 5S. Hur i fasiken kan man jogga med et 6 ?

Stoppa den i kallsipperna.

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Och iPhone 7 kommer bli bättre än den ... Djupt insiktsfullt att poängtera att senare modeller är snabbare än äldre.

Poängen är att iPhone 6S borde vara överlägset bäst men är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Poängen är att iPhone 6S borde vara överlägset bäst men är det inte.

Vet inte om du är allvarlig eller inte med ett sådant påstående. Men med samma strålande logik i så fall så skapades t ex Samsung Galaxy S4 med inställningen att den skulle vara bättre än kommande modell S5 då eller? LG G5 är väl tänkt release tidigt 2016 ? Men jag inser att du uppenbarligen är en av någon anledning bitter människa så jag lägger ner vidare diskussioner...

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Vet inte om du är allvarlig eller inte med ett sådant påstående. Men med samma strålande logik i så fall så skapades t ex Samsung Galaxy S4 med inställningen att den skulle vara bättre än kommande modell S5 då eller? LG G5 är väl tänkt release tidigt 2016 ? Men jag inser att du uppenbarligen är en av någon anledning bitter människa så jag lägger ner vidare diskussioner...

Men du fattar ju noll!

Apples senaste iPhone borde vara bäst av alla smartphones men är det inte.

Eller borde inte Apples produkter vara bäst?

Du som är Apple fantast får väl svara på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steamuser:

Så de lyckades inte göra den tunnare än förra modellen, hmm vad hände?

Lustigt hur många fortfarande inte förstått hur Apple uppdaterar iPhone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro