Microsoft avslöjar de verkliga systemkraven för Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fan, nu måste jag uppgradera min skärm. Goodbye 640x480.

Som kuriosa så krävde Metro-apparna i Windows 8 minst 1280x768, vilket inte var helt optimalt i en tid när 720p var HD-standard och Netbooks/tablets körde med 1024x600 skärmar.

I övrigt funkar Windows 10 utmärkt på min 8"-platta med 1280x800 upplösning.

Permalänk
Medlem

Var det inte Windows 10 IoT som gick att köra på raspberry pi?
Alltså specialanpassad version av windows för klenare hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Var det inte Windows 10 IoT som gick att köra på raspberry pi?
Alltså specialanpassad version av windows för klenare hårdvara.

Du tänker nog på Windows 10 IoT Core?

Windows IoT Enterprise är gamla Windows Embedded, vilket i sin tur är i stort sett Windows Enterprise.

I LTSC-utgåvan kommer miniräknaren från Windows 7 och Windows Store är borttaget. I övrigt fungerar det nära nog identiskt med vanliga Enterprise-versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du tänker nog på Windows 10 IoT Core?

Windows IoT Enterprise är gamla Windows Embedded, vilket i sin tur är i stort sett Windows Enterprise.

I LTSC-utgåvan kommer miniräknaren från Windows 7 och Windows Store är borttaget. I övrigt fungerar det nära nog identiskt med vanliga Enterprise-versionen.

Jo så hette det nog och det var väl typ bara en terminalprompt i den versionen.

Undrar om man kan köpa Windows 11 LTSC som privatperson? Finns många äldre datorer som skulle kunna få leva några år till även för de som vill ha Windows. De kommer väl stanna kvar på osupportad Windows 10 istället. Några kanske byter till ljusa sidan och kör Linux istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Undrar om man kan köpa Windows 11 LTSC som privatperson? Finns många äldre datorer som skulle kunna få leva några år till även för de som vill ha Windows. De kommer väl stanna kvar på osupportad Windows 10 istället.

Själv tycker jag att det är relativt lätt att banta vanliga Windows 11 Pro till nära nog samma nivå som Windows 11 LTSC, vilket delvis Tiny11 också bevisat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Superkonstig nyhet, IoT-versionen av windows kommer väl inte med samma funktioner/tjänster/programutbud som "vanliga" windows 11? Så varför skulle detta vara dom "verkliga" systemkraven?

Reagerade också på det. Det är två olika versioner som fungerar olika, inte konstigt att det är olika systemkrav och ingen av det är någon "riktig" version.

Skrivet av thesutex:

Hade bytt min gamer burk direkt til en linux om alla spel funkade ..

Same.

Skrivet av walkir:

Själv tycker jag att det är relativt lätt att banta vanliga Windows 11 Pro till nära nog samma nivå som Windows 11 LTSC, vilket delvis Tiny11 också bevisat.

Tycker alltid man hör något som krånglar på dessa specalversioner (som Tiny11) för att det tagits bort något som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Tycker alltid man hör något som krånglar på dessa specalversioner (som Tiny11) för att det tagits bort något som behövs.

Jo, håller med till 110% där och varnar själv ofta för just Tiny11 (ser det endast som proof-of-concept). Tycker man kommer långt med att bara stänga av onödiga tjänster, ändra ett par policies samt ta bort lite i schemaläggaren.

Ett av mina krav på ett tweakat OS är att det ska gå att uppdatera utan problem.

Permalänk
Medlem

Går faktiskt att aktivera

Har det på en äldre bärbar dator och lyckades aktivera Windows via någon Microsoft sida ( kommer ej ihåg just nu) via ngt program man kunde ta ner från en Microsoft sida och köra via cmd
Works like a charm
Edit:
Läs mer här: github.com/massgravel/microsoft-actvation-scripts/releases

Tillägg
Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26231.5000|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2203|Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow