Jag uppgraderade min stationära , men blev det rätt ???

Permalänk

Jag uppgraderade min stationära , men blev det rätt ???

Jag hade en fråga här för ett tag sedan om min SSD Samsung 840 EVO , som var den svaga länken i min Gamla dator med Intel i7 930 , 2,80 Ghz. Moderkort var ett Gigabyte GA-X58A-UD3R , med 12 GB minne 1366 MHz . Disken underpresterade och många duktiga här hjälpte mig fram med olika råd o tips om hur mäta hastigheten etc och till sist , så bytte Inet ut disken mot en SSD Samsung 850 EVO av den nyare typen. Det var en 500 Gb SSD.

Då blev jag så glad att jag tänkte att nu skall jag uppdatera datorn så den blir ännu bättre /snabbare. Jag håller på som fotograf och jobbar i princip bara med olika bildbehandlingsprogram, typ Photoshop, Lightroom, Perfect Photo Suite o liknande. Jag har inget i spelväg i min dator , utan bara fotoprogram.

Jag frågade runt bland vänner o bekanta, samt kollade med Inet , Netonnet o liknande, kollade på Fotosidan etc etc och till sist fastnade jag för den nya Skylake i7 på 4 GHz , till den valde jag ett moderkort -MSi Z170A PCMate plus 2st minnen A-Data DDR4 om 8gb styck 2600 Mhz.

Jag köpte dessutom en Samsung SSD 850 EVO på 250 GB till detta.

Jag satte ihop detta, använde min gamla CPU kylare Corsair H50 , och monterade 250 GBSSD som OS-disk, där också alla programmen ligger. På den andra SSD Samsung 500 GB (850 EVO ) där lägger jag katalogerna med alla bilderna.

Jag satte ihop detta utan svårigheter, och startade upp datorn med Win 7 Professional och det rullade på bra tyckte jag.

Glad i hågen uppdaterade jag till Win 10 och blev omedelbart besviken. Jag tyckte det gick långsammare med renderingar o liknande, dessutom irriterade jag mig på att där fanns en mängd småprogram som jag inte ville ha , men som jag inte lyckades avinstallera.
Så jag backade tillbaka till Win 7 pro.

Det gick åt helsingland. Slutade med att jag fick göra en ren nyinstallation av Win7 och alla mina program.

Sedan körde jag ett tag och tyckte att nu rullade mitt arbete på bra igen.

DÅ, gjorde jag ett JÄTTEMISSTAG !

Min son , som är IT.chef på ett stort företag , sa att Win 10 är fixat nu och det är så dj....a bra och alla är nöjda , så det är klart att du skall återgå till det ! " du kommer att märka skillnad.... "

Klart jag gjorde det....... återgick till win 10 , och visst märkte jag skillnad.......

Denna gång upplevde jag det ännu sämre, och ännu krångligare, och nu funkade t.ex inte e-posten längre ( Windows Live mail ) som faktiskt funkade vid första installationen, och inte kunde jag bli av med appar typ " Foton" som per automatik fick alla mina bilder till sig o liknande dårskap. JAG vill själv bestämma var mina filer hamnar...... Dessutom var det fel på minnena ( !) jag var tvungen att ta bort en minnesmodul för att det skulle funka ! Oavsett vilken av de två jag tog bort så funkade det , men inte med båda i..... Jag hade ett heltidsjobb med Microsoft support på engelska utan att komma ett uns närmare sanningen. Till slut fick jag en "fellista, som var en halv meter lång med olika fel och förslag på lösningar och så bad dee mig - pröva om något av detta kan hjälpa..... "

Jag gjorde så , men absolut INGET påverkade min dator.

Då avinstallerade jag Win 10 igen, och hamnade igen i läget att jag måste installera om Win 7 och alla mina program.

Jag bet i det sura äpplet och gjorde så. Efter att datorn gjort alla automatiska uppdateringar, så är jag nu ifas med Win 7 till dagen uppdateringsnivå.

Men- Nu tycker jag att min dator är långsammare än den någonsin varit!? DEen "tänker" innan den utför ett kommande , eller den "samlar information" för att t.ex ta bort en bild. Tidigare så frågade den bara vill du verkligen ta bort bilden från disken ? och man svarade ja, så var det klart. Nu "samlar den information" en bra stund , kanske 30 sekunder eller mer , för att sedan fråga , innan den tar bort en bild. Det kan alltså ta upp emot en minut eller mer att ta bort en bild !

Då jag behandlat en bild i Lightroom i RAW-format , exporterar jag den till en anna mapp i JPEG-format, och det var tidigare inget jag ens reagerade över om inte jag körde en 30-40 bilder samtidigt, men nu om jag exporterar en bild, så dröjer det ett tag ( 10 30 sekunder kanske ) innan datorn ens visar att den har börjat arbeta med exporten, och sedan tar ju exporten också lite tid. Kort sagt, det verkar vara så trögt i systemet, så mycket betänketid eller hur jag skall uttrycka det.

Min fråga långt om länge är då ett par stycken:

1- Valde jag fel processor /moderkort /minnen ?

2- Kan strulet med Win 7 > Win 10 > Win 7 >win 10 > win 7 ha efterlämnat en massa " skräp" i systemet som gör att dtaorn måste gå igenom en massa onödig information, innan den kan verkställa ett kommando ?

3- Då jag kör Window Experience Index visar den 7,8 på CPU (beräkningar per sekund), 7,9 på Minnesåtgärder per sekund ( Ram) 7,7 för Grafik o Spelgrafik ( Grafikkort Nvidia Geforce GTI 750 Ti ) och slutligen 7,9 för diskens dataöverföringshastighet.

4 - Jag bytte inte nätaggregatet, som var ett PSU Fractal design 550 W , kan DET vara bidragande ?

För mig som lekman är jag rejält förvånad över att CPU´n inte ger ett maxvärde på 7,9. Jag är väl antagligen både naiv o okunnig , men jag trodde att den nya processorn skull få det mesta att "flyga" jämfört med tidigare .

Tacksam för råd om någon orkar läsa allt !

Mvh// Lennart Andersson

Visa signatur

Stationär. Fractal design 5. Intel Skylake i7 6700K, Kylare Corsair H50 , 4 st chassifläktar, Msi Z170 PC Mate, A-Data 2x8 DDR 4 2600MHZ, Grafik Nvidia GTX Ti 970 ,Samsung EVO 850 250 GB, +Samsung 850 EVO 500 GB plus ytterligare 1 HDD om 1 TB

Permalänk
Medlem

Kan vara din SSD som strular. Har du installerat Samsung Magician och kollat hälsan? Uppdaterat till senaste firmware?

EDIT: Med Magician kan du även köra en omgång TRIM (Performance Optimization). Datorn kommer verka ganska seg precis efteråt men det går över rätt snabbt. Testa detta och se om det löser ditt problem, har svårt att tro att något skadats under dina ominstallationer utan det kan vara som du skriver en massa skräp kvar i disken!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@LenAndersson:

1. det är en helt okej processor /moderkort /minnen inga fel där.

2. nej inte om du gjort en helt ny ominstallation att allt gammalt är raderat (kan tipsa om att du gör en återställnings disk/usb när du just har installerat allt, får du sen problem några månader senare så återställer du hela datorn med alla program.)

ett OS blir inte bättre för att siffran är högre, är du nöjd med windows 7 och du kan jobba effektivt stanna då kvar, vill du testa nånting nytt gör då en backup innan du börjar mixtra med windows10 osv.

3. Window Experience säger inte så mycket

4. ska inte vara några problem. om du skruvar i datorn så ska du använda ett ESD-armband klämman sätts på nån metalldel i chassit.

varför det tar sån tid att ta bort en blid är svårt att veta är bilden på ett SD-kort eller i datorn ?
har du satt ihop datorn själv eller fick du hjälp av din son ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Icte:

Kan vara din SSD som strular. Har du installerat Samsung Magician och kollat hälsan? Uppdaterat till senaste firmware?

EDIT: Med Magician kan du även köra en omgång TRIM (Performance Optimization). Datorn kommer verka ganska seg precis efteråt men det går över rätt snabbt. Testa detta och se om det löser ditt problem, har svårt att tro att något skadats under dina ominstallationer utan det kan vara som du skriver en massa skräp kvar i disken!

Jag ville väl kanske inte tro att min nya Samsung SSD Med den senaste tekninken 3D V-NAND
skulle vara problemet. Men jag köper absolut att det är värt att kollas ! Jag är ju väk förtrogen med Samsung Magician efter alla turer med Den tidigare 840 EVO´n...

Bra förslag, skall genast kolla !

Visa signatur

Stationär. Fractal design 5. Intel Skylake i7 6700K, Kylare Corsair H50 , 4 st chassifläktar, Msi Z170 PC Mate, A-Data 2x8 DDR 4 2600MHZ, Grafik Nvidia GTX Ti 970 ,Samsung EVO 850 250 GB, +Samsung 850 EVO 500 GB plus ytterligare 1 HDD om 1 TB

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

@LenAndersson:

1. det är en helt okej processor /moderkort /minnen inga fel där.

2. nej inte om du gjort en helt ny ominstallation att allt gammalt är raderat (kan tipsa om att du gör en återställnings disk/usb när du just har installerat allt, får du sen problem några månader senare så återställer du hela datorn med alla program.)

ett OS blir inte bättre för att siffran är högre, är du nöjd med windows 7 och du kan jobba effektivt stanna då kvar, vill du testa nånting nytt gör då en backup innan du börjar mixtra med windows10 osv.

3. Window Experience säger inte så mycket

4. ska inte vara några problem. om du skruvar i datorn så ska du använda ett ESD-armband klämman sätts på nån metalldel i chassit.

varför det tar sån tid att ta bort en blid är svårt att veta är bilden på ett SD-kort eller i datorn ?
har du satt ihop datorn själv eller fick du hjälp av din son ?

Tack för ditt svar !

Speciellt punkten 1 , att jag INTE valt fel grejor ! Det var jag nämligen väldigt orolig för......

2 - Jag gjorde så, men antagligen på fel sätt , för den gick INTE att använda när den behövdes.... Jag får väl läsa på , göra om och göra rätt !

3 - Jag har börjat fatta att WEI inte är till stor hjälp, men just nu var det det enda " mätresultatet" jag hade . Jag är ju gammal och kom inte ihåg vad det var för program jag mätte diskens hastighet med...... och inte hittade jag den gamla tråden heller (!!!!) så jag kunde friska upp det sviktande minnet.

4 - Jag använder alltid ESD armbandet när jag rotar i datorn, och jag har rotat ganska mycket tidigare , fast då egentligen bara bytt tex I/O kort Grafikkort , Hårddiskar o liknande men nu kände jag att jag vågar nog uppgradera själv . Jag hade ju min grabb som ev. backup om jag skulle behöva, men han är ju å andra sidan inte en som pillar i datorerna särskilt mycket utan anlitar ju experter då det behövs. Han är mera på systemnivå, tyckte jag han sa....

Men jag tror ( = är helt övertygad om ) att jag har gjort allting rätt då det gäller den fysiska monteringen .

Slutligen, jag känner också en tröst i det du säger om operativsystemet , för jag är så nöjd med Win 7, men jag skräms ju lite av folk som säger att det är snart helt omodernt...... Det problemet får jag väl ta då om det kommer och påverkar mig !

Missade en detalj där, Bilden jag talar om ligger alltid på hårddisken , Samsung SSD 500 GB 850 EVO 3D V-Nand, då jag bearbetar eller skall ta bort den.

Tack för engagemang o tips , denna sida är ovärderlig för oss som gärna vill, men inte alltid kan allt vi vill o gör !

Mvh // Lennart

Visa signatur

Stationär. Fractal design 5. Intel Skylake i7 6700K, Kylare Corsair H50 , 4 st chassifläktar, Msi Z170 PC Mate, A-Data 2x8 DDR 4 2600MHZ, Grafik Nvidia GTX Ti 970 ,Samsung EVO 850 250 GB, +Samsung 850 EVO 500 GB plus ytterligare 1 HDD om 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LenAndersson:

Jag ville väl kanske inte tro att min nya Samsung SSD Med den senaste tekninken 3D V-NAND
skulle vara problemet. Men jag köper absolut att det är värt att kollas ! Jag är ju väk förtrogen med Samsung Magician efter alla turer med Den tidigare 840 EVO´n...

Bra förslag, skall genast kolla !

Man får oftast se om en nytillverkad SSD (och för övrigt andra komponenter också) är defekt eller ej ganska snart efter att man installerat denna för första gången. Tror faktiskt det handlar mer om att du behöver köra en omgång TRIM manuellt än att din nya SSD är döende, men vi får se! Håller tummarna!

EDIT: Här är länken till nerladdningen av mjukvaran:

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Man får oftast se om en nytillverkad SSD (och för övrigt andra komponenter också) är defekt eller ej ganska snart efter att man installerat denna för första gången. Tror faktiskt det handlar mer om att du behöver köra en omgång TRIM manuellt än att din nya SSD är döende, men vi får se! Håller tummarna!

EDIT: Här är länken till nerladdningen av mjukvaran:

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Hej igen !

Har nu kört Samsung Magician...... med följande resultat :

Sequential read 549 Sequential write 453

Random read 78205 Ramdom Write 72088

Det känns för mig väldigt rätt !

Jag gjorde oxå en Performance optimation - men det på verkade inte siffrorna då jag körde en andra gång. Senaste Firmware är installerad enligt programmet , och jag vet att jag installerade en som jag fick tips om här nämligen EMTO1B6Q.

Så utifrån min ringa erfarenhet o kunskap, verkar väl inte felet ligga här ?

En omgång TRIM manuellt , det var grekiska för mig...... men är det något som du tror behövs ?

Mvh // Lennart

Visa signatur

Stationär. Fractal design 5. Intel Skylake i7 6700K, Kylare Corsair H50 , 4 st chassifläktar, Msi Z170 PC Mate, A-Data 2x8 DDR 4 2600MHZ, Grafik Nvidia GTX Ti 970 ,Samsung EVO 850 250 GB, +Samsung 850 EVO 500 GB plus ytterligare 1 HDD om 1 TB

Permalänk

Kan det vara något med Windows indexering som spökar? Prova att stänga av den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LenAndersson:

Hej igen !

Har nu kört Samsung Magician...... med följande resultat :

Sequential read 549 Sequential write 453

Random read 78205 Ramdom Write 72088

Det känns för mig väldigt rätt !

Jag gjorde oxå en Performance optimation - men det på verkade inte siffrorna då jag körde en andra gång. Senaste Firmware är installerad enligt programmet , och jag vet att jag installerade en som jag fick tips om här nämligen EMTO1B6Q.

Så utifrån min ringa erfarenhet o kunskap, verkar väl inte felet ligga här ?

En omgång TRIM manuellt , det var grekiska för mig...... men är det något som du tror behövs ?

Mvh // Lennart

Allt verkar stämma bra! Du körde TRIM f.ö. när du körde Performance Optimisation så nu är det gjort!

Verkar allt fortfarande långsamt?

Har du förresten kollat i BIOS att dina diskar körs i AHCI-mode och inte IDE?

Har din installerat 64-bitars versionen av Windows 7 och inte 32-bitars versionen?

Jag hade nog rekommenderat att du gör ännu en ren ominstallation av Windows 7 via USB med en .ISO fil. Kan vara så att det har varit något som gått fel under den senaste installationen av Windows 7 och/eller någon uppdatering som orsakat något problem. Vet att detta måste vara det jobbigaste alternativet då du gjort detta en massa gånger redan men det är den sista idén jag har! :PP

EDIT: Här kan du ladda ner Windows 7 på en .ISO fil:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Här kan du ladda ner USB/DVD Download Till som gör att du mount:ar din .ISO fil på en USB sticka (minst 4 GB!):

http://www.microsoft.com/en-us/download/windows-usb-dvd-downl...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Icte:

Hej igen efter ett par dagars frånvaro.
Jag ( som den expert jag är ) ) har kommit fram till att det är nog inte vare sig den nya komponenterna, eller Windows som är boven i dramat. Så jag riktade in mig på att jämföra Adobe Lightroom`s hastighet med Photoshop , i någorlunda liknande arbetsuppgifter.
Då blev jag övertygad om att det var Lightroom, som var boven.......

Testade lite till .... då var det Photoshop som var den svaga länken.

Jag la pannan i djupa veck och funderade länge o väl på skillnaden i datorn före uppgradering och efter. DÄR måste ju orsaken till "slöheteten o segheten" ligga, tyckte jag som expert igen. Jag hade i o för sig inte en susning om eller hur eller varför det skulle vara så, men logiskt så var det ju där skillnaderna låg , dvs före / efter uppgradering.

Idag , kom jag på en skillnad mot före /efter.

Tangentbord o mus är ju kopplade via usb portar. Jag försökte använda USB 3 och de USB 3,1 jag hade tillgängliga, men en port saknades.
Då tänkte jag så här, tangentbordet bör ju vara det minst känsliga för hastighet, och det fanns en tom USB 2,0 koppling på moderkortet, så jag kopplade in ett usb-uttag där och anslöt tangentbordet.

DET är den absolut enda skillnaden, på före / efter.

Jag tog bort den kabel jag kopplat in på moderkortet och körde tangentbordet via ett USB 3 uttag , genom att ta bort en kortläsare som var ansluten där.

Därefter testade jag med min "vanliga bildredigering" och vips, nu flöt den på hej vilt ! Nu märktes det att jag hade en mycket snabbare CPU och minnen , så nu är jag skitglad.

Varför / hur detta kan gå till är liiiiiite ( = djävligt mycket ) över min fattningsförmåga, men det borde ju finnas någon förklaring. Och gör det inte det, så har jag väl uppfunnit ett nytt sätt att slöa ner datorer- Den kanske kan bli känd som den s.k " Lennart metoden" ! !!

Tack till alla er som hjälpt mig fram till att bli den briljanta datakille jag kanske kommer att bli en dag , men främst för att jag nu är jättenöjd med min uppgradering, och svaret på min första fråga blir då - JA, DET BLEV RÄTT ! ( med uppgraderingen alltså )

Mvh // Lennart nöjd o glad........

Visa signatur

Stationär. Fractal design 5. Intel Skylake i7 6700K, Kylare Corsair H50 , 4 st chassifläktar, Msi Z170 PC Mate, A-Data 2x8 DDR 4 2600MHZ, Grafik Nvidia GTX Ti 970 ,Samsung EVO 850 250 GB, +Samsung 850 EVO 500 GB plus ytterligare 1 HDD om 1 TB